Toon posts:

Driver HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb een Western Digital HDD. Onlangs begon de PC kuren te vertonen, van de problemen bleek ook de Ultra DMA driver die normaal gesproken de chipset aanstuurt (de HDD is een WDC WD1200BB-00WA0) corrupt te zijn geraakt. Hij schakelt nu terug naar een basis driver waardoor de HDD alles zelfstandig dient te doen en dus zo traag wordt als een oude Pentium 200 ofzo.

Iemand enig idee waar ik weer aan de correcte driver kan geraken?

Thanks
Trachemys

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een hdd heeft geen driver.
Mogelijk moet je de drivers voor je IDE controller danwel chipset hebben. En die is gewoon te downloaden natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, heb er niet zoveel verstand van. Heb het ook maar sinds gisteren door toen mijn zwager de PC eens onder handen heeft genomen om m weer draaiende te krijgen :D
Maar dat zal m zijn dan. Althans, kan dat ervoor zorgen dat de HDD alles alleen dient te doen en dus retetraag wordt? Zo ja, dan bedoel ik dat ;)
Hij draait nu met een PIMO of zoiets (kan dat?) en zou dus feitelijk moeten draaien met een Ultra DMA.

Waar zijn deze te downloaden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 00:36 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Je bedoelt waarschijnlijk dat Windows de harde schijf in PIO modus uitleest en beschrijft ipv met DMA waardoor de CPU opeens erg veel moeite moet doen voor simpele lees/schrijfbewerkingen.

De FAQ geeft hier uitgebreid tips over, ik raad je aan deze erg goed door te lezen aangezien dat ook van je verwacht wordt hier (we zijn geen helpdesk).

offtopic:
Groeten aan het eind van je post hoeft niet, we groeten mekaar hier permanent :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt gewoon kijken op de site van je moederbord fabrikant of van je IDE controller als het gaat om een losse controller.
Of zet het ding gewoon van PIO modus af en zet hem op UDMA als de drivers wel geinstalleerd staan.

Verwijderd

PIO mode komt automatisch bij te gefragmenteerde schijf, en of een groter dan 128 GB schijf zomaar aan windows XP geplakt.
Maar het is wel erg vaag allemaal wat voor schijf ? wat voor moederbord ?
en inderdaad de FAQ doornemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ uiteraard, zoals het hoort, al doorgenomen. Maar ik word er niet veel wijzer uit dus ik hoopte toch op een kleine helpdesk functie van jullie ;)

Lekkere kwal, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb momenteel, als gezegd een WDC schijf, opgedeeld in twee partities: een FAT32 en een NTFS. Een partitie is circa 4 a 5 GB zuiver bestemd voor backup en een is circa 115 GB. Een partitie wordt dus netjes als Ultra DMA uitgelezen, de ander in PIO. En daar wordt de schijf dus retetraag van...

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:45:
Ik heb de FAQ uiteraard, zoals het hoort, al doorgenomen. Maar ik word er niet veel wijzer uit dus ik hoopte toch op een kleine helpdesk functie van jullie ;)

Lekkere kwal, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb momenteel, als gezegd een WDC schijf, opgedeeld in twee partities: een FAT32 en een NTFS. Een partitie is circa 4 a 5 GB zuiver bestemd voor backup en een is circa 115 GB. Een partitie wordt dus netjes als Ultra DMA uitgelezen, de ander in PIO. En daar wordt de schijf dus retetraag van...
Dat is niet mogelijk, de overdrachtsmodus is een schijfspecifieke optie, wat voor data daar verder op staat (1 of 20 partities) kan de schijfcontroller noch de IDE-controller iets schelen. Wellicht is de trage partitie zwaar gefragmenteerd of begint de schijf aan z'n eind te komen waardoor hij meer moeite moet doen om correct data uit te lezen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:45:

Waar zie je dan staan dat hij op PIO of DMA loopt?

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik het? Mijn zwager is gisteren bezig geweest en die liet het zien... De ene partitie werd als PIO gelezen de ander als Ultra DMA.... Ik weet niet waar hij dat vandaan haalde...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 00:38 ]

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

In Apparaatbeheer bij de eigenschappen van je IDE-controllers kijken, bij mij zie ik dan dit:
Afbeeldingslocatie: http://img111.echo.cx/img111/1130/dma1tl.png

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En die dingen zijn dus niet de partities die Lekkere Kwal laat zijn maar de fysieke schijven die in je systeem zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Gevonden... Hie rlas ie het uit op:

Afbeeldingslocatie: http://server3.uploadit.org/files/bueno0001-IDE.JPG

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Nou precies die hele schijf draait in PIO terwijl hij wel goed staat ingesteld.
In de FAQ staat o.a.:
Soms wil het voorkomen dat de IDE apparaten niet goed worden herkend, dat de CD/DVD lezers/branders de schijven niet (goed) herkennen en/of dat de DMA mode niet wordt gepakt (optie staat op "DMA if available" en dan toch PIO mode krijgen), verwijder dan de IDE controllers uit de apparaatbeheer en installeer ze na een rebootje opnieuw. Of forceer het apparaat op PIO mode, doe een reboot, zet het apparaat daarna op "DMA if available" en reboot opnieuw.
Kortom doe gewoon wat de FAQ zegt en mocht dat niet werken, DAN PAS ga je weer verder vragen.

