subdomein forwarding intern naar ander IP

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silencer1981
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-04 20:16
Ik heb een domeinnaam die op poort 80 via NAT naar een interne webserver gaat. Deze draait Windows 2003 met IIS met DNS en WINS. Nu heb ik ook nog een simpele Linux (voor oude PHP sites) webserver staan waar ik 2 subdomeinen naartoe wil forwarden. Intern werkt het forwarden perfect via een DNS en WINS Host entry (entry tweedewebsite=192.168.1.12 in DNS en WINS) naar het andere IP nummertje, extern blijft hij naar het hoofddomein gaan en slaat dus de childbenaming over. :'(

====== example =====

www.domeinnaam.com / tweedewebsite.domeinnaam.com

-- externe ADSL ip -->

Router - 192.168.1.1 (ADSL router)

-- port 80 -->

Server 1 - 192.168.1.11 - Windows 2003 server (IIS, AD, DNS, WINS, SQL)

-- tweedewebsite.domeinnaam.com forward -->

Server2 - 192.168.1.12 - Debian Linux (Apache, MySQL)

=============================

Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en of het uberhaupt mogelijk is om dit te laten werken met mijn ADSL modempje? Misschien een probleem dat DNS server niet goed ingesteld staat bij de tweede server (bedenk ik me net; staat nu op de router inplaats van de 192.168.1.11)? |:(

"The only true wisdom is in knowing you know nothing." - Socrates

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
een oplossing is bijvoorbeeld het installeren van apache naast IIS op je server op poort 80 en die als reverse proxy gebruiken. IIS laat je op je hoofdserver dan op een andere poort, bijvoorbeeld 81, draaien.

Je kan dan je IIS websites via apache doorsturen naar 192.168.1.11 poort 81 bijv. en 192.168.1.12 op poort 80 voor je subdomeinen op de linuxbak

meer info over de config van apache in dit geval:
http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_proxy.html

[ Voor 41% gewijzigd door IceOnFire op 28-04-2005 11:59 ]

• Silencer1981
De hosts dus uit de DNS halen en het forwarden compleet aan apache over laten?

Enig idee waarom de DNS er problemen mee heeft?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 17:33
omdat in externe DNS waarschijnlijk alles.domeinnaam.com wordt doorgesluisd naar www.domeinnaam.com in plaats van naar hetzelfde IP adres.

Punctuality is the politeness of kings

• Silencer1981
Zou het helpen als ik een DNS record extern aanmaak voor mijn domein?

*.domein.com -> externe IP
betreffende "subdomeinnaam".domein.com -> zelfde externe IP

of maakt dat niet uit en veranderd niets aan de situatie (gevoel zegt het laatste)?

• IceOnFire
  • Niet online
ja, hosts inderdaad gewoon uit de DNS halen. DNS heeft er problemen mee, omdat je interne IP adressen (192.168.x.x) gebruikt voor de servers. Dit werkt naar "buiten" toe niet, aangezien je externe DNS als het goed is je externe ADSL-ip voor je domeinnaam opgeeft. Kan ook niet anders, stel dat ik hier op mijn pc naar 192.168.1.x surf kom ik ergens op mn eigen netwerk uit en niet bij jou thuis... (gelukkig :-) )

de apache oplossing is nodig aangezien je maar 1 extern ip tot je beschikking hebt, als beide servers een eigen extern ip zouden hebben zou je wel met externe DNS de verschillende subdomeinen aan verschillende externe IP's kunnen hangen

• IceOnFire
  • Niet online
al je subdomeinnamen moeten voor de duidelijkheid in je externe DNS inderdaad verwijzen naar je externe ADSL IP, anders worden bezoekers niet naar jouw ADSL aansluiting doorgestuurd.

[ Voor 29% gewijzigd door IceOnFire op 28-04-2005 12:27 ]

• Silencer1981
Bedankt voor de hulp, ik zal die Apache proxy optie eens verder uitzoeken!

