Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderdeel 5900Xt verbrand, vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Ik heb een (had een...) Fx5900XT maar dankzij een ongeluk met mijn waterkoeling is op miraculeuse wijze een onderdeel verbrand en zelfs verkoold...
Afbeeldingslocatie: http://www.gummetje.com/kaart.jpg

dit is een albatron, ik heb een club3d,maar het onderdeel is hetzelfde...
kan ik dit onderdeel vervangen? en is er dan nog hoop op redding voor deze videokaart?

edit : done.

[ Voor 26% gewijzigd door HeepH op 29-04-2005 09:27 ]

http://specs.tweak.to/16495

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11 09:41
Probleem heb ik vaker gezien, het lijkt er op dat je core te warm is geworden en dat dat onderdeel daar de dupe van geworden is..

bl44t

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
YaaD schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:27:
Probleem heb ik vaker gezien, het lijkt er op dat je core te warm is geworden en dat dat onderdeel daar de dupe van geworden is..
nou ik denk dat het water kortsluiting heeft gemaakt ,zou wel gek zijn want dit is de onderkant van de kaart,maar ok...

is er redding is de vraag?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
HeefStan schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:19:
Ik heb een (had een...) Fx5900XT maar dankzij een ongeluk met mijn waterkoeling is op miraculeuse wijze een onderdeel verbrand en zelfs verkoold...
[afbeelding]

dit is een albatron, ik heb een club3d,maar het onderdeel is hetzelfde...
kan ik dit onderdeel vervangen? en is er dan nog hoop op redding voor deze videokaart?

edit : done.
Heb je gevoltmod? Is dat niet dat chipje dat doorbrand als je de de core voltage hoger dan 2 Volt zet?
Dan weet ik iig dat je screwed bent, want iemand anders heeft ook wel eens aan zo'n chipje proberen te komen en die heeft echt tijden moeten wachten. Ik weet zelfs niet of hij hem ooit heeft gekregen...

Misschien is er kortsluiting onstaan door een druppel water? Je kan het iig bij nvidia, albatron, ect proberen....

U vraagt, wij antwoorden.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
de kaart is nog helemaal stock, hij zat in mijn 2e pc, waar ik nooit zo veel op game eigenlijk...is het echt waar dat ik zo lang op zo'n chipje moet wachten?

Edit : heeft er iemand zelf een 5900xt die de gegevens over dat chipje aan mij zou kunnen geven?
en nou moet ik ook nog op zoek naar vervanging voor die kaart :(

[ Voor 39% gewijzigd door HeepH op 29-04-2005 09:53 ]

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11 09:41
RMA sturen? Heb je ooit wel eens aan de kaart zitten kloten, waardoor dit ontstaan is, of was dit op de een op de andere dag? Dan zou ik de kaart terug brengen naar de winkel..

bl44t

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
HeefStan schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:19:

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik zou de winkel bellen waar je 'm gekocht hebt en vragen wat de mogelijkheden zijn qua reparatie of vervanging...
Mochten ze moeilijk gaan doen, dan een mailtje naar Club3d en het hun uit leggen...

• MeMoRy
Met kortsluiting door water vervalt je garantie echt wel, dus RMA zal wel niet lukken. Je moet hem of opsturen voor reparatie, of je moet het onderdeel bestellen (wie zegt dat er niet meer kapot is). Ik kan niet makkelijk voor je kijken, omdat ik een custom case heb die zeker 15 minuten kost om open te maken. Dan zou ik daarna nog mijn Thermaltake Giant 3 eraf moeten slopen wat ook weer 5 minuten duurt. Dan weet ik niet eens of ik dezelfde versie van de club 3d heb (club 3d heeft twee of drie verschillende layouts van de 5900xt)

Als je voor een nieuwe kaart gaat, kijk dan eens naar de Leadtek GeForce 6800 LE, is maar 4 euro duurder op pricewatch en heeft meer performance (soms zijn er ook nog wat pipelines open te zetten)

Of je koopt er één tweedehands. Dan hebt je natuurlijk wel kans dat hij al overgeklokt is geweest....

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
verhaal
Nofi,maar ik weet hoe het werkt, ik heb een 6800gt in mijn main pc, en ben geen noob op doc/cme gebied, ik vraag me gewoon af wat de gegevens voor dit onderdeel zijn, en wat mijn kansen op een reparatie zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door HeepH op 29-04-2005 11:35 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
schupje...iemand een idee of er nog redding is? of iemand met de gegevens van dat chipje?

Verwijderd

HeefStan schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:41:
schupje...iemand een idee of er nog redding is? of iemand met de gegevens van dat chipje?
Het is niet gebruikelijk (en toegestaan) om na tweeeneenhalf uur al een schopje te geven!!! B)
Kijk eens naar de datum? Er zitten 2 dagen tussen.

Ik zou een 2ehands kaartje kopen en deze per RMA terugsturen. Die dingen worden doorgaans meteen omgeruild!

