Toon posts:

[debian] netwerk error na installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
situatie:
* 1 snelle server (Pentium4 3ghz)
* 10 oude clients (Pentium 75 mhz)

Op de server staat debian.

Om op de clients debian te installeren heb ik alle harde schijven eruit gehaald, die stuk voor stuk in de server gestoken en de installatie gestart. Na de standaard installatie voor ik manueel een dpkg uit met de volgende lijst van bestanden:

http://users.pandora.be/sgweb/client.txt

Op alle clients is deze installatie na enige tijd succesvol verlopen! startx werkt wel niet ("no screens found") maar dit is niet erg aangezien ze later toch moeten dienen als terminals. (ik vermoed dat het niet erg is).

Nu plaats ik één voor één de harde schijven terug in hun oude vertrouwde pc en boot ik: tijdens het booten (na ongeveer 15 seconden) begint het beeldscherm allerlei (op willekeurige plaatsen en willekeurige kleuren) willekeurige tijdens te plaatsen. Hij boot wel verder. Op een bepaald moment zegt hij "done" (dus die rare beelden verwijnen weer regel per regel verder want hij boot verder).

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/sgweb/small1.jpg

Vervolgens komt hij aan dedecting hardware: nu is het in plaats van een p4 een pentium 75 geworden. Linux is precies vrij flexibel en hij boot verder maar nu komt het échte probleem:

Hij hangt bij de volgende regel:

8139too fast ethernet driver 0.9.26

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/sgweb/small2.jpg

Hierna doet hij niets meer!

Wat betekent deze boodschap: het is blijkbaar een type driver en niet dat het ethernet te snel is 8)7

voorlopige oplossing: als ik de netwerkkaart eruithaal boot hij wel. De netwerkkaarten zijn overigens vorig jaar in de computers bijgeplaatst: 100mbit netwerkkaartjes.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb kunnen geven. Alvast bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 14:22 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zijn er niet per ongeluk i586 of i686 versies van de kernel of andere packages geinstalleerd?
Zeker van de kernel heeft debian geoptimaliseerde versies.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de iso gaan opzoeken (stond nog op mijn pc) en daarin staat:

code:
1
2
3
4
5
6
this CD-ROM is labeled

Debian GNU/Linux testing "Sarge" - Official Snapshot i386 Binary-1

which means that this CD is number 1 of 1 CDs containing programs
   ("binaries") for `i386' computers.

Als ik de client eigenlijk als terminal wil installeren, wat heb ik dan nodig van die lijst die ik heb gepost. Sowieso wordt er na de installatie van die packages de direcftory /etc/X11/ aangemaakt. Die heb ik nodig want ik moet daar een config file in aanpassen. Heb ik nog iets meer nodig? Misschien kan ik het tot een minimum herleiden.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 10:17 ]

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Probeer is een van die netwerk kaarten in een ander slot te steken.

Misschien dat dat helpt, en ook de tip hierboven is misschien wel handig om even te volgen.

Misschien nog wel een aardige tip voor het opzetten van een debian installatie:
mount de hd op een bepaalde plaats aan (for example: /mnt/hd1)
Vervolgens:
debootstrap {woody,sarge,sid} /mnt/hd1 http://ftp.debian.nl/debian

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu gevonden dat het probleem alleen optreed bij één van de twee types van clients:
er zijn 2 clients met pentium-s 133mhz en 32mb ram. De andere zijn pentium 75 en 16mb ram. Alleen bij deze oudste types komt het probleem voor. Kan het zijn dat het bios niet compatibel is met dit soort operating systemen?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de boosdoener gevonden: door de grafische kaart geeft hij alle errors en start zelfs de netwerkkaart niet op. Deze grafische kaart is anders in de p75 als in de p133.

