Toon posts:

Nieuw Systeem + vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eind Juni wil ik een eerste eigen nieuwe game computer gaan aanschaffen met een budget rond de €2000,-- a €2300,--. Ik heb nog nooit iets overclocked en zal dus waarschijnlijk ook niet gaan doen. Maar zeker weten weet je het natuurlijk nooit.

Tot nu toe heb ik het gene wat hieronder sta samengesteld. Onder deze samenstelling heb ik apart uitgelegd hoe ik erover denk en kunnen jullie zien dan ik me erin verdiept heb. Er staan een paar vragen bij waarop ik hopelijk antwoorden/input krijg. Ik denk dat deze topic voldoet aan de eisen van tweakers. Mocht dit niet zo zijn wil ik hem natuurlijk al te graag aanpassen.

Behuizing: Antec Super LANBOY
Voeding: OCZ PowerStream OCZ520ADJ, 520W (ATX)
OCZ PowerStream OCZ600ADJ, 600W (ATX)
Enermax EG701AX-VH(W)SFMA, 600W
Moederbord: ASUS A8N-SLI Deluxe
Proccesor: AMD64 4000+
Proccesor koeling: Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler S478/775/754/939

Geheugen: TWINX1024-3200XL (zonder ledjes) of TWINX1024-3200XLPRO (met ledjes)
Speed: XMS3200,
Size: 1024 MB,
Latency: 2-2-2-5,
Package: 2x184 DIMM,
Heat Spreader: Platinum Platinum/ XMS ProSeries

TWINX2048-3200C2
Speed: XMS3200
Size: 2048 mb
Latency: 2.5-3-3-6
Package: 2x184 DIMM
Heat Spreader: Black

Videokaart: Asus Extreme N6800 Ultra 256Mb, 2xDVI, TVo, PCI-E of
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS, PCI, Retail
Harde schijf: Western Digital 200Gb, 7200rpm, SATA150, 8Mb cache
CD-Rom: Lite-On DVD-Rom 16x48x IDE Zwart, oem
DVD-Rom: NEC ND-3520 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) Zwart, bulk
Muis: Logitech MX518
Toetsenbord: Logitech Internet Pro Keyboard, Zwart, oem

Behuizing:
Goed de behuizing staat nog niet helemaal vast ik denk dat dit hem gaat worden. Er is genoeg ruimte om alles in te bouwen en de kast beschikt over een goede airflow met zijn 2 120mm fans (voor&achter). De harde schijven liggen op rubbers zodat ze minder herrie maken en alle vibraties opvangen.

Hebben jullie misschien nog verder ideeën van kasten die 2*120mm fans minimaal hebben en het formaat mid-tower zijn. Budget +/-110 euro.

Voeding:
OCZ PowerStream OCZ520ADJ, 520W (ATX)
OCZ PowerStream OCZ600ADJ, 600W (ATX)

De OCZ’s lijken me hele mooie voedingen ze leveren naar mijn mening voldoende vermogen om mijn pc te poweren. Ze zijn beide ATX 2.01 wat ik graag wil en bezitten dus een 24 pins aansluiting voor het moederbord. Er zijn 2 ventilatoren ingebouwd zodat er weer een extra lucht uitvoer is. Ze hebben 2 aansluitingen voor nieuwe videokaarten en 1 aansluiting om je PCI-E videokaart op aan te sluiten verder 2 Sata aansluitingen die bestaat uit 2 aparte kabels. De 520watt zou hier mijn eerste keus zijn.

Ik heb ook nog gekeken naar de Enermax EG701AX-VH(W)SFMA, 600W maar ik weet me god niet of dit een goed merk/goede voeding is.

De Antec voedingen heb ik ook onder de loep genomen de Truepower 550watt en de Truepower 2 550watt. Alleen heeft de eerste een 20pins aansluiting naar het moederboard en de Truepower 2 een 24pins alleen die kan ik nergens vinden in Nederlans. Dus ook niet op pricewatch.

Hebben jullie nog ideeën voor goede voedingen van minimaal 520Watt die beschikken over 2 fans en waar ik zeker 2 Sata schijven op kan hangen en een PCI-E video kaart met over een half jaar misschien een tweede. Ik vind persoonlijk dit onderdeel 1 van de moeilijkste op het gebied van een computer samenstellen.

Moederbord:
Asus mijn merk. Ik wil niks anders dan Asus ik heb er zeer goede ervaringen mee en hoop dat met dit A8N-SLI Deluxe socket 939 bordje ook te krijgen. Hij ondersteunt 2xPCI-E dus SLI wat voor mijn zeker een optie is over een half jaar. Verder kan je er denk ik wel weer een paar jaartje mee vooruit omdat de socket 939 pas relatief net op de markt is verschenen.

Hierover dus geen vragen.

