Ik heb al vele reviews en benchmarks gelezen van de Western Digital Raptor schijven.
De 74gb variant spreekt me wel erg aan.
Volgens de dingen die ik lees is die raptor de snelste IDE hdd die er op het moment op de markt is.
De hoogste transfer snelheden, de hoogste I/O scores, de beste response time.
Maar mijn vraag is nu: merk je hier effectief iets van?
En dan bedoel ik in normale desktop situaties, namelijk het opstarten van je OS, het opstarten van programmas, het opstarten van games, de algemene responsiviteit...
Want die benchmarks zijn allemaal wel leuk enzo, maar ik wil graag weten of het in "het echte leven" een werkelijk merkbare verbetering met zich meebrengt, tegenover bijvoorbeeld een WD 160gb Caviar SE-Raid Edition (die met fluid bearings en langere MTBF).
Raid opstellingen wel buiten beschouwing gelaten, ik spreek enkel over een single disk setup.
Ook nog een vraagje erbij is: komt er in de nabije toekomst geen opvolger voor de raptor schijven?
Misschien een vernieuwde versie met een S-ATA II aansluiting en NCQ ofzo?
Want deze schijfjes zijn nu toch al wel een tijdje op de markt...
De 74gb variant spreekt me wel erg aan.
Volgens de dingen die ik lees is die raptor de snelste IDE hdd die er op het moment op de markt is.
De hoogste transfer snelheden, de hoogste I/O scores, de beste response time.
Maar mijn vraag is nu: merk je hier effectief iets van?
En dan bedoel ik in normale desktop situaties, namelijk het opstarten van je OS, het opstarten van programmas, het opstarten van games, de algemene responsiviteit...
Want die benchmarks zijn allemaal wel leuk enzo, maar ik wil graag weten of het in "het echte leven" een werkelijk merkbare verbetering met zich meebrengt, tegenover bijvoorbeeld een WD 160gb Caviar SE-Raid Edition (die met fluid bearings en langere MTBF).
Raid opstellingen wel buiten beschouwing gelaten, ik spreek enkel over een single disk setup.
Ook nog een vraagje erbij is: komt er in de nabije toekomst geen opvolger voor de raptor schijven?
Misschien een vernieuwde versie met een S-ATA II aansluiting en NCQ ofzo?
Want deze schijfjes zijn nu toch al wel een tijdje op de markt...