Toon posts:

70 Herz slecht voor TFT?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers, ik heb laatst een medion 17" tft aangeschaft die is aangesloten op een geforce 5200, deze stond standaad op 60 Herz. Alleen vaak als ik webpagina's bezoek met een grijzige achtergrond, of zelfs de zwartige achtergrond op mijn bureaublad zie ik het gewoon knipperen (refreshen). Ik stoorde me hier aan, dus ik heb 70 Herz ingesteld, en dat bevalt me veel beter. Mijn vraag: aangezien tft's bijna altijd op 60 herz draaien is dit schadelijk voor de tft? ik heb namelijk gehoord dat je vooral bij tft's moet oppassen met het omhoogschroeven van de Herz rate. ik heb nog een pc met een radeon 9600 pro en een 17" medion tft van een oudere generatie, daar heb ik nooit last gehad van geknipper, en deze heeft altijd op 60 herz gedraait. alvast bedankt. _/-\o_

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn TFT kan van 60 tot 75hz, echt schadelijk lijkt mij het nooit :)

Verwijderd

Je hebt of last van spoken, of je backlight is gewoon rot. Een TFT refreshed niet. Die pixels staan constant aan, of uit. Ze veranderen alleen. Als er wat knippert, is het de backlit, en tenzij je een ERG slechte LCD hebt, knippert die op 500Hz of iets dergeklijks, het is immers een TL-buisje of CCFL.

Hz maakt dus ook geen donder uit op TFT's. Hooguit als je hem analoog aansluit, dat een videokaart wel wat wil instellen, maar zeker als je hem digitaal aansluit boeit dat gewoon niet.

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 18:28
Welk model+type is het monitor precies? dan kunnen we kijken naar de specs ervan :)

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 11:05:
Je hebt of last van spoken, of je backlight is gewoon rot. Een TFT refreshed niet. Die pixels staan constant aan, of uit. Ze veranderen alleen. Als er wat knippert, is het de backlit, en tenzij je een ERG slechte LCD hebt, knippert die op 500Hz of iets dergeklijks, het is immers een TL-buisje of CCFL.

Hz maakt dus ook geen donder uit op TFT's. Hooguit als je hem analoog aansluit, dat een videokaart wel wat wil instellen, maar zeker als je hem digitaal aansluit boeit dat gewoon niet.
dit is het enige juiste verhaal.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net in de handleiding gekeken, daar staat een aangeraden resolutie van

"1280 x 1024 @ 60 Hz*
*aanbevolen resolutie (fysicalisch)"

voor de rest staan er geen specificaties in. ik heb 'm wel analoog op de videokaart aangesloten, dus het kan idd zijn dat de videokaart de boosdoener was, maar wel vreemd dat ze toch een herz aantal aangeven. (ik werk trouwens ook op 1280 x 1024)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 11:12 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-08 18:33

Nik

Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik ook geen last heb van alle LCD's die hier staan... Ze zijn allemaal analoog aangeslote (Dell 15" schermpjes).

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je dus een gare TFT hebt... Overigens, het probleem van lamp refreshen is ook al opgelost in moderne TFT's, daar schakelen ze de TFT's namelijk niet synchroon, waardoor je geen flickering meer hebt... Zie ook winkels en kantoor gebouwen, waarom er altijd 2 TL buizen in een "lamp" zitten ;)

Zelf ben ik erg gevoelig voor flickering, het valt me direct op. Je ziet net nog beter als je niet recht naar je scherm kijktmaar vanuit je ooghoeken (zo zie ik snel verschil tussen 50 of 100Hz tv's).

Oftewel, sluiten hem eens digitaal aan (lijkt me niet veel uitmaken maargoed), of probeer eens een ander scherm?

Of het slecht is voor je TFT: Nee, hij doet namelijk niets met een 60 of 70Hz aansturing.

[ Voor 9% gewijzigd door Nik op 29-04-2005 11:15 ]

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 16:21

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Die 17" kan alleen maar analoog aangesloten worden, toch? Heb ook zo'n ding thuis staan, maar voor zover ik even uit mijn hoofd weet nu zit er alleen een analoge aansluiting aan. De 19" had wel een digitale aansluiting..
BTW, mijne draait ook op die standaard 60Hz, bij 1280x1024, geen last van knipperen..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

of ik mijn analoge dell op 60 of op 75 herz zet maakt niets uit, herz op een TFT is een beetje voor de 'sier' herz op een tft is er namelijk zo als eerder gezecht niet

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 10:42
70 Hz niet schadelijk voor Iyama monitoren, heb er laatst over gesproken met iemand van het bedrijf.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
KermieCow schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 11:19:
Die 17" kan alleen maar analoog aangesloten worden, toch? Heb ook zo'n ding thuis staan, maar voor zover ik even uit mijn hoofd weet nu zit er alleen een analoge aansluiting aan. De 19" had wel een digitale aansluiting..
BTW, mijne draait ook op die standaard 60Hz, bij 1280x1024, geen last van knipperen..
ja dat is 'm ja.. dan denk ik toch dat het aan de output van de geforce 5200 lag.. bedankt voor de reacties mensen :) ik weet nu iig dat het niet slecht is.. dat laat ik het maar zo

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 11:24 ]

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-07 10:41
Wat jij vergelijkt met knipperen kan te maken hebben met de fijnafstelling van de tft. Dat kun je beter zien als je een heel fijn raster pakt en op de lijnen let. Ik heb mijn Philips 170S4 17" tft altijd op 70Hz. Dat gaat al twee jaar goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja ik had het het ergst bij donkergrijze achtergronden.. ging flikkeren als een gek.. maar nu geen last meer van

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
probeer het eens met een ander tft van een kennis/vriend/partner ?

you had me at EHLO

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 11:02:
beste tweakers, ik heb laatst een medion 17" tft aangeschaft die is aangesloten op een geforce 5200, deze stond standaad op 60 Herz. Alleen vaak als ik webpagina's bezoek met een grijzige achtergrond, of zelfs de zwartige achtergrond op mijn bureaublad zie ik het gewoon knipperen (refreshen). Ik stoorde me hier aan, dus ik heb 70 Herz ingesteld, en dat bevalt me veel beter. Mijn vraag: aangezien tft's bijna altijd op 60 herz draaien is dit schadelijk voor de tft? ik heb namelijk gehoord dat je vooral bij tft's moet oppassen met het omhoogschroeven van de Herz rate. ik heb nog een pc met een radeon 9600 pro en een 17" medion tft van een oudere generatie, daar heb ik nooit last gehad van geknipper, en deze heeft altijd op 60 herz gedraait. alvast bedankt. _/-\o_
Een klein truukje zodat het echt nooit fout kan gaan is om de drivers/inf-bestanden voor je monitor te installeren, dan kun je alleen voor resoluties en refresh rates kiezen die je monitor aan kan.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:09

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als het goed is zijn monitoren tegenwoordig dusdanig plug-and-play dat zelfs dat infje niet meer nodig is, ik kan iig bij mijn twee analoge TFT's (15" en 17") geen modes kiezen die de monitor niet zou ondersteunen...

Aan de andere kant, als je met het infje voor 70Hz kan kiezen, waarom zou het dan schadelijk zijn? Dan hadden ze je dat wel niet laten doen ;)

Hier stond een dode link.

Pagina: 1