Toon posts:

[LAMPP] Geeft steeds 403 forbidden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ey, :)

Ik heb vandaag lampp (versie 1.4.13) maar weer eens geinstalleerd omdat ik weer eens met php wil gaan klooien :). Echter, als ik in httpd.conf de DocumentRoot verander naar /home/kipmans/webdev - waar al mijn php zut staat - krijg ik voor *elke* pagina die ik via localhost probeer te bereiken een 403 forbidden voor m'n neus (ook als ik expliciet het bestand opgeef, dus bijv. http://localhost/projectje/index.html). Met /opt/lampp/htdocs als DocumentRoot gaat het wel goed. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ik draai overigens Fedora core 2.

Alvast bedankt! :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:02

mace

Sapere Aude

heb je de rechten wel goed staan op die map?

probeer chmod -R a+r /home/kipmans/webdev anders eens :)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 19:50

Robtimus

me Robtimus no like you

Dit probleem komt wel vaker voor, maar dan alleen voor user folders (http://site/~user).

Standaard heeft /home/kipmans rwx------ als rechten - zelfs Apache komt daar dus niet in.
Even een chmod o+x eroverheen gooien, en /home/kipmans/webdev ook (misschien die een +r als dat nodig is), en het zou moeten werken.
Samenvattend: je hebt minimaal een 701 (rwx-----x) nodig.

Execute rechten op directories betekent dat men er wel in kan cd-en, maar dan niks kunnen lezen mbv ls oid tenzij er ook read rechten zijn.

Enne, wat is die extra P? Linux, Apache, MySQL, PHP, ?
Python, Perl?

[ Voor 15% gewijzigd door Robtimus op 28-04-2005 22:41 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• mace

mace

Sapere Aude

IceManX schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:39:
Dit probleem komt wel vaker voor, maar dan alleen voor user folders (http://site/~user).

Standaard heeft /home/kipmans rwx------ als rechten - zelfs Apache komt daar dus niet in.
Even een chmod o+x eroverheen gooien, en /home/kipmans/webdev ook (misschien die een +r als dat nodig is), en het zou moeten werken.

Execute rechten op directories betekent dat men er wel in kan cd-en, maar dan niks kunnen lezen
Ik wist niet dat je ook dirs moest kunnen executen, php files wel lijkt me maar...
Het zal wel :)
Enne, wat is die extra P? Linux, Apache, MySQL, PHP, ?
Python, Perl?
wel meer
The distribution for Linux systems (tested for SuSE, RedHat, Mandrake and Debian) contains:

Apache 2.0.53, MySQL 4.1.11, PHP 5.0.4 & 4.3.11 & PEAR + SQLite 2.8.9/2.8.14 + multibyte (mbstring) support, Perl 5.8.6, ProFTPD 1.2.10, phpMyAdmin 2.6.1-pl3, OpenSSL 0.9.7d, GD 2.0.1, Freetype2 2.1.7, libjpeg 6b, libpng 1.2.7, gdbm 1.8.0, zlib 1.1.4, expat 1.2, Sablotron 1.0, libxml 2.4.26, Ming 0.2a, Webalizer 2.01, pdf class 009e, ncurses 5.8, mod_perl 2.0.0-RC4, FreeTDS 0.62.4, gettext 0.11.5, IMAP C-Client 2002b, OpenLDAP (client) 2.2.13, mcrypt 2.5.7, mhash 0.8.18, eAccelerator 0.9.2a, cURL 7.13.1, libxslt 1.1.8, phpSQLiteAdmin 0.2, libapreq 2.04-dev

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

MaCe1337 schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 07:58:
[...]

Ik wist niet dat je ook dirs moest kunnen executen, php files wel lijkt me maar...
php-files hoef je geen execute-rechten te geven. De engine leest ze alleen maar. Hij voert ze zelf uit, dat doet de shell niet. Alleen php-scripts voor de commandline hebben de execute-rechten nodig.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 19:50

Robtimus

me Robtimus no like you

MaCe1337 schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 07:58:
Het zal wel :)
Als de dir niet executable is kan je web server er ook niet in, dus ook niet bij de files (HTML, PHP, alles) komen. Die draait nml onder een bepaald useraccount, en dat account moet de benodigde rechten hebben.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• mace

mace

Sapere Aude

IceManX schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:05:
[...]
Als de dir niet executable is kan je web server er ook niet in, dus ook niet bij de files (HTML, PHP, alles) komen.
Hmm, weer wat geleerd als aspirant linux beheerder :P
Die draait nml onder een bepaald useraccount, en dat account moet de benodigde rechten hebben.
Dat snap ik :) op debian iig altijd www-data :)

Verwijderd

Topicstarter

Bedankt, dat werkte :)

De vorige keer dat ik LAMPP gebruikte werkte het wel, maar toen had ik waarschijnlijk de rechten om een andere reden al eerder veranderd.
Pagina: 1