Nieuwe PC in eens zo goed als dood

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe computer gekocht.

Hardware Specificaties:
* MSI RS480M2 Mobo (ATI XPRESS 200 met onboard video)
* AMD 64 3200+ (Winchester core)
* 4x 512Mb TWINMOS PC3200 2.5CLS geheugen
* 1x WD 160Gb HDD (7200rpm 8Mb)
* FORTRON 400W lownoise voeding met 120mm fan

Sofware:
* Windows XP PRO SP2
* Laatste Catalyst drivers via ATI (weet ff nummer niet uit mijn hoofd)
* Laatste Bios en andere meuk via MSI Live Update 3
* Alle drivers zijn correct geinstaleerd, etc (dit heb ik al zovaak op zoveel verschillende pc's gedaan dat ik wel weet wat ik nodig heb).

Verloop:
- Hardware is op 22/4/05 aangeschaft.
- Instaleren van windows liep kut, maar na veel moeite erop gekregen (bios geflashed via live update, want de dosflasher deed moeilijk).. Nieuwste drivers, etc gedownload op 2e partitie.. 1e partititie geformateerd. Windows pnieuw geinstaleerd en dat verliep deze keer vlekkeloos..
- PC liep in eerste instantie goed, maar ging al vrijsnel vast lopen bij zware belasting (lees uren achter elkaar gamen, benchmarks, etc)..
- PC ging steeds vaker vast lopen..
- Op 30/04/05 kreeg ik tijdens het gamen een error via het ATI Control Panel over dat er een VPU recovery nodig was. Waarna het systeem totaal vast liep.
- Vervolgens wilde hij niet meer booten..

Naveel testen had ik ongeveer:
- 90% van de tijd zwart beeld bij een (re)boot, waarbij de fans wel draaide, en het lan lampje actief knipperde :o maar verder gebeurde er niks.
- 5% Toon bootup tot memcheck en reboot spontaan (waarna altijd zwartbeeld).
- 3% Kwam die DMIpool ofzoiets, waarna hij de HDD niet kon vinden..
- 2% Windows probeerde te booten (laad scherm) waarna hij vast liep of spontaan rebootte..

Vervolgens heb ik alles los gehaald wat niet nodig was (PSU, HDD, 1 DIMM alleen over) en met alle 4 de dimms proberen op te starten, maar windows wilde gewoon niet booten.. Vervolgens in setjes van 2 in single en dual channel proberen te booten (zonder succes)..

Uit eindelijk heb ik de bios (wanneer ik er in kon komen) gereset, waardoor windows weer tot de desktop kon komen (en daarna weer spontaan rebootte).. Waarschijnlijk komt dit omdat nu de UMA memsize en de AGP Aparture size verkleint waren (64/64 ipv 128/256)..

Aangezien savemode niet op wilde starten, heb ik vervolgens vanaf CD geboot en een reparatie proberen uit te voeren... Waarna ik een blauw scherm kreeg met de melding:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x000000A (0xB9298A58, 0x00000002, 0x00000000, 0,8051E0BC)
Vervolgens ben ik alle dimms gaan testen via een ouwe PC, waarna ik er achter kwam dat 2 van de 4 dimms vol met fouten zaten (nouja bij elke test vond ie ong. 3000 fouten op 415.6Mb)..

Ik heb toen 2 dimms (zonder fouten) weer in dual channel setup in mijn pc gestopt en voor de zekerheid nog maar een hardware matig cmos clear uitgevoerd. Bios weer ingesteld en weer geboot van CD om een recovery uit te voeren.

Setup is compleet uitgevoerd (dus ik kan iig ff snel backuppen wat nodig is).. Maar het systeem loopt voor mijn gevoel nog steeds niet 100% stabiel..

