Fans blijven draaien in standby (XP SP2 op ASUS K8N)

Pagina: 1
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:30
Ik heb behoorlijk lan gezocht op GoT maar niet écht iets kunnen vinden.

Hetvolgendse doet zich sinds een paar dagen voor: wanneer ik de machine (Asus K8N) op standby zet, blijven mijn fans draaien. In Hibernate gaat alles uit. Dit probleem speelt, voor zover ik kan overzien, sinds de installatie van mijn Hauppauge PVR 150. In het BIOS is niets gewijzigd. Wat ik ook probeer in het BIOS / XP, die fans blijven draaien....

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
- Hoe kan dit?
- Aangezien de boel wel stil is in Hibernate modus, wil ik graag weten of de computer door één of ander timed event tóch wakker kan worden (bijvoorbeeld door een geplande TV opname)

Gaarne advies.
Alvast bedankt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Hibernate = pc uit
Standby = pc aan

Je zou je fans trager kunnen laten draaien, maar hibernate is gewoon uit en dan is ie gewoon stil :p

|>

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je systeem gaat waarschijnlijk in S1 (gewoon standby) state ipv S3 (suspend to ram). Ik heb me hier toevallig van de week in verdiept.

In je bios moet sowieso S3 aan staan, check dit eerst.

Verder moet je Windows gewoon in standby laten gaan, en niet in hybernate (S4)

Windows moet geïnstalleerd zijn met S3 al aan in het BIOS. Is dit niet het geval dan moet je officieel een reïnstall doen, echter hier is een workaround voor die ik van OC Workbench heb:
Finally, I solved it. I used utility dumppo.exe ( http://www.bellamyjc.net/download/dumppo.exe ), command is "DUMPPO AC MAXSLEEP=S3", and after that windows xp support S3 standby state. This command must be run after every restart to enable S3 functionality.
Dit werkt bij mij prima, questie van in je taakplanner zetten 'uitvoeren bij opstarten'.

Ik kan niet verklaren waarom het opeens niet meer werkt overigens.

Misschien heb je hier ook wat aan: http://www.tucows.com/preview/373426.html

[ Voor 16% gewijzigd door smvs op 30-04-2005 09:15 ]

• hansdegit
Geweldig, die handleidingen die bij het moederbord geleverd worden.....NOT.

Oké, even de instellingen van Powermgt langsgelopen:
ACPI suspend mode S3 Only
ACPI 2.0 support Yes
ACPI apic support Enabled

APM Config:
PME resume (wat is dat?) enabled
RI resume (wat is dat?) enabled
Onboard Lan Resume enabled
RTC (is dat RealTimeClock?) resume enabled

Alarm date every day
hours 0
miutes 0
seconds 0

Resume on PS/2 Keyboard enabled
Resume on PS/2 Mouse enabled
Restore on power loss staat op Power Off.

Extra info: de fans de Pwr-Fan en de fan op de CASE-Fan blijven draaien. Ook zit er gewoon spanning op de 12v lijn. Eigenlijk weet ik helemaal niet wat -ie allemaal "uit" zet. Die hele standby zooi gaat zo natuurlijk niet door...

We gaan verder zoeken. Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je de door mij aangedragen softwarematige oplossing al geprobeerd?

• hansdegit
SMVS, geweldig!

Dit trucje werkt. Ik begrijp nog steeds niet wat er nu veranderd is aan het systeem. XP wil ook niet starten wanneer is APIC 2.0 support op 'off' zet.

Er moet dus wel iets in mijn BIOS zijn aangepast (natuurlijk heb ik dat zelf gedaan). Kan het alleen niet meer terughalen.

Pagina: 1