[2000] Geen verbinding met Novell NetWare server

Pagina: 1
Acties:

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32
Een klant van mn stagebedrijf heeft 5 werkplekken met Windows XP en Windows 2000 machines. Ze maken hierop gebruik van Exact voor Dos wat via een Netware 4.11 server geserveerd wordt. Aangezien de uitbreidingsmogelijkheden van Exact voor Dos wat beperkt zijn is er besloten over te stappen op Exact 2003. Er is een nieuwe Windows 2003 Server geinstalleerd (standard ed.) in een werkgroep. Voor Exact moet deze nog omgebouwd worden tot DC. Dit zal later gedaan worden ivm de planning.

Afgelopen dinsdag ben ik met een collega op locatie geweest om de server en de werkstations geschikt te maken voor Exact 2003, alle computers stonden in verschillende werkgroepen, ontbrekende drivers, verkeerde videokaartinstellingen, gare kabels etc... Nu zitten 4 van de 5 werkstations en de server in een werkgroep genaamd "<BEDRIJFSNAAM>". Een van de werkstations, een Windows 2000 Pro machine vond dit minder gezellig en weigert in de werkgroep te komen. De werkgroepnaam veranderen werkt niet en ik krijg niets te zien wanneer ik \\computernaam of ipadres doe. De pc is te pingen en krijgt goede ipadressering van de router. Volgens "NET CONFIG WORKSTATION" staat alles goed (werkgroepnaam) maar de PC komt niet voor in de lijst <BEDRIJFSNAAM>.

Een volgend probleem is er met de Novell Client. Deze geeft bij het inloggen aan dat de server en de tree niet gevonden kunnen worden. Op de andere clients werkt dit nog probleemloos. Na een hoop ellende heb ik (telefonisch) met de medewerker het zover gekregen om een nieuwe Novell Client te installeren (4.91). Ook dit werkt niet :/

De pc is duidelijk een beetje de weg kwijt nu maar ik denk dat het een kleinigheidje is (stille hoop O-) ) Is het een kwestie van de netwerkkaart in een ander PCI slot zodat Windows hem als een nieuwe kaart ziet en zo zal configureren? Moet ik alle netwerkonderdelen bij de LAN instellingen verwijderen en opnieuw (laten vinden)installeren? De pc is trouwens nog voorzien van SP2 terwijl 4 al uit is. Dit is niet ons probleem maar kan evt geupgrade worden mocht dit een werkende machine opleveren :)

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

- PC aantal keren in en uit de werkgroep gehaald
- werkgroep "test" en toevoegen aan een andere werkgroep (van pc's van onderburen)
- nieuwe ip adressering gegeven
- nieuwste Novell client
- kabels gecheckt
- remote beheerconsole opstarten (werkt niet)
- remote registry opstarten (werkt niet)
- Novell Client/loginscherm precies ingesteld als een nog werkende machine

wat gegevens:

- Windows 2000 SP2 NL machine
- Norton AV 2005
- 100mbit FD netwerk
- Windows 2003 server als file/exactserver to be
- Netware 4.11 server als file/exactserver
- Dell machine, p3 933, 384mb ram
- werkende internetverbinding (toch nog iets ;) )

Wie helpt me verder.... Kan helaas niet zo 123 fysiek bij de machine komen. Een herinstallatie is mogelijk maar is een laatste redmiddel!

Zoek dus iets om de netwerkverbinding terug te brengen naar standaard oid :)

[ Voor 6% gewijzigd door marccom op 28-04-2005 16:02 . Reden: aanvulling... ]

Whoop!

• marccom
De pc is weer te zien in de werkgroep, bestands en printerdeling was op een of andere manier verdwenen... Nu Novell nog. Alle settings staan exact hetzelfde als bij een werkende machine maar nog werkt het niet :/

Niets van Novell is te zien, geen tree en geen server :|

Whoop!

• marccom
Heeft iemand nog een tip? Morgen ga ik weer naar de klant toe om wat dingen voor Exact te doen en om de server in te richten (schijfindeling etc). Moet gelijk alle clients zoveel mogelijk updaten (service packs installeren e.d.). Mag evt de pc opnieuw installeren als ik hem echt niet meer werkend krijg maar liever niet :)

Whoop!

Verwijderd

Bij de tree en de server heb je daar het ip adres ingevuld? Je zou dat eens kunnen proberen, vul zowel bij tree als bij server het ip adres van de server in. En log daarna in met een gebruiker.