Proccesor:
De AMD4000+ ik zat eerst te denken aan een FX-55 maar toen ik de verschillende benchmarks zag op:

http://www.nordichardware...ws/?page=10&skrivelse=362
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2249&p=3
http://www.tomshardware.com/cpu/20041019/

Merkte ik dat de FX-55 maar ietsjes voorloopt op de 4000+ en ik dus eigenlijk die €300,-- prijsverschil in me zak kan houden en misschien over een jaar weer een nieuwe processor te kopen. Ik denk dat jullie het hier wel mee eens zijn.

De processor staat dus voor mij ook al bijna vast of de FX moet opeens schrikbarend goedkoper worden.

Proccesor koeling:
Kort maar krachtig de Zalman CNPS7700-CU omdat hij geheel van koper is dus zorgt voor een beter warmte geleiding dan de AU-CU versie en hij iets groter is dan zijn broertje de 7000. Hij zal stiller zijn dan de boxed koeler en beter koelen. Daarom deze koeler.

Geheugen:
Mij tweede moeilijke punt na veel gelezen te hebben op tweakers.nl en dit forum ben ik van mening dat er 2 soorten geheugen er wel voor mij uitspringen namelijk de:

TWINX1024-3200XL (2x512mb) of de pro versie (is goedgekeurd door corsair voor de A8N SLI)
TWINX2048-3200C2 (2x1ghz mb) (staat op de asus memory list voor de A8NSLI)

Het hele latency gebeuren snap ik niet helemaal ook nadat ik de Faq op tweakers heb doorgelezen wel heb ik begrepen dat lagere latency sneller is dus de TWINX1024-3200XL met 2-2-2-5 zal in mijn visie sneller zijn dan de TWINX2048-3200C2 2.5-3-3-6. Wel zit er een groot verschil in het geheugen namelijk 1024mb.

Kan ik nu beter voor 1024mb gaan of €80,-- meer besteden en de 2048 mb nemen. En hoe zit het dan met de latency tussen beide? Is 2.5-3-3-6 snel of merk je er toch bijna niks van snelheid.

Of zeggen jullie joh neem gewoon heel ander geheugen.

Videokaart:
Asus EN6800 Ultra 256mb. Ik zat eerst te denken aan de GT versie maar wil toch de Ultra hebben. Ik weet er zit niet zo heel veel verschil tussen de FPS als je de benchmarks bekijkt maar ik koop een kaart meestal voor 2 of 3 jaar. Je kan dan de GT wel overclocken naar ultra maar ik ben geen overclocker en zal dit dus ook niet zo snel doen. Wel wil ik later over een half jaar tot een jaar een tweede Asus EN6800 Ultra 256mb erbij kopen.

Volgens asus heb je minimaal 500watt nodig bij een FX-55 2x 6800 ultra etc etc.
Gaat dit lukken met een OCZ voeding als je kiest voor de 520Watt??

Geluidskaart:
De Audigy 2 ZS lijkt me een heel mooi kaartje bezit over EAX 4.0 en THX en ondersteunt DTS en 7.1 surround. Geluidsboxjes wil ik ietsje later kopen ik die het eerst wel met me headset.

Over de geluidskaart verder geen vragen.

Hardeschijf:
Een western Digital 200GB Sata. Ik vind de nieuwe raptor schijven iets te duur waar je vind ik persoonlijk te weinig GB’s voor krijgt wel draaien deze schijfjes op 10.000 rpm en dat is lekker en de Sata maar op 7200rpm. Ik zou dus kunnen overwegen om 1 Sata te nemen voor game’s etc en 1 kleine raptor voor Windows.

Hoe denken jullie hierover en moet ik misschien ook kijken naar een ander merk bijv maxtor?

De rest van de apparatuur vindt ik wel mooi zo en daar heb ik dus ook niks over te vragen. Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en mijn toekomstige systeem even onder de loep kunnen nemen. Je ziet dat ik er al veel tijd in heb gestoken +/- 2 maanden omdat ik eindelijk een eigen goede computer wil hebben en er nog niet echt gek veel van afwist. Ik kan merken na al mijn rechearch dat dit toch wel al een stuk is verbeterd.

Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust en ik probeer ze te beantwoorden.

Bronnen:

http://www.ocztechnology.com/products/power_management/ http://www.enermax.com.tw...=1&gon=262&Gid=18&Gid2=45
http://www.creative.com/p...ry=204&product=4915&nav=1
www.amd.com
www.zalman.com
www.corsair.com
www.asus.nl
http://www.nordichardware...ws/?page=10&skrivelse=362
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2249&p=3
http://www.tomshardware.com/cpu/20041019/
http://gathering.tweakers.net/ verschillende topic’s en faq’s

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 14:08 . Reden: linkje verkeerd ]

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand zin om er ff naar te kijken en te lezen :'(

