[WC] waterchillen van een pelt setup

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• geoffrey.vl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08-2025
Matched: chiller, water
Hey mensen,
kben eigenlijk niet zo'n trouwe bezoeker van GOT, maar toen ik gisteren met een search bezig was kwam ik op een thread van jaartje geleden terecht van Apen-nootjes. Deze ging over TEC chillen.
Ik heb hem even gecontacteerd via mail, en zo is het gekomen dat ik hier enkele prentjes plaats.
On-topic nu:
Het gaat em over een TEC/peltier chiller. Niet chillen met een TEC, maar je TEC chillen dus.
Wat ik liggen had was het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water5.jpg

En een waterblokje uiteraard, niet in allerbeste conditie hier:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water8.jpg

De waterflow van het Beckett G535 pompje:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water9.jpg

ALLEREERSTE TEST: Beetje vlug vlug geïsoleerd en een lamp als heatload gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water10.jpg

Metertje erbij gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water12.jpg

De omgevingstemperatuur of ook wel de temperatuur van het water zonder chiller:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water13.jpg

Vloeistoftemperatuur na nachtje draaien:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water14.jpg

Daarna TEC bevestigd, hier niet onder spanning gezet:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water15.jpg

Dit is het voorlopig. Mochten afbeeldingen hier niet verschijnen kan je altijd volgende pagina eens proberen: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/waterchiller.html

Voorlopig nog niet veel te zien. Spijtig genoeg is men digitaal fototoestel onlangs overleden en heb ik nog geen nieuw beeldmateriaal kunnen nemen.
Zonder load zakt watertemp verder tot -9°c waar het bevriest.
Na nachtje draaien tot -9°, en dan het aansluiten van de 240W TEC gaf me binnen de 5minuten -43°C aan de cold side. Welliswaar begon de temperatuur terug te stijgen kort daarna.
Beschouw dit alles eerder als een teaser.
Wat komt er nog:
  • Het is een 15V 26A TEC, om zeker het maximum vermogen te halen komt er een andere voeding in huis. Nu draaide die op een 12V pc voeding.
  • Het chillen van het water gaat verbeterd worden door een tweede ijskast in te brengen. Alles wordt netjes uitgebroken en terug opgebouwd. Hoe dat nog gaat verlopen heb ik nu nog geen zicht op, maar het komt er zeker. Volgende week ga ik nog een tweede ijskast oppikken. Dit om de temperatuur langer op pijl te kunnen halen.
  • Vooral isoleren wordt een belangrijk punt. Ik wil zo weinig mogelijk verloren laten gaan, wat je nu niet echt kan zeggen :)
  • Ook water wordt nog getweaked. Ofwel ga ik me wat methanol halen, ofwel neem ik wat ethanol vanop het werk mee. Antivries gaat er zeker uit.
  • Een ventilator van een automotorradiator heb ik al. Deze zal nog gebruikt worden aan de condensors van de koelkasten.
Zo dat was het ongeveer. Tegen het huidige tempo verwacht ik dat ergens deze zomer alles klaar gaat zijn. Net op tijd 8)7

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Matched: chiller
Leuk idee, maar ik betwijfel of het ook effectief gaat werken. Hoe lager de temperatuur aan de hot-side van de peltier is, hoe minder effectief de pelt uiteindelijk zal zijn. (Je krijgt heel erg te maken met warmte-verliezen en dat soort zaken).

Maargoed, proberen kan nooit kwaad. En mocht het niet werken, kun je nog altijd je processor rechtstreeks koelen met je chiller :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Geen matches
Die koelkast zal het wel lastig krijgen om de hitte van die pelt+proc af te voeren. Maar wel een leuk idee.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Geen matches
Volgens mij ku nje beter je koelkast slopen en het phase change gedeelte in een (electrische) koelbox gooien. Met de deur open heb je nl best wat warmte verlies en dan kun je ook het hele element onderdompelen.....

Een een lampje geeft niet zo heel veel load 100,120 watt, in alle richtingen, wat er overblijft om jouw blokjes te verwarmen is mischien een kwart.... en een CPU van 30 watt...da's een k6-2 ofzo... :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Matched: water
Het waterblok dat je gebruikt is niet echt geschikt om een pelt op te monteren.
Voor een pelt heb je namelijk flink wat opervlakte nodig en dat heeft de whitewater totaal niet. Mocht je serieus door willen gaan met dit project zou ik op zoek gaan naar een dangerden maze3 of een mooi swiftech blokje.

• geoffrey.vl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08-2025
Rey Nemaattori schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 14:49:
Volgens mij ku nje beter je koelkast slopen en het phase change gedeelte in een (electrische) koelbox gooien. Met de deur open heb je nl best wat warmte verlies en dan kun je ook het hele element onderdompelen.....

