(Super)stil high-performance werkstation

Pagina: 1
Acties:
  • 2.147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01 13:36

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Ik was de herrie van mijn computer een beetje zat, dus ik heb mijn computer wat aangepast.

Het gaat om een Procase CRS8001 kast, met daarin:

Asus P5AD2 Premium
2Gb Kingston DDR2 PC5400 (2x1Gb)
Pentium 4 660 3.6 GHz, 800MHz, 2MB
Asus Extreme N6800/TD
Asus Geforce4 PCI
Adaptec 2120S U320 RAID controller
2x Seagate Cheetah U320 15K.3, 74Gb in RAID 0
1x Seagate Cheetah U320 10K.6, 36Gb
4x Western Digital Raptor 10000rpm, 74Gb in RAID 0

Er zitten 5 10.000rpm en 2 15.000rpm schijven in, dus dat gaf nogal wat vibraties en resonantie. Mijn basisprincipe was om de kast zo zwaar mogelijk te maken en alles zo vast mogelijk aan elkaar te maken om van de vibraties af te komen.

Overal waar het mogelijk was zit nu 2mm bitumen met daarop 4mm isolerend schuim.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/1tn.jpg

Er zit een raampje in, zodat ik ff snel kan kijken of er al een vijver onderin de kast is ontstaan.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/2tn.jpg

Ik heb mijn Enermax 565W voeding vervangen door een Thermaltake 350W Fanless voeding. Leek me een beetje krap voor het systeem, maar volgens reviews kon ie toch flink wat hebben. Wel werd er geschreven dat ie waarschijnlijk alleen geschikt was voor een normale PC zonder veel meuk erin, maar daar heb ik gewoon schijt aan.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/3tn.jpg

Hij steekt een stukje uit, en wordt verschrikkelijk heet. Ik gok 60-70 graden. Maar de beveiliging vind dat dat prima is, en de voltages zijn helemaal strak en binnen spec. Zelfs als ik Sandra een burn in laat doen en alle schijven defragmenteer.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/4tn.jpg

Van binnen heb ik er een Thermaltake BigWater in gestoken, met een extra blokje voor de primaire videokaart. Ik wilde de radiator perse binnen in de kast hebben, omdat evt hoge tonen van de fan dan gedempt worden en omdat de kast zelf al achterlijk lang is. Eerst paste het niet, maar aangezien ik de stock fan (2500rpm) heb vervangen door een 1200rpm Papst heb ik het binnenwerk van de orginele fan eruit gesloopt en de rand gebruikt als spacer.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/5tn.jpg

Ik vind de kast mooi strak, zonder teveel rare kleuren en 'leuk geprobeerd' design.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/6tn.jpg

In het deurtje zit ook wat dempingsmateriaal om de hoge tonen van de SCSI schijven te dempen. Lucht kan er wel gewoon langs. De rode lampjes zijn overgens voor de fans die normaal achterin de backplanes (van Procase) zitten, die heb ik eruit gesloopt. Alle kieren zijn dichtgestopt met WC papier om de ingaande lucht langs de schijven te forceren. Dit gaat prima, de sensoren in de Cheetah's zeggen 50 graden en de backplanes hebben een alarm dat af zou moeten gaan bij 55 graden.

Weet iemand overgens hoe ik die ranzige gele ultraplex weer een beetje wit krijg? Want het is een enorm fijne CD-ROM speler, en is daarom het oudste onderdeel in m'n systeem.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/7tn.jpg

Ik vind het raampje best gelukt voor een taiwanese kit van 12,50.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/8tn.jpg

Het gewicht zonder rechter paneel.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/9tn.jpg

Het gewicht met het rechter paneel.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/10tn.jpg

Temperaturen (CPU fan = pompje).

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/11.jpg

De temperaturen zijn vrijwel gelijk aan dezelfde setup in een Aopen HX08 met een Zalman CNPS 7700-CU en 2 NMB casefans. Alleen nu maakt mijn systeem helemaal geen geluid meer. Alleen het seeken van de schijven kan ik horen, en een dB meter op 20cm afstand kan de computer niet uit het achtergrondgeluid (van buiten het huis) houden.

