Toon posts:

Pc Freezed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay dit wordt mijn eerste post hier en ik zit met een probleem waarbij ik niet meer weet wat ik moet/kan doen of waar het aan ligt. Ik heb dit op een ander forum gepost maar ook daar kon niemand me helpen dusverre. Ik zal ff het een en ander quoten.
Mijn pc loopt met spellen soms vast. En dan bedoel ik vast alsin het beeld freezed en het geluid stopt. Ik kan verder niks meer doen behalve resetknop indrukken. Nu is dit alleen zo als mijn case gesloten is. Als ik mijn case open laat dan is alles in orde. Nu heb ik dit al gehad sinds ik hem gekocht heb en ik heb er 2 fans ingebouwd. 1 in en 1 out. van ongeveer 26,5 CFM ( zegt mij vrij weinig :) ) en het probleem leek verholpen. Alleen lijkt het nu weer terug te komen ( kamertemperatuur warmer -> zon enzo ).

Mijn vraag is: wat doe ik hieraan? en wat is het? ( videokaart lijkt me niet aangezien er geen artifacts komen en mn cpu ( AMD 64 3400+ ) lijkt me ook niet het probleem ( MBM5 geeft verder niks aan, kan ook dat mn sensor kapot is :Y) )

Moet ik een betere cpu koeler kopen ? ( zit nu een standaard AMD koeler op ) of maar meteen drastisch en watercooling schaffen. ( geld zat, ja toch :+ ) Of ligt het uberhaupt niet aan mn cooling :?

Specs:
Amd 64 3400+
MSI K8Neo Platinum
GRA Pixelview FX6600GT 128MB
2x 512 RAM DDR/400
HDD 200GB 7200 Maxtor
550W Voeding
DVDR LiteOn SOHW 1653S

Btw er komt ook echt een hitte uit t ding als ik voel aan de achterkant. Is er misschien een mogelijkheid om mn casefans harder te laten draaien?
Btw2. een vriend van me zegt net dat hij absoluut niet mag/kan vastlopen op cooling als je m niet geoverclocked hebt ( wat ik dus niet heb ). Ik weet t echt niet meer :(
Toen had ik zoiets van, he, misschien is mn cpu/geheugen wel brak. Ik heb toen wat nachtjes memtest en prime95 torture test gedraaid maar niks. Geen erros, geen fouten, geen reboot en mn cpu werd op zn max 52 graden.
Hij blijft het doen ( painkiller ) zelfst met de side open ( nu heb ik godverdomme krassen op mn casemod :( ) heb uit absolute frustratie maar naar Gistron gebeld, waar ik hem besteld had. Moet m nu opsturen volledig gefrankeerd, verzekerd en met beschermingsspul ( waar haal ik dat vandaan ? ) Kut, dat gaat me weer onnodig geld kosten en ik ben bang dat ze over die casemod gaan zeiken: Ja sorry maar als u in uw case snijdt dan moet u ook maar de gevolgen dragen, doei. Ik zie t al gebeuren. Ik heb die casemod trouwens perfect veilig uitgevoerd, alle hardware eruit gehaald en in quarantine gezet zodat zelfst het kleinste metaaldeeltje geen hardware kon bereiken. Daarna alles met een compessor afgespoten ( de case dan niet de hardware :+ ) en ik ben altijd uiterste voorzichtig met statisiteit

Auw hoer, moet ik mn hele schijf weer gaan opruimen zodat die gasten niet overal in gaan zitten enzo, sjezus heb ik hier geen zin in :(
Zover gaat het verhaal. Ik heb dit issue eigenlijk al vanaf dat ik m gekocht heb (februari) en dacht toen dat het aan koeling lag, heb toen 2 casefans erin gemod en mn sidepanel, en t leek eventjes goed te gaan. Maar nu gaat het van kwaad tot erger. Renderen gaat perfect, en die stresstest dus ook, alleen bij spellen hoef ik maar 4 minuten bezig te zijn of pats. Hij valt uit.

Ik 'moet' m dus opsturen, maar dan ben ik bang dat ze over die casemod gaan zeuren en verder heb ik ook niet echt zin om mn hele (volle) harde schijf op te ruimen. Heeft iemand dus een laatste oplossing voordat ik mezelf voor de leeuwen gooi.

Ik heb gezocht @ got, vandaar dat ik achter dat prime95 gekomen ben. Maar dit gaat me boven mn petje, als iemand tot hier gekomen is met lezen, bedankt :) ik hoop dat er een oplossing is.

