Toon posts:

Server voor game en http

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo Ik ga een game& http server draaien
Ik had gedacht aan een
intel celeron 3.0 ghz
2 gb ram
2 u kast
250 gb sata schijf
windows server 2003

waarvoor word de server gebruik?
16-32 man valve server
16 man ut server
16 man bf2 server (wanneer deze uitkomt)
onze site met maps mods enz... (500-1500 hits / dag, op de homepage)
forum
ftp

bedenkingen
1. is deze server zwaar genoeg?
2. Is linux de moeite waard als ik al volledig ingewerkt ben in windows nt en windows server 2000?
3. welke upload snelheid zal ie nodig hebben om zonder lag pieken te kunnen opvangen, dacht aan 10 mb/s.
4. datatrafiek dacht ik aan 1 tb per maand of is dit tamelijk overkill , gemiddelde grote van map, mod op de site 50 mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09
1. is deze server zwaar genoeg?
Voor wat jij ermee wilt is de CPU goed genoeg, ik denk alleen dat je eerder aan een raid opstelling moet werken ivm map changes op de game servers en dan kan alles iets langer duren dan normaal.

2. Is linux de moeite waard als ik al volledig ingewerkt ben in windows nt en windows server 2000?
linux is zeker de moeite waard, als je dat eenmaal goed geconfigureerd hebt is het veel veiliger en is het effectiever

3. welke upload snelheid zal ie nodig hebben om zonder lag pieken te kunnen opvangen, dacht aan 10 mb/s.
ik weet niet wat jij op dit moment trekt dus lijkt mij wel dat ie dit aankan.. een hdd deed ongeveer 60mb sec dacht ik?

4. datatrafiek dacht ik aan 1 tb per maand of is dit tamelijk overkill , gemiddelde grote van map, mod op de site 50 mb.
ik weet niet hoeveel jij op dit moment trekt dus ik kan hier niks over zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kies ajb niet voor een celleron,

deze hebben minder cache aanbord en zullen in de praktijk dus iets langzamer zijn,
een pentium heeft wat meer cache geheugen en zal dus wat soepeler lopen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
momenteel trekken we 120-160 gb enkel voor de site
Maar daar zal bijkomen boven genoemde servers
forum
ftp server
daarom reken ik op een hoop meer verkeer.

Waarschijnlijk zal Ik linux dan gaan gebruiken. Omdat de licentie kost van server 2003 meer kost dan men servertje in zen geheel.

Dat van die intel pentium 4 zit wat in Maar was weer een pak meer geld. Maarjah liever wat meer geld uitgeven dan tot de constatatie te komen dat de server veschrikkelijkt lagt |:(

Ik denk dat Ik die 250 gb sata dan ga vervangen in men verlang lijstje door
wd raptor 10.000rpm 74 gb voor de game server aplicatie's+ os
maxtor 200 gb sata voor webspace+forum+ ftp files

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:26

TheBorg

Resistance is futile.

Reken op 300-400 GB/maand voor de gameserver als er flink gespeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

AMD_er schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:36:
Kies ajb niet voor een celleron,

deze hebben minder cache aanbord en zullen in de praktijk dus iets langzamer zijn,
een pentium heeft wat meer cache geheugen en zal dus wat soepeler lopen,
Ook ik zou 30 euro extra uitgeven en een p4 2.8 nemen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeker voor een linux besturingssysteem gaan, bijvoorbeeld debian of Fedora, brengt veel voordelen met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:45:
Ik zou zeker voor een linux besturingssysteem gaan, bijvoorbeeld debian of Fedora, brengt veel voordelen met zich mee.
Noem ze dan ook even.

Voorlopig is het zeer onverstandig om een Linux server neer te zetten als de TS aangeeft dat hij vooral los is op Windows. Ik maak er uit op dat hij weinig ervaring met Linux heeft.

Verder vraag ik me af waarom de TS bezorgd is om de uploadsnelheid. Ik mag hopen dat je die machine aan een 100Mb/s verbinding hangt.

Gezien de geschiedenis van de TS zou ik helemaal geen server gaan neerzetten. Als je niet zelf de nodige problemen kunt oplossen, dan moe je absoluut niet met zulke dingen bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 20:23:
[...]

Noem ze dan ook even.

