Toon posts:

[suse9.2]grub aanpassen, menu.lst openen lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit mijn vraagstelling zal duidelijk zijn dat ik een onwijze linux Noob ben, so please don't hang me. Ik ben nu ca. een maandje aan het klooien met suse, leuk een aardig maar als ik s'ochtends mijn pc aanzet vergeet ik elke keer dat suse als eerste opstart. Vandaag had ik besloten dat ik daar niet langer meer tegen kon en wil dat dus veranderen, xp moet als eerste opstarten.

Goed in mijn al veels te lange zoektocht is mij het volgende duidelijk geworden; in /boot/grub moet ik het menu.lst aanpassen (0 naar 1 veranderen en vice versa) alleen ik krijg menu.lst niet open vanwege de rechten. Dus ik kwam op google tegen dat ik als root moest inloggen via konsole, su, w.woord intypen en dan 1 van de volgende programmas gebruiken, k.edit,gedit, kwrite, kate! Probleem is alleen zodra ik als root ben ingelogd, telkens command not found krijg als ik 1 van die programmas wil benaderen. Als ik niet als root ingelogd sta kan ik er wel 2 openen nl. kwrite en kate, why o why :X :?

Verwijderd

Als je KDE gebruikt kun je met het volgende commando als gewone gebruiker kwrite met root rechten opstarten:

kdesu kwrite

Overigens is je menu.lst ook via yast2 te editen. Succes

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Idd... Gewoon je grub-configuratie herschrijven, kan volledig grafisch in Yast :). Ik geloof dat je gewoon de volgorde van de OS'en kan wisselen ook..

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 18:18
Het probleem ontstaat trouwens doordat je als root een ander PATH hebt, waardoor die programma's standaard niet gevonden worden.

Als je overweg kunt met een editor als vi of nano, die staan zonder twijfel wel gewoon in het PATH van root namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, aangepast! Ik had het al eerder via Yast geprobeerd maar toen had ik dus alleen windows omhoog gegooid. Dan is in het bootmenu de volgorde wel veranderd maar suse start nog steeds als eerste op. Het knopje instellen als standaard indrukken deed het hem :X