Toon posts:

Partitieinfo op HD zelf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb al wat gezocht maar kon het niet echt vinden hier op GoT.

In onze oude PC zit een HD van 13 Gb met windows, en een extra HD van 120 GB met data.
Omdat windows bleef vastlopen (tikken van oude HD) heb ik windows ook op die data disk gezet, dat is dus geen primaire partitie.

Het probleem is nu alsvolgt: beide windows willen niet meer opstarten omdat de oude HD een tik geeft bij het "welkom" scherm, waarna de pc reboot. Ik vrees dat deze HD nu echt dood is (minimaal 4 jaar oud), en ik wil een nieuwe kopen.

Kan ik op deze nieuwe HD gewoon windows installeren, en dan in boot.ini het 2e OS "invullen" zodat ik gewoon gebruik kan maken van windows (en de andere partities) op die 2e schijf, of staan deze partitiegegevens op die eerste HD?

Verwijderd

Dit staat op de eerste HD inderdaad..... Je zou kunnen proberen om boot.ini op een diskette op te slaan, en op de nieuwe schijf te kopieeren.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:10:
Dit staat op de eerste HD inderdaad..... Je zou kunnen proberen om boot.ini op een diskette op te slaan, en op de nieuwe schijf te kopieeren.
Daarmee ben je er nog (lang) niet, want een nieuwe schijf is niet zomaar bootable. Een boot.ini is geen magisch bestand dat meteen je schijf bootable maakt.
Ik zou eerst gewoon eens proberen of je de oude HD nog kunt ghosten ofzo naar de nieuwe aan te schaffen schijf. Met een beetje geluk scheelt je dat weer een hoop werk (mocht de ghost lukken...)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Maar...ik heb die 2e HD dus ingedeeld in partities, en die informatie (aantal, grootte) staat op de 1e HD?

Verder zou ik niet weten hoe ik nog bij die data kan komen, aangezien ik niet in windows kan komen. En ik weet niet echt hoe ik in dos kom vanuit het booten...

Maar ik wil die 2e HD die ik nu heb niet bootable maken ofzo, ik wil gewoon die 1e vervangen, daar een bootdisk van maken, en dan dmv een bootmenu de windows op de 2e HD aanspreken.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 16:28 ]

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
Naar aanleiding van dit topic kom ik toch op de volgende vraag:
Is het zo dat als je een schijf die gepartioneerd is niet in een andere pc kan hangen? Kan deze andere pc die harde schijf dan niet lezen?

Want anders zet je toch gewoon windows op die nieuwe schijf, hang je de andere erbij en klaar is kees. Niets opstarten op oude schijf, twee versies van windows. Op de oude schijf staat dan ook een versie van windows maar dat is dan gewoon data en kan gewoon gedelete worden.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:26:
Maar...ik heb die 2e HD dus ingedeeld in partities, en die informatie (aantal, grootte) staat op de 1e HD?
Nee, gewoon op de 2e HD
Verder zou ik niet weten hoe ik nog bij die data kan komen, aangezien ik niet in windows kan komen.
Ik zeg toch: met een beetje geluk kun je de schijf nog ghosten (zeker het proberen waard), en anders zul je windows op die schijf opnieuw moeten installeren. De boot.ini zoals 'ie nu is kun je kopieëren, maar je kunt natuurlijk ook "de nieuwe" na de installatie van windows gewoon handmatig editten.
En ik weet niet echt hoe ik in dos kom vanuit het booten...
F8 meppen :? Dos-bootflop :?
Maar ik wil die 2e HD die ik nu heb niet bootable maken ofzo, ik wil gewoon die 1e vervangen, daar een bootdisk van maken, en dan dmv een bootmenu de windows op de 2e HD aanspreken.
Dan klopt mijn oplossing toch? Probeer eerst te ghosten als je je huidige windows wil bewaren, en anders installeer je Windows gewoon opnieuw op de "nieuwe" eerste schijf. Die wordt daarmee automatisch bootable.
CBass schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:05:
Naar aanleiding van dit topic kom ik toch op de volgende vraag:
Is het zo dat als je een schijf die gepartioneerd is niet in een andere pc kan hangen? Kan deze andere pc die harde schijf dan niet lezen?
Nee :? Waarom? Het enige zou kunnen zijn dat de schijf NTFS geformatteerd is, maar dan kun je het ownership nemen van alle mappen en bestanden en 'm dus doodleuk lezen.

Het is overigens wel allemaal redelijk besic stuff hier hoor...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
RobIII schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:24:

Nee :? Waarom? Het enige zou kunnen zijn dat de schijf NTFS geformatteerd is, maar dan kun je het ownership nemen van alle mappen en bestanden en 'm dus doodleuk lezen.

Het is overigens wel allemaal redelijk besic stuff hier hoor...
Nou, dan is er toch geen probleem: Nieuwe schijf erin, windows erop, schijf erbij, niet werkende windows dir deleten, draaiend schoon systeem! Avondje werk.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nu de laatste reactie van RobIII lees kan mijn voorgestelde methode dus gewoon werken?

Voor:
HD1: Windows (primair, boot.ini) (deze windows doet het niet eens meer)
HD2: Windows (secundair) (deze windows gebruik ik)

Na:
HD1 (nieuw): Windows opnieuw, boot.ini handmatig aanpassen zodat ik van HD2 kan laden
HD2: geen veranderingen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 17:43 ]

Pagina: 1