Ongetwijfeld halveer ik nu wel de levensduur van vanalles, maar dat is nog genoeg tot de volgende upgrade. En ondertussen heb ik met relatief goedkope spullen een geruisloos systeem waar ik mijn was boven kan drogen.

Ben alleen benieuwd wat er gebeurd als het buiten 32 graden is en ik heb mn airco niet aan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door raphidae op 28-04-2005 20:19 ]

Every morning is the dawn of a new error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115890

Ik moet zeggen, leuk gemaakt hoor die side panel :)
Dat dempende stuff, helpt dat ook echt iets / heb je al eens zonder geprobeerd ? en wat heeft het je gekost om dit systeem zo stil te maken ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Anoniem: 115890 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 20:18:
Ik moet zeggen, leuk gemaakt hoor die side panel :)
Dat dempende stuff, helpt dat ook echt iets / heb je al eens zonder geprobeerd ? en wat heeft het je gekost om dit systeem zo stil te maken ? :)
Heh, ik was ook heel tevreden met dat raampje. Ik had geen decoupeerzaag bij de hand, en ongeduldig als ik ben heb ik met een 2mm boor 3 uur gaatjes rondom geboord :)

Zonder dat dempingsmateriaal op de zijpanelen resoneren ze met de schijven mee en krijg ik een harde gons die zich herhaald. En zonder het dempingsmateriaal binnenin gaan de schijven met elkaar resoneren wat resulteerd in nog een gons er doorheen. Daar valt niet mee te werken, het is een beetje chinese waterdruppel marteling. Ik ben er oorspronkelijk mee begonnen omdat ik al 2x een fan van de GPU en 1x van de voeding heb moeten vervangen vanwege een rotte lager, ik word helemaal gek van repeterende geluiden.

Kosten:

Thermaltake Bigwater: 100 Euro
Extra blokje voor GPU: 25 Euro
Thermaltake PSU: 135 Euro
Raampje: 12,50 Euro
Dempingsmateriaal 80 Euro (2 sets van 40 Euro)

Totaal: 352,50 Euro en 6 uur werk, waarvan 3 voor het raampje :D

[ Voor 9% gewijzigd door raphidae op 28-04-2005 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jees dat dempings materiaal is wel erg duur zeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Anoniem: 115890 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 20:28:
Jees dat dempings materiaal is wel erg duur zeg !
Is met 2mm bitumen, je hebt ze ook met 1mm en dan zijn ze 25 Euro ofzo. Dus als je geen 15000rpm schijven hebt dan kan je het daar prima mee af gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
je had beter je oude voeding kunnen modden met een stille 120 mm fan, had je heel wat geld gescheeld 8)7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130034

Als ik jou was had ik in een andere voeding geinvesteerd.
- Een Yesico welke oa bij Aqua Computer tekoop is
- Een Antec Phantom of SilentMaxx ProSilence van bv Salland Automatisering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Wat is er mis met deze voeding? Ik zag het hele heatpipe idee wel zitten, en hij doet het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
raphidae schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:39:
Wat is er mis met deze voeding? Ik zag het hele heatpipe idee wel zitten, en hij doet het perfect.
vanuit mijn oogpunt:
- weinig power in vergelijking met andere voedingen
- erg duur
- een 120 mm is op 5 volt ook zeer stil in andere voedingen. :)
- erg warm

maar het is je eigen keuze :>

[ Voor 7% gewijzigd door Satch op 28-04-2005 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 12:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Op die foto van de binnenkant van je kast, zie ik daar dat het Asus P5AD2 Premium bord? Want dat zou normaal zwart moeten zijn, en op die foto zie ik dat dat zo asus goud is... Of zie ik hier een ander moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Skyline GT-R schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:58:
Op die foto van de binnenkant van je kast, zie ik daar dat het Asus P5AD2 Premium bord? Want dat zou normaal zwart moeten zijn, en op die foto zie ik dat dat zo asus goud is... Of zie ik hier een ander moederbord?
Het is echt een P5AD2 Premium bord, en hij is nooit zwart geweest. De doos wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130034

raphidae schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:39:
Thermaltake staat nou niet bekend om zijn super voedingen, eigenlijk nergens om.
Maar als de voeding goed bij jou presteerd... Heb er dan lekker plezier van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 11:21

