Toon posts:

ZyXEL Modem/router aansluiten op Linksys wireless

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs bij tiscali een smart abbonement afgesloten, hierbij kreeg ik een zyXEL modem/router.

Nu had ik al een draadloze router van Linksys. Is het mogelijk om die zyXEL alleen als modem te gebruiken en de Linksys als router? Dus eigenlijk een router aansluiten op een router om toch gebruik te kunnen maken van wireless?

B.v.d. Mark

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Dat kan zeker. Gewoon de zyxel in bridge mode zetten en de linksys als router gebruiken.
Maar je kunt ook de zyxel gewoon als router gebruiken en de linksys alleen als AP voor je wireless gedeelte.
Als je ook voIP hebt is alleen de 2e mogelijkheid een optie.

Beide als router gebruiken is niet zo handig. Kan wel maar beetje onnodig/omslachtig.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt.

Ik heb die instelling gevonden. Alleen de ZyXEL heeft geen aansluiting voor de Linksys. Alleen de 4 LAN poorten. En de DSL aansluiting. Dus op welke moet ik hem aansluiten?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 17:36 ]

Verwijderd

Gewoon één van de LAN-poorten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat nu allemaal gedaan. Ik heb de ZyXEL ingesteld als bridge maar ik krijg nog steeds geen internet verbinding met de Linksys?

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Al wat gespeeld met de "internet connection type" op je linksys?

Verwijderd

ff testen met bekabelde pc aan de zyxel, dan weet je of het ligt aan je zyxel/adsl of je wireless.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:49
Tiscali gaat geloof ik niet werken met de modem in Bridge modem. Heeft iets met PPoE of zo te maken. Ik weet er ook het fijne niet van.

Ik heb wel vebinding, maar een en ander klopt gewoon niet (nat achter Nat en zo, maar ik ben een leek op dit spul)

Hop,hop,hop!

Verwijderd

Topicstarter
F-X schreef op zondag 01 mei 2005 @ 22:12:
Al wat gespeeld met de "internet connection type" op je linksys?
Ja, ik heb hem gewoon op automatic gezet, dus gewoon alleen DHCP ontvangen

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu ook de linksys niet bereiken via zijn IP adres. De ZyXEL daarentegen wel. Als ik de ZyXEL uitzet, dan kan ik de linksys wel bereiken.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:49
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:45:
Ik kan nu ook de linksys niet bereiken via zijn IP adres. De ZyXEL daarentegen wel. Als ik de ZyXEL uitzet, dan kan ik de linksys wel bereiken.
Lees deze ff na: http://www.dslwebserver.c...uter-as-access-point.html

Dan gebruik je je linksys router puur als een access point. Ga ik vanavond ook proberen.

Hop,hop,hop!

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02-2025
Je moet je Zyxel eerst in de router config mode aanpassen en deze een apart ip geven 192.168.1.1
Daarna zet je je Zyxel modem op Bridge.
Linksys:
Deze op DHCP zetten en een static IP geven 192.168.1.2 hiermoet je ook nog ff een gateway adres opgeven en dat is dan 192.168.1.1 van je Zyxel modem.

Als het goed is moet je nu kunnen internet.
Ook client ff een ip geven natuurlijk
Heb ik ook zo gedaan werkt prima!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gedaan wat je zei, de ZyXEL heeft standaard het ip adres 192.168.1.154 dus deze heb ik aangehouden. De Linksys heeft standaard het ip adres 192.168.1.1 dus deze heb ik ook aangehouden. De gateway van de Linksys staat op 192.168.1.254.

Nu is het probleem andersom, ik kan de linksys wel bereiken maar de ZyXEL niet. Als ik de UTP kabel er uit trek heb ik nog steeds geen draadloos internet via de linksys???

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt, bedankt allemaal!

Vraag me niet hoe de verbinding tot stand is gekomen. Laten we maar zeggen dat ik al jullie advies in beraad heb genomen.

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
mocht je nog een keer problemen hebben, vermijdt volgende keer dat de zyxel en de router indezelfde range functioneren, zet daarom de linksys op 192.168.2.1 en alles voor de rest standaard.

dan kan je ipv van bridged only ook de standaard instellingen van de zyxel behouden.

• Jeronimusius
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04-2025
hoi hoi,

ik heb het volgende soortgelijke probleem.

zyxel standaard modem (voor telefonie) en via lan poort erachter een linksys WRT54g. deze heb ik zo geconfigureerd dat hij alleen als accesspoint moet werken. dus via lan verbinding aan de zyxel modem. ik kan ook vanuit mijn computer inloggen op mijn linksysmodem. mijn computer heb ik vast aan de zyxel modem.

ip linksys :192.168.1.253
ip zyxel : 192.168.1.254
en ik heb dus de linksys niet op DHCP gezet.

maar ik kan nu niet inloggen met mijn laptop en pda op de wireless linksys.
moet ik iets aanpassen in de linksys? ik heb de linksys op automatic config staan moet deze op iets anders? static ip , pptp ?
edit/
het werkt nu ineens wel. hij geeft mijn laptop een DHCP nieuw ipnummer vanuit de zyxel en dat is volgens mij ok. dus alles flex hier.

[ Voor 20% gewijzigd door Jeronimusius op 10-09-2005 13:22 ]

Pagina: 1