Hosting server (+50 users), hulp gevraagd in planning

Pagina: 1
Acties:

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik wil een hosting server maken voor Battlefield servers. Er komen ook websites op. Verder wordt het ook een mail-server.

Nu heb ik een probleem met de user accounts. Ik vraag me af of het verstandig is om meer dan 50 users in /etc/passwd te stoppen. Ik zou het liefst een makkelijker te editen user database gebruiken.

Processen die user authentication zullen gebruiken:
-> WebDAV van Apache
-> een php-systeem om traffic stats per user te zien
-> Proftpd (of andere ftp server)
-> Phpmyadmin
-> sshd
-> maildaemon (moet nog beslissen welke services ik ga gebruiken)
-> Battlefield 1942 (moeilijk te combineren met mysql; wrschijnlijk gewoon de configuratie aanpassen met een cronjob)

Het liefste zou ik gewoon één mysql-database hebben waarin username, uid, groups, passwd, homedir in staat. Er zouden dan nog een paar extra boolean kolommen komen waarin staat welke services de user mag gebruiken (shell_granted, mysqldatabase_granted, etc.) Dit zou makkelijkst te beheren zijn.

Is het slimst om hiervoor PAM te gebruiken? Of zouden de mysql-modules van elke service moeten volstaan?

En hoe zit het met uid's? Proftpd kan waarschijnlijk wel op het filesystem schrijven met specifieke uid's per user, maar apache met webDAV kan dat bijvoorbeeld niet. Heeft iemand hier een elegante oplossing voor?

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
50 users is toch niet zoveel? Ik geloof dat linux meer dan 1000 users aankan.

edit:
Ik heb 56 gebruikers op mijn web/mail/sql enz server.

[ Voor 30% gewijzigd door pierre-oord op 01-05-2005 16:48 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Waarom geen ldap? Das het meest effeciente als userdatabase..

iRacing Profiel

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

pierre-oord schreef op zondag 01 mei 2005 @ 16:47:
50 users is toch niet zoveel? Ik geloof dat linux meer dan 1000 users aankan.
Ik zou eerder zeggen 65535 stuks :P

Maar zoals de topicstarter zegt, PAM in combinatie met LDAP is dan wel the way to go, al schijnt het niet erg makkelijk op te zetten te zijn, en als je LDAP server down is, heb je een groot probleem :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wil je ook nog voor je hosting een billing+management systeem hebben?
Wij gebruiken een aangepaste versie van ISPworks, misschien kan je daar wat mee?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Wat is het voordeel van LDAP boven een simpele MySQL?

Nadelen:
-> Moeilijk
-> MInder makkelijk aan te passen via PHP (?)

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Ik weet niet of je van plan was om alles op 1 server te gooien, maar dat lijkt me niet zo'n strak plan. Je kan voor de Battlefield server beter een aparte bak nemen.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
ldap is even moeilijk als mysql.. als je het niet kent. Maar dat geld voor alles..

Voordeel is dat ldap veel sneller is mbt leesacties dan mysql (of iedere andere database).

En ik zie niet waarom ldap moeilijker aan te passen zou zijn via php?

iRacing Profiel

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

MrBarBarian schreef op zondag 01 mei 2005 @ 18:40:
En ik zie niet waarom ldap moeilijker aan te passen zou zijn via php?
phpLDAPadmin gebruik ik zelf en dit is erg makkelijk om alles bij te werken.
moto-moi schreef op zondag 01 mei 2005 @ 16:59:
[...]
al schijnt het niet erg makkelijk op te zetten te zijn, en als je LDAP server down is, heb je een groot probleem :P
Opzet valt best mee, goeie tutorial zoeken en dan is het zo gedaan (zelf de gentoo tutorial gebruikt geloof ik)

Tja als je server plat ligt heb je ook een probleem :P maar je heb wel gelijk dat alles afhankelijk wordt van de LDAP-server. Om deze rede moet je ook de root en overigen systeem accounts niet in de ldap propper en je eigen account ook niet (anders moet je met root inloggen als je ldap plat ligt en je wilt recoveren).

Mistakes are proof that you are trying...

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Als je meerdere servers hebt en honderden users, zou ik vooral LDAP met phpLDAPadmin gebruiken, en die LDAP-directory laten repliceren.

Maar als je maar één server hebt met slechts 50 gebruikers, zou ik toch gaan voor /etc/passwd. Met zo weinig gebruikers is dat nog steeds het snelst, en je bent minder afhankelijk van allerlei draaiende services om je server in te komen (stel je voor dat je MySQL eruit ligt, dan kun je ineens niet meer ssh'en...)

Ftp, webdav, ssh, mail kun je gewoon allemaal daarmee laten authenticeren. MySQL en Battlefield zou je dan met een scriptje kunnen aanmaken... of gewoon alleen op verzoek accounts creeren voor die service.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik weet niet hoe serieus je die Battlefield servers wilt nemen maar zoals Pic_Art al aangaf ben je met 1 fysieke machine snel uitgekakt in die tak van sport, zeker als er er ook nog web, mail en db bij gaat doen voor een heel aantal gebruikers. Ik ben zelf serieus aan het kijken naar de kosten om een kleine gamehost te beginnen en onderschat het niet!

Nog ff als losse opmerking: ik zou voorzichtig zijn met shell access op productie machines. Zodra mensen shell access krijgen liggen er een hoop gevaren op de loer. Denk er dus goed over na hoe je dit wilt beveiligen!
Pagina: 1