Nox

Noxiuz

ik had gedacht zon beetje alles watergekoeld passief.. en erg duur en alles, maar dit is imo gewoon bijzonder warm ! hier kan je je biefstuk mee braden !

vooral je mobo zal het niet lekker vinden, 50 graden (zelf 20 hiero)

enfin, als ie stil is dan boeit het toch niet en zeker niet als je gamet :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trouwens is een Tagan 480W niet stil ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 18:43
Anoniem: 115890 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:34:
Trouwens is een Tagan 480W niet stil ofzo ?
Ik heb die tagan, en hij is wel stil, maar ik vind zelf niet stil genoeg. Heeft een vervelende toon, 's nachts moet ik een deken over mijn PC leggen om het te dempen (heb al dempmatjes in de pc). Ik ga denk ik ook voor fanless. Mijn airflow is opzich wel goed, dat kan het wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
noksiejus schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:31:
ik had gedacht zon beetje alles watergekoeld passief.. en erg duur en alles, maar dit is imo gewoon bijzonder warm ! hier kan je je biefstuk mee braden !

vooral je mobo zal het niet lekker vinden, 50 graden (zelf 20 hiero)

enfin, als ie stil is dan boeit het toch niet en zeker niet als je gamet :)
Tja, het is niet veel warmer dan het al was met fans eigenlijk. En volgens mij is 50 graden helemaal niet zo problematisch. Waar ik me eigenlijk druk om maakte waren de consensatoren en die zijn stuk voor stuk geschikt voor 80 graden. Ik kan me voorstellen dat als ik er minder kwalitatieve spullen instop dat daar goedkopere condensatoren voor 50 graden opzitten die gaan lekken na een maandje ofzo.

Maar tot nu toe gaan er nergens alarmen af of protecties in werking en volgens ASUS kan het moederbord goed functioneren tussen de 0 en 75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 10:20
Op zich een leuke mod, alleen hij heeft best wat geld gekost wat opzich wel wat goedkoper had gekund...

Het hele gedoe voor stilte vind ik persoonlijk onzin :P... Ik draai hier nu een fileserver continu met 9x80 mm en 1x120 mm... De eerste twee nachten zijn even vervelend, maar daarna ben je volledig gewend aan het geluid... Toegeven, tijdens een film kijken is het wel eens vervelend, maar dan zet ik gewoon het geluid wat harder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-07 17:32

Santford

FP PowerMod
[quote]Anoniem: 130034 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:17:
[...]

Thermaltake staat nou niet bekend om zijn super voedingen, eigenlijk nergens om.
Maar als de voeding goed bij jou presteerd... Heb er dan lekker plezier van :)[/quote]

Ff zwaar off-topic maar waar bazeer je dat op, want naar mijn mening levert Thermaltake hele degelijke producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-03-2021

Egg

In der Schweiz jah!

ik snap persoonlijk niet dat die voeding het trekt, 350 watt...voor zoveel hdd's en enigszins high end hardware?? die gaat het echt begeven, koeling is ook maar tot op zekere hoogte belangrijk.
voor de rest denk ik dat je pc belachelijk warm wordt deze zomer, maar dat zullen we nog wel zien.

MSI GX660R for the win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
uberotto2086 schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 16:57:
ik snap persoonlijk niet dat die voeding het trekt, 350 watt...voor zoveel hdd's en enigszins high end hardware?? die gaat het echt begeven, koeling is ook maar tot op zekere hoogte belangrijk.
voor de rest denk ik dat je pc belachelijk warm wordt deze zomer, maar dat zullen we nog wel zien.
Ik denk dat het vermogen dat een voeding moet kunnen leveren zwaar overdreven wordt.

Ik heb het voor de gein getest. Ik heb hier een zooi reserve schijven voor in servers, allemaal Seagate Cheetah 10K.6. Ik heb ze op auto-start gezet en gekeken hoeveel ik er met splitters aan kan hangen voordat de spanningen vallen of dat de beveiliging aanslaat.

Er kunnen er nog 7 bij. Bij de 8e beginnen de spanningen 200mv af te wijken naar beneden (nog steeds binnen spec) en bij de 12e slaat de beveiliging van de voeding aan. Als ik er vervolgens 5 afhaal en er weer 7 aanhangen kan ik gewoon de voeding weer aanzetten en niks aan de hand.

