Toon posts:

Format c:\ na windows XP installatie gaat niet meer.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer is 'hopelijke' softwarematig helemaal naar de kl@te en nu wil ik windows XP opnieuw installeren. Daar ik helemaal clean wil zijn wil ik een format c:\ doen.

Ik denk dat moet makkelijk gaan, gewoon zeggen floppy als 1ste laten booten, daarna DVD-rom etc... MS-dos floppy er in en klaar.
Maar nee hoor zodra je windows XP hebt geinstalleerd kan je die volgorde dus wel vergeten. Mijn vraag is dus nu ook hoe kan ik in godsnaam mijn harde schrijf opnieuw formateren?

Verwijderd

Je formateert voordat je installeert toch met de WinXP CD :?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:28

Thandor

SilverStreak

Probeer eens te booten van de Windows CD-ROM. Je kunt daar de hardeschijven partitioneren, zo ook verwijderen, opnieuw maken en formatteren ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 15:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

^ met stom :)

edit: maar wat je zegt zou in feite moeten werken. Alleen daarna ga je dan booten vanaf CD-rom en krijg je alsnog dezelfde functie voorgeschoteld.

Ow btw .. een MS Dos diskette kan miepen over te grote harde schijven of ze gewoon niet zien en met NTFS kan hij ook niet omgaan. Zo'n diskette is tegenwoordig een beetje achterhaald :D

[ Voor 93% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-04-2005 08:34 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:23
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 08:28:
Mijn computer is 'hopelijke' softwarematig helemaal naar de kl@te en nu wil ik windows XP opnieuw installeren. Daar ik helemaal clean wil zijn wil ik een format c:\ doen.

Ik denk dat moet makkelijk gaan, gewoon zeggen floppy als 1ste laten booten, daarna DVD-rom etc... MS-dos floppy er in en klaar.
Maar nee hoor zodra je windows XP hebt geinstalleerd kan je die volgorde dus wel vergeten. Mijn vraag is dus nu ook hoe kan ik in godsnaam mijn harde schrijf opnieuw formateren?
Je moet je bootvolkgorde in de bios aanpassen, dan kun je hem ook eerst van een floppy laten booten. Maar wat de 2 personen boven me hebben gezegd is nog gemakkelijker: Begin een nieuwe install van XP en dan krijg je vanzelf om een schijf of partitie te formateren....

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik denk dat ik dan 1st maar eens service pack 2 eraf ga halen want nu krijg ik de melding dat de versie op de pc nieuwer is dan de versie op de pc.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Stop de Windows XP cd in je cd-rom speler, pas in de bios aan dat hij boot van DVD. Nadat de setup is gestart van je XP cd (bijna elke legale XP cd is bootable) krijg je aan het begin de optie om te partitioneren, daarna moet je formatteren! Simpel toch :)

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-03 12:28
en servicepack 2 hoef je er niet af te halen als je hem toch gaat formateren.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Verwijderd

Topicstarter
Stop de Windows XP cd in je cd-rom speler, pas in de bios aan dat hij boot van DVD.
Dat gaat dus niet zoals ik al aangaf. Ondanks dat ik in de bios aangeef "boot van de dvd-rom" doet hij dit niet en start steeds winXP op. en als ik in winXP de legale cd stop zegt hij dat hij niets kan doen omdat de versie op de computer nieuwer is dan de versie op de cd-rom. Vandaar dat ik dan denk dat ik service pack 2 er maar af ga gooien.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54
zodra er staat 'press any key to boot from disc' moet je natuurlijk wel op een key drukken, anders boot ie alsnog naar windows ja...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:53
je moet wel op enter rammen, als hij zegt "druk nu om op te starten van cd" B)

darn P5ycho was me net voor :X

[ Voor 40% gewijzigd door yamahabest op 29-04-2005 09:03 ]

Verwijderd

Zet in bios ook al de andere zoekvolgorden uit als cdrom!

ofwel, dat die alleen maar kan booten van cdrom.
Het komt vordat de computer sneller is dan je cdromdrive, en de bootproces overslaat. Dan boot die dus weer van HDD.

hardwarematig ressetten werkt vaak ook om de cdrom wel te zien. Dan is de cdrom al op toeren en is vaak het schijfje al geinitialiseerd.

Verwijderd

Topicstarter
ok gaan we proberen, bedankt.

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Hoe orgineel is je Windows XP? Want met een slecht gemaakte backup van je orginele kan het booten wel eens niet helemaal werken.

M.a.w. een slecht gebrande copy van windows xp cd kan nooit booten.
Alleen de bestanden staan op de cd, maar de "bootsectors" zijn niet mee gecopieerd.

[ Voor 38% gewijzigd door Grenco op 29-04-2005 09:09 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Verwijderd

Topicstarter
Ja misschien ben ik nog 1 van de laatste maar dit is een echte originele van MS.

