[FreeBSD] Quota over NFS

Pagina: 1
Acties:

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:35

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik ben aan het testen met een setup, waarbij ik 2 webservers via remote boot (PXE/TFTP/NFS) op de data van een fileserver met RAID laat draaien. Dit heeft als voordeel dat als 1 server crashed (bijv. RAM/CPU/memory), je eenvoudig een ander kunt booten, die dan de data van die ene server kan overnemen. Fileserver moet je dan alleen wel redundant uitvoeren.

Anyway, ik heb nu in principe alles werkend, met lockd en rquotad. Alleen met rquotad kun je alleen quota's opvragen (dus niet instellen) op de clients (webservers) en je gaat dan ook UID's delen, terwijl er juist 2 servers op draaien met verschillende UID's.

Wat ik dus eigenlijk het liefst wil is een situatie waarbij quota's over NFS eigenlijk lokaal op de webservers worden gedraaid, dus een soort van quota emulatie ofzo. Is er zoiets mogelijk of is er een goed alternatief?

Ik heb overigens de search gebruikt en loop al een paar uur te zoeken op Google, maar ik kan echt niks vinden. Heb al geprobeerd of ik misschien FreeBSD voor de gek kon houden, zodat die denkt dat het NFS lokaal is en dan gewoon quota's aanmaakt, maar dat wil niet. Ik heb verder ook niet een alternatief voor quota's of rquotad gevonden.

Wat ruist er door het struikgewas