oc'en met een.....

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

JT

VETAK y0

Topicstarter
Peltier. Zie hieronder

Ik had een nogal leuk plan in gedachte. Ik draai m'n duron 600 nu op 900 stabiel bij 1,625 volt (ja, tis laag, maar 3dmark2000 heeft 3,5 uur gelopen zonder vast te lopen). Dus wel een lekker laag voltage. Nu was ik van plan om een Global Win FOP 32 te kopen (niet de 38). Maaaar, ik zag in de pricewatch dat er ook 29 watt peltiers zijn.
Ik zat namelijk zelf te denken dat een 50 watt peltier en 70 watt peltier VEEL TE VEEL is, omdat een duron met standaard luchtkoeling al makkelijk de 900 trekt (de mijnes dan) bij 48 graden (stressed) en met een Global Win is wel de ghz te halen.

Nou dacht ik : als je met een gewone luchtkoeler al 1 ghz kan halen, dan moet je met een 29 watt peltier wel de 1100 mhz halen. Ik denk dan dat de duron op z'n top van z'n core zit. Dus heeft het weinig zin om er een 50 of 70 watt peltier op te gooien. Ik wil trouwens geen hogere temperaturen hebben dan 50 graden stressed.

Ik heb nu een standaard 250 watt voeding, die ik ZOWIEZO ga vervangen als ik er een peltier bij doe, maar dan neem ik ook gelijk de enermax 330 watt met die fan van onderen en van achteren, want m'n voeding hangt 10 cm of minder boven m'n cpu, dus kan die mooi warme lucht wegzuigen. Dan wil ik van onderen aan de voorkant een 120 mm intake van delta (de wat stillere serie) of sunon nemen. En boven m'n voeding nog een 80 mm outtake. Er zit al aan de voorkant 3x40 mm outtake op 5200 rpm, daar komt m'n hd met brackets om hem te koelen (hd=7200 rpm) en van achteren op de helft van de hoogte van m'n kast (boven videokaart) een 80 mm intake.

Mijn vragen :
1.) Zou een 29 watt peltier helpen ?
2.) Trekt die FOP 32 die 29 watt peltier ?
3.) Hoe sluit je een peltier aan ? gewoon
met kroonsteen op je voeding ?
4.) Enige op-en aanmerken of tips ?
5.) ik heb nog een koelblok van 11 cm breed,
4 cm diep en 4,5 cm hoog met 2x40 mm
fans. Enig idee waarvoor ik die zou
kunnen gebruiken ? ik had hem uit een
oude stereo toren gesloopt en 2x40 mm
erop gebouwd.

P.S. Kom niet aanzetten met 'koop een FOP 38 want die koelt veel beter', ik wil graag m'n muziek namelijk ook nog kunnen horen :D. En kom dan ook niet aanzetten met waterkoeling, want daar heb ik geen ruimte voor en ik vind het te riskant.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

'koop een FOP 38 want die koelt veel beter'

• php
  • Niet online

php

Of waterkoeling!!!!

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 19:37

D-RiSe

Kick the baby

duron 600@900 bij 1.6 volt moet je koelen met een 60 watt peltier...van een 27 watt peltier zal ie alleen maar warmer worden

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

• henk jansen
  • Laatst online: 10-06-2024
ik weet niet of het kan maar ik zou een waterkoeling plaatsen en daarop een fop38 bouwen voor extra koeling van het blok. en de versterker iets harde zetten ;)

• php
  • Niet online

php

Nu even weer serieus:

Ik zou er geen 29 watt peltier onder hangen. Wat gebeurt er namelijk:

De peltier kan niet genoeg warmte verplaatsen. De 60 watt welke je processor afgeeft, kan dus niet door de peltier afgevoerd worden naar de koeler. Blijft dus hangen en de processor wordt enkel warmer dan zonder peltier.

Zie het als volgt:
Er is een riviertje, waar 60 liter water door naar beneden stroomt. (de processor, 60 watt)
it riviertje komt een dam tegen, welke ook 60 liter water per minuut door een doorvoer laat passeren (de heatsink)
Alles gaat dus goed.

Nu sluit je de doorvoer af, en zet er een mannetje neer die 30 liter water per minuut over de dam schept (de peltier, peltiers geleiden zonder stroomkring uiterts belabberd).
Dan gaat het fout. Het is wel mogelijk een sterke man neer te zetten, welke 80 liter kan scheppen, waardoor het riviertje leeg geschept wordt. (dus je processor kouder wordt.)

Het is daarom zaak een peltier te nemen welke ongeveer 25% meer vermogen heeft dan de processor. en dan stuit je met AMD processoren op een klein probleem: Het wattage (vermogen) van AMD processoren is zo hoog (50 watt en meer) dat er ook een flinke peltier op moet. (80 watt of meer)
De heatsink moet dit wattage ook weer kwijt, maar er is geen heatsink welke die 60w+80w=140 watt kwijt kan.
De enige (relatief bruikbare) methode is dan waterkoeling, maar daar mocht ik niet mee aankomen. :P

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb nog een koelblok van 11 cm breed,
4 cm diep en 4,5 cm hoog met 2x40 mm
fans. Enig idee waarvoor ik die zou
kunnen gebruiken ? ik had hem uit een
oude stereo toren gesloopt en 2x40 mm
erop gebouwd.

Dit was ook nog een vraag :)

Ik geloof het wel wat jullie zeggen dat het niet kan, maar wel een beetje vaag dat er een 29 watt peltier bijstaat |:(.....Of misschien moet ik dan toch maar es die 3,9 watt peltier die er tussen staat op doen (8>

EDIT : bij de pricewatch dan.
Iemand een idee waar ik kan luisteren
hoe hard die FOP 38 klinkt ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Iejoor
  • Laatst online: 11-08 13:58
FOP-38 is met Delta HP toch???

Delta Hp maakt idd wel redelijke herrie, maar als je je kast dichthoudt is het best te doen hoor.. Vooral als je je kast op de grond heb staan zoals ik dus.

Maar ja, je kunt idd beter zelf luistern want ik weet niet wat jij hard vind natuuk...

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Waar woont ge iejoor ?

Ecodan warmtepomp

• Iejoor
  • Laatst online: 11-08 13:58
Piershil
Waar lig dat??
In de hoeksche waard.
Waar lig dat??
Onder R'Dam
Ok bedankt...

:) :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
idd, bedankt :)

Ecodan warmtepomp

• php
  • Niet online

php

Peltiers worden niet alleengebruikt voor processorkoeling, maar voor allerlei koeling, waarbij compactheid en betrouwbaarheid voorop staan, zoals laserkoeling, die elektrische koelboxen (zit peltier van ongeveer 40 watt in), solid state airco's, koelen van andere elektronica zonder dat er luchtverplaatsing plaats vind (vooral in vacuumtoepassing, of in aggressieve omgevingen) etc etc.
Pagina: 1