Een een lampje geeft niet zo heel veel load 100,120 watt, in alle richtingen, wat er overblijft om jouw blokjes te verwarmen is mischien een kwart.... en een CPU van 30 watt...da's een k6-2 ofzo... :P
Was ik van plan, staat trouwens ook in men eerste post dat ik de ijskast ga slopen.
Er komt dus een tweede ijskast bij, en dat in een custom reservoir. Moer hoe dat precies eruit gaat zien had ik nog niet in gedachten dus. Wat die lamp betreft, tja, ik had toch iets nodig bij men eerste test, en dat was het eerste waardat ik aan dacht :P
The Doctor schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 16:06:
Het waterblok dat je gebruikt is niet echt geschikt om een pelt op te monteren.
Voor een pelt heb je namelijk flink wat opervlakte nodig en dat heeft de whitewater totaal niet. Mocht je serieus door willen gaan met dit project zou ik op zoek gaan naar een dangerden maze3 of een mooi swiftech blokje.
Jup, daar ben ik zeker van op de hoogte. Een andere Belgische tweaker ging me een blokje maken voor de TEC. kwist da ik iets vergeten melden was :9

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:04
Geen matches
Wat is TEC? :? O-)

edit:
Ik wist niet dat dat ook in de faq stond.. Ik zal er wel overheen gelezen hebben..
Maar zeg dan ook peltier, net zoals iedereen, dan weet ik tenminste wat je bedoeld :+

[ Voor 83% gewijzigd door Dr. Donald op 29-04-2005 18:41 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Geen matches
Hetzelfde als een Peltier dus. Dus een ding wat een koele en een warme zeide heeft als je er stroom op zet. BTW, lees ook eens de FAQ

[ Voor 17% gewijzigd door DaWaN op 29-04-2005 18:38 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Geen matches
Dr. Donald schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 18:32:
Wat is TEC? :? O-)

edit:
Ik wist niet dat dat ook in de faq stond.. Ik zal er wel overheen gelezen hebben..
Maar zeg dan ook peltier, net zoals iedereen, dan weet ik tenminste wat je bedoeld :+
Thermo Electric Cooler. Ik verwacht dat je zonder tec ertussen betere temps hebt eigenlijk. koelkasten zijn niet echt getuned op zoveel load denk ik,

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 19:40 ]

• Rey Nemaattori
Ik denk ik schop um even, omdat ik wel wil weten hoever de TS ermee is. Nog vorderingen? Al hardware gefrituurd?

Ik heb namelijk zelf afgelopen maandag met veel suc6 de motor uit een koelkast gesloopt. Hoewel ik (nog) niet van plan ben een tec erbij te gebruiken, lijkt me dat ik temps van 0 graden(watertemp) wel moet kunnen halen.

Komende dagen ga ik eerst een bekisting op wielen bouwen waar de koelbox (24 liter) in komt en nog eens dubbel geisoleerd word, maar uiteraard kijk ik al uit na het implementeren van ut water gebeuren. Kheb nog nooit wat met water gedaan, dus evt tips met betrekking tot isolatie oid: graag :)

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Geen matches
Arnoman heeft ook zo'n setup gedraait, helaas post hij altijd bijster weinig over zijn mooie creaties :)

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Geen matches
Op Xtreme doen ze het zo 8)7 _/-\o_ Ziek!

5 TEC's, 4 meanwells's en 1 ZetaGI :D

Afbeeldingslocatie: http://www.insanewb.com/articoli/test_comparazioni/overclock/5pelt_solvet/images/full/DSCN1124.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.insanewb.com/articoli/test_comparazioni/overclock/5pelt_solvet/images/full/DSCN3197.JPG

http://www.xtremesystems....php?t=64324&highlight=TEC

[ Voor 6% gewijzigd door Demon_Eyez op 01-06-2005 11:49 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Geen matches
Ziek, maar neem dan gewoon phase change :P

Wel mooi shit natuurlijk.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:33
Geen matches
Ik vraag me alleen af waar de ze warmte naar af voeren, want je moet de ware kant wel goed koelen anders werken die dingen niet, plus wat voor voeding hangt hier aan?

Zo'n ding trekt toch wel zo'n 100W bij 12 of 24V per stuk. Ik vind et leuk maar toch een beetje overdreven.

Verwijderd

Geen matches
ziet er leuk uit maar getuigd niet echt van intelligentie...

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Geen matches
kippy schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:09:
[...]

Ik vraag me alleen af waar de ze warmte naar af voeren, want je moet de ware kant wel goed koelen anders werken die dingen niet, plus wat voor voeding hangt hier aan?

Zo'n ding trekt toch wel zo'n 100W bij 12 of 24V per stuk. Ik vind et leuk maar toch een beetje overdreven.
Met 1 voeding red je niet, ze gebruiken voor elke TEC een apparte voeding. Zoals ik al aangaf, 4 meanwells en 1 ZetaGI
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:35:
ziet er leuk uit maar getuigd niet echt van intelligentie...
Lijkt me duidelijk,dat dit eerder voor de fun is gedaan.

