Toon posts:

Real-life voordeel van een raptor in desktop-situaties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al vele reviews en benchmarks gelezen van de Western Digital Raptor schijven.
De 74gb variant spreekt me wel erg aan.
Volgens de dingen die ik lees is die raptor de snelste IDE hdd die er op het moment op de markt is.
De hoogste transfer snelheden, de hoogste I/O scores, de beste response time.
Maar mijn vraag is nu: merk je hier effectief iets van?
En dan bedoel ik in normale desktop situaties, namelijk het opstarten van je OS, het opstarten van programmas, het opstarten van games, de algemene responsiviteit...
Want die benchmarks zijn allemaal wel leuk enzo, maar ik wil graag weten of het in "het echte leven" een werkelijk merkbare verbetering met zich meebrengt, tegenover bijvoorbeeld een WD 160gb Caviar SE-Raid Edition (die met fluid bearings en langere MTBF).
Raid opstellingen wel buiten beschouwing gelaten, ik spreek enkel over een single disk setup.
Ook nog een vraagje erbij is: komt er in de nabije toekomst geen opvolger voor de raptor schijven?
Misschien een vernieuwde versie met een S-ATA II aansluiting en NCQ ofzo?
Want deze schijfjes zijn nu toch al wel een tijdje op de markt...

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
Ik heb er nu 1 in mijn systeem.
Tot nu toe gebruikt om mijn gedownloade HD films de PAR check overheen te doen, en dan optioneel de RAR bestanden uitpakken, of de onderdelen aan elkaar te plakken.
Dat gaat merkbaar sneller op de raptor dan op de maxtor diamondmax9 120GB die ik ernaast in mijn systeem heb zitten.
Merkbaar is hiet 30-50% zo geschat.
Ik ben nu vol overtuigd van de kwaliteit van deze HD.

Maar er zullen wel andere mensen zijn die beter antwoord op je vraag kunnen geven.

Jaco

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-03 19:55

HeepH

Dope Rapper

een raptor is s-ata he, niet ide

verder eens met ./\

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 16:44:
een raptor is s-ata he, niet ide

verder eens met ./\
Voor zover ik weet zijn zowel S-ATA als P-ATA allebei aansluitingen op een IDE controller?

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 16:50:
[...]

Voor zover ik weet zijn zowel S-ATA als P-ATA allebei aansluitingen op een IDE controller?
Dat hangt van de controller af. Het overgrote deel is gewoon appart maar je hebt ook waar ze beiden opzitten.
En op een ide-controller zit alleen maar P-ATA. (P-ATA = IDE)

[ Voor 31% gewijzigd door MarcoL op 29-04-2005 16:54 ]

Don't worry people, i`m a professional idiot

Verwijderd

klopt, en de raptors zijn allemaal S-ATA

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 14:29

vinnie1908

Appel != peer

Raptors zijn echte S-ATA, ik moet zeggen dat ik het erg fijn vind als een opstartschijf. Het schakelt een stuk makkelijker tussen verschillende programmas en het opstarten van software schiet best wel weg. Draai hem in een SN95N met 3500+ en 1Gb Kingston HyperX en ja dat draait echt wel.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Verwijderd

Ik heb 2 Raptors (36G) in raid 0 draaien als systeemschijf, het verschil is duidelijk merkbaar. Ik had ze veel eerder moeten kopen, Raptor _/-\o_ . Het verschil wordt naar mijn mening niet veroorzaakt door de doorvoersnelheid, maar vooral door de snell accestijden 4.5 ms geloof ik, dat is bijna de helft van een "normale" schijf.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 19:11 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-03 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De tests die we voor Tweakers.net doen meten de gemiddelde I/O responstijd van de harde schijf in realistische workloads. Een schijf die in deze test 20 procent sneller is dan een andere harde schijf werkt de I/O's dus gemiddeld 20 sneller af.

Om een idee te geven van de verhoudingen in responstijd tijdens het opstarten van applicaties en dergelijke heb ik hier wat resultaten van de Business Winstone 2004 trace. Dat is een trace van de gelijknamige applicatiebenchmark, die een user simuleert in diverse MS Office applicaties, Norton Anti-virus, Winzip e.d. Zie voor een uitgebreide omschrijving deze pagina).

Zoals je ziet is de Raptor WD740GD een flink stuk sneller dan de overige drives. De Raptor WD740GD in deze grafiek is getest met ons nieuwste nForce Pro 2200 testsysteem. De nForce Pro-controller is waarschijnlijk een paar procent sneller dan de Silicon Image Sil 3124 en de Promise FastTrak S150 TX2plus (dit moeten we nog testen). De gemiddelde responsetijd is in de bovenstaande grafiek naar I/O's per seconde omdat 'groter is beter' door veel mensen al begrijpelijker wordt ervaren.

Ook de gemiddelde performance in al onze desktopbenchmarks (o.a. ook kopieracties, schijfdefragmentatie, bestandscompressie enz.) is een stukje hoger, hoewel de DiamondMax 10 hier dicht in de buurt komt van de Raptor WD740GD.

Pagina: 1