Aardlek schakelaar slaat uit bij aanzetten PC

Pagina: 1
Acties:
  • 712 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 12:22
Hallo,

Ik heb vanmiddag een vreemd probleem geconstanteerd. Ik gebruik voor mij Audio zaakjes een USB - MIDI controller keyboard(piano), die laatst een keer gevallen is. Hierdoor is het contactje tussen het USB snoer en het keyboard wat vreemd gaan doen. Af en toe doet het keyboard het niet, en wanneer ik dan het snoer een beetje beweeg floept ie af en toe weer aan. Nu heb ik dit laatst geprobeerd te lijmen, en sloot het keyboard vandaag weer aan. Toen kreeg ik na een paar keer aan het snoer draaien onder andere een melding Stroompiek op Hubpoort...en nog een andere geloof ik.
Deze had ik al eerder gehad en was meestal weinigzeggend want hij bleef het tot nu toe altijd doen.
Maar vandaag liep mijn pc vast na dit akkefietje, en na het resetten kreeg ik geen beeld meer. Hierna heb ik me pc uit gezet en ben gaan eten, en onder het eten viel de stroom opeens uit.
Na een zoektocht bleek dat de aardlekschakelaar beveiling uitsloeg wanneer ik mijn pc aanzette.
De stroom in het hele huis werd dus afgekapt...

Nu vraag ik me echt af wat er kapot is, en vervangen moet worden...
zou het de voeding zijn, of meer dingen...
Iemand raad?

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
zit die piano nou nog steeds in die *usb?

[ Voor 4% gewijzigd door autodidact op 29-04-2005 20:23 ]

http://specs.tweak.to/12504

• autodidact
usb ?

• peperthee
nee die heb ik er meteen uit getrokken...
ik heb niet nog een keer geprobeerd me pc aan te zetten omdat ik dan steeds die aardlek schakelaar weer terug aan moet zetten, maar ik geloof dat ie zelfs al uitsloeg toen ik de switch achterop de pc kast op van 0 op - zette...

Verwijderd

Volgens mij is er iets goed dood door kortsluiting / te hoge spanning...

Overigens is me niet helemaal duidelijk waarom de stroom uitviel toen je PC uit stond 8)7

• peperthee
ja het ging om een stroompiek op een usb poort...
maar dit heb ik al vaker gehad met het keyboard, alleen na een keer te rebooten deed hij het weer.
Nu start me pc niet meer op, omdat hij de kans er niet voor krijgt omdat de aardlekschakelaar dus doorslaat.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ja, als je bezig bent je usb te slopen ( 2 pinnetjes tegen elkaar?) detecteerd hij dat. Mooi he? ook 1x gehad en toen had ik de halve usb poort aan een stekkertje zitten.

Zou je niet beginnen met de usb poort na te kijken?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• peperthee
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:27:
Volgens mij is er iets goed dood door kortsluiting / te hoge spanning...

Overigens is me niet helemaal duidelijk waarom de stroom uitviel toen je PC uit stond 8)7
nee dit vind ik ook erg raar, maar het gebeurde daarna dus nog een keer, toen ik het opnieuw testte...en de computer via een andere stekkerdoos aansloot. Ik had hem nog niet eens aangezet, alleen de switch achterop dus op -

• peperthee
Maar hoe kan het ooit dat de stroom al uitvalt zonder dat ik de pc daaadwerkelijk opstart..?

Verwijderd

Kortsluiting in je voeding / mobo kast :/

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 20:51 ]

Verwijderd

Simpel de aarde loopt via de kast dus aan of uit maakt niet uit.
Het gaat erom of er een spaning op de rand aarde komt te staan en hoeveel precies weet ik niet meer maar een goede aardLEKschakelaar detecteerd al een lek spaningen van een half volt ( dacht ik)
En de "aarde" nul potentieel van de USB hangt daar via wat, als het goed is condensators aan, maar direct kan ook. Dus pootje 1 en 4 van de USB omdraaien ofwel 0 en 5 volt inprikken en plof daar gaat je aardlek

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 20:43 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
peperthee schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:33:
Maar hoe kan het ooit dat de stroom al uitvalt zonder dat ik de pc daaadwerkelijk opstart..?
Je moederbord wordt altijd van spanning voorzien, dus dat kan goed.

En die foutmelding die je kreeg was er niet voor niets overigens, ik ben bang dat je door die melding constant te negeren nu dus iets van je USB poorten gesloopt hebt... :/

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

de aardschakelaar merkt het op als er stroom via de aarde draad (geel/groen) wegvloeit ipv via de nuldraad (blauw) zoals het hoort, er is dus een verbinding tussen een spanningsdraad en de aarde (bv de kast), dit kan op elk spanningsnivo dmv de trafo.
en uhm, jouw mobo heeft gewoon spanning hoor, als jouw pc uit staat.

De oude 386 schakelde de spannig echt weg, tegenwoordig heeft iedereen een dipswitch, deze geeft info aan het mobo/voeding om op te starten.

• peperthee
ok, ja dat er spanning op het moederbord stond wist ik, er brand ook altijd een groen lampje snachts als ik me pc uit heb.

