Toon posts:

2 routers...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik ADSL met als modem een Alcatel Speedtouch Home (Bridged-Ethernet) welke direct is aangesloten op de WAN poort van een Draytek 2900. Deze Draytek gebruik ik met name onder andere om m.b.v. de ingebouwde rate control funtie de clients in mijn LAN bandbreedte
toe te wijzen.

Mijn Draytek heb ik momenteel geconfigureerd als "static or dynamic ip" en deze geeft netjes het ADSL signaal door aan mijn clients. (statische IP's)

Nu wil ik de Alcatel Speedtouch Home wisselen voor een ZyXEL 2602H Modem/Router Omdat deze een VOIP optie heeft wat ook bij mijn ADSL abonnent wordt geleverd.

De ZyXEL moet aangesloten worden op de WAN poort van de Draytek omdat anders de filterregels niet functioneren.

De situatie veranderd dus van:

Modem <-> Router

naar

Modem/Router < -> Router

Volgens mij krijg ik te maken met twee keer NAT.... ?

Waar moet ik op letten bij deze wissel?

Hoe moet ik mijn ZyXEL en Draytek configureren zodat alles naar behoren functioneert?

De IP adressen van mijn LAN wil ik uiteraard bij voorkeur ongewijzigd laten (192.168.1.x)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 22:54 ]

Verwijderd

Dubbel NAT'ten is vaak in behandeld, nee het is geen enkel probleem. Makkelijkste is wel om de Zyxel zijn DMZ richting je Draytek te laten wijzen. Dan kan je daar alle poorten doorverwijzen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 23:45 ]