[ Voor 55% gewijzigd door Demon_Eyez op 01-06-2005 14:31 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Rey Nemaattori
Geen matches
Demon_Eyez schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:29:
[...]
Met 1 voeding red je niet, ze gebruiken voor elke TEC een apparte voeding. Zoals ik al aangaf, 4 meanwells en 1 ZetaGI

[...]
Lijkt me duidelijk,dat dit eerder voor de fun is gedaan.
Mja meer voor de ooh's en aah's, ik bedoel -67'C haalt een huis, thuis en keukenprommie ook wel, en dat zonder een stroom verbruik van een kilowatt. Overigens dat koperen/aluminium blok in het midden verlaagt het rendament gigantisch...als ie die tecs wat beter had geplaatst had dat blok veel kleiner gekunt....

Leuke kabelkousjes hebt-ie trouwens :9 Waar kan ik die kopen? :P

Anyways, vandaag latjes gekocht, met een beetje geluk kan ik het koelgedeelte vanacht of morgennacht aan de praat krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-06-2005 17:48 ]

• Twynn
Geen matches
Rey Nemaattori schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 17:46:
Mja meer voor de ooh's en aah's, ik bedoel -67'C haalt een huis, thuis en keukenprommie ook wel, en dat zonder een stroom verbruik van een kilowatt.
Euh, nee. Dat haalt een huis, thuis en keukenprommie never nooit niet. Ja, op een hele optimistische display misschien :).
Maar echte temp en stressed zeker niet.

Maargoed, met die kilowatt kun je wel 5 proms laten lopen :)
Ik ben het wel met je eens dat het niet echt een bruikbare opstelling is.

Verwijderd

Geen matches
Twynn schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 18:32:
[...]

Euh, nee. Dat haalt een huis, thuis en keukenprommie never nooit niet. Ja, op een hele optimistische display misschien :).
Maar echte temp en stressed zeker niet.

Maargoed, met die kilowatt kun je wel 5 proms laten lopen :)
Ik ben het wel met je eens dat het niet echt een bruikbare opstelling is.
hoe komen jullie bij een kilo watt? mjha als het de zelfde TEC's zijn als de start poster dan loopt hier een wattage van 1950W dus dat betekend een 2killowatt aan warmte wat zo de container in gaat; ziet er tof uit tot dat de eerste energie rekening dus komt :+ En hoe wil je aan 130 ampere komen aan 15V daar mag wel een leuk voedingkje aan gehangen worden.

maare back on topic:

kan je niet beter die koelkast ombouwen en het tec element weg laten? en het gas meteen laten verdampen op je processor hierdoor krijg je een stuk meer efficiëntie

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 20:01:
[...]

hoe komen jullie bij een kilo watt? mjha als het de zelfde TEC's zijn als de start poster dan loopt hier een wattage van 1950W dus dat betekend een 2killowatt aan warmte wat zo de container in gaat; ziet er tof uit tot dat de eerste energie rekening dus komt :+ En hoe wil je aan 130 ampere komen aan 15V daar mag wel een leuk voedingkje aan gehangen worden.
Ik denk toch wel dat er verschillende voedingen aan het werk geweest zijn daar hoor ;) en het is idd meer voor fun imo.

• Rey Nemaattori
Vandaag de eerste testrun \0/

In pak em beet een kleine 45 minuten trekt ie een koelbox(24 liter, geen water, alleen lucht) unloaded naar -27'C.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/GoT/temp_testrun5_6.jpg

Een klein half uurtje later stond ie zelfsop -30.3!!!!!!
Aangezien ie nu al ruim 15 minuten op/rond -30.3 staat denk ik dat dat het absolute max is wat mijn compressortje aan kan. Heel even heb ik nog -30.6 gezien. _/-\o_ Lijkt me ruim voldoende om een CPU koel te houden. :P

Meer dan 50'C verschil met de buiten temp zal er ook wel niet in zitten, om 20 liter water 50'C onder kamer temperatuur af te koelen moet ik zo'n 4.186kJ ontrekken aan het water. Ik weet niet hoeveel ie per seconde doet, maar ik weet wel dat ie er meer dan een dag over gaat doen. Onder load weet ik niet hoe koel ie um houden kan maar de bedoeling is ook niet dat er genoeg warmte word ontrokken op de CPU koel te houden, maar dat het water koud genoeg blijft om mijn CPU onder de 10'C te houden. Een beetje XP1800+ levert 66 watt, bij overclocken misschien 100watt(heeel ruim genomen :P). Als de compressor uit is, kost het nog steeds iets meer dan 11 uur om het water 40'C te verhitten...