Ik zie niet in waarom die voeding het zou begeven. Het lijkt me dat ze rekening hebben gehouden met hoge temperaturen en er daarvoor geschikte componenten in gezet hebben. Dat zou de prijs ook verklaren.

Maar ik ben wel geinteresseerd. Ik heb een mooie fluke digitale multimeter, ik zal het aantal amperes eens meten volgende week en dan zal ik 'em eens opentrekken om te zien welke componenten erin zitten. Ik gok dat ze 100 graden fet's en torren hebben gebruikt met 1% tolerantie.

Wat me wel al opviel bij het kijken door de ventilatiesleuven was het ontbreken van de standaard elco's. De elco's die erin zitten hebben een keramische behuizing (en het zijn geen MKP's ofzo, ze zijn gepolariseerd).

En als ik 'em open heb heb ik meteen de kans om de koelmeuk te vervangen door arctic silver 3.

Wat betreft de zomer; ik heb een airco die de kamertemperatuur op 20 graden houd, en anders kan ik er altijd nog een 2500rpm Papst insteken ipv de 1200rpm die er nu inzit.

[ Voor 7% gewijzigd door raphidae op 29-04-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
oops :( dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door raphidae op 29-04-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55

Exigence

dnkroz

Hehe, jij denkt gelukkig logisch na _/-\o_
Mooi gedaan, en een mooi resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135884

Weet iemand overgens hoe ik die ranzige gele ultraplex weer een beetje wit krijg? Want het is een enorm fijne CD-ROM speler, en is daarom het oudste onderdeel in m'n systeem.
Frontje eraf halen en een nachtje in de pure chloor leggen, daarna goed afspoelen en oppoetsen met doekje waar beetje thinner opzit.. Spierwit!

Verder enorm vet gedaan, de voeding lijkt me niks maar das jouw keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat ik me afvraag, dat geluidsdempende materiaal wordt in verschillende markten gebruikt (bouw/vloeren/daken etc). Waarom is het zo duur als het in een pc moet?

Volgens mij moet je dat spul veel goedkoper kunnen krijgen via bouwbedrijven. Snij het in stukken, doe er een nette verpakking omheen en het kan 3 keer over de kop. :| Pure afzetterij in mijn ogen. Ik wilde binnenkort eens zelf een pc gaan bouwen en vraag me af waar ik het beste dempingsmateriaal kan kopen. En dan geen kant en klare blokjes maar iets dat ik groot kan kopen en zelf op maat kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Ongetwijfeld halveer ik nu wel de levensduur van vanalles, maar dat is nog genoeg tot de volgende upgrade
Mooie kast maar ik kan er niet helemaal bij dat je zoveel dure schijfen in een snelkookpan doet. Want upgrade hoef je de eerste jaren nog niet lijkt mij. en als ze te warm worden gaan ze zeker snel achteruit + gaan ze langzamer draaien. Of is de koeling daar wel in orde ?
Ik had mijn nieuwe 140GB 10k SCSI schijf in een silentmaxx silencer 2.0 gedaan en hij begon bijna direct te protesteren (in tegenstelling tot wat je soms hoord) om maar een voorbeeld te geven, en z'n Seagate 15k 73GB kost ook een slordige 500euro p/s 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 16:18:
[...]
Mooie kast maar ik kan er niet helemaal bij dat je zoveel dure schijfen in een snelkookpan doet. Want upgrade hoef je de eerste jaren nog niet lijkt mij. en als ze te warm worden gaan ze zeker snel achteruit + gaan ze langzamer draaien. Of is de koeling daar wel in orde ?
Ik had mijn nieuwe 140GB 10k SCSI schijf in een silentmaxx silencer 2.0 gedaan en hij begon bijna direct te protesteren (in tegenstelling tot wat je soms hoord) om maar een voorbeeld te geven, en z'n Seagate 15k 73GB kost ook een slordige 500euro p/s 8)7
Ik gebruik al jaren Cheetah's en ik heb zowat met elke generatie gewerkt. Die schijven doen het het beste onder constante temperatuur, en dan maakt het niet zoveel uit of dat nou 30 of 60 graden is. Zolang het maar boven de 20 en onder de 80 graden is (omgevingstemperatuur 5 tot 50 ofzo). Want dan krimpt het metaal te veel in of zet het teveel uit voor een goede kalibratie. En die Cheetah's hebben een interne temperatuursensor, dus ik weet dat ze 50 graden zijn en dat is prima voor jaren gebruik.