[ Voor 95% gewijzigd door Uhmmie op 01-05-2005 01:06 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

Cyphax

Moderator LNX
* Geheugen testen in een andere PC
* Andere videokaart proberen
OF je geheugen is niet goed, of je videokaart, en anders je moederbord. Je videokaart veroorzaakte de eerste meldingen (VPU), misschien zou ik daar eerst gaan kijken. Probeer een andere videokaart, en/of test jouw kaart in een andere PC. Mocht dat niet het probleem zijn: je geheugen in een andere PC testen. Maar misschien is je moederbord niet goed, en is dat de bron van alle ellende.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Als je dan je computer een keer wel op kan starten, kijk dan eens naar de waardes die de voeding in de BIOS geeft met diverse spanningen. Vaak is een voeding wel een probleem. Probeer eens een andere voeding. Het systeem kijkt namelijk eerst of alle spanningen in orde zijn, zo niet, dan start het moederboard niet op. Zo wel, dan kan je dus, zoals jij beschrijft, storingen en vastlopers krijgen, met als gevolg dat je moet rebooten.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
Denk dat dat geheugen brak is als memtest moeilijk doet, toevallig BSOD`s gehad? (anders ff instellen dat ie na een BSOD lekker stil blijft staan, kan ergens in bios)

@ Eduitzutphen-> Denk niet dat dit een voedingprobleem is, alles kan, maar uitgaande van fotrons goede wil lijkt het me dat 400 w genoeg is voor dat systeem

[ Voor 33% gewijzigd door Yofresh op 30-04-2005 21:43 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Heb zelf een 400W voeding gehad die notabene instabiel was t.o.v. een oude 235W voeding die ik nog had liggen. Het hoeft niet aan het merk te liggen, maar het is zeer zeker een factor die een storing KAN geven, dus monitoren van de spanningen, is zeker aan te raden!! En dat kan met elke moderne bios, evenals computerprogrammaatjes, die ASUS bijvoorbeeld bij zijn moederboards levert, zo zal MSI dat ook hebben...Als dan een spanning inzakt, gaat het systeem raar doen en kan het dus vastlopen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Wil niet zeggen dat omdat jij een brakke 400w had hij die ook heeft, lijkt me meer geheugenprobleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee zeker niet, maar het hoeft niet perse altijd het geheugen te zijn, het kan meer factoren bevatten, zo is mijn ervaring. Don't blame me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Ik dacht zelf ook het geheugen aangezien ik gebruik maak van die onboard optie van de ATI XPRESS 200 chipset vandaar dat ik al veel met het geheugen bezig ben geweest..

---

Edit ik kon weer een keer in de bios komen (na een poging of 50):

CPU 29/30 graden
System: 27/28 graden
Fan Speed: +- 2118 RPM (max verschil 20 rpm)

Verder staat er gewoon helemaal niks onder PC Health :S

--

Edit: de ene keer ziet ie 96Mb in de bios en daarna weer 2000Gb (na reboot)..

Edit: Ik heb de bios gereset (Load optimised settings) en alles weer opnieuw ingesteld en nu wil die af en toe wel windows booten.. maar zodra je je desktop ziet is het boom/reset.. Het rare is dat ie in safe mode totaal niet wil booten :S..

Edit: Is er een progje waarmee je de spanning onder windows ken zien? (Ik ben nu zover dat ik via de win cd weer in safe mode ken booten :S.. Waarom nu in eens wel? Geen idee.. ik denk dat tijdens de VPU recovery mijn bios instabiel is geworden ofzow? :S

WTF :S Ati drivers in safe mode verwijderd.. reboot.. en nu probeer ik ze er weer op te zetten, maar nu zeggen de drivers dat er geen geschikte hardware is gevonden :S..

[ Voor 113% gewijzigd door Uhmmie op 30-04-2005 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 21:49:
Nee zeker niet, maar het hoeft niet perse altijd het geheugen te zijn, het kan meer factoren bevatten, zo is mijn ervaring. Don't blame me!
Ehm klopt, maar er worden rare waardes gegeven voor t geheugen en memtest doet vaag, als jij naar de dokter gaat omdat je last hebt van hoofdpijn gaat die toch ook niet eerst je linker grote teen onderzoeken?