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
pff jij ben 1 van de eersten die zo veel tijd in onderzoek steekt :Y) .
maar even over die voeding, een goede 520 watt trekt het echt wel hoor, een tagan 480 watt zou het ook trekken, ze overdrijven dat altijd maar om een hele ruime marge te hebben. :)
voor de rest lijkt alles me gewoon goed, misschien dat er nog wat veranderd kan worden aan het geheugen kwa timings, maar daar weet ik niks van af. :P

voor je hardeschijven kan je misschien beter een maxtor 250 gig nemen met 16 mb cache, die benaderd de raptor toch het meest in vergelijking met alle andere 200/250 gig schijven. of een raptor 36 gig als opstart schijf en maxtor 200/250 schijf voor alle data. :)

kijk nog wel even of die zalman koeler wel werkt in combinatie met je moederbord en kast, aangezien het echt een gigantisch ding is. hij kan tegen videokaart, voeding, northbridge heatsink aankomen bijvoorbeeld.
als je voor stilte gaat is het ook slim om een zalman vf-700 cu op je videokaart te monteren, echter weet ik niet wat voor fan er al standaard op die asus 6800 ultra zit.

iniedergeval succes met het bouwen van zo'n top systeem :)

edit: zie hier vergelijking van harde schijven door femme beschreven Femme in "Real-life voordeel van een raptor in des..."

[ Voor 7% gewijzigd door Satch op 29-04-2005 23:35 ]

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-01 20:26
Al die dingen moet je mij ook niet precies vragen, maar waarom ledjes op je geheugenreepjes?

Who gives a shit :>
Ik weet niet of daar veel prijsverschil in zit, maar dan ben je mooi gek als je meer gaat betalen.
Maar dat is mijn mening.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het prijsverschil valt tussen het pro geheugen en normaal nu wel weer mee zag ik net op pricewatch. En dat van die raptor schijf is idd een optie om 1 raptor te nemen voor windows en dan een sata schijf voor alle data.

De zalman 7700 pcu koeler die past wel op het moederbord het is idd alleen de vraag of ie ook in het kastje gaat passen en niet tegen de voeding gaat zitten. Wat betreft de v700 zalman voor de videokaart die neem ik niet omdat ik later misschien SLI wil en dat gaat dan niet passen met een v700 op 1 kaart te weinig ruimte.

Verwijderd

Topicstarter
--:EDIT:--

Zo ff de aanpassing :). Hoe is ie nu en zijn er nog op of aanmerkingen? Budget uiteraard rond de €2000,--. Doeleinden Gamen.

Behuizing: Antec P160 (staat nog niet vast)
Voeding: OCZ PowerStream OCZ520ADJ, 520W (ATX2.0)
Moederbord: MSI K8N SLI Platinum
Processor: AMD64 4000+
Processor koeling: Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler S478/775/754/939
Geheugen: Corsair TWINX1024-3200XL
Videokaart: Asus Extreme N6800GT 256Mb, 2xDVI, TVo, PCI-E
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS, PCI, Retail of OEM
Harde schijf: Hitachi Desktstar T7K250 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II
Western Digital Raptor WD360GD 36,7 GB, 10.000 rpm
DVD-RW: NEC ND-3520 Dual Layer 16x DVD+/-R(W)
Toetsenbord: Logitech Internet Pro Keyboard

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff een schop heb namelijk een post geedit.

Verwijderd

Hitachi Desktstar T7K250 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II :r ik zou zelf voor nog een WD gaan dat is toch het beste merk qua hd's (maar dat is denk ik meer eigen "smaak" >:) )

voor de rest een mega geil systeempje

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 16:43 ]

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:10
Aangezien je nog twijfelt over de behuizing, geef ik nog een twee mogelijkheden. Bij beiden is nagedacht over de koeling van alle componenten in de PC.

Lian-li PC-v1000 voor ongeveer € 200
Thermaltake Kandalf VA9000BWS voor ongeveer € 160
(Een goeie kast kost geld :P)

Aangezien een snelle PC als deze heel wat warmte afgeeft en je misschien zal overclocken, kan je ook eens kijken naar waterkoeling, zoals deze van asetekvoor ongeveer € 220.

Voor de tweede harde schijf zou ik ook geen hitachi nemen. Ik heb zelf 3 schijven van Maxtor (1 van bijna 2 jaar en de twee andere 1 jaar) en heb er nog geen enkel probleem mee gehad. WD maakt ongeveer even goeie schijven. Maar ik zou toch voor Seagate gaan, o.a. voor de stilte (kijk bvb. naar deze Seagate Barracuda 7200.8 250GB.

Verder top systeem. Welke geluidsinstallatie en scherm passen daarbij?

Typ voor GoT!

Verwijderd

eind juni?
dan zou ik nog lekker wachten met samen stellen, in juni is er vast wel aan een amd X2 cpu te komen ( niet het beste voor games maar je merkt het ongetwijfeld in Windows) en misschien kan je eind juni een G70 of R520 kaartje kopen? of niet natuurlijk je weet het nooit:D

Modbreak:Het product heet Windows.

[ Voor 24% gewijzigd door Laurent op 01-06-2005 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja de computer ga ik eind Mei kopen. Het is vervroegd ik w8 niet op de X2 omdat die toch aardig prijzig zijn en de snelheid niet zoveel uitmaakt. En ingames zijn de zeg maar oude versies nog voldoende goed.

