Vraagje ivm actieve subwoofer.

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Ik ben nu reeds meer dan onderhalve maand een goed hifi setje aan het samenstellen.

Tot hiertoe heb ik:

B&W DM602 S3 en een Yamaha AX-496.

In de loop der tijd had ik daar nog graag de B&W ASW300 subwoofer bijgevoegd (wegens budgetredenen ;)).

Maar ik snap niet echt waarom er op de achterkant van die subwoofer speaker uitgangen zijn ? (zoals je wel merkt, ik heb er niet veel kaas van gegeten).

Ik heb de manual van de ASW300 gelezen en daar zie ik afbeeldingen van een versterker met aparte subwoofer uitgang... Deze is voor zover ik weet niet aanwezig op die Yamaha, dus is in principe die Yamaha een slechte keus ?

Het zou dus voor HIFI zijn, dat was ik nog vergeten (gewoon stereo hé)

[ Voor 7% gewijzigd door twan1 op 29-04-2005 17:53 ]

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan die sub dan gebruiken als versterker voor je gewone speakers op aan te sluiten.

En wat ik zo over die versterker kan vinden wijst er iid op dat je er moeilijk een subwoofer op aangesloten krijgt.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Wat dan misschien een optie is, doen we in woonkamer van ons studentenhuis ook.
Zitten waarschijnlijk op de amp van de sub ook wel ingangen voor geluid, vanuit speakeruitgangen B op je versterker draadjes naar de input van de sub en dan moet ie ook wel werken. kun je eventueel ook je speakers via de uitgangen van de sub aansluiten en alles op speakeruitgang A van je versterker.
Zo kun je best een sub op die versterker krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 20:11 ]

• twan1
Def_P schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:03:
Je kan die sub dan gebruiken als versterker voor je gewone speakers op aan te sluiten.

En wat ik zo over die versterker kan vinden wijst er iid op dat je er moeilijk een subwoofer op aangesloten krijgt.
Dus in principe heb ik helemaal geen versterker nodig.. en kan ik van het geld dat ik opzij heb gezet voor die versterker, de sub kopen ? :P

Verwijderd

twan1 schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:19:
[...]

Dus in principe heb ik helemaal geen versterker nodig.. en kan ik van het geld dat ik opzij heb gezet voor die versterker, de sub kopen ? :P
Nou nee :P

De luidspreker uitgangen zij wwaarschijnlijk gewoon doorlus uitgangen voor de andere speakers :)

Dat de Yamaha geen sub pre-out heeft is dan niet erg, want je trekt gewoon de speaker kabels naar eerst naar de sub toe, en van de sub (via die uitgangen) naar de andere boxen :)

• twan1
Ahzo :p

Ok bedankt voor de uitleg !!!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:20
dat zijn toch juist INGANGEN (HI INPUT heten ze) op die sub?!?

• twan1
Inderaad, ik heb eens goed ingezoomed bij de User Manual en boven de 4 bovenste gaten staat "Input *iets dat ik niet kan lezen* Amplifier". En onder de onderste staat "Output to speakers".

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

De 4 bovenste is inderdaad de High Level input. Er staat 'input from amplifier'. De luidsprekeruitgangen gebruik je alleen als je wilt dat je speakers de laagste tonen niet weergeven. Er zit een filter in die subwooferversterker die de laagste tonen kan wegfilteren voor je speakers. Dit kan handig zijn als je heel hard wilt draaien waarbij je speakertjes de lage tonen niet meer trekken. Als je je sub instelt op laten we zeggen 80Hz dan doet de sub <80Hz en je speakers >80Hz omdat alles onder de 80 gefilterd wordt door je subversterker.

[ Voor 4% gewijzigd door zimbab op 30-04-2005 21:44 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 18:25:
De 4 bovenste is inderdaad de High Level input. Er staat 'input from amplifier'. De luidsprekeruitgangen gebruik je alleen als je wilt dat je speakers de laagste tonen niet weergeven. Er zit een filter in die subwooferversterker die de laagste tonen kan wegfilteren voor je speakers. Dit kan handig zijn als je heel hard wilt draaien waarbij je speakertjes de lage tonen niet meer trekken. Als je je sub instelt op laten we zeggen 80Hz dan doet de sub <80Hz en je speakers >80Hz omdat alles onder de 80 gefilterd wordt door je subversterker.
Hehe, je kunt er vergif op innemen dat de high-level outputs NIET instelbaar zijn. Er zit er gewoon een vaste elco in (elco ja :( ) om het laag 1e orde weg te filteren (meestal op zo'n 100~150 Hz, al naar gelang de impedantie van de speakers).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

deepspace schreef op zondag 01 mei 2005 @ 20:16:
[...]

Hehe, je kunt er vergif op innemen dat de high-level outputs NIET instelbaar zijn. Er zit er gewoon een vaste elco in (elco ja :( ) om het laag 1e orde weg te filteren (meestal op zo'n 100~150 Hz, al naar gelang de impedantie van de speakers).
Oh....ok....dat wist ik niet. Dat verklaart dan ook waarom dat vaak wordt afgeraden omdat het de geluidskwaliteit vaak negatief zou beïnvloeden. Eerste orde op zo'n 100 Hz haalt ook niet erg veel uit trouwens.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

ow heus wel, het zorgt bij 50hz voor een verlaging van 9dB, bij 25hz 15dB. Resultaat: je frontspeakers zullen in principe niet meer over hun x-max gaan :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00

Jag

Je moet ook helemaal geen sub in een stereo set zetten, dat werkt helemaal niet lekker.

Je kan het beste die 602's rechtstreeks op de receiver zetten op speaker A en dan de sub aan de speaker B uitgangen (wat overigens gewoon dezelfde outputs als A zijn, is gewoon gesplit). Hoef je geen dikke speakerkabel voor te gebruiken, er loopt namelijk nauwlijks stroom door (die high level inputs op de sub hebben namelijk een hele hoge impedantie omdat de sub zijn eigen versterker heeft).

• twan1
Jag schreef op maandag 02 mei 2005 @ 18:31:
Je moet ook helemaal geen sub in een stereo set zetten, dat werkt helemaal niet lekker.
Ah ok. Maar ik hou er wel van dat je je muziek af en toe "voelt" :)
Je kan het beste die 602's rechtstreeks op de receiver zetten op speaker A en dan de sub aan de speaker B uitgangen (wat overigens gewoon dezelfde outputs als A zijn, is gewoon gesplit).
Heb ik dan nog altijd wel stereo als ik twee boxen aan één uitgang hang :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00

Jag

Niet één uitgang. Met speaker A bedoel ik de speaker A outputs :).
Pagina: 1