Alhoewel dat mobo ook best stiekem is, kan je niet maandag langs de pcboer om om te wisselen?

[ Voor 13% gewijzigd door Yofresh op 30-04-2005 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Eerste post bij gewerkt.. Please wat kan dit nu zijn? :S

Edit: Ben nu windows opnieuw aan het instaleren.. En het lijkt te werken (loopt niet vast).. Kan het zijn dat mijn Bios instabiel is geworden door de VPU recovery van ATI? Ik gebruik namelijk gewoon de ATI Catalyst drivers (ipv de MSI Labeled versie).. (MSI loopt nml nogal achter).. Zou ik mijn bios opnieuw moeten proberen te flashen? (Ik ben namelijk bang dat ie dalijk tijdens de flash crasht en dan geeft de winkel me dalijk daarvan de schuld.. en krijg ik straks niks nieuw :S)..

Alle tips zijn welkom..

Tijdens herinstalatie mijn eerste blue screen:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x000000A (0xB9298A58, 0x00000002, 0x00000000, 0,8051E0BC)

[ Voor 104% gewijzigd door Uhmmie op 30-04-2005 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 08:31
als ik jou was zou ik stapsgewijs gaan uitzoeken wat het kan zijn. Dus eerst zo kaal mogelijk opstarten (dus alleen PSU, mobo, cpu, 1 reepje mem en videokaart. Kijk dan eens oftie goed door de POST heen komt. Probeer dan ook allevier de verschillende reepjes. Draai eventueel een memtest als dat lukt. Daarna zou je de onderdelen apart kunnen gaan testen (dus geheugen in een andere pc, andere videokaart maargoed, ik weet niet wat tot je mogelijkheden behoort). Eigenlijk een beetje het standaardwerk, om zo systematisch de boosdoener te identificeren.

Maar als er bij het 'tellen van het geheugen' in de POST steeds verschillende waarden uitkomen, met allevier de bankjes, dan denk ik toch wel dat je mobo kapot is (aangezien het volgens mij wel uitgesloten is dat allevier de reepjes allemaal kapot zijn!). Processor kan ook maar is minder waarschijnlijk...

smile an everlasting smile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
RooN schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 22:38:
als ik jou was zou ik stapsgewijs gaan uitzoeken wat het kan zijn. Dus eerst zo kaal mogelijk opstarten (dus alleen PSU, mobo, cpu, 1 reepje mem en videokaart. Kijk dan eens oftie goed door de POST heen komt. Probeer dan ook allevier de verschillende reepjes. Draai eventueel een memtest als dat lukt. Daarna zou je de onderdelen apart kunnen gaan testen (dus geheugen in een andere pc, andere videokaart maargoed, ik weet niet wat tot je mogelijkheden behoort). Eigenlijk een beetje het standaardwerk, om zo systematisch de boosdoener te identificeren.

Maar als er bij het 'tellen van het geheugen' in de POST steeds verschillende waarden uitkomen, met allevier de bankjes, dan denk ik toch wel dat je mobo kapot is (aangezien het volgens mij wel uitgesloten is dat allevier de reepjes allemaal kapot zijn!). Processor kan ook maar is minder waarschijnlijk...
Heb kaal opgestart.. Hij wil nu wel booten, maar windows wil totaal niet (ook instalatie niet zoals je hierboven ziet.. Ik heb onboard (op video na) al alles uitgezet wat irq's in neemt.. Maar heeft ook geen zin (zelfde BSOD)).. Heb al alle 4 de reepjes los geprobeerd, maar zonder succes..