En er loopt dus ergens energie weg, zodat de aardlekschakelaar niet dezelfde hoeveelheid terugkrijgt en uit veiligheid uitschakelt...dit klopt toch?

Dan zou het dus aan mijn moeder bord of voeding moeten liggen of beide...hmmm

• peperthee
Iemand enig idee hoe ik dit veilig op kan lossen?

En bestaat er een kans dat mijn data misschien weg is?

• Fietslamp398
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-04-2025

Fietslamp398

punt uit!

bekijk sowieso even je USB poort, misschien is daar iets in afgebroken...

En gebruik je een USB poort op je moederbord of een los kaartje? Zoja, even zonder dat kaartje proberen op te starten.

Signatures zijn voor mietjes!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
peperthee schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:51:

Je data kan weg zijn mocht er iets mis zijn met je HDD's ja, of er iets mis is met je HDD's valt niet echt te zeggen.

Trek je de ATX stekker eens van je mobo af, en start de voedin is handmatig. Springt de aardlekschakelaar nogsteeds? Dan ligt het iig niet aan je mobo, draait je voeding gewoon, dan lijkt het me dat je mobo het begeven heeft...
Anders misschien eens even proberen met een andere voeding, mocht dit niets opleveren.

edit:

Mocht het idd een USB insteekkaartje zijn kun je dit verhaal natuurlijk negeren :P

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 29-04-2005 20:56 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• peperthee
Ik heb de USB poort van mijn moederbord gebruikt, deze is via een kabeltje omgelegd naar de voorkant van de pc...maar hier lijkt niets mis mee te zijn.

Ik zal zo spoedig mogelijk de voeding proberen te testen...

bedankt alvast iig

Verwijderd

test je pc niet op een ongeaard stopkontakt, anders heb je dikke kans dat er 230 op je case staan en das gevaarlijk als ie van metaal is

Je voeding zal de boosdoener zijn. Heeft m.i. niks met je usb te maken. Kortsluiting zou ervoor zorgen dat er een stop uitknalt nl.

• peperthee
tnx voor je tip!

Toch blijf ik het vreemd vinden dat na een aantal van die meldingen over een Stroompiek mijn pc eerst bleef hangen, en toen ik em direct hierna reboote geen beeld kreeg, maar de gele ledjes van harde schijf enzo en cd spelers wel redelijk normaal oogten. Ik kon niet zien of de pc goed opgestart was omdat ik geen beeld kreeg, hierom heb ik hem maar uitgezet en ben gaan eten.
En pas na 10 minuten ongeveer viel de stroom uit...betekent dit dat er al die tijd wat heeft lopen broeien?

Verwijderd

Het enige "logische" wat ik me kan voorstellen is dat er inderdaad 10 minuten iets heeft lopen "broeien" en vervolgens je voeding naar de hel is gegaan en ergens sluiting heeft gemaakt met zn behuizing. Zou normaal alleen echt niet moeten kunnen gebeuren, want in je voeding hoort ook een zekering te zitten. Het is een vreemd probleem en ik kan geen logische link leggen tussen die beschadigde usb poort en een aardlek. Maar dikke kans dat e.e.a. met elkaar te maken heeft.

Haal je voeding er eens uit en sluit hem op een geaard stopkontakt aan, maar pas dan erg goed op dat je de behuizing van de voeding niet aanraakt. Als de aardlek er weer uitslaat is je voeding er geweest/ Wat voor een merk voeding is het? Stinkt ie?

edit: en beter even ander usb kabel regelen]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 21:32 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:40:
de aardschakelaar merkt het op als er stroom via de aarde draad (geel/groen) wegvloeit ipv via de nuldraad (blauw)
Ten dele waar, hij detecteert een aardlek, dat hoeft niet per sé via de aardleiding te zijn, net zo goed via een homo sapiens.
De oude 386 schakelde de spannig echt weg,
Beetje kort door de bocht, AT/XT pc's (tot en met Pentium 1, daar werden de eerste ATX borden voor geïntroduceerd) werkten met een direct geschakelde wisselspanning, ATX/BTX enz. werkt met een apart geschakelde wisselspanning (moederbord maakt aarde met de groene ader, laat stroom door relais in voeding lopen die de 220V naar de trafo laat lopen)
tegenwoordig heeft iedereen een dipswitch, deze geeft info aan het mobo/voeding om op te starten.
Een dipswitch is zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.grandgent.com/tom/3d/dipswitch.gif
Duidelijk niet wat daar voor gebruikt wordt, je bedoelt waarschijnlijk een pushbutton, beter bekend als een knopje met een veer (die dus zolang contact maakt (of bij andere schakelaars juist contact verbreekt) als de knop is ingedrukt).

