Toon posts:

Multitrack live recording

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de eer gekregen om volgende live audio-opnames te maken van een live optreden.
Ik heb al wat research gedaan voor wat betreft aansluiten ect. Dit wil ik doen op de Direct Out van de mengtafel en direct op de hd van m'n pc zetten m.b.v cubase sx. Mijn beperking is dat ik maar 6 kanalen tot mijn beschikking heb. (soundblaster platinum met break out box). Ik moet dus zowiezo de totale mix hebben en dan heb ik er nog 4 over. welke kan ik het beste pakken? Er komen verschillende bands en het genre is vooral punk/rock. Ik had zelf gedacht aan: (lead)zang, bas en 2 kanalen drum als de pa mee wil werken aan de subgroepen. Verder wou ik eventueel met een laptop nog met 2 mic's het zaalgeluid opnemen. Wat zijn jullie suggesties?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoeveel ervaring heb je met dit soort evenementen?

Een creative product in zo'n soort omgeving inzetten lijkt me niet de beste keus... (voorzichtig uitgedrukt)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan het misschien beter met een M-Audio kaart proberen (Creative staat niet bekend omdat ze de beste kwali hebben, ze zijn meer game gericht)... ik heb zelf de M-Audio Revolution 7.1, en die geeft erg goed geluid, ook bij opnemen :P...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

als je 6 ingangen hebt kun je dan niet beter kijken of de zaal tafel sub uits heeft???
dan kun je met de sub groeppen je inputs beter vullen dan met main mix
dan kun je 1 stereo subgroep vd drums = 2 kanalen
1 subje bas = 1kanaal
1subje gitaren= 1 kanaal
1subje backing voc= 1kanaal
1 subje lead voc = 1 kanaal
en voila daa heb je iets waar je nog wat mee kan mixen
als je gitaren belangrijker vind kun je beter de zang bij elkaar mikken en dan de gitaren splitsen (mits het er meerdere zijn natuurijk)
suc6

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 13:22:
als je 6 ingangen hebt kun je dan niet beter kijken of de zaal tafel sub uits heeft???
dan kun je met de sub groeppen je inputs beter vullen dan met main mix
dan kun je 1 stereo subgroep vd drums = 2 kanalen
1 subje bas = 1kanaal
1subje gitaren= 1 kanaal
1subje backing voc= 1kanaal
1 subje lead voc = 1 kanaal
en voila daa heb je iets waar je nog wat mee kan mixen
als je gitaren belangrijker vind kun je beter de zang bij elkaar mikken en dan de gitaren splitsen (mits het er meerdere zijn natuurijk)
suc6
Ik kan me voorstellen dat de TS een beetje vrees heeft om al z'n opnames kwijt te zijn.
(Dat zou ik namelijk hebben)
Misschien een idee om een laptop of ander opname apparaat mee te laten lopen die je dan de main output van je mengpaneel laat registreren.
In het ergste geval heb je dan alleen die opnames en ben je klaar. Want als je nu een BSOD/Out of memory/HD problemen tegenkomt dan heb je alvast nog iets.

Daarnaast heb je aan je main helemaal niks als je aan het mixen bent.

Maar misschien een idee om de omvang van je zaal en apparatuur een beetje te schetsen, in een kleine zaal zal je (naar ik aanneem) eerder verschil tussen het geluid in de zaal hebben en de uitgang van je mengpaneel dan in een grote zaal. Een drumstel produceert immers zelf ook al de nodige herrie. Terwijl een zanger zonder mic waarschijnlijk kan vertrekken.

Verwijderd

Topicstarter
joopv schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 10:23:
Hoeveel ervaring heb je met dit soort evenementen?

Een creative product in zo'n soort omgeving inzetten lijkt me niet de beste keus... (voorzichtig uitgedrukt)
Ik heb dit vorig jaar ook gedaan alleen dan het stereo kanaal uit de mixer en een aparte microfoon voor het zaalgeluid. Dit ging goed. Alleen zo verdomde moelijk om er een goeie sound uit te krijgen.

Vorig jaar heb ik het ook gedaan met de creative gedaan dat ging goed. Ik zou heel graag een andere kaart willen, maar voor 1 keer per jaar zo'n opname ga ik die investering niet doen. Dat komt wel als deze "afgeschreven" is
TheGhostInc schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:00:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de TS een beetje vrees heeft om al z'n opnames kwijt te zijn.
(Dat zou ik namelijk hebben)
Misschien een idee om een laptop of ander opname apparaat mee te laten lopen die je dan de main output van je mengpaneel laat registreren.
In het ergste geval heb je dan alleen die opnames en ben je klaar. Want als je nu een BSOD/Out of memory/HD problemen tegenkomt dan heb je alvast nog iets.

Daarnaast heb je aan je main helemaal niks als je aan het mixen bent.