Aangezien ik onboard video heb gaat het nogal moeilijk om hem los te testen :P.. Probleem is dat de onboard video het geheugen aanspreekt.. De geheugen controller in de proc zit.. etc.. etc.. Ik denk dat het mobo RIP is.. Ik ga nu mijn ouwe pc weer in elkaar zetten om het geheugen te testen.. Ik denk dat dit een lange nacht gaat worden.. (Ps.. ik zit nu dus op mijn laptop, voor als iemand zich afvraagt waarom ik eerst een systeem in elkaar moet zettten om het geheugen te testen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 10:11

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

die irq fout heeft te maken met je grafische kaart heb ik namelijk ook gehad. irq confloct of zelfde geheugen wordt gebruikt door twee toepassingen. probeer andere driver eens. ik heb zo'n vermoeden dat je grafische kaart niet meewerkt

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Ik denk dat het onboard video gedeelte gewoon zo goed als dood is :S

Na mijn poging om XP opnieuw te instaleren (wat dus niet lukt :S) kan ik dus niet eens meer zo ver komen :S..

[ Voor 46% gewijzigd door Uhmmie op 30-04-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Kan ik gewoon TwinMos PC3200 (cl2.5) 512MB (m2g9j16a-tt) testen in een pc die max PC2700 aan kan? (MSI KT3 Ultra)

[ Voor 8% gewijzigd door Uhmmie op 30-04-2005 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die drivers heeft het niets te maken daar hij windows niet eens kan installeren.

Je voeding kun je zelf nameten met een multimeter maar die lijkt mij wel goed.
Dit systeem met onboard video wat je hebt kan nog makkelijk op een 235 Watt veoding.
Het lijkt mij inderdaad het moederboard die brak is.

Als het kan moet je een PCI express video kaart lenen en die proberen of anders zou ik het lekker laten uitzoeken door de winkel en zeker nu niet je bios flashen. Als die geflasht moet worden doen ze dat maar in de winkel maar niet met zo een instabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die computer het aankan kan ie inderdaad het geheugen alleen maar op de lage PC2700 snelheid testen.

Als het geheugen dan fouten geeft weet je zeker dat het niet goed is.

Maar aan de andere kant is het testen wel goed gaat weet je nog niet zeker of het goed is bij zijn normale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 12:56
Jup, kan prima sneller geheugen in een langzamer slot testen.
Overigens kan ik van harte MS memtest aanraden.
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
Ik heb die IRQL not less or equal ook gehad bij een PC met nforce2 onboard met slecht geheugen. Nieuwe geheugen-> pc werkt prima :).
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 23:44:
Als die computer het aankan kan ie inderdaad het geheugen alleen maar op de lage PC2700 snelheid testen.

Als het geheugen dan fouten geeft weet je zeker dat het niet goed is.

Maar aan de andere kant is het testen wel goed gaat weet je nog niet zeker of het goed is bij zijn normale snelheid.
Uhm, volgens mij is de goede werking van geheugen onafhankelijk van de snelheid waar het op draait? Maar ik ben niet echt een hardware expert, ik kan alleen een beetje troubleshooten.

[ Voor 53% gewijzigd door cryforhelp op 30-04-2005 23:48 ]

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Nou ik stopte het net dus in mijn oude pc en het rood vliegt over mijn scherm met memtest (had een bootable iso gedownload voor op cd) :o.. Dan zijn dus 2 dimmetjes als stuk.. Maar ik kan dus ook die andere 2 veilig testen? Niet dat ik net 2 dimmetjes gesloopt heb door ze in mijn oude pc de duwen? :S

Hoe kan het trouwens dat het geheugen dan dus in 1x boom kapot is ? :S

Kan ik ook mijn PC2700 (333Mhz) in die nieuwe pc stoppen? en kijken wat er dan gebeurd?

Of frituur ik straks alles?

[ Voor 14% gewijzigd door Uhmmie op 30-04-2005 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
Uhmmie schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 23:47:
Nou ik stopte het net dus in mijn oude pc en het rood vliegt over mijn scherm met memtest (had een bootable iso gedownload voor op cd) :o.. Dan zijn dus 2 dimmetjes als stuk.. Maar ik kan dus ook die andere 2 veilig testen? Niet dat ik net 2 dimmetjes gesloopt heb door ze in mijn oude pc de duwen? :S

Hoe kan het trouwens dat het geheugen dan dus in 1x boom kapot is ? :S
Kutwinkel? :? 8)7 :P

Mag ik je er overigens dringend op wijzen dat de :S smilie _niet_ werkt op GoT. Als je wil aangeven dat je er geen ruk meer van snapt dan kun je 8)7 of :? gebruiken. Of als je de 'tussen-HK' hebt meegemaakt mag je ook heel 1337 doen en 7(8)7 gebruiken ;).

