Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 9 pins dual 7-segment display

Pagina: 1
Acties:

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb hier een dual 7-segment display uit een oude stereo gesloopt. Nu wil ik deze wel ergens gebruiken (weet nog niet waar). Dus ging ik op zoek naar een aansluitschema. Nergens te vinden :? op het net toch niet, dus zo maar aan de slag. Het display geeft dus 2 getallen weer en 2 puntjes. En daar zit dus het probleem. De 2 getallen kan ik dus laten oplichten maar hoe krijg ik stroom door die puntjes?

het display heeft 9 aansluitingen 2 waarop dus de voedingspanning komt en 7 waar dus de GND aan komt. Met de 2 aansluitingen voor de voedingspanning kies ik dus welk getal er aangestuurd wordt (het linkse of het rechtse) en de 7 andere is voor wat er op het display komt te staan. Ik moet dus werken met een principe dat de helft van de tijd het ene getal wordt aangestuurd en de andere helft het andere. Niet zo moeilijk gewoon een paar multiplexers er tussen.
Maar hoe krijg ik nu die puntjes aangestuurd? Is hier een trukje voor nodig of is het gewoon niet mogelijk

Ik heb dus alle pinnetjes aangesloten er verschijnt "88" op het display, de puntjes lichten niet op. En er zijn geen pinnetjes meer over. 8)7

typenr: LTD323Y-RD (op het display)
024THAILAND (staat er nog onder, en er staat nog een 'F' achter het typenr. -groter lettertype-)

Op het net heb ik wel kunnen vinden dat het gaat om een "common anode" display
en dat de leds geel oplichten (had ik dus ook al gezien 8)7 )
Andere dual 7-segment displays (op internet gevonden) hebben meestal 18 aansluitingen (2x9) dus daar de puntjes aansturen is niet moeilijk.

Ik heb ook nog een quad 7-segment display uit dezelfde stereo gesloopt en deze heeft maar 24 aansluitingen voor (4 x 7-segmenten + 10 puntjes = 38 leds) dus hiervoor zijn ook oplossingen welkom, hier ben ik nog niet aan begonnen en waarschijnlijk is dit ongeveer hetzelfde principe als het dual display

Kan iemand mij hierbij helpen?

[ Voor 12% gewijzigd door kluyze op 30-04-2005 15:09 ]

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Kans is groot dat het gemultiplexte displays zijn.
Per display 8 lijntjes voor de leds 1 voor Vcc en afhankelijk van het aantal displays 1 (2 displays) of 2 (4 displays) selectielijntjes. Die decimale punt hoeft niet aangesloten te zijn, hangt af van de fabrikant en type.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• kluyze
  • Niet online
Dat denk ik niet aan gezien ik (bij het dual display) 2 keer de Vdd aansluit (voor elk display 1) en de andere 7 aansluitingen gebruik voor de leds aan te sturen. Hie dit is voor het quad display (zegge ze dit zo?) weet ik niet, daar ben ik nog niet aangeraakt

Ik denk eerder iets in de aard van (zo reageerd het toch)

Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/dualDisplay.JPG
caipirinha schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 17:16:
Kans is groot dat het gemultiplexte displays zijn.
Per display 8 lijntjes voor de leds 1 voor Vcc en afhankelijk van het aantal displays 1 (2 displays) of 2 (4 displays) selectielijntjes. Die decimale punt hoeft niet aangesloten te zijn, hangt af van de fabrikant en type.
een multiplexer zou ook 5V of 0V ('1' of '0') aan zijn selectie-ingangen moeten hebben en dit werkt allemaal op 1,9V. Een multiplexer kan ook niet beide uitgangen gelijk aansturen. en ik heb de beide displays toch gelijk aan gehad. (maar dan geven ze hetzelfde weer)
Alleen het punt (de dp-aansturing) weet ik niet. De rest heb ik, maar ja als de punt niet werkt :(

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

maar als jij heel snel zou wisselen met je selectie pinnetjes kan je toch 2 verschillende cijfers weergeven. op zich gebeurt dat heel vaak op die manier.
deed die punt het wel in de stereo
display's geven zeker rood licht
op 5 volt aansluiten gebeurt normaal wel, vaak zit er dan een weerstand voor de leds waardoor de stroom en het voltage geregeld wordt

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, er wel es aan gedacht dat de 2 puntjes misschien helemaal geen led bevatten? Dat soort displays word vaak en masse gemaakt, met 1 bepaalde plastic mal voor de '8'-en, en daaronder een wat meer custom printplaatje oid met de ledkristalletjes erop. Je hebt kans dat dit model geen punten ondersteunt, maar dat ze er wel op lijken te zitten omdat het plasticje een algemener model is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-10 11:57
Wat ik dan denk, dat ze pas oplichten bij de 6 en de 9, aangezien ze dat normaal ook zouden moeten doen, ivm dat je het anders op z'n kop zou kunnen lezen, misschien moet je dat proberen?

Verwijderd

hoewel ik eigenlijk ook vermoed dat ze er gewoon niet inzitten: misschien zitten ze er inverted in, spanning al eens omgedraaid?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02
Datasheet is te vinden op http://www.liteon.com.tw/databook/default.htm en zoeken naar LTD323Y. Daarin kun je ook zien dat de decimale punt niet aangesloten/aanwezig is.

• kluyze
  • Niet online
Ik had wel een vermoeden dat de punt niet aangesloten was. Maar heel zeker ben je nooit tenzij het bevestigd wordt. @ jeronimo2003, mijn dank mijn vermoeden is hierbij bevestigd. Ik heb dus op google geen datasheet gevonden (en ben er al een paar dagen tot een week naar op zoek geweest) shapeau. eens kijken of ik daar de datasheet van de quad display ook kan vinden.
@ virus.elektro, het licht geel op.

En voor de rest mijn dank voor de reacties

Edit: Geen datasheet voor te vinden misschien weet iemand anders het? Het typenr is LTC3610Y-RD en het gaat om een (geel) quad 7-segment display met 24 aansluitingen.

[ Voor 16% gewijzigd door kluyze op 01-05-2005 21:45 ]

Pagina: 1