Cas2 geheugen merkbaar sneller dan Cas3?

Pagina: 1
Acties:

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:34

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Ik kan m'n geheugen kosteloos inruilen voor cas2 geheugen.

Natuurlijk moet ik dat gewoon doen, maar is het verschil goed merkbaar?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 19:37

D-RiSe

Kick the baby

merkbaar....hmmm beetje.... in benchies...echt wel

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

• seppie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

seppie

Wie anders?

gratis inruilen?
WAAAAR :9~ ?

Je zal het niet echt duidelijk merken zelf, maar de benchmarks tonen het idd al aan zoals boven gezegd wordt...

Don't You stare there, Operate!

• MP83
  • Laatst online: 31-01 18:11
Jah, preziez zoals ze hierboven zeggen, zelf zal je het bijna niet merken, maar de benchmarks geven net weer effe wat sneller aan...... als je overgaat van 3-3-3 naar 2-2-2 dan merk je het wel zeker, tenminste ik wel :)

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
over het gratis inruilen: vrienden met de goede connecties! >:)

Verwijderd

ik begrijp dat niet zo goed cas2 geheugen enzo.. ik heb zelf 2x128mb pc133 sdram van infineon is dit ook "cas 2", moet ik dan iets aan zetten in de bios ofzo?

Verwijderd

kijk ff op je reepjes, zit meestal een stikker op en daar staat dan 2-2-2 of 3-3-3 of een andere kombinatie van 2en en 3en

Verwijderd

ja ik heb het op beide dimms staat: "333" so?

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
333 is langzamer

iets van drie clockcycles per bewerking ipv 2

Verwijderd

ohw jammer maar bedankt!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als je PC133 333 hebt kan dat volgens mij meestal wel op PC100 222.. heb ik tenminste wel met elcheapo 128MB dimm

Verwijderd

Euhm , 333 op PC133 is sneller dan PC100 op 222 hoor . Getest met m'n Infineon Dimm's (PC133 222) . PC100 222 : 146 Memspeed Points
PC133 333 : 229 Memspeed points
PC133 222 : 250 Memspeed points

Het verschil is er , maar'k merk het niet . Maar als het kan , gewoon DOEN . PC100 222 kan zeker op 133 333 en dan doe je het gewoon zo !

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op woensdag 10 januari 2001 20:02 schreef BertV het volgende:
333 is langzamer

iets van drie clockcycles per bewerking ipv 2
2 of 3 clockcycles nodig voor dat het geheugen "reageerd"

maar laten we even wel zijn 2/600.000.000 sec. of 3/600.000.000 sec. (even uitgegaan van 600MHz CPU) merk je niet! van je-lang-zal-ze-leven niet. 't natuurlijk wel meetbaar.

(kom maar op met die flame)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Jah een flame, daar vraag je gewoon om >:).

Natuurlijk merk je dat wel, elke klokcyclus die niet aan werk kan worden besteed is gewoon verloren en dat merk je in je snelheid. Het een wat meer dan het ander, maar toch merk je het.
Als mijn geheugen niet op Cas 2 draait dan krijg ik meestal het idee dat het niet helemaal soepel loopt. (iig niet zo soepel als ik gewend ben).
Bovendien, onder stress (dus met een flink spel) merk je het al een stuk beter als er gewacht moet worden op geheugen, de boel wordt dan echt trager.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• CAP-Team
  • Laatst online: 22-08 21:56

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb nu 128 MB PC100 in m'n systeem zitten (CAS-soort weet ik niet, maar staat in bios op 3-3-3).
Nu ga ik mijn geheugen uitbreiden met nog een keer 128MB, maar nu PC133. Hoe kan ik het dan het beste afstellen in de bios? Uiteraard ga ik wel ff checken of er een CAS-instelling op het al bestaande reepje staat gedrukt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Ja, als je gewoon in je BIOS je CAS3 naar CAS2 kan schoppen, wat doen we dan allemaal moeilijk? :7

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het snelheidsverschil is 5-10%. Het geheugen is wel 50% sneller, maar je processor haalt meer dan 80% cache hit. Dat wil zeggen dat 80% van de dingen die hij nodig heeft uit zijn cache komen. De overblijvende 20% komt uit het 'normale' geheugen. En dat is dus 50% sneller geworden. Dat is dus effectief wel een procent of 7. Hetzelfde bij 100 MHz en 133 MHz. Het is niet nutteloos en als je kan kiezen moet je wel doen, want al die beetjes tellen wel op. Maar verwacht geen wonderen.
En vergeet niet dat de benchmark overdrijft. Die probeert juist GEEN cache hit te halen om het geheugen te testen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Bijna even moeilijk te begrijpen als je sign

:)

Maar wel leerzaam...

