HD draait alleen in PIO mode

Pagina: 1
Acties:

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-03 16:20
Sinds gister draait me ene HD in eens in PIO mode (ben er achter gekomen nadat me pc heel traag werd en een benchmark sisoftsandra gaf een schrijf snelheid aan van 4000 KB/s :X en de waarschuwing dat dit te langzaam is )

Deze HD, een maxtor 40GB (3 jaar oud ofzo), staat samen met een nieuwere maxtor 120GB (1,5 jaar oud ofzo) op het primaire ide kanaal. De 40GB draait op PIO mode terwijl de 120GB vrolijk op ultra dma 6 mode draait.

Ik heb eigenlijk niets aan me systeem veranderd in de afgelopen tijd (behalve video driver updates), en ben dus maar gaan kijken in de bios.

Ik vond hierin de mogelijkheid om iets manual in te stellen: slave of master, en acces mode (ik dacht hebbes), alleen in acces mode kon ik kiezen voor: Auto, Large, LBA, maar geen PIO of dma.

Iemand een idee wat mijn harddisk in PIO forceert? Of is dit een teken dat hij het gaat begeven :X

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

In Apparaatbeheer je IDE controller weer instellen op DMA Indien Mogelijk, mocht ie dan nog niet op een UDMA modus gaan draaien, de IDE controller en de schijf verwijderen uit Apparaatbeheer en opnieuw opstarten :)

Dit is het standaard geval, als je applicaties van VIA of Intel gebruikt kan het zijn dat de DMA instellingen niet in deze standaard Windows venstertjes zitten.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Heb ik ook eens gehad, het bleek Windows (2k) te zijn die vond dat de schijf na verloop van tijd teveel errors gegeven had en hem daardoor op PIO forceerde. Het is een soort nood-aansturing van Windows om in elk geval nog bij je data te kunnen. Het is inderdaad een teken dat je harde schijf niet meer helemaal 100% is (anders zouden er geen udma errors komen). Ik neem aan dat je de kabel al vervangen hebt, just in case.
In mijn geval hielp een herinstallatie van Windows wel (dan is hij zijn eigen log-file natuurlijk kwijt waarin stond dat de schijf problemen gaf), maar een paar dagen later was het weer raak. Toen de schijf maar vervangen -> probleem weg.
Test je schijf eens met Powermax van Maxtor. (alhoewel die een momentopname maakt en Windows het over een langere tijd kan controleren).

• Erik070
Je bedoelt beide apparaten uninstallen van apparaatbeheer?

Maakt het niet uit dat de hd het besturingssysteem bevat (winxp)?

(zit redelijk nieuwe ata kabel aan, ongeveer 4 maanden oud, zonder probs)

[ Voor 24% gewijzigd door Erik070 op 28-04-2005 15:04 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:01:
...... Het is inderdaad een teken dat je harde schijf niet meer helemaal 100% is (anders zouden er geen udma errors komen). Ik neem aan dat je de kabel al vervangen hebt, just in case.
......
Da's dus onzin :) Het *kan* aan de schijf liggen, maar ook aan drivers, kabels, andere IDE apparaten op dezelfde kabel, eventueel BIOS/firmware van controllers, you name it :)

En om em weer op een UDMA mode te krijgen is echt geen herinstallatie nodig :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Da's dus onzin :) Het *kan* aan de schijf liggen, maar ook aan drivers, kabels, andere IDE apparaten op dezelfde kabel, eventueel BIOS/firmware van controllers, you name it :)

En om em weer op een UDMA mode te krijgen is echt geen herinstallatie nodig :)
Tuurlijk kan het aan drivers/andere apparaten etc liggen, maar wat ik zo lees is dat hij dat al gecontroleerd heeft.
Op deze site: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;817472 wordt beschreven wat ik bedoelde en dat kan bij hem dus zeker ook het geval zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 15:09 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mwa, het lijkt me dan handig om eerst even je event-log te bekijken. Àls Windows dan de disk op PIO mode heeft gezet vanwege de errors, kun je eerst even nagaan of deze errors wel aanwezig zijn. Kan je niks vinden in je logboek, denk ik dat de oorzaak toch ergens anders zit. Mocht je nog steeds onzeker zijn, kan je altijd nog testen met het diagnostische programma van MaXtor. :)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb dit ook gehad met mijn maxtor schijf in Windows XP, de een draaide vrolijk UDMA6 en de andere alleen maar PIO en ik krijg hem met geen mogelijkheid op UDMA..
Nu was het zo dat de bootschijf op PIO mode zat en in een verwijderbare bracket zat.
Nadat me Windows heel veel problemen toen ik de HD in het apparaatbeheer had verwijderd, heb ik maar Windows opnieuw geinstalleerd en de HD gewoon in mijn case gehangen en nu loopt hij zonder problemen op UDMA6..:D

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 28-04-2005 15:17 ]