Kom daar wel uit denk ik ;-)

Thnx for the help _/-\o_

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Intern kan het wel anders zijn maar je hebt extern maar 1 ip. Aangezien je router niet op host forward maar gewoon alles wat op poort x binnenkomt duurstuurd naar ip y poort z zal server op ip y dus iets moeten doen om deze brij ontcijferen.
Dus zoals al verteld zal je een apache server moeten neerzetten die als proxy fungeert, deze stuurt het verzoek dan of door naar de IIS machine, wacht op antwoord, en stuurt dit terug (de client weet dus niet dat die IIS machine de pagina in elkaar sleuteld) of handelt t zelf af.
Volgens mij heb je wel een probleem dat hierbij het niet mogelijk is namebased virtualhosting te gebruiken in IIS, dus je kan voor elke website een extra ip aanmaken op de IIS machine, of meerdere poorten gebruiken.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 17:33
Silencer1981 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:22:
Zou het helpen als ik een DNS record extern aanmaak voor mijn domein?

*.domein.com -> externe IP
betreffende "subdomeinnaam".domein.com -> zelfde externe IP

of maakt dat niet uit en veranderd niets aan de situatie (gevoel zegt het laatste)?
Nou ja, als mijn theorie klopt, zou dit moeten werken. Dat je externe DNS standaard alle invoer die hij niet kent voor .domeinnaam.com doorsluist naar www... en niet naar het ip adres.

Zou wel raar zijn, want dan moet hij daarna (bij zichzelf) het IP behorende bij www... nog gaan opzoeken :)

Punctuality is the politeness of kings

• Silencer1981
dreamscape schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:14:
[...]

Nou ja, als mijn theorie klopt, zou dit moeten werken. Dat je externe DNS standaard alle invoer die hij niet kent voor .domeinnaam.com doorsluist naar www... en niet naar het ip adres.

Zou wel raar zijn, want dan moet hij daarna (bij zichzelf) het IP behorende bij www... nog gaan opzoeken :)
Zou mijn DNS host provider inderdaad alles wat hij niet kent naar de root van mijn domein doorsturen? Krijg als ik mail.existenceonline.com gebruik wel mijn root te zien maar hij laat nog steeds mail.existenceonline.com zien?

Iemand anders die weet hoe dit zit? Heb wel al vaker een subdomein door laten verwijzen naar een ander ip adres (extern adres) en dat werkte natuurlijk perfect.

• Silencer1981
IceOnFire schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:56:
een oplossing is bijvoorbeeld het installeren van apache naast IIS op je server op poort 80 en die als reverse proxy gebruiken. IIS laat je op je hoofdserver dan op een andere poort, bijvoorbeeld 81, draaien.

Je kan dan je IIS websites via apache doorsturen naar 192.168.1.11 poort 81 bijv. en 192.168.1.12 op poort 80 voor je subdomeinen op de linuxbak

meer info over de config van apache in dit geval:
http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_proxy.html
Heb op http://www.apacheweek.com/features/reverseproxies al wat meer info gevonden en ga dit van de week proberen op te zetten! Zou zelf nooit op een reverse proxy uitgekomen zijn :P

• IceOnFire
  • Niet online
je kan in je externe DNS een regeltje (laten) opnemen met *.jouwdomein.nl met een IP eraan, dan worden alle niet specifiek opgegeven subdomeinen.jouwdomein.nl naar je IP doorgestuurd. misschien dat jou DNS host dat automatisch al in de zonefile opneemt.

apache gebruik je als reverse proxy om al het verkeer wat binnenkomt op je ene externe IP op poort 80 op te spitsen naar subdomein.

• Silencer1981
IceOnFire schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 10:38:
je kan in je externe DNS een regeltje (laten) opnemen met *.jouwdomein.nl met een IP eraan, dan worden alle niet specifiek opgegeven subdomeinen.jouwdomein.nl naar je IP doorgestuurd. misschien dat jou DNS host dat automatisch al in de zonefile opneemt.

apache gebruik je als reverse proxy om al het verkeer wat binnenkomt op je ene externe IP op poort 80 op te spitsen naar subdomein.
Klopt heb ik erin staan, samen met een subdomein die naar het ip van een vriend ge-forward is.

Bedankt voor die reverse proxy, hebben het aan de gang!!

Is me ook al gelukt om met dat ding Exchange Web Access aan de gang te krijgen (poort 443 etc) dus nu gaan we het allemaal finetunen. Zou me nooit gelukt zijn zonder die hint _/-\o_

Pagina: 1