[Suse 9.3]Transparantie traag en buggy

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort Suse 9.3 geinstalleerd op m'n desktop systeem. Wel een verademing na het eeuwige getweak aan m'n vorige OS (FreeBSD 5.3). Toch werkt het nog niet helemaal zoals ik wil. Met name de transparante vensters, de nieuwe optie met de composite manager in xorg 6.8+, werkt erg traag. Ik heb een redelijk systeem waarbij je zou verwachten dat het toch wel zo moeten werken. Misschien doe ik iets fout dus vandaar mijn vraag hier op NOS.

Voor de duidelijkheid het werkt wel maar gewoon veels te traag om ook maar iets zinnigs mee te doen. Het slepen van vensters is al een geschok van heb ik jou daar. Toch is het visuele effect wel zo mooi dat ik het graag werkend wil hebben. Dus mocht je een idee hebben wat het zou kunnen zijn please reageer even. Oja voor de volledigheid ik heb al een tijd zitten googlen en op GOT gezocht maar tot op heden nog niets gevonden wat het kan verklaren.

Tot slot m'n systeem specs:
P4 2.0 Ghz, 512 Mb, Geforce Ti 4200 128 Mb.
dmesg: http://smeuf.net/tmp/dmesg.txt
xorg.conf: http://smeuf.net/tmp/xorg.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

code:
1
2
Section "Device"
  Option          "RenderAccel"   "True"
:?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:41

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Bovendien, en dat ziet er vreemd uit, staat je composite-extension uit in je config. In principe zou kompmgr niet eens moeten starten. Of heb je die zelf uitgezet als test?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:11:
code:
1
2
Section "Device"
:?
Ik neem aan dat je bedoeld dat ik dit nog in m'n config moet zetten? Ik zal er zo eens naar kijken maar ietsjes meer tekst had wel gemogen :)
mOrPhie schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 10:08:
Bovendien, en dat ziet er vreemd uit, staat je composite-extension uit in je config. In principe zou kompmgr niet eens moeten starten. Of heb je die zelf uitgezet als test?
Idd, die had ik even uit gezet omdat het slecht werkte.

In ieder geval bedankt voor de reacties.. ik ga het zo nog even testen en mocht het alsnog niet werken dan horen jullie het wel weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:19:
[...]

Ik neem aan dat je bedoeld dat ik dit nog in m'n config moet zetten? Ik zal er zo eens naar kijken maar ietsjes meer tekst had wel gemogen :)
Aanvaard mijn nederige excuus; in het vervolg zullen ellenlange epistels uw deel zijn ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007: Ik heb die regel die jij aandroeg in m'n xorg.conf gezet en het netto resultaat is een niet startende KDE. :'(
Het systeem lijkt gewoon goed op te starten, ik zie bijv. het nvidia logo langskomen, maar op het moment dat KDE gestart moet worden bevriest de boel.

Ik zal nog wel wat verder googlen om te zien of er geen foutje zit in de systax van de xorg file (wat ik betwijfel) maar eerst weer even rebooten zodat m'n systeem weer een beetje met normale snelheid reageert.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:42

M-ThijZ

Riding on Rails

Dat komt door de nvidia driver waar een bug in zit. Uit mijn hoofd weet ik het versienummer zo niet, maar kijk eens welke versie je nu draait en ga daar een versie boven of onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu idd een iets oudere driver die ik gewoon met YaST heb geinstalleerd. Versie 1.0-7167. Ik ga nu updaten naar de laatste versie: 1.0-7174.

Hopelijk helpt dat.. wel slecht dat SuSE zelf niet de nieuwste drivers meelevert...