Voorlopig is het zeer onverstandig om een Linux server neer te zetten als de TS aangeeft dat hij vooral los is op Windows. Ik maak er uit op dat hij weinig ervaring met Linux heeft.

Verder vraag ik me af waarom de TS bezorgd is om de uploadsnelheid. Ik mag hopen dat je die machine aan een 100Mb/s verbinding hangt.

Gezien de geschiedenis van de TS zou ik helemaal geen server gaan neerzetten. Als je niet zelf de nodige problemen kunt oplossen, dan moe je absoluut niet met zulke dingen bezig zijn.
Idd, neem desnoods windows 2000 pro (icm apache/php). Kost je stuk minder kwa licentie en is in principe voldoende, en kun je op termijn overstappen naar linux.

Linux IS stabieler enz voor een server, maar liever een OS wat je kent dan een onbekend OS, de veiligheid van een OS wordt meer bepaald door de beheerder dan het OS zelf.

En idd, de kennis is niet echt hoog, misschien is een dedicated server een stuk praktischer dan een colocated bak, dan is het beheers/technische aspect grotendeels in (professionele) handen en kan TS zich daar druk om gaan maken als ie 't ook daadwerkelijk dermate beheerst dat t verstandig is om de bak "op het grote internet" te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dedicated heb een vriend die veel meer verstand heeft dan ik van deze dingen deze ging zich normaal met de echt zware zaken bezig houden.
Ik heb nog een windows server 2000 licentie van men oude 667 mhz test bak .
deze ga ik dan gebruiken op de nieuwe server.
windows server 2003 is echt wel te duur vind ik.
word een intel pentium 4 3.0 ghz
rest blijft hetzelfde
linux is denk ik iets om eerst op men testbak te gooien en dan pas op deze server.
bak hangt idd aan een 100 mb/s verbinding

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:56
Wat ga je sharen op die ftp? Maps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop dan wel een Celeron D en ik denk dat gij met 1gig ram genoeg zult komen mja 2gig dan hebt ge altijd reserve en kzou 2 maxtors met 16mb cache pakke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hardware:
Ik zou voor een P4 gaan ipv. een Celeron, als je het geld hebt voor 2GB RAM waarom dan daar op bezuinigen ;) Verder zou ik die 250GB SATA schijf inruilen voor 2 kleinere harde schijven in een RAID 1 configuratie. Mocht een harde schijf er dan mee op houden, heb je altijd een backupschijf die gewoon blijft werken.

Software:
Verder als je al bekend bent met Windows, waarom er dan vanaf stappen. Windows 2003 is stabiel, en met de komst van SP1 zeer eenvoudig te beveiligen door middel van de Security Configuration Wizard. Aangezien je voor wat je wil aan Windows 2003 Web Edition al genoeg zou hebben, ben je zo'n 350 euro kwijt voor een licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

King_Louie schreef op zondag 01 mei 2005 @ 11:18:
aan Windows 2003 Web Edition al genoeg zou hebben, ben je zo'n 350 euro kwijt voor een licentie.
een sbs met alle toeters en bellen kost volgens de pricewatch maat 360 euro... waarom zou je dan een gestripte versie nemen van windows :?
en als je die optie's niet nodig hebt dan installeer je ze toch gewoon niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 11:24:
[...]

een sbs met alle toeters en bellen kost volgens de pricewatch maat 360 euro... waarom zou je dan een gestripte versie nemen van windows :?
en als je die optie's niet nodig hebt dan installeer je ze toch gewoon niet...
SBS kan niet zonder al die toeters en bellen worden geïnstalleerd. SBS schakelt zichzelf na een tijdje uit als je er geen domaincontroller van maakt. Bovendien wil je al die rotzooi echt niet hebben draaien op je gameserver. Web Edition is voor game/webhosting de beste oplossing.

What's in a name ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok Na wat gelezen te hebben in dit topic ben ik eruit
hardware
intel pentium 4 3.2 ghz (dual is totaal overkill)
2 gb ram pc 3200
2* 250 gb sata In raid 1 16 mb buffer
gigabit lan onboard
gigabit 3com kaartje

software
windows server 2000
geen server 2003 vind dit gewoon te gek zoveel uitgeven aan een nieuwe licentie als mijn inziens 2000 server nog zeer goed is :?
Dan kan ik ineens testen of linux iets is, op een test bakje hier.
Moest linux voordelen bieden tegenover windows server heb ik geen onnodige kosten gedaan aan 2003.