Nu alleen nog een goed waterblokje vinden, ik zit te denken aan een Swiftech MCW5002-AT. Hoewel die extreem prijzig zijn zit daar natuurlijk meteen een 200+ watt pelt bij ingebouwd. Op zich voldoende om me proc zelfs bij water temps ruim boven kamer temperatuur(denk aan 25 tot 30 graden oid) nog rond de 0 graden te houden. :) Nadeel is wel dat er flink veel warmte gecreëerd word en het water dus ook veel sneller opwarmt. Anders lijkt de MCW6002™ ook wel een goede kandidaat, komt goed uit de reviews en hij heeft, net als de 5002 1/2" aalsuitingen, wat voor mij een pre is, omdat ik inmiddels al tuinslangen heb aangeschaft van 1/2" 8)

Even kijken hoe het zit met de levering van de 5002(en wat funds bij elkaar sparen, d'r moet ook nog een peltvoeding gezocht worden a 50-100 eurii :( ), want deze is niet op pricewatch te vinden, en de 6002 slechts bij 2 winkels.

Het waterblok is overigen niet het enige struikel punt. Bij het vullen van de koelbox ontdekte is de volgende dag een nare natte plek op mijn parket: M'n koeltank is lek :'(. Zit nu te kijken naar een nieuwe, al dan niet electrisch met peltier uitgevoerde (voor die extra umpf) koelbox. Een gewone vinden is natuurlijk een kippetje die zijn nog geen €20,-. Hun electrische broer daarentegen zijn veels te prijzig en ik heb geen idee hoe een pelt zich gedraagd als de ene zijde -30 is en de andere +20. Het verschil tussen de warme en koude zijde is vaak al zo'n 50-60 graden, iemand bekend met dit soort scenario's? Voordeel is wel dat zo'n pelt een extra 60 tot 100watt aan energie kan onttrekken als het water te warm word :)

Keuzes...keuzes.... als ik niet ongelimiteerd geld had :P

edit:
ff een situatie schets

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/GoT/koeler_zijaanzicht.jpg

-Het rode is dus het rad dat (nog) aan een vertikaal gemonteerde plank hangt. De bedoeling is dat dit een koker word waar een aantal 80mm fans lucht doorheen gaan blazen(schakelbaar tussen 12 & 7 volt)
-Dat groene ding is een compressor, deze kamer wordt uitendelijk bekleed met schuim en geventileerd met 2 80mm fans, waarschijnlijk op 12volt, want dat ding word loeiende heet.
-Het blauwe geval is de verdamper die nu dus in een lege & lekkende koelbox hangt, om de koelbox is aan alle zijden zo'n 5-7 cm beschikbaar om isolatie materiaal tussen te proppen, ik zat zelf te denken aan glaswol oid en dan goed afsluiten/dichttimmeren.

In de ruimte boven de compressor ligt nu alleen nog een aan/uit schakelbaar stekkerblok met 4 contacten , daar wordt de hele instalatie uiteindelijk mee in en uit geschakeld. Ook komt er een oude PC voeding in die de fans gaat aan sturen en word het waterpompje in het stekkerblok geplugged. Boven op het geheel(boven op de koeltank etc, niet ter hoogte van de bovenzijde van het rad) komt een plank te liggen waarop ik mijn systeemkast kan plaatsen.

Uiteraard is het geheel voorzien van zwenkwielen(met remmen aan de koeltank zijde, omdat dat het zwaarste punt wordt). Mijn schoonvader vroeg me nog waarom, maar de compressor + meuk weegt een kleine 10 kilo + 20 liter water & een systeemkast van een klein 15 kilo. Alleen al in huis verplaatsen word een flinke klus, laat staan het geheel naar een LAN-party mee te zeulen :P

[ Voor 26% gewijzigd door Rey Nemaattori op 05-06-2005 15:30 ]

Verwijderd

laat die pelt er lekker tussen uit. Ten eerste veroorzaakt het waarschijnlijk teveel toegevoegde hitte voor de koelkast. watertemp gaat flink omhoog daardoor. Ten tweede is een peltier nog inefficienter als de warme kant erg koud is. Ik verwacht met pelt een hogere cpu temp dan zonder pelt.

• Rey Nemaattori
Geen matches
Dus gewoon voor de MCW6002 gaan? Scheelt wel een eurootje of 100 natuurlijk, wat an sich een goede motivatie is :P

[ Voor 20% gewijzigd door Rey Nemaattori op 05-06-2005 15:32 ]

• Rey Nemaattori
Matched: chiller, water
Mja daar istie dan _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/GoT/mcw6002-a.jpg

De swifttech MCW6002-A waterblok, 1/2" in/outlets, voor voldoende capaciteit })
(Soz voor de brakke pic :X )

Een maat van me heeft met zijn vingens aan het koelvlak gezeten, vandaar de vlekken. ALs iemand Enig idee heeft dit weg te krijgen? Spiritus helpt niet, noch water noch afwasmiddel, als ik um afschuur weet ik niet of ik um ooit zo netjes gelapt krijg als nu :X

Inmiddels ook al verder gewerkt aan de gehele koel installatie. Koelbox is dichtgekit met siliconen: bestand tot -50 en niet oplosbaar in alcohol :)

De bekisting om de koelbox is inmiddels ook al gereed, en aan alle kanten geisoleerd met 5-10 cm Rockwool isolatie. Aan de onderzijde was me tijdens ongeisoleerde testruns opgevallen dat er condens op de plank verscheen, dit heb ik nu afgewerkt met spiegelend isolatie piepschuim.(Aan de ene zijde zilverfolie-achter bekleed). Ook heb ik de compressorruimte voorzien van deze extra isolatie aan de koeltank zijde. De reflecterende kant wijst uiteraard van de koeltank af, dat geld ook voor het Rockwool.