[ Voor 35% gewijzigd door Sprite_tm op 02-05-2005 17:53 . Reden: Sorry, edit ipv quote :X ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Voor als je het absoluut niet kan vinden: Het chipje waar het om gaat is waarschijnlijk een MOSFET. Misschien kan je adv. de spoortjes nagaan welk pinnetje wat is en er dan gewoon een andere, generieke mosfet erinhangen?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Sprite_tm schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:55:
Voor als je het absoluut niet kan vinden: Het chipje waar het om gaat is waarschijnlijk een MOSFET. Misschien kan je adv. de spoortjes nagaan welk pinnetje wat is en er dan gewoon een andere, generieke mosfet erinhangen?
dat het een mosfetje is dat wist ik,maar dat van die pinnetjes wist ik niet, ik moet er even bij vermelden dat van de mosfet zelf niks meer over is, de pinnetjes zitten er nog wel,en er zit nog een grijs plaatje,maar het zwarte wat daar normaal op zit is dus helemaal weg...

Wat moet ik doen dan? de pinnetjes tellen of doormeten ofzo? kan mijn locale electroboer mij daar mee helpen ?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:49
probeer eens uit te vogelen wat het typenummer van dat mosfetje is? dan datasheet zoeken en een zelfde fet proberen te krijgen of één met soortgelijke specs. Lijkt mij niet zo n probleem

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je het chipje desoldeert (of op een andere manier verwijdert zonder de printplaat zelf aan te tasten) zou op moeten vallen dat er 3 aansluitingen zijn: eentje waar een redelijk klein spoortje vanafloopt, da's de gate, eentje die naar een groot grondvlak loopt, da's waarschijnlijk de source, en nog een groot spoortje die waarschijnlijk naar een spoel, diode of condensator loopt, da's de drain. Het is waarschijnlijk zo dat de drain en source meerdere pinnetjes van het ICtje innemen.

Savale: Lijkt me niet mogelijk, in de startpost staat namelijk dat het chippie compleet verkoold is.

[ Voor 10% gewijzigd door Sprite_tm op 02-05-2005 20:38 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik betwijfel of dit wel een MOSFET zal zijn. Het dingetje zin in een SSOP-8 (als ik hem goed inschat) verpakking, en zal heel waarschijn een logisch-ic zijn, een schuif register of een ander type. Aangezien hier 100-den verschillende van zijn, zul je toch een type-nummer moeten zien te vinden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
deepbass909 schreef op maandag 02 mei 2005 @ 22:54:
Ik betwijfel of dit wel een MOSFET zal zijn. Het dingetje zin in een SSOP-8 (als ik hem goed inschat) verpakking, en zal heel waarschijn een logisch-ic zijn, een schuif register of een ander type. Aangezien hier 100-den verschillende van zijn, zul je toch een type-nummer moeten zien te vinden.
Jij bent een coole gast, als je aan de package kan zien wat er in een chip zit. Ken je een 78LM05, zo'n voltage regulator voor 5V? Die zit in net dezelfde package als een dubbele comparator die we met 30V voeden op een printje waar ik mee bezig ben... 2 totaal verschilende zaken in eenzelfde package. Handig toch, die standardizering.....

TS: vogel uit wat het component juist is, en probeer een sampletje te bestellen. Doorgaans lukt dat, en heb je binnen de week je nieuwe componentje binnen.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 02-05-2005 23:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik wil er alleen maar mee aangeven dat het dus niet persé een MOSFET hoeft te zijn, waar ze hierboven helemaal oprichten. Daarnaast ken ik maar weinig MOSFET's in een SSOP-8 behuizing (maar mijn kennis is uiteraard niet heilig, zoals je al zegt, behuizing zegt bijzonder weinig over inhoud).

Zonder enige vorm van type-nummer is er gewoon geen zinnig woord over te zeggen.

Dus TS, probeer eens te achterhalen wat erop zou moeten staan.

Trouwens, het lijkt me stug dat niemand in C&E dezelfde kaart als de TS heeft, aangezien Club 3D best veel verkochte kaarten zijn, en de FX-5900Xt nou ook niet echt zeldzaam is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het _hoeft_ niet een mosfet te zijn, maar het lijkt me wel logisch: het is doorgebrand op een manier die suggereert dat er veel prik doorheen kan lopen, het zit bij de voeding in de buurt (zie condo's en spoeltje) en op videokaarten zitten mosfets meestal in ssop-8 behuizingen.

Ik heb even de title iets aangepast, misschien krijg je zo iets meer response. Tis inderdaad het beste te fixen als je gewoon het typenummer weet. Is er trouwens echt helemaal niets meer over van het IC'tje? Ook niet een gedeeltelijk typenummer ofzo?

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Sprite_tm schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 00:12:
Het _hoeft_ niet een mosfet te zijn, maar het lijkt me wel logisch: het is doorgebrand op een manier die suggereert dat er veel prik doorheen kan lopen, het zit bij de voeding in de buurt (zie condo's en spoeltje) en op videokaarten zitten mosfets meestal in ssop-8 behuizingen.