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat de 115 GB partitie traag is als bagger...
correct me if I am wrong ..
en waarschijnlijk XP sp1 of lager

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen correctie mogelijk, hij is traag als bagger... Lijkt als gezegd wel een Pentium 200 ofzo... En SP1 idd... Wieso?

En lekkere kwal, dat heb ik gelezen, maar daarvoor heb ik dus wel de driver nodig of niet? En vandaar mijn vraag: waar haal ik die vandaan (of snap ik er nu echt helemaal niks meer van??)

enne: "Of forceer het apparaat op PIO mode" Que???

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 23:29 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 23:29:
Geen correctie mogelijk, hij is traag als bagger... Lijkt als gezegd wel een Pentium 200 ofzo... En SP1 idd... Wieso?

En lekkere kwal, dat heb ik gelezen, maar daarvoor heb ik dus wel de driver nodig of niet? En vandaar mijn vraag: waar haal ik die vandaan (of snap ik er nu echt helemaal niks meer van??)

enne: "Of forceer het apparaat op PIO mode" Que???
PIO mode is juist niet wat je wilt hebben dus die niet forceren natuurlijk.
Aangezien je het over een corrupt driver hebt ga ik er van uit dat dat de oorzaak is van de terugval op PIO-mode.
Je zult op moeten zoeken wat voor moederbord je hebt en wat voor chipset daar op zit. Daar zijn de drivers voor te downloaden. Weet je wat voor moderbord je hebt maar weet je niet waar te downloaden? Post dan even het type moederbord hier met de chipset en evnt bijzonderheden dan is er vast wel iemand die weet waar je die drivers kunt vinden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt geen drivers, wat houdt je dan tegen om ze even op te zoeken? Je kan met verschillende programmatjes er achter komen welke chipset je hebt (en welke drivers je moet hebben). Als je vervolgens even met Google speelt kom je er vaak al snel uit. :)

Met het forceren op PIO mode wordt volgens mij het instellen van PIO mode in de instellingen van je IDE controller bedoeld. Het scherm waar je de informatie over "DMA, indien beschikbaar" kan vinden dus. :) Het forceren op PIO en vervolgens terug zetten op DMA kan nog wel eens helpen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Laurent op 29-04-2005 23:42 ]

Verwijderd

sp1 en lager kunnen zonder update van de driver files en met fdisk niet groter dan 64 GB per partitie .... anders wordt (werd) het pio mode.
later bijgesteld naar 128 maar ook dat is achterhaald en de 115 GB is onafgerond dicht in de buurt van 128 volgens de fdisk rekenmethode.
( kon dit niet vinden in de FAQ )

Ik zou eens kijken bij western digital voor een fix en microsoft heeft ook wel het e.e.a. hierover.
En de chipset van het moederbord kan ook ellende geven.

OM FAQ / Beleid
dit komt overeen maar gaat niet in op de piomode ... daar moet je zelf opkomen :-)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 23:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, via aida 32 heb ik het volgende achterhaald:

Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 07/28/2003-Springdale-G-6A79AM4KC-00
Moederbordnaam Onbekend

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type Intel NetBurst
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 800 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type Dual DDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type Intel Hub Interface
Bus Breedte 8 bit
Werkelijke kloksnelheid 67 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 267 Mhz
Bandbreedte 267 MB/s

Ik moet dus bij Springdale op zoek?

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Ga op zoek naar de drivers voor de Springdale G chipset :)

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

springdale is een chipset type ik meen de 845/865/ 875 van intel......
MAARRrrrrrrrrrrrr als die 115 GB te gefragmenteerd is zal niks helpen anders dan de lange wachtijd voor defrag in piomode uitzitten.
Wat zegt analyseren van defrag " u dient deze schijf te defragmenteren" ?
dan lekker vannacht laten reutelen en morgen verder kijken...

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Btw, springdale is de 'volledige' naam voor ene Intel i865 chipset, dus je moet een intel driver hebben. Intel heeft hele mooie drivers die zelf uitzoeken welk type je precies hebt enzo. Het moet dus een eitje zijn een nieuwste intel driver te downloaden, en dat te installeren.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 00:26:
Wat zegt analyseren van defrag " u dient deze schijf te defragmenteren" ?
dan lekker vannacht laten reutelen en morgen verder kijken...
ehrm... again: que?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Sorry hoor maar hier op GoT verwachten we enig niveau van computerkennis. Ontbeer je die en heb je ook geen behoefte om die zelf aan te vullen dan kan je beter naar Helpmij of Beginnersweg verhuizen. Een begrip als (de)fragmentatie hoort toch voor een Tweaker gesneden koek te zijn...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 00:19:
Ik moet dus bij Springdale op zoek?
Ik zie helaas geen enkele vorm van inzet, inzicht, researchvermogen en een zekere mate van basiskennis bij jou terug. Zoals eerder gesteld, het is hier geen helpdesk voor Jan-met-de-pet. Hier wordt van je verwacht dat je jezelf ook inzet om het probleem te oplossen. Aikeleer had jou al in de goede richting gestuurd, maar je blijkt totaal niks te hebben gedaan met Google+Springdale+Drivers. Dat is dus niet de bedoeling, GoT is geen handjevasthou-forum. Daarvoor hebben we zat andere fora op het Net :)

Mocht je graag van GoT gebruik blijven maken, dan is het wijselijk om de [faq]Registratievoorwaarden[/] rustig en aandachtig te doornemen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.