De compressorruimte is afgesloten en wordt gekoeld door 4 80mm fans @ vol vermogen. De fans zijn dan wel hoorbaar,maar door het toevoegen van losse stukken geluidsabsorberende rockwool en het afsluiten, is de overal herrie beter draagbaar :P

In de afgelopen dagen heb ik ook tests gedaan met het vinden van het ideale mengsel water/alcohol(spiritus).
Spiritus (85% vol)in de een verhouding 25ml/75ml (1:4 delen spiritus dus) bevriest al binnen 2,5 uur in een huistuin & keuken vriesvak. Ook een verhouding van 37,5ml/62,5ml overleefde geen nacht in vloeibare toestand, hoewel deze niet geheel bevroren was, bovenop lag nog een dun laagje stroperige vloeistof.
Een verhouding van 50ml/50ml bleef zelfs bij -22 nog vloeibaar, dat betekent dus 10 flessen spiritus op een volle tank. Alcohol heeft een belabberde warmtecapaciteit vergeleken met water, maar heeft daarentegen minder viscositeit. (het plakt dus wat minder aan de wanden van het koelblok).

Ik zal dadelijk nog een laatste test doen met 40/60. Hoewel de chiller tot -30 kan lijkt het me sterk dat ik ook ooit zulke temps zal halen @ runtime. -20 lijkt me sowieso het minimum, dus daar zal ik naar streven(en tis makkelijker in 't vriesvak :P). Misschien dat een flinke scheut zout ook helpen kan, of puurder spiritus, 85% is nl niet zo gek veel

Overigens heb ik als pomp nu een Sicce Nova, maar ik overweeg een Idra aan te schaffen omdat ik nu toch een 1/2" blok heb, 1300l/h heb ik namelijk wel nodig met de beperkte warmte capaciteit van de koelvloeistof. De nova zal alsnog in de tank geplaatst worden om het water rond te laten stromen, bij eerdere testrun viel me op dat het zoute water alnog aan het koel element vast vroor. Bij spiritus is dit effect ongetwijfeld minder, maar in de laagte regionen qua operating temps kan een paar graden verschil tussen koelelement en vloeistof dat stilstaat voldoende zijn om de zaak langzaam te laten aanvriezen.Het laatste wat ik wil is dat de zaak vast vriest.....

Nadeel is wel dat beide pompjes weer extra warmte toevoegen aan het water, maar liever een minder koude cpu, dan geen cpu....

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 21-06-2005 12:54 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Oew.. mijn handjes beginnen ook weer te jeuken ;)
Erg leuk project! De idra voegt niet zoveel hitte aan het water toe hoor! Wellicht is zelfs een dual opstelling van 2 idra's leuk (zo duur zijn ze ook nou niet ). Wellicht kan je door de extra flow nog betere temps halen.
Hoewel de 6002 geen flowrestrictive blok is heb ik toch duidelijke temperatuur verschillen kunnen bemerken met veel of weinig flow.

Leuk dat iemand eindelijk weer op de good 'ol sicce's gaat draaien! Briljante pompen, veel beter dan Eheim in mijn ogen en nog goedkoper ook.

• Rey Nemaattori
Ik geloof dat de pompjes iets van 35 watt slurpen, het merendeel zal wel omgezet worden in stromende vloeistoffen, maar een deel ookl in warmte. Voorzover ik rekenen kan is de compressor in staat iets van 50-60 watt aan energie aan het water te onttrekken. Mijn cpu doet al makkelijk 60, en verder OC'ed mogelijk zelfs 70watt. Niet dat ut erg is, ik ging er al vanuit dat de vloeistof langzaam opwarmde. Maar ik kan de pc ook tijdens het eten/slapen een keer uitdoen en de compressor aanlaten zodat het de vloestof temp daalt naar een graad of -20.

De reden dat ik voor sicce gekosen heb is omdat ze kleiner zijn dan de eheim pompjes, en waren ze makkelijker verkijgbaar :+ Tevens zijn ze geschikt voor 'buiten' dus ook sub-zero temps, of eheim dat ook kan weet ik niet, maar in de auarium shop kon men me verzekeren dat deze gegarandeerd buiten konden draaien. Mijn Nova draaide bij -7'C water temp(zout water) nog gewoon zonder problemen of rare geluiden.