Ik heb even de title iets aangepast, misschien krijg je zo iets meer response. Tis inderdaad het beste te fixen als je gewoon het typenummer weet. Is er trouwens echt helemaal niets meer over van het IC'tje? Ook niet een gedeeltelijk typenummer ofzo?
zegt het woord : ''stof'' genoeg? ''as'' dan ? nee echt er is niks meer van over...verbrand, en toen ik de kaart eruithaalde verbrokkelde het en nu ligt het op de vloer... :o

• savale
negens een hi res foto van die kaart te vinden?

http://www.hardocp.com/im...86587cXdTedNLV_1_18_l.jpg

kan iemand dat lezen?

edit: die 2 chippies eromheen zijn het zelfde. Wat staat daar bij jou op?

[ Voor 74% gewijzigd door savale op 03-05-2005 10:49 ]

• MeMoRy
Als het zo erg is hab je grote kans dat er iets anders kapot is...

Verder: Het is nu x dagen verder en niemand heeft die jongen nog geholpen :( :( Belachelijk

Ik heb maar de moeite genomen om die kast van mij open te maken (kutwerk, heb nog een schroefje laten vallen die ik niet terug kan vinden :'( )
Weet je wat het grappige is... die andere chipjes die eromheen liggen hebben hetzelfde nummen :+ het antwoord lag dus voor je neus.
code:
1
2
3
I()R 326H
7S9E
F7821

Het gaat waarschijnlijk over de "IRF7821, 30V Single N-Channel HEXFET Power MOSFET in a SO-8 package"
Moet je ff hier doorlinken

Graag gedaan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 03-05-2005 10:55 ]

• savale
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf7821.pdf
niet zo heel exotisch component, dus wel ergens te bestellen denk ik zo.

mocht dit niet lukken: pak een gewone mosfet met ongeveer dezelfde specs en kijk op pagina 1 welke pootjes soruce gate en drain zijn. 3 pootjes effectief zeg maar

[ Voor 37% gewijzigd door savale op 03-05-2005 11:01 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

dus toch een mosfet...

Volgens mij kan je dit onderdeel niet samplen, jammer genoeg, maar digikey heeft het wel
http://nl.digikey.com/

het nadeel is wel dat digikey hoge verzendkosten rekent, misschien is het ergens anders verkrijgbaar?

edit: blijkbaar kan je hier loodvrije onderdelen per 50(!) samplen, het valt te proberen, de loodvrije heeft IRF7821PBF als nummer.

[ Voor 34% gewijzigd door mace op 03-05-2005 12:18 ]

• savale
kijk even rond of er niets anders omheen ook deffect geraakt kan zijn...als je er nog goede hoop in hebt zou ik die paar euro zeker wel uitgeven om je kaart weer tot leven te blazen

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:04
Het is maar de vraag of dit door je waterkoeling is gekomen, ik heb op mijn werk ook ooit een Aopen Geforce 5900xt spontaan vlam zien vatten door het desbetreffende mosfetje. Is toen gewoon onder garantie opgestuurd en viel daar schijnbaar ook gewoon onder. Navraag bij Aopen leerde dat dit vaker voor kwam :?

• MeMoRy
Ok, als je wilt voorkomen dat dat gebeurd kan je er natuurlijk twee op elkaar solderen... :D

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Wat ik me wel afvraag is of dat dat mosfetje niet meer onderdelen in zn dood heeft meegenomen...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

MeMoRy schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 10:57:
Als je voor een nieuwe kaart gaat, kijk dan eens naar de Leadtek GeForce 6800 LE, is maar 4 euro duurder op pricewatch en heeft meer performance (soms zijn er ook nog wat pipelines open te zetten)
soms? geforce 6800 LE kan je overclocken naar een 6800 of een 6800 GT maar met de tweede moet je wel goeie koeling hebben

aanrader dus idd, hijs relatief goedkoop en STUKKEN goedkoper dan een echte 6800/GT

• MeMoRy
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 18:42:
soms? geforce 6800 LE kan je overclocken naar een 6800 of een 6800 GT maar met de tweede moet je wel goeie koeling hebben

aanrader dus idd, hijs relatief goedkoop en STUKKEN goedkoper dan een echte 6800/GT
Overclocken is niet genoeg... je haalt dan wel de kloksnelheid van een 6800GT, maar die heeft meer pixel en vertexpipelines, dus die kan meer tegelijkertijd berekenen...
Bij sommige 6800LE kan je extra pipelines open zetten, softwarematig of hardware matig... is altijd risico en je weet van tevoren niet hoeveel je er open kan zetten... maar hieraan zijn kompele topics gewijdt in het videokaarten en beeldbuizen topic.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
MeMoRy schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:20:
[...]

Overclocken is niet genoeg... je haalt dan wel de kloksnelheid van een 6800GT, maar die heeft meer pixel en vertexpipelines, dus die kan meer tegelijkertijd berekenen...
Bij sommige 6800LE kan je extra pipelines open zetten, softwarematig of hardware matig... is altijd risico en je weet van tevoren niet hoeveel je er open kan zetten... maar hieraan zijn kompele topics gewijdt in het videokaarten en beeldbuizen topic.
en daar komt nog bij dat ik 500+ Doc posts heb, een 6800GT in mijn main pc, waterkoeling, en een ge-oc'de bak, dus ik zal echt wel weten hoe het in elkaar steekt ;)

Pagina: 1