Verwijderd

Maak de vijf Windows XP opstartdiskettes als je niet kan booten vanaf een CD-ROM.
Het eerste gedeelte van de installatie wordt dan uitgevoerd vanaf diskettes, waarnaar de CD-ROM het weer overneemt.
Op die manier kan je gewoon je schijven via Windows Setup opnieuw partitioneren en formatteren en zo opnieuw Windows installeren.

De opstartdiskettes voor Windows XP kunnen gemaakt worden in Windows zelf, of gedownload worden van de Microsoft website

succes!

edit: dit is tevens de eerste hit van Google met zoekopdracht "Windows XP opstartdiskettes"

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit: dit is tevens de eerste hit van Google met zoekopdracht "Windows XP opstartdiskettes"
Geloof je graag dat je dit makkelijk hebt gevonden via google, maar ik heb niet eens gezocht omdat mijn andere boot diskette al niet eens werkte. In iedergeval bedankt en ga ook dit proberen.

Verwijderd

Grenco schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:07:
Hoe orgineel is je Windows XP? Want met een slecht gemaakte backup van je orginele kan het booten wel eens niet helemaal werken.

M.a.w. een slecht gebrande copy van windows xp cd kan nooit booten.
Alleen de bestanden staan op de cd, maar de "bootsectors" zijn niet mee gecopieerd.
Gewoon ff door NLite heenhalen en je hebt weer een goeie versie. 8)

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:00
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:47:
[...]

Gewoon ff door NLite heenhalen en je hebt weer een goeie versie. 8)
en kun je evt drivers van je mobo etc invoegen + laatste updates van windows... duurt ff maar dan heb je ook wat :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ok zit nu thuis om het weer allemaal te proberen maar niets werkt. Service pack2 kan ik niet verwijderen en als ik nu de cd-rom in de DVD-rom doe kan ik alleen kiezen voor de optie besturingssysteem opstarten via de cd-rom.

De opstartdiskette van XP is meer dan 4mb dus past niet op een floppy. M.a.w. ik weet het niet meer. Nieuwe HD kopen misschien?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16

Korakal

Up up up!

http://ubcd.sourceforge.net/
daar staan ook partitionerings/formatteringstools op :Y)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
of met winzip de bestanden delen over de floppy :S

ik snap niet waarom je telkens ofgeeft en niet luistert?

eerst: in de bios alles behalve flop (1e) en cdrom(2e) uitzetten of later (hdd en lan)

dan wachten op flop, die draaien (als winzip/winrar gewerkt heeft)
anders de cd draaien.
daarin de bestaande partities verwijderen, nieuwe maken. (ntfs, snel)

en klaar.

hij kan het niet 'niet' doen :S alleen als je je instellingen niet goed hebt staan.

you had me at EHLO

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 15:12
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 15:16:
en als ik nu de cd-rom in de DVD-rom doe kan ik alleen kiezen voor de optie besturingssysteem opstarten via de cd-rom.
Wat is dat voor optie? Staat er niet gewoon "druk op een toets om setup te starten"?

Voor wat betreft de floppys. Je download die installer. Je start hem, en hij maakt automagisch 6 floppy`s aan. Je moet niet dit installer op de flop zetten, want a) dat werkt niet, en b) dat past niet :)

HODL

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat klopt ook. Als je bij het booten de melding krijgt dat je enter (of spatie) moet rammen om op te starten vanaf cd, ram je die key in. Dan zal de setup gewoon opstarten, waarna je in de setup zelf je hele HD kan formateren (snel en normaal).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• yamahabest
die opstartdiskette van winXP hoort ook op meerdere floppy's thuis

eerst refreshen in het vervolg

[ Voor 32% gewijzigd door yamahabest op 29-04-2005 15:25 ]

Verwijderd

De opstartdiskette van XP is meer dan 4mb dus past niet op een floppy. M.a.w. ik weet het niet meer. Nieuwe HD kopen misschien?
Ten eerste het is een installer die de diskettes voor je maakt, het past dus gewoon op die 4 of 5 diskettes.

Ten tweede doe je er zelf ook nog wel wat aan / probeer je wat? Je had die download kunnen uitvoeren en kijken wat het zou doen of op enter rammen nadat ie vroeg of 'het besturiingssysteem vanaf de cdrom gestart moet worden'

stel niet alleen maar vragen maar probeer zelf ook wat leer je meer van :D

Verwijderd

Topicstarter
of met winzip de bestanden delen over de floppy :S
ik snap niet waarom je telkens ofgeeft en niet luistert?
Ik luister wel maar als ik bijvoorbeeld het makeboot.exe programmaatje draai crash dit en krijg de vogende foutmelding:
De DLL-initialisatie van een installeerbaar virtueel stuurprogramma is mislukt. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten.
Ik kan na deze melding kiezen voor sluiten of negeren. Indien ik negeren kies komt de volgende melding
Er bevindt zich geen schijf in het station. Plaats een geschikt mediium in station
Dus ik doe gewoon wat jullie zeggen maar als het niet werkt, werkt het niet.
eerst: in de bios alles behalve flop (1e) en cdrom(2e) uitzetten of later (hdd en lan)
Dit heb ik dus ook al gedaan op jullie aanraden maar dit veroorzaakt dus dat nu het systeem via de cd-rom draait omdat ik dus niet de melding krijg om XP opnieuw te installeren.
Dat klopt ook. Als je bij het booten de melding krijgt dat je enter (of spatie) moet rammen om op te starten vanaf cd, ram je die key in. Dan zal de setup gewoon opstarten, waarna je in de setup zelf je hele HD kan formateren (snel en normaal).
Helaas dus niet.