Edit:
Jup, Je kan iedere DDR dimm in ieder DDR slot schoffelen, het werkt op z'n slechtst langzaam, verder is het allemaal érg foolproof :)

[ Voor 11% gewijzigd door cryforhelp op 30-04-2005 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Dat het geheugen nu kapot is verklaard wel die VPU recovery error in eens of niet? Maar hoe kan het geheugen nu in eens boem kapot gaan? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Het is telkens Failing adres op 415.6Mb :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
Als je bij alle vier de reepjes precies dezelfde error krijgt, dan zou ik het ook eens in een ander slot proberen (= andere controller bij dual channel). Misschien is je memory controller dan gewoon niet erg jofel meer.
Wat zijn de specs van je oude systeem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Mijn oude systeem is:

MSI KT3 Ultra (Via KT266/333 chipset)
Athlon XP 1800+
MSI GF3 Ti4200
512 MB PC333
(is het wel zon' beetje wat je moet weten ;)

Edit: Ok het lijkt er op dat 2 van de 4 dimmen iig kapot zijn (allebei op exact dezelfde plek van 415.6Mb) die andere 2 heb ik heel kort getest (dus kunnen ook nog kapot zijn).. Laten deze nu ook op hetzelfde kanaal gezeten hebben in dual channel.. Zou het kunnen zijn dat mijn mobo ze sloopt (in andere woorden de onboard chip sloopt het geheugen?).. Ik heb namelijk geen zin dat ik morgen nieuw geheugen gehalen en die dan ook weer opgevreten worden :S..

Edit ook met de 2 dimms die nog goed lijken te zijn wil het systeem totaal niet fatsoenlijk booten.. (zelfde foutmelding als hier boven.. ik ben echt bang dat mijn mobo (onboard video) dood is gegaan en dat het ook 2 dimmetjes mee naar de hemel heb genomen :S).. Ps valt dit gewoon onder de garantie of niet? Het lijkt mij van wel :).. Maar ik snap nog steeds niet hoe dit nu in eens kapot ken zijn ? 8)7

[ Voor 112% gewijzigd door Uhmmie op 01-05-2005 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Nog iets heel vaags.. Ik trek net de 24 pins voedings plug van het mobo af (de stekker zat niet eens meer in het stopcontact) en dan hoor ik een hele hoge pieptoon.. stop ik hem er weer is de pieptoon weg.. trek ik hem er weer uit is de pieptoon terug.. Ik heb echt een spook pc :S..

Edit: Ik ga nu even het bovenste verhaal aanpassen :) (een lang groot verhaal :P) zodat het duidelijk word mochten er weer dingen misgaan :P

------------------------FIRST POST UPDATED TOT HIER --------------------------------

Maar wat ik niet snap:
- Ik heb geboot met maar 1 dimm der in (alle 4 de dimms dus los geprobeerd) maar het systeem wilde gewoon NIET opstarten (zwart scherm of vast loper tijdens memcheck)..
- Wat houdt een VPU recovery nu precies in? En kan dat mijn bios slopen bij een onboard videokaart?
- Hoe kan mijn geheugen in eens echt kapot zijn?

[ Voor 56% gewijzigd door Uhmmie op 01-05-2005 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk valt dit onder de garantie. Je hebt er immers niets gek meegedaan.

Maar hou er wel rekening meedat je geheugencontroller in je proccessor zit.
Je kan inderdaad best je oude geheugen op je nieuwe board testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar komt die pieptoon dan vandaan uit de voeding of van het moedrboard. Kan een peiipje zijn van de bios.

Heb je die andere 12V stekker wel aangesloten die twee gele met die twee zwarte vlakbij je processor
Pagina: 1