Bij de 60-70 graden merk je als eerste dat ze het minder goed gaan doen, want dan gaan de schijven om de 3-4 minuten opnieuw kalibreren (wat ze ook bij het opstarten doen), en tijdens het kalibreren valt alle datadoorvoer stil. Rond de 75-80 graden schakelen de oudere generaties zich uit en de nieuwere generaties schakelen eerst terug naar een 'langzame' mode van 4200rpm en een tragere seek en als dat niet helpt ook uit.

Die schijven is echt het minste waar ik me druk om maak eigenlijk, ze zitten al als eerste in de airflow en wat altijd het eerste stuk gaat onder hogere temperaturen zijn elco's en die zitten er niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door raphidae op 30-04-2005 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Anoniem: 135884 schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 15:54:
[...]

Frontje eraf halen en een nachtje in de pure chloor leggen, daarna goed afspoelen en oppoetsen met doekje waar beetje thinner opzit.. Spierwit!
Ik neem aan dat dan alle text er ook af is? Niet dat dat een probleem is, maar ik vroeg het me af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Laatst online: 08-07-2020
Lekkere workstation zo. Goed en betaalbaar uitgevoerd, zoals het hoort :).

Ik hield mijn schijven altijd passief koel door er een dikke slot-1/slot-a koeler op te plakken met thermisch "plakband" aan de bovenkant, en kleine 486 stijl heatsinkjes onderop, op elke chip die warm liep.

Dat is trouwens voor elke tweaker dé oplossing om van zijn verzameling "scrap metal" af te komen ;).

Voor een zwaar werkstation zijn dit zeer acceptabele temps we zijn immers niet aan het overclocken :Y)

PS: Hoor(de? :P) je ook toonverschil tussen je raptors? Ik had het hier ooit wel, heel storend toen ze gingen "zingen"...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:55

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

waar heb je dat dempingsmateriaal vandaan?
was dat 1 stuk of meerdere stukken voorgesneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sander815 schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 21:48:
waar heb je dat dempingsmateriaal vandaan?
was dat 1 stuk of meerdere stukken voorgesneden
Hij had 2 grote stukken kosten 75euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Dr.Q schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:14:
PS: Hoor(de? :P) je ook toonverschil tussen je raptors? Ik had het hier ooit wel, heel storend toen ze gingen "zingen"...
Ja, oorspronkelijk had ik twee gonzen, 1 van de zijpanelen die met de 15K.3 schijven mee resoneerden en 1 van de raptors die op elkaar aan het resoneren waren. Nu zit alles muurvast aan elkaar en zijn alle resonantiefrequenties verschoven door het loodzwaar maken van alle metalen delen met de bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

en waar heb je die bituum platen gehaald=

[ Voor 89% gewijzigd door sander817 op 30-04-2005 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kunt ze ook halen bij een audio doe het zelf zaak, je hebt ook gewoon bitumen zonder die extra laag, wat veel goedkoper is en prima tegen resonanties werkt.

Ik heb ook de resonantie 7 scsi schijven gedampt door al het metaal met zelfklevend bitumen te beplakken, werkte best goed, de irritante zoem van het metaal is practisch weg.

Ikzelf prefereer mijn schijven wat cooler, maarja aan de andere kant ze werken prima zo, en je hebt toch 5 jaar garantie ;)

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 30-04-2005 23:05 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

is dat spul hetzelfde als die dikke vierkante zware tapijttegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:56

Bever!