Verwijderd

Dj-sannieboy schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:16:
Ik heb dit ook gehad met mijn maxtor schijf in Windows XP, de een draaide vrolijk UDMA6 en de andere alleen maar PIO en ik krijg hem met geen mogelijkheid op UDMA..
Nu was het zo dat de bootschijf op PIO mode zat en in een verwijderbare bracket zat.
Nadat me Windows heel veel problemen toen ik de HD in het apparaatbeheer had verwijderd, heb ik maar Windows opnieuw geinstalleerd en de HD gewoon in mijn case gehangen en nu loopt hij zonder problemen op UDMA6..:D
Dat lijkt inderdaad op een crc error probleem veroorzaakt door je bracket (bracke aansluiting? :))

• Erik070
Hmm.. ik vrees het ergste

Heb het event log bekeken

vanaf 21/4/2005
veel deze error (stuk of 30):
The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.

met source Atapi

en 2 keer deze, maar pas sinds gisternacht (traagheid al constateerde ik op dinsdag nacht)
An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation.

met als source Disk

Kan alleen nergens echt (zo snel) vinden dat widows de hd in PIO heeft gezet.
Maar de bovenstaande errors zijn volgens mij niet echt oke

Verwijderd

Kan alleen nergens echt (zo snel) vinden dat windows de hd in PIO heeft gezet.
Maar de bovenstaande errors zijn volgens mij niet echt oke
Dat lijkt inderdaad op het probleem wat ik aangaf. In heb nog nooit in een event log exact kunnen zien dat Windows de schijf op PIO forceert, maar hij doet het blijkbaar gewoon als er teveel van dezelfde errors komen.
Heb je al getest met Powermax?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Verwijder de IDE controller waar je hdd eens en reboot. Met een beetje geluk wordt de hdd dan weer op udma gezet.

tvw

• Erik070
klinkt misschien vreemd, maar ik heb geen floppy drive om Powermax op te draaien.

Dit kan niet op een cd ofzo?

• Erik070
Heb inmiddels laatste nforce drivers voor me mobo geinstalleerd.

Hij draait nu weer in ultra dma 6 :)

Maar ik ga alvast geld opzij zetten voor een nieuwe hd, het zal vast niet lang duren voordat dit probleem weer boven water komt.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

De meldingen die jij hier neerzet hoeven niet perse veroorzaakt te worden door de schijf zelf :)

Kan net zo goed driver, kabel, controller, firmware etc zijn :)
Let gewoon ff op of je na installatie van die nieuwste drivers de meldingen nog eens in je logs krijgt, of of je HD weer op PIO gezet wordt.

En inderdaad, schijf ff testen met tooltje van fabrikant kan nooit kwaad :)

[ Voor 4% gewijzigd door roelio op 28-04-2005 18:15 ]

Verwijderd

die 30 timeout error kwamen van de source Atapi. Dit is dus de cd rom / DVD speler. Betekent dus gewoon dat ie op een schijfje aan het wachten was die er niet meer in zat of zoiets dergelijks.

De 2 laatste errors waren inderdaad wel van de HArddisk afkomstig

• Erik070
hopelijk ligt het inderdaad aan de driver. Het was een Microsoft driver, vervangen voor een nforce ide driver (leek me wel handig op een nfore 2 mobo)

Tot dus ver geen errors gehad :) in het log.

1 ding blijf ik vreemd vinden, sinds dinsdag nacht heeft hij dit probleem (heb toen niet gechecked of het al PIO was, maar systeem was ineens rette traag), alleen kan ik van dinsdag en daarvoor geen enkele error vinden in het log, pas vannacht en vanmorgen gaf hij die error. Maarja, hier moet ik maar mee leven (gaat prima dat leven zonder te weten waarom dit zo is ;) ).

Verwijderd

Daar heb ke gelijk in. Hoe meer je weet hoe ongelukiger zeg ik maar.

Ik had ook zo een harddisk die ineens erg traag was zo rond 4Mb/s in plaats van 35Mb/s. Was toen twee jaar oud.
Ik hem naar de winkelgebracht om hem daar te testen en daar deed ie helemaal niets meer. Kreeg toen gewoonweer een spilternieuwe. Bleek dat er nog een jaar garantie opzat. Dat was dus drie jaar terwijl ik dacht dat het 1 jaar was.
Dat was dus een geluk bij een ongeluk.

MEt harddisk moet je ALTIJD >:) rekening houden dat ze een keer kapot gaan en data verliezen door wat voor oorzaak dan ook. dus belangrijke data altijd dubbel weg schrijven en backuppen.

• Erik070
gelukkig ben ik daarvan op de hoogte, toen dit gebeurde, als eerste alle belangrijke data gebackupt (wat wat dan ook, vervelend dat nederengels).

Heb tot nu toe nog geen overleden hd's meegemaakt, maar ik heb altijd in me achterhoofd gehad dat dit weleens zou kunnen gebeuren (pc staat bijna 24/7 aan).
Pagina: 1