/me begint alvast met backuppen :'(

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 14:04 . Reden: typo ]

Verwijderd

Oke welke merk voeding is het dan want 550watt zegt niet altijd heel veel als het bijv. Qtec is ofzo dan..... :r , probeer misschien andere videokaart drivers www.nvidia.com.
Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:10:
Oke welke merk voeding is het dan want 550watt zegt niet altijd heel veel als het bijv. Qtec is ofzo dan..... :r , probeer misschien andere videokaart drivers www.nvidia.com.
Succes :)
Andere drivers had ik allang gedaan, iets van 5 verschillende maar t maakt allemaal niks uit. De voeding is van Power Supply Super Silent ( is dat uberhaupt een merk ? ) er staat verder niks bij nl.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 14:14 ]

Verwijderd

ik weet niet of die videokaart een temp. sensor heeft maar check je temp eens en ook tijdens het gamen want ,warmt is de grootste vijand voor je pc :+

• jackal.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:40
Misschien kun je even op je gemak http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492 ff doorlezen. Veel handige info...

[ Voor 3% gewijzigd door jackal.nl op 28-04-2005 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:15:
ik weet niet of die videokaart een temp. sensor heeft maar check je temp eens en ook tijdens het gamen want ,warmt is de grootste vijand voor je pc :+
Is het niet zo dat een videokaart eerst artifacts gaat vertonen voordattie blijft hangen, dit doet mijn pc nl niet.

Verwijderd

hmm erg vaag dit meer ook omdat je een torture test doorstaan lijkt het mij bijzonder vreemd dat het aan je mem mobo of cpu ligt...

ik verdenk dus met de informatie die je geeft je video kaart of de instellingen van deze... probeer eens (ik zie dat je net een nieuwe pc hebt) met jou oude video kaart te testen of je wel games kan spelen... dit zal dan wel niet zo soepel gaan maar als ie het dan wel doet, weet je gelijk wat de boosdoener is..

het hoeft namelijk lang niet altijd aan drivers te liggen, ik had heel vroeger ook een videokaart die werkte in elke pc waarin ik em geprobeert heb, behalve in mijn eigen...

• link_mario
  • Laatst online: 21:47

link_mario

Ofwa?

Mischien is je temp. sensor brak en staat er in de BIOS ingesteld dat de pc uitfloept of vastloopt als er ** graden word gehaald. Lijkt me zelf onwaarschijnlijk, aangezien je zegt dat er ook hete lucht achteruit komt.....

Kijk eens goed naar je airflow, hangen er geen kabels oid voor? dan kan 't zijn dat die ene in helemaal geen nut heeft, want voordat 't om die kabels heen is, is het alweer warm. Werk je kabels eens weg, mischien dat dat helpt(met kabels bedoel ik dus in dit geval je voeding, hardeschijf, alle interne kabeltjes.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad niet helemaal opgeruimt daarbinnen, ik zal eens iets aan de kabels gaan doen en dan kijken of dat een oplossing bied maar ik ben bang van niet, mn sensor geeft geen hogere waarde aan dan 53 graden stressed. Ik heb hier nog 1 videokaart liggen maar dat is een gforce 2 en volgens mij is dat niet te vergelijken met die wat er nu in zit.

In hoeverre is mn garantie weg door mn casemod?
edit: 2 blowholes en een logo in sidepannel + gespoten. Ik had alle hardware uit de case (duh) en heel voorzichtig met statischiteit ( lees ook hierboven ).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 15:00 ]

• link_mario

link_mario

Ofwa?

Nou als je een strenge medewerker hebt die je pc test wil ie 'm mischien wel eens afkeuren. Maar ik denk dat ie wel door de garantie gaat komen.

Mischien zit een van de 2 coolers er niet helemaal goed op? zoals bijv. je VGA cooler, of je CPU cooler. Controleer dat eens.

Verwijderd

Topicstarter
link_mario schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:55:
Nou als je een strenge medewerker hebt die je pc test wil ie 'm mischien wel eens afkeuren. Maar ik denk dat ie wel door de garantie gaat komen.

Mischien zit een van de 2 coolers er niet helemaal goed op? zoals bijv. je VGA cooler, of je CPU cooler. Controleer dat eens.
Cpu koeler heb ik eraf gehaald en dat blok wat eronder zit ontdaan van stof, de vga cooler kreeg ik er niet af in de zin van: ik had geen schroevendraaier die zon kleine kop had dat ik die schroefjes eruit kon draaien :+

Ik heb btw besloten om het ding pas op te sturen in het allerlaatste geval. T gaat me echt minimaal 20 euro kosten om t ding alleen op te sturen laat staan dozen en inpakspul kopen :W. Ik ga eerst eens een andere videokaart erin dumpen ( moet ik nog regelen ) en anders een flinke waaier op de kast ( om te kijken of het toch de koeling is. ) ondertussen mag deze open blijven, mensen die zoiets hebben van : HE! ik heb de oplossing! mogen dat natuurlijk altijd postten :D ik zal iedere dag proberen up to date te houden en echt in t laatste geval opsturen. En dan maar bidden dat ze niet gaan zeuren. Ik zie btw niet in hoe het snijden in een case invloed kan hebben op de garantie van de hardware. Ik bedoel als ik die hardware in een weet ik veel wat stop dan stop ik dat daar in. Als ik er alles volgens het boekje in stop en t vervolgens kapot gaat dan kan ik er niks aan doen, of werkt t zo niet. Geldt de garantie bijvoorbeeld alleen als het in een systeemkast zit die aan de voorwaarden van dit en dat doet.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:24:
[...]

