Toon posts:

[XP] Worden (systeem)bestanden verplaatst bij partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het defragmenteren staan de bestanden zo op mijn harde schijf:

Afbeeldingslocatie: http://www.messy.nl/tmp/defrag.jpg

Zoals je ziet staan er in het midden (groen) systeembestanden die niet verplaatst kunnen worden. Nu wil ik mijn harde schijf indelen in 2 of drie parties. De vraag is, worden bij het partitioneren deze bestanden wel verplaatst? en waarmee kan ik dan het beste partitioneren FDISK of Partition Magic?

Ik kan deze vraag ook anders formuleren: op de harde schijf staat windows 2000 met enkele programma's geinstalleerd. Blijft dit allemaal behouden als ik de schijf ga partitioneren?

t

Eit: (bericht staat ook iets verder op)

Misschien handig om de reden van het partitioneren te vermelden: ik wil WinXp en eventueel Linux erbij gaan zetten. Van Linux weet ik dat het tijdens de installatie mogelijk is een schijfindeling te maken, maar worden hier dan ook de bestanden verplaatst? En is het bij WinXP mogelijk om tijdens de installatie een schijfindeling te maken?

Het doel van alles is om de huidige Windows 2000 en geinstalleerde programma's te behouden (ivm licenties) (natuurlijk maak ik van tevoren een back-up)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 10:59 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-04 22:17

ThunderNet

Flits!

Met het juiste programma is dit geen probleem, althans niet in de lege ruimte aan het eind van de schijf.. (met FDISK gaat je dat dus niet lukken).

Alleen of die systeembestanden dan automatisch verplaatst worden door partition magic, weet ik niet...
Maar zoals je al zei, staat er alleen nog maar Windows 2000 op, met wat kleine programma's?
Dus neem de gok, het is dus geen grote ramp als het niet lukt, en je Windows even opnieuw moet installeren.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:12

TheBorg

Resistance is futile.

De standaard defragmentatie tool van Windows kan de systeem bestanden niet verplaatsen. Hiervoor heb je iets nodig als Diskeeper of andere tool met een uitgebreidere functionaliteit.

Partitioneren met fdisk houdt altijd in dat alle informatie verloren gaat. Partition Magic kan de data op je schijf wel behouden, maar vergeet niet om een backup te maken voor je ermee aan de slag gaat!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Ja dat word gewoon verplaatst bij het partitioneren.

Als je FDISK wil gebruiken zul je eerst je schijf moeten leeghalen en dat is denk ik niet de bedoeling.

Gewoon Partition Magic gebruiken dus.
En misschien is het ook zinnig es over te stappen op NTFS (kun je zo converten met Partion Magic)
of anders zelfs nog via de commandline.
edit:
Ik moet toch echt es sneller gaan tikken 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door RammY op 28-04-2005 10:40 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:38

BCC

Zet je swapfile eens op 0 MB en kijk dan nog eens..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, ik ga iig eerst Diskeeper proberen.

Misschien handig om de reden van het partitioneren te vermelden: ik wil WinXp en eventueel Linux erbij gaan zetten. Van Linux weet ik dat het tijdens de installatie mogelijk is een schijfindeling te maken, maar worden hier dan ook de bestanden verplaatst? En is het bij WinXP mogelijk om tijdens de installatie een schijfindeling te maken?

Het doel van alles is om de huidige Windows 2000 en geinstalleerde programma's te behouden (ivm licenties) (natuurlijk maak ik van tevoren een back-up)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 14:55
TheBorg schreef op donderdag 28 april 2005 @ 10:38:
De standaard defragmentatie tool van Windows kan de systeem bestanden niet verplaatsen. Hiervoor heb je iets nodig als Diskeeper of andere tool met een uitgebreidere functionaliteit.

Partitioneren met fdisk houdt altijd in dat alle informatie verloren gaat. Partition Magic kan de data op je schijf wel behouden, maar vergeet niet om een backup te maken voor je ermee aan de slag gaat!
Kan dus niet, want dat groene stuk is de swap bestand, en deze wordt door windows gelocked.
Gewoon met partition magic partities veranderen, windows wordt dan netjes afgesloten, swap bestand dus ook, en dan doet partition magic de rest

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 14:55
Is het gelukt? Het is zo stil de laatste tijd?
Pagina: 1