Toon posts:

netwerkkabel kapot of toch niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een netwerk aangelegd. Zie hier de layout:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/schoormans/lan_layout.png

modem: eerst com21 nu motorolla
router: Linksys wlan met 4 poorts switch
switch: 5 poorts

Ik heb altijd met een oud com21 modem van @home gewerkt, daarbij heb ik de router achter de 40m kabel gezet, wat prima werkte. Nu heb ik dus het motorolla modem maar als ik daar de kabel van 40m tussen zet dan krijg ik geen verbinding (lampjes gaan niet aan). Met de opstelling zoals hierboven krijg ik wel verbinding, maar alleen op de 'uplink' poort van de switch. Dit lijkt me niet te kloppen, bovendien krijg ik geen IP van de router.

Het vreemde is dat als ik de 40m kabel aan de kant van de switch in een van de 5 reguliere poorten stop, ik 9 van de 10 keer geen verbinding krijg, maar soms wel. Dan krijg ik wel een ip van de router maar heb ik zeer slechte verbinding, met name upload.

Mijn vermoeden bestaat dat de connectors misschien niet goed zijn. Iemand andere ideeen?

Verwijderd

Als je bij de ene modem wel problemen hebt en bij de andere niet, dan lijkt mij daar het probleem te zitten. Of had je met het vorige modem ook al problemen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 08:27:
Als je bij de ene modem wel problemen hebt en bij de andere niet, dan lijkt mij daar het probleem te zitten. Of had je met het vorige modem ook al problemen?
Ik heb al een nieuw modem gekregen. Het probleem zit 'm daar niet omdat als ik een andere kabel (korter) gebruik het wel werkt.

Verwijderd

Mocht je even verbinding hebben, je kan met QCheck checken hoe goed je kabel is. Heb je geen verbinding, bij sommige netwerkkaarten zit een diagnostic tool met een Virtual Cable Tester (van Marvell geloof ik); voor deze test is het noodzakelijk 1 kant van de kabel in de pc te steken en de ander te laten bungelen.

Verwijderd

probeer eens de uiteindes (geen idee hoe ze heten) die delen die geen kabel zijn van de kabel die blokjes bedoel ik :P. Probeer die eens met een tang(daarvoor bestemd, geen waterpomp) aan te knijpen. dat was het probleem dat ik vorig jaar had op een lan
grtz

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Welke kleurcombinatie heb jij gebruikt voor het knijpen van je kabels? Hier is namelijk een standaard voor... Het kan zijn dat je je 40meter kabel verkeerd geknepen hebt waardoor je signaal niet goed zal zijn.

de kleurcode is als volgt (van links naar rechts):
- wit-oranje
- oranje
- wit-groen
- blauw
- wit-blauw
- groen
- wit-bruin
- bruin

Dit is gelezen met het lipje van de RJ-45 connector naar beneden!

Check deze volgorde, als die goed zit probeer dan met een kabeltester je kabel te testen...

[ Voor 10% gewijzigd door Mishmash op 29-04-2005 08:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 08:46:
Welke kleurcombinatie heb jij gebruikt voor het knijpen van je kabels? Hier is namelijk een standaard voor... Het kan zijn dat je je 40meter kabel verkeerd geknepen hebt waardoor je signaal niet goed zal zijn.

de kleurcode is als volgt (van links naar rechts):
- wit-oranje
- oranje
- wit-groen
- blauw
- wit-blauw
- groen
- wit-bruin
- bruin

Dit is gelezen met het lipje van de RJ-45 connector naar beneden!

Check deze volgorde, als die goed zit probeer dan met een kabeltester je kabel te testen...
Als ik zo kijk zou het best eens kunnen dat die volgorde niet klopt. Het lastig te zien omdat de half witte draden bijna helemaal wit zijn. Ik zal eens kijken of ik zo'n kabeltester kan lenen.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
HOW-TO - Ethernet Cable
Het belangrijkste is dat je een gedraaid paar op 1/2 en op 3/6 hebt zitten. Een veel voorkomende fout is dat men de paren op volgorde doet, 1/2, 3/4, etc, maar dan heb je dus een foute kabel. Bij een korte kabel zal het nog prima werken, maar bij lange kabels krijg je veel packet loss.
Zorg dat je een goede kabeltester gebruikt. Goedkope testers controleren alleen op weerstand zoals je met een multimeter zou doen, maar dan wordt de fout niet opgemerkt.
Ik zou de pluggen gewoon afknippen en het even opnieuw doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:49:
HOW-TO - Ethernet Cable
Het belangrijkste is dat je een gedraaid paar op 1/2 en op 3/6 hebt zitten. Een veel voorkomende fout is dat men de paren op volgorde doet, 1/2, 3/4, etc, maar dan heb je dus een foute kabel. Bij een korte kabel zal het nog prima werken, maar bij lange kabels krijg je veel packet loss.
Zorg dat je een goede kabeltester gebruikt. Goedkope testers controleren alleen op weerstand zoals je met een multimeter zou doen, maar dan wordt de fout niet opgemerkt.
Ik zou de pluggen gewoon afknippen en het even opnieuw doen.
Als ik zo naar de plaatjes kijk in je link klopt er niks van die kabel. Ik snap dan ook niet dat in het verleden de kabel gewoon gewerkt heeft, met alleen een ander modem dan.

Ik heb nu m'n oude router achter het modem gezet. Hier zit een schakelaartje op voor als je een crosscable gebruikt. De WLan router heb ik weer achter de 40m kabel gezet in de meterkast. Werkt maar niet ideaal natuurlijk. Ik ga als ik terug kom van vakantie een goede kabel knijpen... heb ik die oude apparatuur ook niet meer nodig.

Rest mij nog 1 vraag? Waarom werkte het geheel wel met oud modem en alleen de nieuwe router (zonder cross-schakelaartje)? Zou dat modem een autodetectie-functie hebben ofzo?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Had het oude modem een 10Mbit interface, en de nieuwe een 100Mbit?
10Mbit wil over een kabel met verwisselde ader-paren vaak nog wel werken, maar 100Mbit lukt als je geluk hebt helemaal niet, en als je pech hebt werkt het moeizaam. (Pech omdat het tijden duurt voordat je het probleem gevonden hebt)
Pagina: 1