[update]Drivers geupdate naar de laatste versie. Ook bij deze versie start KDE niet meer op :(
Ik ga maar op zoek naar oudere drivers om toch een beetje te kunnen meegenieten van deze leuke effecten. Weet iemand of Gnome 2.10 ook dit probleem heeft?
[/update]

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste versie voor de 1.0-7167 versie maar eens geprobeerd te installeren (NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run) maar dit lukte niet. Het maken van de kernel module mislukte keer op keer. :'(

Ik krijg een beetje het gevoel dat ik gewoon moet wachten op nieuwe nvidia drivers voordat dit gaat werken. Mocht iemand nog ideeen hebben dan hoor ik ze natuurlijk graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:52

BoAC

Memento mori

Heb je de readme al gelezen van de nvidia site?
Hier staat het eea in over de Composite icm GLX ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BoAC: Bedankt voor het wijzen op de README want die had ik inderdaad nog niet gelezen. Uit Appendix U blijkt dat er nog wat problemen zijn met GLX en de nvidia driver. Ik had dit echter al uit verschillende fora gevonden. Ook de optie "AllowGLXWithComposite" had ik al geprobeerd. Ik weet alleen niet meer zeker of ik het ook met de laatste versie van de NVidia drivers had geprobeerd. Misschien nog een testje waard.

Maar heeft een van jullie de laatste (1.0-7174) nvidia drivers al aan de praat met de RenderAccel optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

ik draai hier zonder problemen de laatste NVidia drivers (1.0.7174) met bovengenoemde opties :) Wat zijn de precieze problemen die je ondervindt?

[ Voor 10% gewijzigd door Spider.007 op 02-05-2005 21:06 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment dat ik de regel
code:
1

opneem in m'n xorg.conf start KDE niet meer op. Zoals ik eerder al schreef start X wel, het nvidia logo komt voorbij enzo, maar dan zie ik een suse logo met de tekst "KDE is starting" (oid) en daar hangt die. M'n systeem reageert nergens meer op en ik kan m'n reboot knopje opzoeken. Zonder deze optie werkt het wel maar zo traag dat het gewoon niet bruikbaar is.

Window Maker start bijvoorbeeld nog wel op maar die doet niks met de nieuwe mogelijkheden. Gnome heb ik niet geinstalleerd (vind ik niet zo fijn werken) en dus ook nog niet getest.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hmm; dat is inderdaad niet erg logisch. Ik draai zelf geen KDE maar XFCE4; wellicht komt er in je Xorg.log nog wat nuttigs terecht; of in ~/.xsession-errors? Het vastlopen (op vaste momenten) zou een logische oorzaak moeten hebben; en die zou ik dan verwachten terug te zien komen in de logfiles :)

Nog even ter referentie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Section "Extensions"
        Option          "Composite"     "Enable"
        Option          "RENDER"        "Enable"
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "NVidia Ti 4200"
        Driver          "nvidia"
        VendorName      "nVidia Corporation"
        Option          "NoLogo"        "True"
        Option          "CursorShadow"  "True"
        Option          "NoRenderExtension"     "off"
        Option          "AllowGLXWithComposite" "True"
        Option          "sw_cursor"     "True"
EndSection

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007: Ik heb de regels uit je config overgenomen maar helaas start KDE nog steeds niet. Ik heb wel ff met apt-get xfce geinstalleerd en dat start wel met deze X instellingen. Maar xfce doet dan niks aan transparantie / dropshadows etc.

Ik heb ook KDE al geupgrade (was al 3.4 maar met apt-get kon er een nog nieuwer versie worden geinstalleerd ?!) maar dit mocht ook niet helpen.

Mocht iemand nog ideeen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:42

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik ben gedowngrade naar nvidia-glx-1.0.6629-r1.
Bij hogere versies loopt mijn pc ook vast bij het starten van KDE (bij het KDE splash screen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:52

BoAC

Memento mori

Over welke versie van Xorg praten we eigenlijk?
Ik heb at the moment ook problemen met de laatste versie van Xorg :'(
Versie is xorg-x11 6.8.2-r1
Cursor is bijvoorbeeld in maar 16 kleuren lijkt het.
Bij verschuiven zijn de randen van vensters corrupt.
Pagina: 1