Zelf zat ik nog naar een Thermaltake Armor te kijken. Hijs is alleen wel erg groot :).

tja wat betreft de HD's qua merk maakt het mij niet echt veel uit zolang ze maar kwalitatief goed zijn.

Scherm heb ik hier nog staan iiyama 19". En Geluid ik moet idd nog geluidsboksjes kopen 5.1 zit ik aan te denken. Maar dit is meer iets voor na de aanschaf van de computer.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Als ik jou was zou ik echt wel voor een dualcore CPU gaan. Vanaf volgende week zou de Athlon64 X2 te krijgen moeten zijn, en als je die reviews en benchmarks moet geloven is dat echt retesnel. Ik heb het dan natuurlijk vooral over benchmarks die gebruik maken van meerdere threads, maar je kan er donder op zeggen dat steeds meer toepassingen en ook games dat in de nabije toekomst gaan doen! Bovendien zit je met een X2 4200+ en X2 4400+ in ongeveer dezelfde prijsklasse als de singlecore 4000+.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel zo. Heb je toevallig voorbeelden van benchmarks :). Het gaat er mij vooral om dat ik straks Battlefield 2 en GTA San Andreas en toekomstige games mooi en super goed kan draaien.

• ToFast
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik zou ook een Dual core nemen, dan maar een versie die 200mhz per core lager geclockt is...

Verder over je geheugen: Als je die 2048mb van corsair met dat mobo ff wat meer voltage geeft dan standaard is(2.6) zoals 2.85 of desnoods 3.0~3.2 kan je die ook op die strakke timings krijgen. Heel misschien zelfs zonder extra voltage, gewoon proberen en op fouten detectie met memtest bootable cd gaan. Het is niet slecht voor je geheugen, bh-5 chips van winbond wat corsair ook op enige latjes heeft gebruikt wil zelfs makkelijk 3.6volt en zelfs 3.8volt slikken. De meeste mobo's gaan toch niet zo hoog.

Als laatste zou ik je nog eens aanraden om naar de Coolermaster Stacker Case te kijken. Prijs van rond de 125euro en echt masterlijk uiterlijk. Niet te kitsch maar ook zeker niet sober. Heel veel koelingsmogelijkheden aanwezig. Erg veel ruimte binnen in. Erg stevig

http://www.coolermaster-europe.com/index.php?LT=english&Language_s=2&url_place=product&p_serial=STC-T01&other_title=+STC-T01+CM%20Stacker

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik zeker ff bekijken. Ik blijf wel bij de Single core. Ik hoor van alle kanten dat dual core totaal nog geen nut heeft. Word door bijna nog geen 1 programma ondersteunt etc. Je kan dan beter over 1,5 jaar ofzo weer kijken naar een wat nieuwere processor op het 939 moederbord. En dan blaas je de huidige dual cores er ook weer uit en worden ze beter benut en zijn ze beter toepasbaar.

De Lian-Li PC-V1000B is ook erg mooi wel een aparte indeling voor alle hardware maar dat moet niet zo heel veel uitmaken. Alleen het prijskaartje is beetje :X

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 12:19 ]

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:41
Waarom neem je als harde schijf geen Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB? :)

Die draait gewoon op 7.200 rpm maar heeft wel 16 MB buffer, en dat is iets wat je zeker wel gaat merken in performance. Vooral als je veel games speelt. In sommige applicaties presteerd hij zelfs beter als een raptop... check de verschillende reviews maar die er te vinden zijn op internet.

Kost ook wel ietsje meer, maar dan heb je ook wat. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had in gedachte om op die Raptor schijf Windows te laten lopen en misschien Battlefield 2 en GTA. Dit omdat ie alles dan lekker snel laad en acces heeft. En op de andere schijf al mijn andere games, programma's etc etc

Maar ik zal eens ff kijken of ik wat mooie benchmarks tevoorschijn kan toveren over de Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB.

• Thomaszki
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:58:
Ja ik had in gedachte om op die Raptor schijf Windows te laten lopen en misschien Battlefield 2 en GTA. Dit omdat ie alles dan lekker snel laad en acces heeft. En op de andere schijf al mijn andere games, programma's etc etc

Maar ik zal eens ff kijken of ik wat mooie benchmarks tevoorschijn kan toveren over de Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB.
Tweakers.net heeft zelf een review waar die tussens staat:

reviews: Seagate Barracuda 7200.8 400GB review

Hij presteerd daar behoorlijk goed :) Wel iets minder dan de raptor, maar je hebt wel mooi 250GB ipv 74 ofzo...

Verwijderd

Waarom pak je als behuizing niet de aerocool aero engine.
Ik heb em zelf ook en ben er erg tevreden mee (heel erg stevig)
pricewatch: Aerocool AeroEngine Jr.-SS (ATX, Geen PSU, Zilver, Window)

Verwijderd

Topicstarter
@Thomaszki, bedankt voor de link

@Underdog0, dan lijkt het net of ik een vliegtuig motor in me kamer heb staan :)

• _Brake_
  • Laatst online: 16-01 15:34
Ik zou toch voor die Enermax voeding gaat, betekent voor mij "meer" dan OCZ...