De kaart is:
Cirrus logic
CL-GD5436-I-QC-A

Ik heb wat research gedaan en volgens mij zou dit geen problemen moeten opleveren. Misschien ligt de oorzaak aan de hoeveelheid video geheugen?
The colour depth options worth considering are 24 and 16 bit. 24-bit colour gives you the equivalent of millions of colours, and 16 will give you less colours while still looking fairly decent. As a general rule of thumb, any recent video card should have at least 16MB of memory and support 24 bit colour at a resolution of 1280x1024. If you have less memory, such as 8MB, you could drop to 16 but colour or a lower resolution, but if your card has less than 16MB of memory it's really about time you bought a new one. 16MB and 32MB video cards are dirt cheap nowadays.
Dit zou ook raar zijn aangezien op de computer die ik nu aan het testen ben (pentium 75 met de nieuwste grafische kaart in, anders boot hij niet), nog altijd géén package update gedaan is: er staat geen window manager of iets dergelijks op!!!

conclusie: grafische kaart is de oorzaak, maar er wordt niets grafisch geladen!

update:
Een Nederlander heeft ook problemen gehad met het installeren van debian op zijn computer. Ook hetzelfde probleem met de grafische kaart:
http://home.hccnet.nl/h.vosman/linux/blackhawk.htm

update:
Zou een andere linux distributie uitkomst bieden?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 13:56 ]

Verwijderd

Een andere distributie maakt niets uit, want je werkt nog steeds met (bijna) dezelfde linux kernel. Je moet dus wat instellingen veranderen van je videokaart en je kernel zelf compilen, denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
kan je hier mij meer gedetailleerde uitleg over verschaffen?

Verwijderd

Draai je al de nieuwste 2.4 kernel? zo niet: upgraden, zo ja: download de debian of vanilla sources en ga zelf wat proberen om het met andere instellingen te compilen

Jouw fout is een kernelfout en dan maakt een andere distributie geen verschil [mierenneukermode] er zit wel een klein verschil in met andere patches, maar dat zijn vooral extra functies[/mierenneukermode] want ze gebruiken allemaal "dezelfde" linuxkernel, hij is alleen misschien met andere opties gecompiled

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
welke files moet ik dan veranderen? en welke instellingen moet ik veranderen?

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Wat gebeurt er als je een live-CD probeert te booten op die machines (iets lichts als Damn Small Linux - www.damnsmalllinux.org)?

(en een 2.6.x kernel ipv. 2.4.x kan toch geen kwaad?)

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

Ik vraag me heel erg af of je zomaar Linux geïnstalleerd op een HD in de ene machine in een andere kan zetten, en er een werkend systeem van kan maken??

Volgens mij kan je beter op één van die p75 een Linux installeren (Debian uiteraard). Daarna kan je eventueel de HD klonen naar de andere (identieke) p75's.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Verwijderd

Topicstarter
ik heb damn small linux geprobeerd en dit werkte! Nu ben je daar niets mee want er staat niets op de harde schijf. (draait van cd-rom zeker, dit was toch de bedoeling van dit soort distributies: om linux even te testen)

Nu ben ik debian aan het installeren rechstreeks op de client. Misschien werkt dit ook!

Verwijderd

Topicstarter
debian op de client installeren rechstreeks gaat omdat
-te weinig geheugen volgens de installer (24mb benodigd en 16mb beschikbaar)
-bij bijplaatsen van geheugenlatjes boot de computer niet meer of geeft hij memory check failed.

Dan maar over een andere boog gegooid om die X11 aan de praat te krijgen op een client met wèl een goede grafische kaart
-bij het commando "X - query 192.168.1.1" zegt hij "no screens found" wat betekent dient?

Dan maar eens de harde schijf van de client in een goede pc gestoken (p4 HT) omdat ik dacht dat de grafische kaart misschien te oud zou zijn.
-X - query 192.168.1.1 geeft terug "no screens found.

Dan maar eens de P4 op gestart met zijn originele harde schijf (suse linux), en dan
X - query 192.168.1.1 gerund:
Hij zegt nu iets dat display 0 al in gebruik is. Ik dacht: dit is logisch want de server is opgestart en er hangt een scherm aan (of klopt mijn redenering niet?), of gaat het over de client display?

dan maar het volgende commando gerund
X :1 - query 192.168.1.1 zodat hij zou opstarten vanuit een ander display (weeral bedoelt hij dan display server eigenljk of display terminal???)

Nu start hij WEL op! Er verschijnt dus het befaamde grijze scherm met die typische cursor op het scherm. MAAR verder doet hij niets! hij geeft geen login scherm van debian!

ik word er zot van ;(
Pagina: 1