3

waarom scsi raid draaien op een normaal pci busje? o_o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

het enige wat ik kan opmerken: Gauloises: blegh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140923

die snelle schijven, wat is daar nou het voordeel van als je niet een server runt? merk je dan echt het verschil met een 7200rpm disk?

enneh mijn antec 550watt truepower hoor ik alleen met moeite als ik m'n oor zo'n beetje in de voeding steek, die is echt superstil en imo ook de beste qua prestaties, een aanrader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Bever! schreef op zondag 01 mei 2005 @ 17:24:
waarom scsi raid draaien op een normaal pci busje? o_o
Er zit maar heel weinig op mijn PCI bus. Primaire video, lan en de SATA RAID controllers zitten op de PCI Express bus. Alleen de SCSI RAID kaart, audio en de secondaire video zitten op de PCI bus. Dus 133Mb/sec is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-07 13:05
raphidae schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 18:12:
[...]

Ik neem aan dat dan alle text er ook af is? Niet dat dat een probleem is, maar ik vroeg het me af :)
Gilette scheergel erop smeren half uurtje in laten trekken en wegwrijven.. ooit gelezen hier en werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Anoniem: 140923 schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:09:
die snelle schijven, wat is daar nou het voordeel van als je niet een server runt? merk je dan echt het verschil met een 7200rpm disk?

enneh mijn antec 550watt truepower hoor ik alleen met moeite als ik m'n oor zo'n beetje in de voeding steek, die is echt superstil en imo ook de beste qua prestaties, een aanrader ;)
Je merkt het verschil zeker wel, ik denk nog meer dan de benchmarks suggereren: reviews: Seagate Cheetah 10K.6 en 15K.3 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sander815 schreef op zondag 01 mei 2005 @ 16:47:
is dat spul hetzelfde als die dikke vierkante zware tapijttegels?
Je hebt mensen die inderdaad tapijtegels in hun behuizingen lijmen, maar

-daar zit geen lood in dus dempt minder
-is vaak niet zelfklevend, wat juist zo fijn is aan het loodbitumen want dat hecht overal zodat het voor maximale demping zorgd. En het is gewoon veel makkelijker.

Door de stof op de tapijttegels zal wel weer wat geluid worden geabsorbeerd al zal het niet veel zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom neem je niet een 6800 zonder ventilatortje? Die zijn erook...die maken geen geluid...die hebben een heatsink erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

waar kun je dat loodbituum krijgen in grote stukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
sander815 schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:43:
waar kun je dat loodbituum krijgen in grote stukken?
Ik ben hier op de hoek naar een metaalbewerkingsbedrijf gegaan om te vragen of ze niet wat extra metaal op mijn zijpanelen konden lassen oid. Toen kwamen ze met het idee van isolatiemateriaal voor industriele machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55

Exigence

dnkroz

Wordt toch ook gebruikt in auto's? Dus hoppa, naar de vaste plaats voor tweakend nederland... de autoshop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Ik heb eens gekeken of ik iets aan die hoge temps kon doen. De northbridge werd nogal warm, en die zit recht onder de processor. Ik had nog een zalman VGA koelblok liggen, dus ik heb het bestaande koelblok vlakgevijld en die erop gelijmd met die zalman 2 componenten lijm.

Het is niet elegant, maar zo past het.

Ook heb ik het geheugen vervangen door PC5400 met heatspreaders.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/12_tn.jpg

Het scheelt nogal wat in de temperaturen.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/13.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Even een update :)

Die Thermaltake bigwater is dus niet zo'n goeie keuze. Bij mij is het pompje al 2x zonder aanleiding kapot gegaan.

Ik heb er nu een P5WD2 en een Pentium D inzitten, en dat had ook wat betere koeling nodig. Dus nu zit er een Black Ice Extreme in, een verguld Koolance koelblok voor de CPU en wat Swiftech rommel.

Het valt me op dat die 350W fanless Thermaltake voeding het nog steeds allemaal prima trekt.

Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/ws0_tn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ra.phid.ae/stuff/ws/probe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Ik zat eens naar mijn oude topics te kijken, en ik kan jullie melden dat het system nu nog steeds prima draait.

Voeding, MB, schijven, alles. Het is natuurlijk niet mijn workstation meer, het is nu een cross-build machine voor FreeBSD kernels en packages, wat erop neer komt dat hij 24/7 op 100% CPU en IO draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-07 13:00
Die draait al een mooi poosje dan :)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 14:14
Mooi, ik las het topic ook als een nieuw bericht en begong pas vragen te stellen toen ik 2Gb geheugen las
Pagina: 1