Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plexiglas

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
Ik ben een hele "orginele" PC-kast aan het maken van een oud ikea-bed, en plexiglas. Het ding bestaat uit een AMDk6-2 CPU met 500Mhz, en 192MB Ram. 10GB Hdd, en wordt een webserver. Het enige probleem is: ik ben 14 jaar, en ik heb zo goed als geen gereedschap, en geen flauw idee hoe je plexiglas moet snijden/zagen/bewerken. Heeft iemand ideeën, gereedschap/werkplaats die ik ff mag gebruiken of suggesties? Ik heb nu vakantie dus als ik ff bij iemand langs mag komen ;)

Thnx, DJFliX :Y)

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:57
je kunt voor t zagen heel goed een decoupeerzaag met ijzerzaagje nemen ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Een beetje tweaker heeft toch wel een dremel of iets dat daar op lijkt. Met een dremel een slijpschijfjes/schuurwielletjes/vreejses kom je een heel eind. De dremel kan merkloos zijn maar gebruik wel dremel onderdeeltejs der bij, die gaan teminste wel een beetje lang mee.

En langskomen........ i don't know you.

• Ik De Buurman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36
Heb je geen techniek lokaal bij je op school? waar je dat even kan doen? En als je het gaat doen... zet het zaagje niet te snel want dan wordt het warm en "plak" het als ware weer aan elkaar

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
nog een tip:
als je plexiglas wil buigen moet je kijken of ze bij je school in het technieklokaal (ff naam vergeten) een soort plankje waar een draad in zit die warm word , daarleg je het plexiglas boven op waardoor het op die plek smelt en makkelijk te buigen is
Welkom bij t modden !

[ Voor 5% gewijzigd door Flapp op 29-04-2005 11:03 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Tip #nn:
Probeer eerst iets uit op een stukje afval. Tussen denken dat je iets kan en het echt kunnen zit een wereld van verschil.
Hiermee voorkom je dat je je goede stukken verpest.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Yup, die buigplaatjes zijn heel handig iid... ook zelf te maken als je je verveeld :+ Gereedschap is een _must_ zonder kom je echt _nergens_ het bepaald voor een gedeelte ook de afwerking van je mod... denk alles eerst goed uit, en maak degelijke plannen- met oog voor alle details. Toch zal je gereedschap moeten versieren =) En avec bovenbuurman, OEFEN eerst. Je iets visualiseren is heel anders dan iets maken, daar gaan wel een aantal lelijke mods overheen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 11:10 ]

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
Dit wordt mijn ALLER-eerste mod, en complete from scratch, ik heb er niet al te veel hoop op, hoor! En op school: De zaag kan maximaal platen van 20x? aan, en mijn platen zijn 50x50 cm...

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
misschien ff de GoT searchfunctie gebruiken? Er zijn al zovelen die dit voor jou gevraagd hebben...

U vraagt, wij antwoorden.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

Pak gewoon een figuurzaagje van school :z Iedere school heeft die wel...

En denk dat je niets kan, tja, je moet ergens beginnen he? Ik hoop dat je je kast gaat verprutsen... Waarom? Nou, daar leer je van! Voordelen van je eerste kast verprutsen:

- je leert veel
- je doet ervaring op
- je krijgt de smaak van het tweaker te pakken :*)
- je bent niet blij met je kast
- waardoor je een nieuwe kast wil gaan maken die mooier is :P

Dusch :P Bouwen!

(neem bovenstaande met een flinke korrel zout eej :+)

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

als je plexiglas gaat zagen met een decopeer zaag kan je het beste zoveel mogelijk (of iig waar je gaat zegen) plexiglas beplakken met schildestape iod
voordeel1 je kan goed uittekenen waaar je wil zagen
2. je maakt geen krassen op je plexi

succes

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

Verwijderd

zou je het bij een wat nieuwere gamma of praxis kopen kunnen ze het voor je op maat zagen. (op de mili meter, moet je wel zorgen dat je het niet door een prutser laat doen.).

Andere opties voor het simpel verwerken van plexie:
Met scherp mesje voor snijden en daarna breken (dit verijst wel wat geoefen).

figuur zaagje (waarschijnlijk het makkelijkst voor jou).

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Een paar tips:

We beginnen bij het plexiglas zelf:
Dit kun je op heel veel manieren zagen, maar het belangrijkste is het om tijdens het zagen goed af te plakken: De redenen zijn al genoemd maar nog even onder elkaar:
- Je bekrast het plexiglas niet!
- Je kunt goed aftekenen (op schilderstape)!
En het belangrijkste:
-Door het afplakken met tape, smelt het glas niet meer aan elkaar!