Op de ftp server komen inderdaad maps & mods In de eerste plaats later mischien wat demo's

Als ik hier op men gewone pc een servertje draai voor 16 man dan duurt de gemiddelde mapchange een 60 seconden , dit is dan een echte goedkope 120 gb hd.
Dus met deze dure maxtors zal dit wel loslopen denk ik.
10.000rpm is echt wel 8)7 voor onze gameserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Als je voor Windows 2000 gaat, raad ik je in ieder geval aan je even in te lezen over IPSec. Hiermee kun je onder andere poorten dichtgooien. Wel zo veilig als je poorten als 135 en 445 dichtzet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal me zeker voldoende inlezen reden van keuze heb nog een licentie van windows server 2000 die toch niet meer gebruikt gaat worden. Daardoor keuze windows server 2000

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2005 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:37:
Waarschijnlijk zal Ik linux dan gaan gebruiken. Omdat de licentie kost van server 2003 meer kost dan men servertje in zen geheel.
TUUT. FOUT!
1) Je server zal wel meer dan 12,50 per maand kosten
2) Je server zal wel WIndows moeten draaien aangezien je BF2 wilt spelen
3) Als je de Bf2 server draait kan je wel vergeten nog tegelijkertijd andere games te draaien
4) Je HDD is enorm overkill. Je voorbeeld van je eigen servertje met 60 seconden mapwissel komt niet door je harde schijf maar ofwel door slechte configuratie ofwel onvoldoende ram. 2x 80 Gb in raid 1 is voldoende.
5) 1 TB traffic is enorme overkill - 200 is genoeg om te beginnen
6) extra gbit lan is niet nodig
7) je wilt windows 2003 vanwege de performance
8) je wilt windows 2003 vanwege de stabiliteit en security
9) je wilt windows 2003 vanwege de prijs: 12,50 per maand (spla) of 400 euro eenmalig (oem)
10) neem dus echt die P4!!
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:45:
Je maakt een typo: met voordelen bedoel je vooroordelen :)
Voordeel: prijs
Nadeel: slechte game support, slechte security als je er geen kennis van hebt, slechte game support, slechte game support, slechte game support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hd kan eigenlijk alleen nog toevoegen voor ut, dat is om niet met windows te werken als je een dedicated ut server draait. Uit ervaring kan ik zeggen dat deze idd een creepy ping bug hebben , en dat dat bij linux niet het geval schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:47:
hd kan eigenlijk alleen nog toevoegen voor ut, dat is om niet met windows te werken als je een dedicated ut server draait. Uit ervaring kan ik zeggen dat deze idd een creepy ping bug hebben , en dat dat bij linux niet het geval schijnt te zijn.
bullshit verhaal.
Heb je ook enige onderbouwing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMorpheus schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:48:
[...]

bullshit verhaal.
Heb je ook enige onderbouwing hiervoor?
weinig , maar we hebben zelf een server "geleased" en daar zat gewoon af en toe zo'n creepy ping bug in zoals ze zeggen. Of het was de demo die slecht geoptimized was ik weet het niet.

maar de persoon die het me zij had zelf ook een dedicated en had dat opgelost door met linux te werken, hijs ut freak al 6 jaar ofzo. ( en doet de cshp programering nu zelf )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:50:
[...]

weinig , maar we hebben zelf een server "geleased" en daar zat gewoon af en toe zo'n creepy ping bug in zoals ze zeggen. Of het was de demo die slecht geoptimized was ik weet het niet.

maar de persoon die het me zij had zelf ook een dedicated en had dat opgelost door met linux te werken, hijs ut freak al 6 jaar ofzo. ( en doet de cshp programering nu zelf )
je speelt de demo? 8)7
Neem gewoon 451b, nergens problemen mee
En wat is leasen? Ergens een server huren en daarvoor dan ook betalen? 7(8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Stewie! op 14-05-2005 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMorpheus schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:55:
[...]

je speelt de demo? 8)7
Neem gewoon 451b, nergens problemen mee
En wat is leasen? Ergens een server huren en daarvoor dan ook betalen? 7(8)7
ja de demo ja :P

maar ben er sinds een paar dagen mee gestopt, steeds die loops van dezelfde maps 8)7

Via king_louie een dedicated servertje draaien, voor een klein prijsje :>
Pagina: 1