• autodidact
[quote]leuk_he schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:29:
[...]

ja, als je bezig bent je usb te slopen ( 2 pinnetjes tegen elkaar?) detecteerd hij dat. Mooi he? [quote]
er stond hub, ben zelf dyslectisch hak nie gezien eerst
peperthee schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:51:

wij hebben thuis zelf ook een keer een onverklaarbare kortsluiting gehad, alles toen los gekoppeld enzo alle lampjes losgedraait en dan in het donker 1 voor 2 alles weer aansluiten. was een hele operatie, en in jou geval zou ik dus alles in mn pc loskoppelen van de voeding en gewoon de kale voeding ff onder stroom zetten: kijke wat het doet :7 enfin dus stapje voor stapje verder opbouwe dus...
harddisks zijn juist gevoelig voor dit soort gevallen, ikzelf heb mn pc achter zo'n stekkerdoos met bliksem beveiliging zitten ofso, volgens mij niet meer dan een extra zekering, tis voor t idee... van mams gehad :+
suc7

• peperthee
goed, ik heb net dus even de voeding getest, en dat blijkt dus iig een boosdoener te zijn...
hij rook ook al niet zo koosjer

Is het slim om nu meteen een andere voeding te kopen en hiermee verder te gaan, of moet ik eerst nog andere onderdelen testen? Dat keyboard sluit ik iig niet meer aan voordat ik deze na heb laten kijken :)

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

peperthee schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 15:11:
goed, ik heb net dus even de voeding getest, en dat blijkt dus iig een boosdoener te zijn...
hij rook ook al niet zo koosjer

Is het slim om nu meteen een andere voeding te kopen en hiermee verder te gaan, of moet ik eerst nog andere onderdelen testen? Dat keyboard sluit ik iig niet meer aan voordat ik deze na heb laten kijken :)
Voeding linea recta naar vuilnisbak. Ik denk verder niet dat er nog veel meer kapot kan zijn.

Nog een ander vraagje: stond toevallig de USB voeding op 5VSB ingesteld (om ook met je toetsenbord/muis de pc aan te zetten)? Die kan namelijk vaak erg weinig hebben en is dus goed te mollen door kortsluiting.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:26:
Beetje kort door de bocht, AT/XT pc's (tot en met Pentium 1, daar werden de eerste ATX borden voor geïntroduceerd) werkten met een direct geschakelde wisselspanning, ATX/BTX enz. werkt met een apart geschakelde wisselspanning (moederbord maakt aarde met de groene ader, laat stroom door relais in voeding lopen die de 220V naar de trafo laat lopen)
Bijna goed. ATX voedingen schakelen alleen nooit met een relais en er staat ook geen 220V op een trafo in een voeding. De topologie van een SMPS (Switched Mode Power Supply) zit toch echt wat anders in elkaar ;)
Duidelijk niet wat daar voor gebruikt wordt, je bedoelt waarschijnlijk een pushbutton, beter bekend als een knopje met een veer (die dus zolang contact maakt (of bij andere schakelaars juist contact verbreekt) als de knop is ingedrukt).
Hiervoor wordt een SPST (Single Pole, Single Throw) schakelaar gebruikt. Strikt genomen niet eens een schakelaar, maar alleen een 'tijdelijke kortsluiting'.

@TS: Voeding, zoals Lekkere Kwal zeer terecht opmerkt, linea recta de vuilnisbak in. Zonde van je tijd om daar nog verder in te gaan zitten knutselen en nog gevaarlijk bovendien. Je hebt kans dat je mobo ook gesneuveld is, door je experimenten met de USB poort, maar daar kom je pas achter als je met een andere voeding hebt getest. Met heel veel pech zijn er nog meer componenten naar de haaien, maar dat is onmogelijk te voorspellen. Voor hetzelfde geld (of eigenlijk, een stuk minder geld ;) ) kom je eraf met alleen een rotte PSU.

• peperthee
Nou, vanmiddag nieuwe voeding gekocht, ditmaal 350 Watt...
aangesloten...en dit maal slaat de stroom niet af, bij het omzetten van de voedingswitch. Maar als ik de pc aanzet gaat het beeldscherm niet aan. Hij blijft op standby knipperen...voor de rest lijkt het alsof ie normaal opstart...harde schijf spinned op..dvd spelers knipperen...alleen floppy drive ledje blijft branden...
waar moet ik nu beginnen met zoeken?

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-03 12:28
het mobo kan stuk zijn, de hd en cd-rom gaan zowiezo vanzelf 'spinnen' zodra er stroom op komt, dus daar kun je niks van zeggen. Gaat de HD ook ratelen, en gaat het IDE lampje knipperen?
Dat het floppy lampje blijft branden is ook niet echt goed...

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• peperthee
ik geloof dat ik de hardeschijf wel heb horen ratelen, en het ledje gaat ook brandden, knipperen weet ik niet...
maar ga morgen me moederbord en processor maar is laten testen...
weet iemand ook of dit probleem onder de garantie van het moederbord valt?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

peperthee schreef op maandag 02 mei 2005 @ 20:14:
ik geloof dat ik de hardeschijf wel heb horen ratelen, en het ledje gaat ook brandden, knipperen weet ik niet...
maar ga morgen me moederbord en processor maar is laten testen...
weet iemand ook of dit probleem onder de garantie van het moederbord valt?
Als er geen zichtbare schade aan het bord is kan niemand zien dat het eigenlijk de schuld van je kabeltje was, dus kan je het net zo goed RMA'en met de claim dat hij 'het opeens niet meer deed'.
Pagina: 1