Toon posts:

[airflow]Vraag beste Airflow

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me af hoe ik het beste men coolers kan zetten in men case
heb een case van Icute
waar er nu 2 coolers aan de achterkant staan die naar buiten blazen
1 in het zijpaneel die naar binnen blaast
en 1 bovenaan die ook naar binnen blaast

is dit goed of kan ik ze beter anders zetten??? (omdraaien dus)

ook de vraag , de cooler op men cpu
is het nu beste blazen naar de koelblok, of de warmte wegzuigen

mijn temps zijn
in een redelijke warme omgeving

cpu 45 stressed 52
mobo 28 stressed 33

cpu(2600+) is ligt oc, fsb 180(stabiel) en mp 11,5 (locked)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:29

Cyphax

Moderator LNX
Over airflow:
Frequently Asked Questions CME
Lees dat goed door, daar heb je een boel aan :)
Warme lucht stijgt op, je kunt beter niet een fan bovenin naar binnen laten blazen.
De koeler op de CPU kan je het best laten blazen op het koelblok. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 28-04-2005 11:48 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Wat denk je van de faq?? Daar staat het ook in.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 28-04-2005 16:19 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
ik stelde de vraag dus omdat in de FAQ er altijd word gesproken over een standaard case layout met 2 fans

heb der nu dus 4 steken

maar dus als ik de bovenste naar buiten laat blazen
heb ik als gevolg maar 1 die naar binnen blaast (die aan de zijkant)
is deze genoeg dan ? mits er dan 3 die naar buiten blazen zijn

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Het beste is om evenveel fans naar binnen en naar buiten te laten blazen ivm met kans op overdruk of onderdruk.

Het is wel het beste om er meer naar buiten te laten blazen dan naar binnen aangezien er dan koele lucht van buitenaf wordt aangezogen. Laat de ene in het zijpaneel naar binnen blazen, en de bovenste en één fan aan de achterkant naar buiten blazen, dit moet in principe genoeg zijn en voor een goede airflow zorgen.

Eventueel onderaan voor in je kast nog een extra fan wanneer je achter bovenaan 2 fans gebruikt. In dat geval heb je 2 input en 3 output (exclusief voeding?)

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Verwijderd

Topicstarter
dat is idd exclusief die van de voeding, dus wat je aanraad is ofwel 1 aan de achterkant eruit te halen of 1 in de voorkant te zetten.
en de bovenste naar buiten te laten blazen

denk dat ik dan best de achterste wegneem
mits aan de voorkant niet echt veel flow komt (gesloten case front met amper 9 kleine lucht gaatjes)

in ieder geval bedankt voor de uitleg iedereen

• OneUp
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:13:
dat is idd exclusief die van de voeding, dus wat je aanraad is ofwel 1 aan de achterkant eruit te halen of 1 in de voorkant te zetten.
en de bovenste naar buiten te laten blazen

denk dat ik dan best de achterste wegneem
mits aan de voorkant niet echt veel flow komt (gesloten case front met amper 9 kleine lucht gaatjes)

Zoiezo achter 1 eruithalen, en aangezien je nu dus maar 1 intake en met die 2 andere fans + je voeding eigenlijk 3 outtake fans hebt is de verhouding nog niet goed. Tenzij je ergens onderin je kast nog luchtaanvoer hebt in de vorm van een roostertje zoals je hieronder kan zien:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/case-airflow.jpg
Is dit niet het geval is het misschien verstandig om allebei je achterste fans eruit te halen en alleen de onderste aan de zijkant voor de intake en de bovenste en je voeding voor de outtake te gebruiken. Ga hier zelf een beetje mee aan de slag en kijk bij welke opstelling je CPU en Mobo het koelste zijn.

Anders zou je eventueel nog aan de zijkant een fan bij kunnen plaatsen naast die al bestaande fan (even dremelen) voor extra intake, en in dat geval achter 1 fan en bovenop 1 fan (dit zou waarschijnlijk het beste zijn, 2 intake 3 outtake)

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case3.gif Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/faq-case4.gif
Combineer dan... ;)

En natuurlijk een fan in het side-panel... ;)

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 28-04-2005 12:50 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 22:16

Nik

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/powermac/images/designcooling06082004.jpg

Of gewoon zo :P Is ook een hele mooie koeloplossing!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Bij de G5 zijn alle fan's temperatuur gestuurd.

daarom is het ook nog wel een hele stille oplossing!