Verwijderd

Op donderdag 11 januari 2001 11:13 schreef Ortep het volgende:
En vergeet niet dat de benchmark overdrijft. Die probeert juist GEEN cache hit te halen om het geheugen te testen.
In de computertotaal hadden ze laatst een test. Ze hadden die test gedaan met sisoft sandra.
En daar kwam uit dat 3-3-3, 3-2-3, 3-3-2 en 3-2-2 allemaal dezelfde score gaven. En dat 2-2-2, 2-3-2, 2-2-3 en 2-3-3 ook allemaal dezelfde score haalde.

Je zou dan zeggen dat deze benchmark bijna alleen maar cache hits heeft, omdat steeds de laatste 2 timings niks uitmaken.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Wieikke, ja Jij!

Kun je mij vertellen wat die reeks
van drie cijfers betekenen?

Verwijderd

Als ik bijv. de reeks 3-2-2 heb.

Dan is de 3 de "CAS latency".
De eerste 2 is "RAS to CAS latency"
De tweede 2 is "RAS precharge time"

Voor meer informatie verwijs ik je naar een zoekmachine of de computer totaal van januari 2001.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:24

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

ik heb gewoon cas3 geheugen op cas2 staan... kan ook...

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Booooe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11-2021

Booooe

Fetch!

cas3 --> cas2 zetten, kan dat zomaar?
Als ik dat in bios verander, hoe merk ik t dan als ie t niet leuk vind of niet kan?

• catfish
  • Laatst online: 01-06 09:24
zal wel merken...

(wil nie booten :()

Verwijderd

Als het niet werkt dan wordt je systeem onstabiel, het kan ook dat je denkt dat het werkt maar dat je weinig zware programma's draait.

• budi
  • Laatst online: 11:41
Als je je systeem met PC133 geheugen op wilt voeren en je hebt CAS2 geheugen, dan kun je op CAS3 meestal hogere snelheden halen dan wanneer je geheugen al alleen maar CAS3 aankon.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• DJ Buzzz
  • Laatst online: 19-08 18:56
Weet iemand een w2k progje om te kijken op welke cas setting je geheugen draait???
Ik wil namelijk wel zeker weten dat m'n pc133 cas3 geheugen op 140mhz cas2 draait... :):):)

Verwijderd

Dat kan je zien met Sandra SiSoft (kweet alleen niet of die op Win2k werkt)

• CAP-Team
  • Laatst online: 22-08 21:56

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb de mik nu draaien onder win2k en hij is wel geboot :) CAS instellingen zijn nu CAS 2-2-2 :9

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 23:13

zaadstra

Überprutser

Op donderdag 11 januari 2001 11:41 schreef wieikke het volgende:

[..]
In de computertotaal hadden ze laatst een test. Ze hadden die test gedaan met sisoft sandra.
En daar kwam uit dat 3-3-3, 3-2-3, 3-3-2 en 3-2-2 allemaal dezelfde score gaven. En dat 2-2-2, 2-3-2, 2-2-3 en 2-3-3 ook allemaal dezelfde score haalde.
Dit zegt wel iets over de kwaliteit van de Computer!Totaal tests.... :'(

Verwijderd

Ik wil hier nog even aan toevoegen dat de performance-winst van cas2 geheugen groter wordt naarmate je een snellere processor hebt.

1 clockcycle op een 1,2Ghz Tbird duurt korten dan op een 600Mhz Duron bijvoorbeeld.

Vooral in bijvoorbeeld 3D games kan de winst merkbaar oplopen.

oh ja, als echt wil weten hoe het zit, lees dan niet de computer Totaal ;), maar kijk bijvoorbeeld hier >> www.tweakmax.com/html/cas/cas-1.cfm

• DJ Buzzz
  • Laatst online: 19-08 18:56
Waar precies moet je kijken met Sandra dan??? Ik heb het in ieder geval niet letterlijk zien staan.

Verwijderd

Inderdaad, die computertotaal heeft ze dan niet allemaal op een rijtje.

Ik heb mijn RAM van 3-3-3-6 naar 3-2-2-6 gezet en toen terug naar 3-3-2-6 en in Sandra waren er duidelijk verschillen.

Maar ik denk niet dat je erg veel merkt van sneller geheugen in bijvoorbeeld Q3. Ik gok zo'n 5 fps als je rond de 60 zit? Zoiets merk je niet.

• OverSoft
  • Laatst online: 10-08 00:09
Ik heb mijn El-Cheapo RAM (128 MB PC100 CAS3 gehaald bij een of andere duitser op de hcc) gewoon op PC140 CAS2 staan, nooit problemen gehad! Ook niet in 3dsmax of maya3! Misschien toch het verkeerde stikkertje er op geplakt :)

Verwijderd

En als je al pc100 hebt, dan moe je daar maar geen pc133 bijgooien, want dat is zonde. Als je pc100 ram dat niet bij kan houden heb je mooi voor nix snellere ram (misschien in de toekomst nog handig:))

Verwijderd

Ik heb el cheapo PC133 CAS3 mem gewoon op CAS2 lopen (op 133mhz FSB he) en dat loopt zeeeeeeeeeeer goed!
Pagina: 1