Is het niet zo dat een videokaart eerst artifacts gaat vertonen voordattie blijft hangen, dit doet mijn pc nl niet.
hoeft niet, op de pc van mijn ouders had ik ook dat in games in 1x pats boem ging hangen als ik de Geforce 2 MX 400 te ver overklockte :P en de temperatuur daalt enorm als je ook maar een seconde geen 3d aplicatie meer draaid

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op donderdag 28 april 2005 @ 20:22:
[...]

hoeft niet, op de pc van mijn ouders had ik ook dat in games in 1x pats boem ging hangen als ik de Geforce 2 MX 400 te ver overklockte :P en de temperatuur daalt enorm als je ook maar een seconde geen 3d aplicatie meer draaid
Maar mijnes is niet overgeclocked :+ Maar mn videokaart wordt dan te warm denk je. Ik ga zsm proberen om een andere te testen. Het MOET bijna wel aan de videokaart liggen. Toch raar dat een niet overgeclocked originele videokaart te warm wordt?

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

miss dat de cooler verkeerd gemonteerd is (fabricage fout) of dat de fan niet lekker loopt of zo...

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• link_mario

link_mario

Ofwa?

Haal je videokaart er uit, en kijk eens of er stof in de fan van de videokaart cooler zit. Toen ik dat hier bij deze geforce2GTS er uit sloopte(enkel het stof he, niet het fannetje) hielp dat ook weer.

Edit: Typo 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door link_mario op 29-04-2005 09:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
link_mario schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:06:
Haal je videokaart er uit, en kijk eens of er stof in de fan van de videokaart cooler zit. Toen ik dat hier bij deze geforce2GTS er uit sloopte(enkel het stof he, niet het fannetje) hielp dat ook weer.

Edit: Typo 8)7
Stof had ik er al uitgeblazen, maar ik denk dan dat de koeler t niet goed doet of dat de videokaart in zn geheel gewoon brak is.

Verwijderd

Topicstarter
Updatetje:

Ik heb nu het een en t ander getest maar het is eigenlijk alleen maar onduidelijker geworden.

1. Een andere videokaart in mijn pc ( Nvidia Ti 8400, zonder extra stroomtoevoer ) En hij bleef niet hangen.

2. Mijn videokaart ( die wel extra stroomtoevoer heeft ) in een andere pc, zonder de extra stroomtoevoer aan te sluiten en hij liep zonder hangers.

3. Andere voeding in mijn pc en eigen videokaart erin met stroomtoevoer op videokaart aangesloten, blijft hangen.

4. Andere voeding in mijn pc en eigen videokaart erin zonder stroomtoevoer op videokaart, geen hangers.

5. Eigen voeding in mijn pc, eigen videokaart zonder stroomtoevoer, geen hangers.

Een hele aparte::

6. Andere voeding in pc, eigen videokaart zonder stroomtoevoer, geen hangers, een kwartiertje gespeeld, voeding van videokaart aangesloten en verder gespeeld zonder hangers.

Ik ga nu testen met mijn videokaart in een andere pc met de stroomtoevoer van de videokaart aangesloten. Misschien dat t stekkertje van de videokaart kapot is, dat het daar aan ligt. Wel raar is het dat als mijn videokaart op mijn mobo geen extra stroom krijgt dat ik dan een schermpje krijg dat er niet genoeg stroom is op mn kaart en dat de kaart daarom gedowngrade is. Als ik de kaart in een andere pc stop en niet van extra stroom voorzie dan krijg ik deze melding niet.

De andere pc is vergelijkbaar met mijn systeem. Ook AMD en specs zijn iets minder. Maar het is niet veel ( het beste van het beste van een jaar geleden :) )

Verwijderd

Topicstarter
w00 fucking 00t

We hebben t!

7. Getest bij andere pc met mijn videokaart met! extra stroom. En hij bleef hangen!

Dus is blijkbaar de stroomtoevoer naar de videokaart kapot. En hij bleef dus zo af en toe hangen omdat hij niet altijd extra stroom ( peak ) nodig had.

Dus gaat morgen de videokaart terug naar de leverancier. Als iemand nog iets heeft van, dat ligt daar niet aan dan mag hij t altijd zegggen :')
Pagina: 1