Als ik een dual idra moet nemen kan ik netzogoed een suprema kopen en die cappen qua water flow, dus niet de max flow maar het draai dopje erop en afkappen op 1500-1700l/u. Nadeel is dat de suprema een 20mm aansluiting heeft en ik maar 12mm slangen :+

Voorlopig zit de aankoop van nieuwe zaken er niet in, daar ik zondagavond bestolen ben(@rijkerswoerd)...en ik dus eerst moet wachten tot ik een nieuwe bankpas heb....

• Twynn
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:52:
Voorzover ik rekenen kan is de compressor in staat iets van 50-60 watt aan energie aan het water te onttrekken.
Dat ligt er helemaal aan hoe het systeem is afgesteld :)

Zelfs met kleinere compressoren kun je een redelijk grote load wegwerken. Alleen zal daarbij je eindtemperatuur wat hoger worden.

• Rey Nemaattori
Geen matches
Ik heb zelf nog niet aan de compressor gemod, alleen dat ding uit een koelkast gesloopt, dus hij loopt op 'standaard snelheid'

• Twynn
Geen matches
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:17:
Ik heb zelf nog niet aan de compressor gemod, alleen dat ding uit een koelkast gesloopt, dus hij loopt op 'standaard snelheid'
't is eigenlijk ook geen modden van de compressor. Maar waar heb je die 60W vandaan?
Want dat een compressor 60W verbruikt wil niet alles zeggen.

Het modden van zo'n systeem moet gebeuren door de capillaire leiding aan te passen en de vulling van het systeem aan te passen. Op die manier kun je een grotere load wegwerken :)

Verwijderd

Geen matches
de compressor zelf bepaalt niet hoeveel warmte het systeem kan afvoeren (wel bij welke temperatuur maar niet de hoeveelheid). De hoeveelheid warmte die een systeem kan afvoeren wordt geregeld door de cappilaire leiding (hele dunne koperen buisje) en in verschillende maten door de hoeveelheid gas.

Een normale koelkast kan denk ik wel iets van 200 watt afvoeren maar dat is een flinke gok

edit: Twynn is sneller :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 15:25 ]

• Twynn
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:24:
Een normale koelkast kan denk ik wel iets van 200 watt afvoeren maar dat is een flinke gok
Zoiets had ik ook gedacht ja :)

Als ik naar een simpele TL6 kijk (een normale danfoss R134a compressor) dan kan deze bij -15 al 226W afvoeren.
Overigens gaat dan je verbruik wel omhoog (de motor wordt zwaarder belast).

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Geen matches
Een tip om dat WC blok aan de onderkant schoon te krijgen, ANTIKAL ;) werkt echt toppie, heb ik ook gebruikt voor de onderkan van mn Maze4 :)

• Rey Nemaattori
Twynn schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:23:
't is eigenlijk ook geen modden van de compressor. Maar waar heb je die 60W vandaan?
Want dat een compressor 60W verbruikt wil niet alles zeggen.

Het modden van zo'n systeem moet gebeuren door de capillaire leiding aan te passen en de vulling van het systeem aan te passen. Op die manier kun je een grotere load wegwerken :)
Wel om X liter water Y graden te koelen had ie Z tijd nodig, volgens mijn berekeningen kwam ik dan op 59,nogiets watt uit...ik kan natuurlijk iets gemist hebben. Het was van een klein koelkast je(100 liter oid) en ut ding loopt op R502A(volgens het etiket wat ik niet niet meer kan zien :X). Het vermogen van de compressor zelf is overigens 100 watt, met een lege koeltank en nieuwe volledige rockwool isolatie is de minimum temp overigens rond de -36'C, bij -27,4 werdt zelfs 50ml/50ml spiritus stroperig 8)7.
Ik zit serieus te overwegen om methanol te gebruiken of iig een deel ervan, want de warmte capaciteit van alcohol is ronduit matig vergeleken met water, ik kan nog een poging doen om precies 50% alcohol te behalen, maar veel lager wil ik niet gaan. |:(
DaWaN schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:31:
Een tip om dat WC blok aan de onderkant schoon te krijgen, ANTIKAL ;) werkt echt toppie, heb ik ook gebruikt voor de onderkan van mn Maze4 :)
Dude, thnx. Het heet inmiddels Viakal maar tis hetzelfde spul geloof ik: 1 veeg en het hele blok was bijna schoon, na wat poetsen glimt ie weer als vanouds, ut zwarte stickertje heeft welde geest gegeven though....

Ik dank u vriendelijk :)

Zojuist ook ff het ding op een oud socket A mobo geprobeerd, hij laat zich makkelijk installeren :) In theorie is het systeem nu 100% operationeel: Als ik de slangen op maat knip, de bak vul met wat water & spiritus kan ik iig tot -5'C werken, genoeg voor een cpu temp van een paar graden boven nul....

