Hey mensen,
kben eigenlijk niet zo'n trouwe bezoeker van GOT, maar toen ik gisteren met een search bezig was kwam ik op een thread van jaartje geleden terecht van Apen-nootjes. Deze ging over TEC chillen.
Ik heb hem even gecontacteerd via mail, en zo is het gekomen dat ik hier enkele prentjes plaats.
On-topic nu:
Het gaat em over een TEC/peltier chiller. Niet chillen met een TEC, maar je TEC chillen dus.
Wat ik liggen had was het volgende:

En een waterblokje uiteraard, niet in allerbeste conditie hier:

De waterflow van het Beckett G535 pompje:

ALLEREERSTE TEST: Beetje vlug vlug geïsoleerd en een lamp als heatload gebruiken.

Metertje erbij gehaald:

De omgevingstemperatuur of ook wel de temperatuur van het water zonder chiller:

Vloeistoftemperatuur na nachtje draaien:

Daarna TEC bevestigd, hier niet onder spanning gezet:

Dit is het voorlopig. Mochten afbeeldingen hier niet verschijnen kan je altijd volgende pagina eens proberen: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/waterchiller.html
Voorlopig nog niet veel te zien. Spijtig genoeg is men digitaal fototoestel onlangs overleden en heb ik nog geen nieuw beeldmateriaal kunnen nemen.
Zonder load zakt watertemp verder tot -9°c waar het bevriest.
Na nachtje draaien tot -9°, en dan het aansluiten van de 240W TEC gaf me binnen de 5minuten -43°C aan de cold side. Welliswaar begon de temperatuur terug te stijgen kort daarna.
Beschouw dit alles eerder als een teaser.
Wat komt er nog:
kben eigenlijk niet zo'n trouwe bezoeker van GOT, maar toen ik gisteren met een search bezig was kwam ik op een thread van jaartje geleden terecht van Apen-nootjes. Deze ging over TEC chillen.
Ik heb hem even gecontacteerd via mail, en zo is het gekomen dat ik hier enkele prentjes plaats.
On-topic nu:
Het gaat em over een TEC/peltier chiller. Niet chillen met een TEC, maar je TEC chillen dus.
Wat ik liggen had was het volgende:

En een waterblokje uiteraard, niet in allerbeste conditie hier:

De waterflow van het Beckett G535 pompje:

ALLEREERSTE TEST: Beetje vlug vlug geïsoleerd en een lamp als heatload gebruiken.

Metertje erbij gehaald:

De omgevingstemperatuur of ook wel de temperatuur van het water zonder chiller:

Vloeistoftemperatuur na nachtje draaien:

Daarna TEC bevestigd, hier niet onder spanning gezet:

Dit is het voorlopig. Mochten afbeeldingen hier niet verschijnen kan je altijd volgende pagina eens proberen: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/waterchiller.html
Voorlopig nog niet veel te zien. Spijtig genoeg is men digitaal fototoestel onlangs overleden en heb ik nog geen nieuw beeldmateriaal kunnen nemen.
Zonder load zakt watertemp verder tot -9°c waar het bevriest.
Na nachtje draaien tot -9°, en dan het aansluiten van de 240W TEC gaf me binnen de 5minuten -43°C aan de cold side. Welliswaar begon de temperatuur terug te stijgen kort daarna.
Beschouw dit alles eerder als een teaser.
Wat komt er nog:
- Het is een 15V 26A TEC, om zeker het maximum vermogen te halen komt er een andere voeding in huis. Nu draaide die op een 12V pc voeding.
- Het chillen van het water gaat verbeterd worden door een tweede ijskast in te brengen. Alles wordt netjes uitgebroken en terug opgebouwd. Hoe dat nog gaat verlopen heb ik nu nog geen zicht op, maar het komt er zeker. Volgende week ga ik nog een tweede ijskast oppikken. Dit om de temperatuur langer op pijl te kunnen halen.
- Vooral isoleren wordt een belangrijk punt. Ik wil zo weinig mogelijk verloren laten gaan, wat je nu niet echt kan zeggen
- Ook water wordt nog getweaked. Ofwel ga ik me wat methanol halen, ofwel neem ik wat ethanol vanop het werk mee. Antivries gaat er zeker uit.
- Een ventilator van een automotorradiator heb ik al. Deze zal nog gebruikt worden aan de condensors van de koelkasten.