Toon posts:

lange afstand netwerken met utp

Pagina: 1
Acties:
  • 687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een netwerk kabel van mijn huis naar dat van een vriend van mij leggen
waarom we niet gewoon breedband gebruiken... geen id hebben allebei maar dit is gewoon leuker:P

Heb kabel zat. maar wat voor technische aspecten moet ik rekening mee houden.
Zo las ik dat als je een switch gebruikte de afstand niet zo heel veel uitmaakte.
Maar zijn er nog andere streukel blokken ook moet ik een manier bedenken om de kabel onder een fietspad door te krijgen en ik vraag me af hoe goed utp kabel bestand is tegen het weer.
en of andere mensen een soort gelijk iets gedaan hebben.
de afstand tussen de huizen schat ik zelf tussen de 2 a 300 m

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Lengte van utp kabel mag maximaal 115 (kan iets minder) meter zijn. Dus je zult iets van een versterker / repeater moeten gebruiken.

Als je een zichtverbinding tussen de huizen hebt is draadloos misschien een suggestie.
200 meter kabel leggen levert, lijkt me zo, veel sores op. Bovendien denk ik niet dat je dit zo maar mag doen als het niet jouw grond is.

Abort, Retry, Quake ???

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Dit gaat je nooit lukken, je zou dan idd. de kabel in 3 stukken moeten verdelen en de stukken verbinden met twee repeaters. En verder moet je ook nog eens over gemeentegrond (fietspad, dus geen eigen grond iig) en dat mag niet zomaar.

Verwijderd

Topicstarter
van de gemeente kan me niet zo heel veel schelen ik leg het onder de grond en daar komen ze niet echt makkelijk achter.
en is het niet mogelijk om gewoon na 100m een hub er tussen te plaatsen en dan weer 100m?

wifi is onmogelijk aangezien er een dijk tussen ligt en deze te hoog is dan zou ik op mijn schoorsteen moeten klimmen en een hele goede (en dus dure) wifi antenne moeten hebben
en aangezien ik zo al meer dan 1000m utp kabel heb liggen is dat een stuk makkelijker

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 01:56 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Over een dijk? Ga je daar ook al utp trekken?

De standaard zegt dat je maar 100m lange stuk UTP mag trekken. In praktijk kan je nog wat over de grens, maar 200m haal je niet. Met hubs kan je de afstand niet uitbreiden, want hubs/repeaters pakken het vervormd signaal op en versturen de versterkte variant van het vervormd signaal uit. Switches/bridges ontvangen signalen, "denken na wat het is" en verzenden verse signalen, hiermee kan je de afstand vergroten. Je kan bv 100m utp, een switch, dan 100m utp, dan nog een switch en uiteindelijk nog eens 100m uit.

Ik zou ook WiFi met richtantennes aanraden, dit is goedkoop, niet al te moeilijk aan te leggen en redelijk performant. Andere oplossing is natuurlijk glasvezel aanleggen, deze kan grotere afstanden overbruggen, hoge snelheden halen en totaal ongevoelig voor bliksems en andere elektromagnetische storingen.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 30-04-2005 02:13 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 16:24

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 01:53:
van de gemeente kan me niet zo heel veel schelen ik leg het onder de grond en daar komen ze niet echt makkelijk achter.
Kabels in de grond graven in Gemeentegrond is strafbaar. En zelfs al zouden ze 'er niet achter komen' als iemand anders officiele kabels in de grond stopt en jouw kabels stuk trekt, of nog erger, jij tijdens het graven een officiele kabel (Telefoon, Electra, GAS) kapot maakt, dan heb je de knollen gaar.

Makkelijkste en goedkoopste oplossing is i.d.d. Wireless met een richtantenne. Let wel, alle Qireless apparatuus kan gewoon binnen staan, alleen de antenne staat buiten....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
Die dijk waar ik het over heb is een dijk die 100 jaar geleden bij de drooglegging van de polder waar
ik woon gebruikt werd tegenwoordig is het gewoon een heuvel in het landschap.
Het probleem is dat de bomen in de weg zitten en ik weet niet hoe erg bladeren storen
plus het feit dat antennes duur zijn

maar het zou dan idd wel erg illegaal worden dan zou ik onderweg ook nog eens stiekem een gemeente meter kasje moeten gaan aftapen voor de stroom van de switch

hoe duur zou het zijn om het met glasvezel te doen ik weet wel dat de zend/ontvang spullen tegenwoording al voor prijzen onder $150,- te krijgen zijn.
Maar heb geen id hoe duur glasvezel kabel is.

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 11:52
Koper:
Op 10Mbit zal je verder kunnen dan op 100Mbit.
Je kan dit zelf al testen door eens 200m kabel tussen 2 pc's te hangen.
Heb reeds 200m cat5 op 10mbit werkend gehad.

Je gebruikt best STP en een surplus is CAT6 kabel.

Mantel is meestal van PVC, wat door het UV-licht van de zon broos wordt en afbrokkelt.
Beter is je kabel af te schermen van direct zonlicht (tuinslang of elektriciteitsbuis).

Ook denken aan evt bliksem. Beter is om binnen te komen via een hub/switch en dan pas naar je PC. Bij eventuele inslag is je switch van 20eur dood ipv het risico dat je mobo mee sneuvelt.

WL:
Storing van bomen of bladeren hangt af van de hoeveelheid en de dikte. Door de kruinen van een bos stralen zal moeilijker zijn dan door 1 boom, welke je meestal niet merkt.
De antenne kan ook verhoogd gemonteerd worden op het dak (veronderstel wel met nodige vergunning indien nodig), misschien kan je zo line of sight halen?

[ Voor 30% gewijzigd door Dikke Foaf op 30-04-2005 03:46 ]

Pagina: 1