Verwijderd

Hou er rekening mee dat bij de nieuwe client (4.91) er geen workstationmanager meer geinstalleerd wordt. Ik raad je dus aan een oudere versie te blijven gebruiken op een 4.11 server.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:31:
Hou er rekening mee dat bij de nieuwe client (4.91) er geen workstationmanager meer geinstalleerd wordt. Ik raad je dus aan een oudere versie te blijven gebruiken op een 4.11 server.
Workstation Manager is alleen nodig als je ook ZENworks for Desktops 3 gebruikt. Heeft niets met NetWare te maken.

• marccom
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:27:
Bij de tree en de server heb je daar het ip adres ingevuld? Je zou dat eens kunnen proberen, vul zowel bij tree als bij server het ip adres van de server in. En log daarna in met een gebruiker.
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik morgen eens proberen. Heb alleen geen idee of deze server wel met IP werkt of alleen op IPX... Enig idee hoe ik dat check (Novell is al fftjes geleden voor me :) )
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:31:
Ik ben niet bekend met Workstation Manager. Een oudere client installeren is mogelijk, kan ik mn huidige versie zomaar downgraden zonder nog meer problemen?
JoetjeF schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:43:
[...]

Workstation Manager is alleen nodig als je ook ZENworks for Desktops 3 gebruikt. Heeft niets met NetWare te maken.
Heb ook geen kennis van ZENworks. Ik denk niet dat dit gebruikt word. Hoe kan ik dit controleren? Er is helaas niemand meer werkzaam die hier wat van zou kunnen weten...

Whoop!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

marccom schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:43:
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik morgen eens proberen. Heb alleen geen idee of deze server wel met IP werkt of alleen op IPX... Enig idee hoe ik dat check (Novell is al fftjes geleden voor me :) )
NetWare 4.11 ondersteund alleen IPX, weet je zeker dat je IPX ook geinstalleerd hebt? De properties van de netwerk kaart moet iets van "NWLink IPX/SPX" laten zien. Hier kan je ook de Frame type zetten (Ethernet 802.2 of Ethernet 802.3). Dit kan je controleren door op de server "CONFIG" in te typen.
Ik ben niet bekend met Workstation Manager. Een oudere client installeren is mogelijk, kan ik mn huidige versie zomaar downgraden zonder nog meer problemen?
Het is het beste als je de Novell Client eerst uninstalled en dan de oudere Client installeerd. Lijkt me niet nodig trouwens.

Met een tool als ethereal kan je de trafic tussen jouw client en de server bekijken. Met deze informatie is het veel makkelijker om te zien wat er fout gaat.

Dit is trouwens allemaal uit het geheugen gegraaft, dus het kan zijn dat het een beetje 'onnauwkeurig' is ;)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

JoetjeF schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:17:
[...]

NetWare 4.11 ondersteund alleen IPX, weet je zeker dat je IPX ook geinstalleerd hebt? De properties van de netwerk kaart moet iets van "NWLink IPX/SPX" laten zien. Hier kan je ook de Frame type zetten (Ethernet 802.2 of Ethernet 802.3). Dit kan je controleren door op de server "CONFIG" in te typen.

[...]
Het is het beste als je de Novell Client eerst uninstalled en dan de oudere Client installeerd. Lijkt me niet nodig trouwens.

Met een tool als ethereal kan je de trafic tussen jouw client en de server bekijken. Met deze informatie is het veel makkelijker om te zien wat er fout gaat.

Dit is trouwens allemaal uit het geheugen gegraaft, dus het kan zijn dat het een beetje 'onnauwkeurig' is ;)
Alstie 4 van de 5 WS netjes heeft verbonden met de NW Server zal het wel niet aan de server liggen he ;)

@ marccom:
Je ziet de NW server wel of ook helemaal niet.

Deze advertentieplaats is te huur!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

RammY schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:54:
Alstie 4 van de 5 WS netjes heeft verbonden met de NW Server zal het wel niet aan de server liggen he ;)
Ik neem aan dat je over het eerste stukje hebt? Achteraf kan ik me inderdaad voorstellen dat je denkt dat ik het over de server heb, maar ik bedoelde echt de workstation :>

• marccom
JoetjeF schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:17:
[...]