Edit:

Misschien weet iemand dat hier ?

Is er ook een apparaatje/printplaatje die je op 1 fan kanaal zet en dan kun je daar een stuk of 4 fan's opzetten ?
Op mijn mobo zitten maar 2 temperatuur gestuurde fankanalen en er zitten nog 2 kanalen die heletijd op zijn top zitten.
dan kan ik alles temperatuur gestuurd maken. :*)

[ Voor 63% gewijzigd door Gurbe de n00b op 29-04-2005 07:37 ]

Portfolio

Verwijderd

Topicstarter
Gurbe de n00b schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 07:33:

Is er ook een apparaatje/printplaatje die je op 1 fan kanaal zet en dan kun je daar een stuk of 4 fan's opzetten ?
Op mijn mobo zitten maar 2 temperatuur gestuurde fankanalen en er zitten nog 2 kanalen die heletijd op zijn top zitten.

en wat Gurbe schreef, wil ik ook wel weten, het is nu eigenlijk wel een herie bak op moment en WC zie ik op dit systeem nog niet zo goed zitten.

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 19:44

AJK

...

Gurbe de n00b schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 07:33:
Bij de G5 zijn alle fan's temperatuur gestuurd.

daarom is het ook nog wel een hele stille oplossing!

Edit:

dat kan met een fancontroller zoals deze deze of deze deze

[ Voor 9% gewijzigd door AJK op 29-04-2005 13:09 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:28
OneUp schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:08:
Het beste is om evenveel fans naar binnen en naar buiten te laten blazen ivm met kans op overdruk of onderdruk.

Het is wel het beste om er meer naar buiten te laten blazen dan naar binnen aangezien er dan koele lucht van buitenaf wordt aangezogen. Laat de ene in het zijpaneel naar binnen blazen, en de bovenste en één fan aan de achterkant naar buiten blazen, dit moet in principe genoeg zijn en voor een goede airflow zorgen.

Eventueel onderaan voor in je kast nog een extra fan wanneer je achter bovenaan 2 fans gebruikt. In dat geval heb je 2 input en 3 output (exclusief voeding?)
Onderdruk is zeer positief, dus gewoon de fans die laag zitten naar binnen blazen en de fans die hoog zitten naar buiten. en door een een onderdruk te crearen wordt er ook van de voorkant lucht aangezogen.

• OneUp
kippy schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 16:01:
[...]

Onderdruk is zeer positief, dus gewoon de fans die laag zitten naar binnen blazen en de fans die hoog zitten naar buiten. en door een een onderdruk te crearen wordt er ook van de voorkant lucht aangezogen.
Dan moet er uiteraard wel lucht aangezogen kunnen worden.

• PilatuS
  • Niet online
sorry maar ik vind het over en onderdruk verhaal maar een beetje onzin, een pc kast is zo lek als een zeef daar kan echt nooit met een paar fans druk in ontstaan

Verwijderd

Topicstarter
misschien dom van me , maar het beste is dus dan wat ik kan zien, de fans die laag hangen naar binnen blazen en die hoog hangen naar buiten
dan zal ik wel genoeg airflow hebben, mits men kabels allemaal zo van die rounded cables zijn

MVG

Verwijderd

Hey

Ik heb een kast die mij te heet wordt, CPU normaal +/- 40 graden, mobo +/- 35 graden normaal.
Ik heb maar 1 casefan, die naar buiten blaast. Ik heb 3 gaten in mijn kast, 1tje voor en 2 achter. Moet ik dan die 2 achter naar buiten blazen en de ene voor naar binnen? Is dat genoeg? Ik heb een Zalman CPU cooler en deze specs:

300W voeding
P4 2,8Ghz HT
Asus P4P800Se
1,5GB DDR
Geforce 6800LE 128mb Gfx
IDE HDD 80GB
SATA HDD 160GB
SATA HDD 250GB
DVD-Rom (later DVD-RW van NEC)
CD-RW
Pagina: 1