Maar misschien een idee om de omvang van je zaal en apparatuur een beetje te schetsen, in een kleine zaal zal je (naar ik aanneem) eerder verschil tussen het geluid in de zaal hebben en de uitgang van je mengpaneel dan in een grote zaal. Een drumstel produceert immers zelf ook al de nodige herrie. Terwijl een zanger zonder mic waarschijnlijk kan vertrekken.
Ik ben niet bang om m'n opnames kwijt te raken.
Ook denk ik dat ik de main wel nodig heb, omdat ik me niet kan voorstellen dat de pa al zijn kanalen onders 6 subs zet? Ik heb verder geen ervaring met het pa verhaal. Alle kennis die ik er van heb is van internet gehaald en met cubase gespeeld. Ook heb ik m'n ogen uitgekeken op de mixer.

Het gaat om een tent waar ongeveer 1500 man in kunnen
Om een indruk te geven van de tent zijn hier 2 foto's van vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/videobewerking/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/videobewerking/2.jpg

Verwijderd

Dat moet zeker professioneler! Een sjieke M-audio kaart of nog beter een multitrackrecorder is een must....

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja maar dat doet hij dus niet, zoals hij al zei.

De methode met subgroepen van Nonono is inderdaad de beste oplossing binnen jouw mogelijkheden. Ik zou persoonlijk de zang dan op 1 groep gooien (balans tussen stemmen is als het goed is in de zaal wel ingeregeld), de drum en bas op een stereo submix (2 groepen), dan heb je nog drie groepen voor gitaren/keys etc. Eventueel pak je voor de bas een losse groep en dan heb je dus nog twee groepen voor de "stereo" instrumenten. Hangt een beetje van de bezetting af. Zo kun je een beetje breed stereobeeld bouwen. Bij zo'n relatief grote zaal kun je er vanuit gaan dat de submix van bas en drum op een PA behoorlijk overeenkomt met het geluid in de zaal.

@TS: over die subs, ik heb het idee dat je niet begrijpt hoe die werken. Als je geluk hebt, heeft die FOH-tafel dus 6 subgroepen over (kan ook met aux kanalen), die hij zelf dus niet gebruikt. Dan kun jij de benodigde kanalen extra naar die groepen routeren, zodat je je 6 sporen daar vandaan kunt pikken zonder de main mix of monitor mixen te verstoren.

Verwijderd

het fijnst zou zijn als je naast de foh en de monitor tafel nog een xtra tafel aan het stageblock kan hangen om je eigen subgroepen mix te kunnen maken want mixen voor een opname en mixen voor live is heeeeeeeel anders.
die subgroepen oplossing is gewoon het meest logisch om je kanalen te vullen want met main plus nog wat reut kun je echt nix.
Dan zou je nog beter kunnen denken aan 2 goede condensators rond de Foh tafel en dan alleen stereo op nemen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn van de subgroepen en de auxen. Ik moet dit nog overleggen met de pa. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte. Het blijft toch een beetje inproviseren, maar ik ben in ieder geval al een stuk wijzer :)

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 00:10:
het fijnst zou zijn als je naast de foh en de monitor tafel nog een xtra tafel aan het stageblock kan hangen om je eigen subgroepen mix te kunnen maken want mixen voor een opname en mixen voor live is heeeeeeeel anders.
die subgroepen oplossing is gewoon het meest logisch om je kanalen te vullen want met main plus nog wat reut kun je echt nix.
Dan zou je nog beter kunnen denken aan 2 goede condensators rond de Foh tafel en dan alleen stereo op nemen
Mijn ervaring met mics in/rond het publiek is dat je vooral veel geleuter van het publiek opvangt. Dat maakt het natuurlijk wel heel erg live, maar het gaat je enorm irriteren na een paar nummers. Misschien werkt dat beter wanneer je twee hele hoge statieven hebt.

Verwijderd

1 stereo subgroep vd drums = 3 kanalen (bassdrum, links oh, rechts oh) kan je nog compressie op bassdrum zetten en klinkt het wat beter
1 subje bas = 1kanaal
1 stereo subje gits= 2 kanaalen
1 subje backin vox
1 subje vox = 1 kanaal

8 kanalen minimaal nodig dus. maar dan hoef je de main outs ook niet te gebruiken want alles zit hier ook in. je kant beste gewoon een m-audio 1010 geluidskaart hiervoor hebben. en ik heb hier wel ervaring mee

Verwijderd

@The lemon
als je 2 shotgun condensators neemt met een traverse op een studio statief dan kan je een heleboel berijken
@voxell
is idd nog fijner
maar ik ken dit soort dingen en ik denk niet dat er een andere geluidskaart gaat komen aangezien het waarschijnlijk zeer buget is dus dit leek mij de meest logische vulling van kanalen
en als je de mix er een beetje op aanpast kan je hele redelijke resultaten krijgen (mits de pc goed functioneerd :X )

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00

Jag

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 12:52:
Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn van de subgroepen en de auxen. Ik moet dit nog overleggen met de pa. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte. Het blijft toch een beetje inproviseren, maar ik ben in ieder geval al een stuk wijzer :)
Je praat over de PA alsof het een persoon is, maar er in feite wordt er de geluidsset voor de zaal mee bedoeld.
Ik krijg trouwens ook het idee dat je het idee van group outs / subs niet begrijpt. Wat je met de FOH tech moet overleggen, is dat je 6 group outs beschikbaar hebt. Auxilaries is erg onhandig om opnames mee te maken, dus dat moet je niet doen. Dikke kans dat jullie een tafel hebben met 8 subs, dan is het eigenlijk niet erg handig om er al 6 in gebruik te hebben voor opnames :).