Bovendien wel goeie ervaringen met de Enermax! Hele dikke stabiele lijnen en deze is 600W, prima!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Verwijderd

Topicstarter
Mwa 520 watt is voldoende voor deze PC 600 Watt word al beetje overkill en is niet nodig. En ik heb horen zeggen dat OCZ veel stabieler is dan de Enermax en ook beter presteerd op de lijnen.
Daarom blijf ik bij deze voeding.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:44:
Dat is wel zo. Heb je toevallig voorbeelden van benchmarks :). Het gaat er mij vooral om dat ik straks Battlefield 2 en GTA San Andreas en toekomstige games mooi en super goed kan draaien.
linkje

Bij de games die jij noemt zal het niet noemenswaardig veel uitmaken, maar de unreal3 engine gaat wel gebruik maken van meerdere threads dus reken maar dat je dan dikke winst haalt met een dualcore!

Verwijderd

Heb zelf zon enermax voeding van 600 W, heel tevreden van, muisstil (draait nog na wanneer pc afgezet wordt en zelfs dan hoor je de voeding nog niet, hoewel er niks anders staat te draaien dat dit geluid zou kunnen overstemmen, dus echt wel héééél stil) en heeft 2 PCI-express voedingsconnectoren voor een SLI-opstelling. Verder ziet die er ook heel properkes en degelijk uit. Op het eerste zicht misschien overkill, maar gaat zeker ook nog een volgend systeem kunnen voeden. Daarmee zit je wel safe voor minstens 10-15 jaar :9
Allenszins bij het kiezen van een voeding ook eens kijken hoeveel ampere kan geleverd worden bij elk voltage en op elke rail, dus niet alleen naar hoeveel watt in het totaal kijken, ook naar het rendement kijken hoewel dit bij elke goede krachtige voeding wel snor zit ...(en reviews lezen tot je het kotsbeu bent)

Heb dan ook zon Coolermaster Stacker kast, natuurlijk ook heel tevreden van: modulair, enorme koelingsmogelijkheden, optie voor een 2de voeding (die ik niet snel zal nodig hebben 8)7 )en ruimte genoeg om in te werken en het belangrijkste: heel stijlvol!!

Verwijderd

Leuke opzet! Lijkt wel beetje op wat ik wil gaan kopen... :)

Verwijderd

Heb die ocz en enermax voeding eens vergeleken op de lijnen:

ocz: ---------- 3.3V: 28A ----- 5V: 40A ----- 12V: 33A
enermax: -- 3.3V: 34A ----- 5V: 34A ----- 12V1: 18A ----- 12V2: 18A ----- 12V(totaal): 36A

dus tenzij dat ik verkeerd heb gekeken heeft de ocz geen 2 apparte 12 rails??? verbaasd me toch wel
vind ik persoonlijk een nadeel
verder is de ocz op 5V beter en de enermax op 3V en 12V

maar ben ervan overtuigd dat ze beiden heeel goede voedingen zijn hoor, het is zeker niet mijn bedoeling om u van gedacht te doen veranderen
en als allerlaatste is er natuurlijk ook nog de factor van het prijskaartje...

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb ook naar die Enermax gekeken is zeg maar een tweede keus. Ik zou ook megod niet weten of er enige voordeel zit in 2 rails. Wanneer gebruik je die? En als ik het goed heb als je maar boven de 30A uitkomt zit je goed.

En tja het zijn idd beide erg goede voedingen.

Wil dan ook meteen een Zalman ZM-NB47J Northbridge koeler op het MSI moederbord laten zetten. Dan heb je tenminste dat 8000 rpm ventilatortje niet, dat gaat anders namelijk een pokke herrie maken.

Denk dat ik de opstelling :9~ zoals ik nu heb deze week compleet bij Altnernat ga bestellen. En dan kan ik de komende 2,5 jaar weer vrolijk gamen :D en andere dingen doen.

Verwijderd

om exact te zijn doet het ventilatortje 7336 rpm (volgens corecenter) ;) maar maakt dat echt zoveel lawaai? heb er nog niet op gelet...
waarom die 2 rails goed zijn:
die 2 rails werken dus afzonderlijk van elkaar
wat als gevolg heeft dat als de ene rail zwaar belast wordt, de andere rail daar geen negatieve invloed van gaat ondervinden en niet gaat zakken in voltage
op de ene rail zitten cpu en mobo aangesloten
op de andere zitten de SLI-connectoren en alle schijfconnectoren (molex, floppy, sata)
als ge maar 1 rail hebt, en die wordt zwaar belast zakt gans den 12V boel in voltage...