IPX/SPX Frame type staat op "auto" net als bij de andere machines. Uiteraard is IPX geinstalleerd, het kan misschien zijn dat dit de weg een beetje kwijt is? Morgen maar is verwijderen en opnieuw installeren en kijken of dat effect heeft, zoiets stond voor TCP/IP in de handleiding van mn netwerkkaart onder Windows 95 :D
[...]

Zal er morgen ff Etherreal tussen zetten inderdaad. Heb net even overlegd met mn stagebegeleider en moet er niet al te veel tijd meer insteken, opnieuw installeren is misschien gelijk beter voor de pc (gebruiker had al meer foutmeldingen e.d.) IIg bedankt :)
RammY schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:54:
[...]

@ marccom:
Je ziet de NW server wel of ook helemaal niet.
Ik begreep er uit dat het over de client ging :)

De NW server is op alle clients te zien (in mijn netwerklocaties), bij de betreffende computer is niets van Novell te zien, ook niet in de "Novell connections" Hij geeft aan dat de server of tree niet te bereiken is. Wie heeft de boom omgezaagd ;)

[ Voor 21% gewijzigd door marccom op 02-05-2005 16:08 ]

Whoop!

Verwijderd

NetWare 4.11 zal IPX zijn. De IP in NW4.11 was niet zo erg geslaagd (zacht uitgedrukt). Maar dat zie je snel genoeg aan de configuratie van de werkende pc's

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:51:
NetWare 4.11 zal IPX zijn. De IP in NW4.11 was niet zo erg geslaagd (zacht uitgedrukt). Maar dat zie je snel genoeg aan de configuratie van de werkende pc's
Je bedoelt zeker 'niet aanwezig' :) De tcp/ip stack in NetWare 4.11 was gewoon goed, helaas kon de NCP Kernel er niet meeoverweg ;)

• marccom
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:51:
Alle pc's staan ingesteld op DHCP. Deze configuratie krijgen ze van een Linux machine (ik denk een Slackware distro) Qua Novell ben ik geen andere instellingen tegengekomen bij de eigenschappen van de netwerkkaart. Ik geef de pc nog een half uur. Mocht het dan niet lukken gaat de XP (er mag gelijk geupgrade worden) cd erin. Op een nieuwere machine werkt dit icm de nieuwste Novell client ook goed :) Uiteraard wordt het wel een schone install. Wanneer dit gebeurd is ga ik de server promoveren naar DC en misschien SP1 installeren, mn begeleider ging uitzoeken of het effect had voor Exact.

Whoop!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

marccom schreef op maandag 02 mei 2005 @ 16:04:
[...]

Ik begreep er uit dat het over de client ging :)

De NW server is op alle clients te zien (in mijn netwerklocaties), bij de betreffende computer is niets van Novell te zien, ook niet in de "Novell connections" Hij geeft aan dat de server of tree niet te bereiken is. Wie heeft de boom omgezaagd ;)
Protocollen verrot op de WS?
Nic niet lekker?
Probeer es met n ander schijfje en dan ff een schone install. (of bv een live cd (alstie IPX heeft :? ) )

Deze advertentieplaats is te huur!

• marccom
Vanmorgen heb ik als eerste de protocollen verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Hierna werkte het weer... Er waren alleen nog fouten op Exact (voor Dos). Deze liep vast door geheugenfouten. Ik heb hierna besloten om de pc opnieuw te installeren (bijlages verzenden vanuit Outlook ging ook ineens niet meer :?) met Windows XP. Dit was rond de middag klaar waarna ik begon met de Novell client. Ik ben begonnen met 4.91. Dit werkte niet. Na een hoop rommelen en instellingen checken werkte het ook nog niet. Toen heb ik m gedowngrade naar 4.81sp1 (stond op andere werkende pc) en toen werkte het...

Heb ook vandaag de server naar DC gepromoveerd en volgende week zal ik alles in gaan stellen qua profielen/logins e.d. dus dan gaat Novell ook weer op de schop (er worden shares vandaan gehaald en er wordt op geprint). Hoop dat het dan beter gaat want zoiets als vandaag zit ik niet zo op te wachten :) Is er iemand bekend in de combinatie Windows Server 2003 (standard edition) met Netware 4.11 (kan iig al geen pc's in het domein toevoegen omdat er al een verbinding met "een server" is (volgens XP) :?

Whoop!

Pagina: 1