• TheLemon

TheLemon

Daarom vertelde ik hem ook dat het ook met aux sends kan. Wat is daar niet handig aan? Je kan ze gewoon pre-fader schakelen en dan zie ik het probleem niet zo.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 21:13:
Ik heb de eer gekregen om volgende live audio-opnames te maken van een live optreden.
Ik heb al wat research gedaan voor wat betreft aansluiten ect. Dit wil ik doen op de Direct Out van de mengtafel en direct op de hd van m'n pc zetten m.b.v cubase sx.
Houd er rekening mee dat de direct out van mengtafels Line signaal zijn (dat heb jij ook nodig).
Het probleem hier is dat de Gain regeling en wellicht ook de EQ regelaar op de Foh mixer invloed hebben op de direct out en dus ook op je opname.
Ook heeft de fader van het betreffende kanaal effect op de direct-out, fader dicht, geen audio meer bij je opname. Wil je dat?
Mijn beperking is dat ik maar 6 kanalen tot mijn beschikking heb. (soundblaster platinum met break out box).
3 stereo kanalen of 6 stereo kanalen?
In het laatste geval heb je dus de mogelijkheid om 12 mono kanalen te tapen
Ik moet dus zowiezo de totale mix hebben en dan heb ik er nog 4 over. welke kan ik het beste pakken? Er komen verschillende bands en het genre is vooral punk/rock. Ik had zelf gedacht aan: (lead)zang, bas en 2 kanalen drum als de pa mee wil werken aan de subgroepen. Verder wou ik eventueel met een laptop nog met 2 mic's het zaalgeluid opnemen. Wat zijn jullie suggesties?
Neem, leen of koop een mixer met genoeg inputs (desnoods een behringer bakkie van 200 euro), sluit die aan dmv van passive of active(=beter) mic splitters of op de direct out's van de Foh mixer. Maak zelf met deze mixer een submix naar 6 mono kanalen en neem dat op.

Hoe je het ook doet, probeer zo veel mogelijk ONAFHANKELIJK te zijn van de Foh mix, dwz: liever geen direct-out gebruiken.

2 kanalen reserveren voor de Foh mix heeft geen zin. Als je die mix wilt gebruiken, moet je 'm zeker niet mixen met een van de andere 4 tracks, dat zal weinig positieve invloed hebben.
Neem de Foh mix wel op, als backup, maar gewoon op een MD of andere opname geval.

Tot slot, maar da's natuurlijk geen nieuws: Zorg dat je genoeg headroom overhoud als je opneemt.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overleg gehad met de mensen van de pa. Met 6 (mono) kanalen is het vrijwel niet mogelijk om via de auxen een goeide mix te maken omdat het een festval betreft waar meerdere bands optreden :'( . Hierdoor zou er bij iedere band een nieuwe mix gemaakt moeten worden. hierin wilden ze niet mee werken. Wat ze wel wilden was 2 condensator microfoons te beschikking stellen en die naast de FOH neer te zetten om zo het geluid op te vangen. Ik zal hier genoegen mee moeten nemen. Voor volgend jaar ga ik kijken of met andere appartuur ten tonele kan komen. dit zal niet meevallen omdat het budget beperkt is ;( . Ik wil allen hartelijk danken voor de genomen moeite. Ik heb er veel aan gehad _/-\o_ .

Groetjes.

• TheLemon

TheLemon

remco_k schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 11:27:
[...]
Houd er rekening mee dat de direct out van mengtafels Line signaal zijn (dat heb jij ook nodig).
Het probleem hier is dat de Gain regeling en wellicht ook de EQ regelaar op de Foh mixer invloed hebben op de direct out en dus ook op je opname.
Ook heeft de fader van het betreffende kanaal effect op de direct-out, fader dicht, geen audio meer bij je opname. Wil je dat?
[...]
Nou, direct out (de naam zegt het al), is eigenlijk altijd pre-fader hoor. Pre- of post-eq wil nog wel eens variëren, op mijn soundcraft kun je dat kiezen.

Probeer die twee mics zo hoog mogelijk boven het publiek te krijgen, zet ze op cardioid (richtingsgevoelig) en richt ze goed op de PA-stacks.
Pagina: 1