Verder nog wat tips:
-Maak wat schetsen van het idee (als je dat nog niet gedaan hebt),
-Bedenk even welke problemen je kunt tegenkomen (bijvoorbeeld: past alles straks wel?)
-Het belangrijkste van het ontwerpen is het goed meten. Je zult niet de eerste zijn die door verkeerd meet- en rekenwerk ontdekt dat ie opnieuw kan beginnen (gebeurt misschien niet bij iedereen, maar bij mij wel)

Nog een belangrijke zaak is:
-Goed gereedschap is het halve werk.
Heb je het niet, zorg er dan voor dat je het krijgt. (o.a. Dremel of peplica daarvan, goede schroevendraaiers, (accu)boor + goede (lees: geen goedkope setjes) boren, eventueel een pompnageltang+pompnagels, (ijzer)zaag+zaagblaadjes en voor de grote oppervlakken een decoupeerzaag. Voor afwerking is schuurpapier vaak een must)

Voor plexiglas bestaan plexiglasboren, deze zijn asociaal veel duurder dan normale ijzerboortjes (die je trouwens ook in bijna elke houtsoort kan gebruiken). Gebruik dus gewoon ijzerboortjes, maar teken eerst weer af. Begin ook bij een klein boortje (je kunt niet gelijk een 10mm gat boren met de hand).
Nou voordat ik teveel verklap :P laatste tip met boren, je kunt bijvoorbeeld met een centerpoint (of kraspen) een putje slaan (niet te hard), dan ontspoor je minder snel met boren.

Succes! Iedereen moet een keer beginnen!

En denk eraan gebruik een veiligheidsbril al je gaat spelen met powertools!!! :*)

[ Voor 1% gewijzigd door Smht op 29-04-2005 14:28 . Reden: tiepvaud ]

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Verwijderd

Haha.. Erg interessant.
Wou ik toch NET een casemod gaan plannen met plexiglas ;) En nee, ik heb geen ervaring, en ik ben ook 14 jaar; frisse start zegmaar.
nuttig topic :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

iemand toevallig een idee hoe je een mooi cilinder kunt maken ?

laten we zeggen een cilinder van 10 mm hoog. met een midden diameter van 14 mm en erbuiten 30 :P

binnenste lukt wel met een boor e.d. maar de buitenkant ? figuurzaagje pakken ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Heb jij geen buurman ofzo ?..
Elk mens heeft wel een hamer , zaag e.d
Bel bij je buurman aan en plunder ze schuur :P

Of koop het bij gamma , en ik denk dat jouw bed dan niet mooi uit elkaar is gehaald als je geen gereedschap hebt :O

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:30

chaser

Werk wel veilig
Ikzelf ben timmerman en kan aardig overweg met verschillende stukken gereedschap

In principe is elk stuk gereedschap in de verkeerde handen gevaarlijk

Als je tweifelt begin dan niet te werken met electrisch gereedschap waarbij je je kan verwonden
je bent 14 en ik hoop dat je je vingers en ogen nog langer wil gebruiken

en ja je kan je ook lelijk verwonden aan een dremel, decopeerzaag, boormachine...enzovoort
Kan talloze voorbeelden opnoemen van "kleine"ongelukjes die ik gezien heb

Gebruik ook handschoenen en een veiligheidsbril

heb je nog nooit met een bepaald stuk gereedschap gewerkt vraag dan aan iemand die wel ervaring heeft of hij/zij het voor wil doen

en nog maals
Als je tweifelt of bang bent, niet zelf doen maar laten doen

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

Verwijderd

Flapietoetoe schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 11:03:
nog een tip:
als je plexiglas wil buigen moet je kijken of ze bij je school in het technieklokaal (ff naam vergeten) een soort plankje waar een draad in zit die warm word , daarleg je het plexiglas boven op waardoor het op die plek smelt en makkelijk te buigen is
Welkom bij t modden !
Een manier hoe ik mij plexiglas boog was gewoon de fohn van me moeder :P
Nee, ik lieg het was wel met een fohn maar met zo'n verf fohn.
Maar zou me niet verbazen als dat kon.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 20:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 14:41:
Haha.. Erg interessant.
Wou ik toch NET een casemod gaan plannen met plexiglas ;) En nee, ik heb geen ervaring, en ik ben ook 14 jaar; frisse start zegmaar.
nuttig topic :)
hee wat toevallig ik ook! :) al heb ik wel al een extra blowhole gemaakt maar of dat nou zo'n succes was... :(
Pagina: 1