Ik wacht nog even tot ik mijn CPU-isolatie geperfectioneerd heb(lees meer ducttape omheen hangt) en tot ik een manier hen gevonden om de slangen de tank in en uit te laten gaan, recht door het deksel lijkt me niet verstandig. Ook zoek ik een manier om de leidingen GOED te isoleren... een temp verschil van 40+ graden is nog best veel. Die dingen zoals in de TS lijken me een goed begin :Y) ....

[ Voor 19% gewijzigd door Rey Nemaattori op 21-06-2005 22:48 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56

Exigence

dnkroz

Geen matches
DaWaN schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:31:
Dankjewel * Exigence voor de tip :P ;)

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Geen matches
Exigence schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:35:
[...]

Dankjewel * Exigence voor de tip :P ;)
;) Dankjewel _/-\o_

Verwijderd

Geen matches
r502 is een stuk beter voor deze applicatie dan r12(wat je meestal in oude koelkasten ziet) heb je dus tamelijk veel geluk mee.

sorry maar als ik het zo lees heb je niet genoeg verstand van phase-change om de maximum hoeveelheid koelvermogen uit te rekenen

• Twynn
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:04:
r502 is een stuk beter voor deze applicatie dan r12(wat je meestal in oude koelkasten ziet) heb je dus tamelijk veel geluk mee.
En verder ook nog geschikter om te hervullen met propaan mocht het ooit nodig zijn :)
(kun je ook nog met hogere drukken werken om wat meer load weg te werken).

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:04:

sorry maar als ik het zo lees heb je niet genoeg verstand van phase-change om de maximum hoeveelheid koelvermogen uit te rekenen
^^ klopt. Niet alleen heb ik geen ervaring met phase-chage(muv wat ik heb meegekregen van Dabit's en Haeg's projecten/sites) anders dan hoe het principe werkt, heb ik ook geen ervaring met waterkoeling of chilledwaterkoeling :+

Tis echt een sprong in 't diepe, hoewel ik al heel lang onderdelen aan het verzamelen ben. Het pompje heb ik al ruim een jaar, eveneens als de slangen en slang klemmen planken hout piepschuim etc. Ik was nog rustig doorgegaan met sparen van onderdelen toen ik opeens in 1 dag zowel een koelbox als een oude koelkast gedoneert kreeg. Toen kreeg ik opeens jeuk en ben ik de zaak in elkaar gaan timmeren :P

Ik was vooralsnog niet van plan aan de koelunit zelf te gaan modden, als ie klaar is dan issie klaar, en dan probeer ik wel aan een andere compressor te komen voor nieuwere projecten waarbij ik dan ook echt zou kunnen gaan hardsolderen: Ook die equipment mis ik nu en is atm veels te prijzig om aan te schaffen.

Nog te doen:

-Een manier te vinden om de isolatie aan de achterzijde van het mobo te bevestigen
-Slang isolatie
-Koelblok isolatie verbeteren/vernieuwen
-Informatievergaren over waar & hoe vaseline toe te passen(op got valt er wle wat te vinden)
-8-9 liter Spiritus inkopen of een aantal liter methanol(minimaal 5) + spiritus
-De zaak implementeren

Optioneel is een nieuwzijpaneel maken, omdat er nu een fanduct inzit naar de CPU, die moet er dus uit anders blaas ik warme lucht langs mijn bevroren cpu :P

[ Voor 6% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-06-2005 13:00 ]

• Rey Nemaattori
Welnu, het uur U is daar :
Rey Nemaattori schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:58:
[...Nog te doen:

-Een manier te vinden om de isolatie aan de achterzijde van het mobo te bevestigen
-Slang isolatie
-Koelblok isolatie verbeteren/vernieuwen
-Informatievergaren over waar & hoe vaseline toe te passen(op got valt er wle wat te vinden)
-8-9 liter Spiritus inkopen of een aantal liter methanol(minimaal 5) + spiritus
-De zaak implementeren

Optioneel is een nieuwzijpaneel maken, omdat er nu een fanduct inzit naar de CPU, die moet er dus uit anders blaas ik warme lucht langs mijn bevroren cpu :P
-Vaseline plakt verdomd goed, de achterkant van;t mobo word ingesmeerd en voldoende isolatie schuim tussen gevrot dat de backplate de zaak goed vast klemt, geen condens kortsluitingen, en vastzittend isolatie schuim :+
-Heb ik :)
-Done(zie pics onder)
- If you can see it, vaseline it! :Y
- 4,5 liter spiritus so far, goed voor temps tot -10 oid
-De zaak implementeren

Mja, vandaag de laatste onderdelen gehaald, zoals de slangen isolatie, tis niet van het dure armaflex spul, maar heel cheap ass 45ct/meter spul. I don't give a shit 'bout the price, als het maar isoleert. Voordeel van dit dunne spul(dikte 1cm rondom) is dat ik geen nieuw zijpaneel hoef te fabriceren :D