Verwijderd

Topicstarter
Ik d8 juist dat HD's, floppy, dvd brander, fans etc nou juist op de 5 V zat en de rest gewoon op 12V. Maar jij zou het wel beter weten ik heb er ook niet echt veel verstand van :D.

Maar ik denk dat die 12V dan alleen maar zwaarbelast wordt als je meerdere hardware in je computer tegelijkertijd gaat draaien. En ik vind 18A op de ene rail en 18A op de andere nou ook niet echt schrikbarend veel.

Verwijderd

Schijven trekken zowel stroom van de 5V lijn als van de 12V lijn (kijk maar naar de powerconnector waarmee je je schijf voedt (molex): die heeft 2 zwarte, 1 gele en 1 rode draad, de zwarten zijn aardingen, de rode is 5V en de gele is 12V), toekomstige sata schijven gaan dan ook nog eens stroom nodig hebben van de 3.3V lijn (dan komt er dus ook nog een oranje draad bij, daarom dat ik liever een voeding heb met 34A ipv 28A op de 3.3V lijn). Mobo trekt van de 3.3V, de 5V en de 12V lijn. SLI en CPU-voeding connectoren trekken alleen van de 12V lijn(en). (SLI weet ik niet 100% uit men hoofd maar van CPU-voedingsconnectoren ben ik zeker , noemen EPS denk ik. EPS is dat vierkantig connectortje met 4 draadjes: 2 zwarte voedingen en 2 gele van 12V) Nu maarja dit is eigenlijk pure "elektriciteit-leerstof" :?
Als "deze materie" u interesseert kan je natuurlijk er nog meer over opzoeken, googlen en het beste van al is eens verscheidene schemas bekijken van de bedrading van de voeding, spijtig dat ik er nu niet direct een vind online en dat ik het schema van de enermax niet kan inscannen. Daarop kan je zien welke voltlijnen op welke connectoren zitten en ook welke van de 2 12V rails...
Als dit u niet echt interesseert: wees gerust, je zit heel safe bij elk van deze 2 voedingen. Veel plezier ermee zou ik zo zeggen!
Puur uit nieuwsgierigheid: aan welke prijs vind je die OCZ???

Verwijderd

Ahja nog iets, het is goed dat je op je gevoel afgaat hoor, heb ik ook gedaan. Als je volledig achter je keuze staat ga je er het meeste van kunnen genieten :+

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:04

Aight!

'A toy robot...'

Ik zou wel voor een X850XT (PE) gaan, die presteert beter dan een 6800 GT/6800 Ultra, en zit er net als je die in sli zet, 10 a 20 fps tussen, op 1600 x 1200 FSAA en AF helemaal vol uit.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Wel zou ik, als je voor het Asus mobo gaat, een Zalman ZM-NB47J op de Northbridge zetten, aangezien de standaard chipsetfan @ 9000 rpm draait wat natuurlijk niet echt aangenaam is. Waarom ga je niet voor een Seagate Barracuda 7200.8? Deze schijven zijn stiller en betrouwbaarder en bovendien heb je 5 jaar garantie. Maar ach, ieder zo zijn smaak qua hdd ;).

Ook ik zou voor de ATI Radeon X850XT PE gaan, omdat deze toch nog een stukje sneller is dan die Geforce 6800 Ultra.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Prima systeem alleen zou ik een Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394) nemen als mobo.. ik heb hele goede ervaringen met Asus.. Asus maakt gewoon zeer goede mobo's..
Als HD zou ik 2 Seagate Barracuda 7200.8, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) nemen in raid0 opstelling.. gewoon lekker stil.. goede performance en ik vind seagate zeer betrouwbaar.. (lange garantie). Voor de rest is het gewoon een zeer lekker systeempje.. als je geld over hebt kan je ook nog een WD raptop als bootschijf gebruiken... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken naar die seagate schijven :). Ik zie dat er ook een 7200.7 versie is. Deze is alleen 0.5ms langzamer dan de 7200.8 hehe. Daar zit ook niet echt veel verschil in.

Verder neem ik geen Ati graka omdat ik altijd al Nvidia heb en er nooit prblemen mee heb :). Dus tja das meer een gevoelskwestie. Daarbij hij is ook weer een stuk duurder die Ati

Als moederbord kun je onderaan in mijn topic replay lezen dat ik kies voor de MSI K8N SLI Platinum. Ik kies toch maar niet meer voor de Asus omdat ik hier toch best wel veel negatieve verhalen over heb gehoord en gelezen.

Asus maakt idd goede boards heb er nu ook 1 voor mijn pentium 4 2ghz maar ik denk dat MSI nu kwalitatief ietsjes beter is. En een beetje verandering is ook nooit kwaad verder zit er relatief ook niet echt veel tussen al die SLI boards.

Een northbridge koeler van Zalman zoals je in 1 van mijn replay's hierboven kunt lezen ben ik ook vanplan erop te laten zetten :)

@ disco stu die OCZ powerstream 520Watt ATX2.0 kost €159,-- als ik het goed heb.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 23:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb hem besteld bij Alternate over +/- 2 weekjes heb ik hem inhuis :).

