Het wel en wee van PAL en NTSC bij LCD TV

Pagina: 1
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik wil binnenkort overgaan tot aankoop van een serieuze plasma of LCD TV. De verschillen, voordelen en nadelen tussen plasma en LCD worden overal uitvoerig besproken, het is dus makkelijk googlen om daar een keuze tussen te maken.

Wat me meer boeit is het verschil tussen PAL en NTSC. Ik heb altijd gedacht dat dit enkel met de frequenties te maken had, iets wat volgens mij bij LCD in veel mindere mate belangrijk is. Omdat ik regelmatig dingen uit Amerika haal en in Europa woon moet mijn toekomstige TV dus zowel PAL als NTSC ondersteunen.

Nu is de vraag dus, geldt het PAL/NTSC principe nog steeds bij LCD zoals vroeger bij gewone TV's? Of ondersteunen alle LCD's zowel PAL als NTSC? Productspecificaties geven niet echt duidelijkheid op dit gebied. Bijvoorbeeld een LCD van philips:
code:
1
2
3
4
5
Tuner/ontvangst/transmissie
Antenne-ingang :  75 ohm coaxiaal (IEC75)
Tunerbereik. :  Hyperband, S-kanalen, UHF, VHF
Televisiesysteem :  PAL, SECAM
Video afspelen :  NTSC, PAL, SECAM

Televisiesysteem geen NTSC, video afspelen wel. WTF? Iemand die hier net even iets meer duidelijkheid in kan brengen? Kan ik hier bijvoorbeeld mijn amerikaanse GameCube op aansluiten?

Voor de rest nog 2 mini extra vraagjes. Als ik een 76cm LCD TV koop, is het toestal dan 76cm diagonaal, de zichtbare ruimte, of is dit bij elke fabrikant anders? Ander vraagje; ik heb bij mediamarkt eens gekeken naar enkele TV's, maar het veranderen van zender ging nogal traag. Het duurde bijna anderhalve seconde voor de volgende zender in beeld was. Iets typerend voor LCD of enkel bij dat toestel?

[ Voor 3% gewijzigd door Little Bear op 28-04-2005 13:12 ]

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Om een lange uitleg kort te houden. Je kunt er met die specs vanuitgaan dat de -ontvanger- niet geschikt is voor NTSC. Maar als je een NTSC signaal aanvoert op een van de overige ingangen zal hij dit wel accepteren. Heeft te maken met kleurverwerking en aantal Hz.
Dus als je er ook NTSC signalen mee wilt onvangen via de ingebouwde ontvanger dan gaat dat dus niet goed. Die doet alleen PAL.
Zou je met een externe ontvanger werken die wel NTSC aankan, dan kun je dat natuurlijk wel weer netjes aan de TV voeren.
Verder hangt het vd fabrikant af hoe netjes ze die ondersteuning hebben verzorgd. Want anders krijg je niet altijd even vloeiend beeld, of zit je met foute kleuren of zelfs z/w.
Ook de stroomvoorziening is daar anders, maar daar heb je dus alleen last van als je het hele apparaat mee zou slepen :).

[ Voor 59% gewijzigd door _XipHiaS_ op 28-04-2005 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57

jasjenl

Liab A Tymo

Little Bear schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:11:Voor de rest nog 2 mini extra vraagjes. Als ik een 76cm LCD TV koop, is het toestal dan 76cm diagonaal, de zichtbare ruimte, of is dit bij elke fabrikant anders?
Volgens mij is bij een lcd, in tegenstelling tot een crt, de opgegeven diagonaal ook daadwerkelijk de zichtbare beeldgrootte.
Ander vraagje; ik heb bij mediamarkt eens gekeken naar enkele TV's, maar het veranderen van zender ging nogal traag. Het duurde bijna anderhalve seconde voor de volgende zender in beeld was. Iets typerend voor LCD of enkel bij dat toestel?
Ik heb zelf een 4 jaar oude gewone crt tv (Loewe Xelos) en die zapt ook vrij langzaam (seconde of 2 voor je bij de volgende zender bent, tussendoor zie je zwart beeld), dus dat komt bij wel meer tv's door. Je went er aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Little Bear schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:11:
code:
1
2
3
4
5
Tuner/ontvangst/transmissie
Antenne-ingang :  75 ohm coaxiaal (IEC75)
Tunerbereik. :  Hyperband, S-kanalen, UHF, VHF
Televisiesysteem :  PAL, SECAM
Video afspelen :  NTSC, PAL, SECAM

Televisiesysteem geen NTSC, video afspelen wel. WTF? Iemand die hier net even iets meer duidelijkheid in kan brengen? Kan ik hier bijvoorbeeld mijn amerikaanse GameCube op aansluiten?
Mijn interpretatie is dat het toestel via de antenne ingang PAL en SECAM uitzendigen kan ontvangen, maar geen NTSC (heeft wellicht te maken met afwijkende geluidscarrier bij NTSC uitzendingen).

Via een externe ingang (SCART of cinch, bijv DVD speler) kan het toestel wel NTSC afspelen, dus met een NTSC signaal uit de GameCube kan het toestel vermoedelijk wel overweg.