• yamahabest
je moet tijdens het draaien van makeboot natuurlijk wel een (geformateerde) floppy in je diskettedrive hebben

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
neem een linux live cd knoppixx ofzo en dan in console window
code:
1
2
su
fdisk hda1

"Stilte, een gat in het geluid...."

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoe moeilijk kan het zijn om je HDD te formatten ??
Gewoon safe-mode starten en formatten en daarna dan een re-install. Al betwijfel ik of je dat lukt..
En zelfs me oma kan Googlen: http://www.google.nl/sear...&q=xp+clean+install&meta=

[ Voor 25% gewijzigd door KillerAce_NL op 29-04-2005 15:43 ]

• Ralphie
  • Laatst online: 05-03 15:12
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 15:31:
[...]

Ik luister wel maar als ik bijvoorbeeld het makeboot.exe programmaatje draai crash dit en krijg de vogende foutmelding:

[...]
Makeboot? Weet je zeker dat je het juiste programma gedownload hebt? Bij mij heet het programma:

winxpsp1_en_pro_bf.exe

Die start ik vervolgens, en dan krijg je een dos venster te zien, wat de floppy`s aanmaakt. Deze moeten echter WEL eerst geformateerd zijn

Voor wat betreft het 2e, zet nou gewoon alles uit! CD-rom als eerste laten booten, en dan alles uit! Behalve natuurlijk als je vanaf de floppy`s wilt booten.

HODL

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

....zegt toch maar niets .... solly :)

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Mocht het echt niet lukken, zoek via google naar delpart.exe, zet deze op een bootable flop en start van die flop op. Start delpart.exe en alle partities kan je verwijderen... 't is een MS tooltje duzzzz...

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 12:58

Il Ljama

Spits ya in the face!

lees de faqs ff door zeg. Dit is wel super-basic. Volgens mij is een slotje op z'n plaats.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Verwijderd

Topicstarter
Zo het is eindelijk gelukt, maar ik denk dat toch de hardware kapot is want alles is bij het oude en de dvd-branders waar ik het uiteindelijk allemaal om deed herkennen nog steeds niets.

Verwijderd

/me Leest ook even je andere topic :o

Heb je voor die branders niet een driver cd oid? Of vindt je geen andere drivers op de site van de fabrikant :? En spelen ze wel gewoon CD's / DVD's af?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 20:45 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:33:
Zo het is eindelijk gelukt, maar ik denk dat toch de hardware kapot is want alles is bij het oude en de dvd-branders waar ik het uiteindelijk allemaal om deed herkennen nog steeds niets.
Euh... je gaat een reinstall uitvoeren omdat je dvd-drives niet werken en vind het gek als je niet kunt booten van cd :?

of mis ik hier iets?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Heb je voor die branders niet een driver cd oid? Of vindt je geen andere drivers op de site van de fabrikant En spelen ze wel gewoon CD's / DVD's af?
Bij de branders zitten geen drivers, op de site van de fabrikanten zijn geen drivers te vinden.En ja ze spelen wel DVD's en CD's ze branden alleen niet meer. Ze worden beide wel herkend in de device manager van winXP
Euh... je gaat een reinstall uitvoeren omdat je dvd-drives niet werken en vind het gek als je niet kunt booten van cd
Ik heb ook nog een derde dvd speler die het wel altijd tot op heden heeft gedaan, maar dit is helaas geen brander.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:33:
Je hebt windows er dus opnieuw opgezet? (en niet eroverheen!?) Heb je ook de windows updates, chipsetdrivers en servicepacks? en een brandproggie is ook handig, windows native brandondersteuning zuigt nogal / is enorm beperkt / werkt niet altijd lekker.

Verwijderd

Topicstarter
Ja alles gedaan, maar helaas.

• Laurent
  • Niet online
Je bent inmiddels al van je eerste probleem verlost, dat is goed. De meeste tips waren echter ook gewoon te vinden met Google. Velen mensen in dit topic hebben je al aangeraden toch iets meer zelf uit te zoeken en ik roep dat nog een keer. :P

Voor je volgende probleem mbt het branden, kan je beter een los topic openen. Hierin kan je direct duidelijk maken waar je al naar hebt gezocht, wat je al zelf hebt geprobeerd en wat het probleem precies is. De richtlijnen van het starten van een topic kan je hier vinden. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.