Behuizing: Procase Nitro Silver
Voeding: OCZ PowerStream OCZ520ADJ, 520W (ATX2.0)
Moederbord: MSI K8N SLI Platinum
Processor: AMD64 4000+ San Diego
Processor koeling: Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler S478/775/754/939
Geheugen: Corsair TWINX1024-3200XL
Videokaart: Asus Extreme N6800GT 256Mb, 2xDVI, TVo, PCI-E
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS, PCI, OEM
Harde schijf: Hitachi Desktstar 160 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA
Western Digital Raptor WD360GD 36,7 GB, 10.000 rpm
DVD-RW: NEC ND-3540 Dual Layer 16x DVD+/-R(W)
Toetsenbord: Logitech Internet Pro Keyboard

• Thomaszki
Dan willen we wel op zijn minst foto's zien van het geheel he ;)

Verwijderd

Leuke pc.
Je had het erover Windows op de Raptor te zetten en verder niets? :?
Windows is zo'n 5gb. Merendeel van je games en app kunnen er makkelijk op!
Installs natuurlijk niet! Neemt alleen maar ruimte in.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een ding kan ik je zeggen, heb net die Super Lanboy aangeschaft, zalig stil, zelfs met de fans op volle snelheid (er zit wel een passief gekoelde proc in, en een Zalman 400W voeding). Maar jongens, die stilte is zalig. Je ziet alleen dat hij opstaat, je hoort het niet. Zelfs met de Antec Sonata is het een enorm verschil.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Zet je pc maar is uit. Hoor je dat het duidelijk verschillend is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de 2 HD's laten veranderen naar 1 Seagate Baracuda 7200.8 250 GB. Dit omdat die Raptor nogal veel geluid maakt zeggen ze.

• Xiander
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 23:56:
Ik ga de 2 HD's laten veranderen naar 1 Seagate Baracuda 7200.8 250 GB. Dit omdat die Raptor nogal veel geluid maakt zeggen ze.
Goeie keuze. Mag ik je wel aanraden om je harde schijf in te delen in partities. Dus 1 partitie voor alleen windows (en desnoods wat drivers en zo, ongeveer 10 GB is voldoende). Je pagefile zou ik ook op een aparte partitie zetten, omdat blijkt dat windows nu eenmaal niet graag heeft dat de root en de pagefile op 1 partitie staan (1 tot 2 keer de grootte van je totale ramgeheugen). Aangezien je maximaal 4 primaire partities kan maken per schijf heb je er dan nog 2 over voor bvb. 1) programma's en 2) documenten. Je kan de map 'Mijn documenten' dan laten verwijzen naar de aparte partitie.

Ik heb hier ook verschillende partities en ik vind het heel gemakkelijk. Herinstallatie van windows gaat zo ook veel vlugger omdat je niet eerst alles moet backuppen.

Aanmaken van partities kan gewoon tijdens de installatie van windows (xp en hoger en 2000 waarschijnlijk ook) wanneer je moet kiezen op welke schijf windows moet staan. Als je meer dan 4 partities hebt kan je ook 3 primaire maken en 1 uitgebreide die je dan verder kan opdelen, maar ik weet niet of je tijdens de installatie uitgebreide partities kan maken (je kan natuurlijk ook wachten tot je in windows bent om de overige partities aan te maken).

Zo, misschien wist je dit wel al allemaal, maar uitgebreide posts zorgen nu eenmaal voor een groot aantal keys (zie sig).

Verder veel plezier met je toekomstige systeem.

Typ voor GoT!

Verwijderd

Topicstarter
@xiander bedankt voor je uitleg.

Ik wilde hem idd in partities gaan maken. Alleen wat zijn page files :). Hier heb ik nog nooit van gehoord. Misschien kun je dit nog even uitleggen.

Verwijderd

Dat is een bestand dat windows gebruikt als het Ram-geheugen vol zit. Is natuurlijk omdat het op de hd staat een pak trager. (als ik het goed voorheb)
Help dat echt die pagefile op een andere partitie zetten? Komt goed uit, heb net nog een lege partitie! Hoe doe je dat dan bepalen waar die pagefile moet komen te staan? Hm ik ga al eens direct rondsnuffelen

@DoomHunter
als je "speelgoed" is aangekomen, lekker veel pics posten van die OCZ hé, ben wel benieuwd :9

Verwijderd

OK, heb het gevonden hoe je die pagefile kan verplaatsen.
Is wel bij Win XP Pro Corporate Edition, maar denk dat dat bij alle Win XP versies ongeveer hetzelfde is:
Control Panel -> System -> Advanced -> Settings (bij eerste vakje "Performance") -> Advanced -> Change (bij onderste vakje "Virtual Memory") -> En daar kan je dan de partitie kiezen.

Heb na het veranderen van de partitie wel terug handmatig de minimum en maximum grootte van de pagefile moeten ingeven dus best voor je de partitie veranderd eens kijken hoe groot deze minimum en maximum origineel zijn en dezelfde waardes overnemen op de andere partitie.