Ook heb ik een Sicce Idra gekocht, zoals eerder al over gedebateerd werd, mijn reden zijn eenvoudig: Flow. De koelbox-kist is namelijk een kleine 50 cm hoog, en cpu zit +/- 30 cm boven mijn bureau, en dus ook boven de koelbox kist waar ie op komt te staan. De maximum flow van een Nova is 800 liter per uur, op zich voldoende, echter, als ie het 80 cm hoog moet pompen, blijft daar nog maar 500 liter per uur van over, en dan krijg je dus zo'n straaltje:

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~gebrvd00/water9.jpg

En dat kunnen we niet hebben, ik iig niet, bij zulke snelheden plakt het water te veel. Bij een Idra blijft er op 80 cm hoog nog zo'n 1000liter/uur over van de 1300l/u. Meer dan voldoende dus :Y
Idra's hebben van nature een 20mm aansluiting, dus heb ik bij Intratuin een converter gekocht, nu past de zaak :)

Het geisoleerde koelblok:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/GoT/isolatie_top.jpg
De onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/GoT/isolatie_onder.jpg

Merk op dat de 'rand' niet vast zit(het dunne buitenste randje), deze word na laatsing naar beneden gedrukt tot deze zover mogelijk aansluit op hetm obo, voorkomt toevoer van warmte van opzij, en voorkomt condens vorming rond de socket....

Deze isolatie kostte mij niets, de dikke stukken schuim kwamen uit de doos van het waterblokje, en het reflecterende spul is een onvrijwillige donatie geweest van mijn toekomstige zwager. DE slangen die erin zitten zijn dummies, ze zijn maar 20 cm lang, maar ik wilde kijken of het allemaal wel paste :+

De bekisting is nu helemaal klaar, er zitten in totaal 10 casefans in, 4 koelen de compressor ruimte en 6 koelen het rad, waarvan er 2 bij wijze van experiment overspinbaar zijn, ik heb met een 3 weg schakelaar de mogelijkheid ze uit te zetten, op 12volt te laten lopen, of op 17 volt, waarbij ze hoorbaar zijn. Op 12 volt hoor je ze nauwelijks, mijn huidige systeem kast maakt op 1 meter afstand meer herrie dan alle fans in deze machien bij elkaar op een cm of 20. Alleen als ik de compressor inschakel is sie hoorbaar als ik goed luister(nog steeds minder luid dan mijn systeem kast op 1 meter :+) . Gelukkig komt ie met het rad richting de deur of muur, en dat scheelt weer een beetje, want dan zit er een koelboxkist tussen.

Welnu, ff wat temps. Sinds de vorige keer is de isolatie iets verbeterd dus ook de minimum temps, ik heb nog geen actuele data van de resultaten van een actief gekoeld rad, maar daar zal ik misschien vanaaf aan werken :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/GoT/temps.jpg
^^Op warme dagen houd ie het dus wel koel :9

Zelfde avond, een uurtje of 2 later:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/i.waszkiewicz/GoT/minimumtemp.jpg

Mischien dat ie met een gekoeld rad de -40 halen kan :9 De slangen worden wel stijf en hard(bijna breekbaar a-la stikstof bevriezing) bij zulke lage temps, maar dat haal ik toch never nooit niet onder load, dus maak ik me niet druk.

En nu:

Tja de implentatie... ik ben d'r eigenlij keen beetjeh uiverig voor :P Niet alleen omdat het zo veel werk is(alleen de cpu koeler verwijderen is al een dik half uur werk) maar tis wel iets nieuws, en nieuwe dingen zijn eng :P

• Rey Nemaattori
Tja, ik kan niet anders zeggen dan dat het gelukt is :)

Water temp is nu 8,4 graden, cpu temp ligt tegen de 10 graden idle en 12-13 stressed aan. Water temp daalt wel, maar heel langzaam(ong 0.5'C/uur) ik heb nu dus de fans op maximum gezet zodat de verdamper extra lucht krijgt en het heeel koud gaat krijgen(achterdeur staat ook al open) })

Er zit nu 18,5 liter vloeistof in de tank 15,5 liter demi/desti-water en 3 liter spiritus.3 liter is toch wel het minimum, het spul is namelijk 85% vol, dis dat betekend een alcohol promilage van 16%, genoeg om leven in mijn water t voorkomen(even afgezien van de methanol en de duisternis).

Echt aan overclocken ben ik nog niet toegekomen, ik weet dat ie makkelijk 1754mhz kan hebben, maar mijn bios gaf problemen, dus loopt ie voorlopig lekker op 1503 mhz zodat ik dit posten kan, en ff wat backups maken kan :+

offtopic:
Wat kijken mensen je toch raak aan als je 16 liter demi.desti-water koopt 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-07-2005 16:34 ]

Pagina: 1