Voor die dat Nederlandse windows hebben, als ik het goed voorheb:
Control Panel = Configuratiesysteem
System = Systeem
Advanced = Geavanceerd
Settings = instellingen
Performance = Prestaties ???
Virtual Memory = virtueel geheugen

Mja eigenlijk allemaal simpel wel... ;)

• Xiander
Pagefile.sys is dus eigenlijk gewoon het bestand waar Windows het virtueel geheugen in zet. Je kan het vinden onder:
Configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> Instellingen bij Prestaties -> Geavanceerd -> Wijzigen bij Virtueel Geheugen.

Dan schijf C: aanduiden, geen wisselbestand en op instellen klikken. Dit zeker niet vergeten anders heb je op twee plaatsen een pagefile. Vervolgens andere schijf aanduiden en begingrootte en maximum grootte intypen en op instellen klikken. Dan op ok klikken en pc heropstarten. Begingrootte en maximum grootte mag gewoon gelijk zijn aan de grootte van de partitie. Als je 2 GB neemt voor de pagefile mag je begin en maximum grootte gelijk stellen omdat je toch nooit meer zal nodig hebben (de komende 5 jaar toch zeker niet).

Het voordeel van de pagefile op een andere partitie te zetten is dat er minder defragmentatie kan optreden. Omdat je de grootte vast instelt en de pagefile op een afzonderlijke partitie zet kunnen er op de schijf nooit andere gegevens tussen de pagefile staan. Als je later bijvoorbeeld de pagefile wil vergroten (zorg dan wel dat de partitie groot genoeg is van in het begin), dan wordt het nieuwe stuk gewoon achter het oude stuk gezet terwijl dit waarschijnlijk niet zou zijn moest de pagefile tussen andere bestanden op de windowspartitie zou staan.
Qua snelheid kan he ook uitmaken omdat de partitie met de pagefile nu redelijk vooraan de schijf staat waar de leessnelheid het hoogst is. De partitie met het wisselbestand op een andere schijf (dan die van windows en je programma's) zetten is eigenlijk nog beter.
Zoek verder maar eens op google. Er zijn verschillende plaatsen op het internet waar aangeraden wordt om de pagefile op een aparte partitie te zetten.

PS: pagefile, virtueel geheugen en wisselbestand betekenen dus allemaal hetzelfde.

Typ voor GoT!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ga het zeker weten bekijken als ik mijn nieuwe computer binnen heb. Ik kan er dus ook uit opmaken dat als je geheugen vol zit hij dus die page files gaat gebruiken.

Bedankt voor de uitgebreide informatie van beide heren :). En ik zal zeker even posten of het gelukt is.

Het is alleen jammer dat ik alleen foto's van de buitenkant kan maken en niet de binnenkant. Dit komt omdat de kast gesealed is i.v.m garantie. Als ik de seal losmaak heb ik alleen nog maar de gewone garantie per onderdeel en moet ik, als er iets stuk is alles zelf uitzoeken en het component eruit halen en afleveren bij hun. Opzich ook geen probleem maar het kan dan alleen wat langer duren etc.

Als de seal erop zit dump ik de gehele computer en zoeken ze het zelf maar uit :).

Ik had liever ook geen seal 's erop maar het is niet anders helaas. Dat heb je als je een systeem laat bouwen en niet zelf bouwd.

Verwijderd

Woow, dus nu heb ik 2 swap-files???
_/-\o_ respect voor mezelf ;)

nu je het zegt idd, de factor defragmentatie...
en dus de volgende keer dat ik men windows herinstalleer zet ik de swap dus op een apparte partitie die ook nog eens op een andere schijf staat dan men windows :)

Dat van dat sealen van die kast vind ik toch maar mallafiede praktijken hoor...
Hoe kan je dan controleren of alle onderdelen die je hebt gevraagd er dan ook inzitten :(
Men pc is een paar weken oud, en het was de eerste pc die ik gans zelf in mekaar heb gestoken, en ik ben daar heel content van!!! Daar stap ik nooit meer vanaf....

"Als de seal erop zit dump ik de gehele computer en zoeken ze het zelf maar uit . "
-> dat is wel waar,
tja het is gewoon een kwestie van genoeg ervaring opdoen op gebied van pc totdat je denkt dat je er zelf een in mekaar kunt steken zonder problemen, anders best nog aan de winkel overlaten
maar het blijft wel rot van die seal
controleer dan toch maar goed met detectieprogrammakes ofdat het wel degelijk alle hardware is die je gevraagd hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Ja controleren met programma's doe ik zoiozo. In windows bij apparaatbeheer kan je al heel veel zien en andere ff dxdiag. Maar ik krijg ook alle doosjes van de hardware erbij en software, manuals etc etc. Dus das ook al een controle.

En als hun mensen willen naaien zullen ze niet echt lang bestaan :D.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 11:04 ]

Pagina: 1