digitaal opnemen van cdrom naar minidisc?

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
Hallo,

Ik heb pas geleden een AOpen CD-952E cdrom-speler en een Terratec Xlerate Pro geluidskaart gekocht.
Nu zag ik dat aan de achterkant van de cdrom-speler een digitale uitgang zat en die zou ik graag willen gebruiken (als dat kan) om samen met de digitale optische uitgang van de geluidskaart een audio-CD digitaal op te nemen naar mijn Sony Minidisc.
Voor zover ik het begrijp heb ik in ieder geval een kabel nodig die tussen de cdrom-speler en geluidskaart komt, maar past die digitale uitgang van de cdrom-speler wel op de (digitale?) ingang van de geluidskaart? Op de geluidskaart zit intern een "TAD", een "AUX in" en een "CD Audio"-aansluiting. Deze zijn niet uitvoerig genoeg beschreven in het boekje van geluidskaart, behalve de "CD-Audio" maar die is analoog.
Kan ik dan één van de overige twee ingangen gebruiken om via de cdrom-speler digitaal op te nemen naar mijn Minidisc?
'Gewoon' digitaal opnemen van bv. een wav-file van harddisk naar Minidisc via de digitale optische uitgang van de geluidskaart gaat perfect, maar ik wil graag direct digitaal opnemen vanaf de cdrom-speler naar de Minidisc.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt,

Bas van Gils.

Verwijderd

kep zelf ook een xlerate pro.... en er bestaan wel snoertjes om je cd-rom digitaal aan te sluiten op je soundblaster.... maar die zijn bijna niet te krijgen voor zover ik weet... :(

Verwijderd

ff voor de duidelijkheid: TAD = Telephone Answering Device...is analoog en heeft niets met je cd-rom speler te maken.

Wat jij zoekt is een digitale verbinding (2 pinnetjes)...het lijkt precies op de kabeltjes die van je moederbord naar de lampjes in je kast gaan (de 2-pinnige dus, b.v. die van je HD). Let op: er zijn vrij weinig cd-rom spelers met een digitale uitgang (S/P-DIF). Heb je er 1, is dat mooi meegenomen, heb je dat niet zul je het toch met DAE moeten doen, kweet alleen niet of er een proggie is dat realtime DAEt en afspeelt....

Die S/P-DIF kabeltjes zijn helemaal niet moeilijk te krijgen hoor. Waarschijnlijk heb je al genoeg aan zo'n zelfde kabeltje als voor die LEDjes, en anders gewoon ff kijken bij een betere computerwinkel of handige harry electronica winkel.

Sux6,
Wouter

• Canard
Die digitale uitgang van de cdrom-speler is geen S/PDIF hoor...maar waar kan ik die digitale uitgang dan wel op aansluiten?

Verwijderd

S/P-DIF kan meerdere typen connectoren hebben. Denk aan de tulpstekkertjes, of TOSLINK-connectoren, maar ook dit geldt als S/P-DIF...

Verwijderd

Standaarden zijn op dit gebied helaas nog ver te zoeken, die CDROM DIGITAL uitgangen zijn niet compatible met de meeste geluidskaarten, ik heb ook een TerraTec EWS64 XL maar ook bij mij lijken die plugjes er op, maar in het boekje van TerraTec wordt duidelijk dat dit niet overeenkomt.
Dus heb een voordelige AudioCDspeler van Sony gekocht met DIG.OPTICAL uitgang, nu past alles over en weer Digitaal, MiniDisc, DAT portable en CDspeler, en ik kan ook van uit mijn Front-rack naar alle app. toe.

• Canard
Heeft er iemand wel zijn cdrom-speler digitaal aangesloten op zijn geluidskaart? en hoe wordt die ingang dan genoemd? gewoon digital in ofzoiets?

Verwijderd

Canard, nogmaals ik heb ook een 48x Aopen, maar er is geen een geluidskaart die ik ken waar op die DIG. OUT werkt.

• Lowroad
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 09:28
Ik heb ook zo'n Xlerate Pro, met zo'n fijne dig out. Nou vraag ik mij af of het rippen van een cd naar wavjes digitaal gebeurt. En als dat zo is, of ik op die manier WEL op een minidisk digitaal kan opnemen?

Ik bedoel dus: digitaal cd rippen naar HD, de wavjes vorvolgens afspelen en digitaal opnemen. Enig idee?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:49
de Dig-out van mijn creative 5x32 dvd werkt perfect met mijn sb-live retail

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
Ik heb m'n a-open 52X aan m'n soundblaster live 1024 gehangen via de digitale uitgang van de cd-rom speler naar de digitale cd in op mijn geluidskaart.

Klinkt goed. Alleen hebben een aantal programma's de nijging om m'n cd digitaal volume te dempen (in windows), moet je hem met de hand efe opschroeven aanzetten (muis, klik klik).

Verwijderd

Ik heb begrepen dat die SB 1024 live ook in verschillende versies op de markt ligt, je hebt een korte en een iets langere kaart...

En bij een DVD speler is het natuurlijk een ander verhaal, die zijn speciaal ontwikkeld met de bedoeling DIG. af te spelen.

• Canard
Shaodar:

ja, als je het op die manier doet, is het digitaal. Zo doe ik het nu ook...

• Cyberdeck
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Even voor de duidelijkheid.
Je hoeft niet te rippen naar wav om het op te kunnen nemen.
Er zijn zat programma's die audio afspelen die al via de idepoort wordt binnengelezen op het moment van afspelen. Ik heb bijvoorbeeld een cdspeler programma van .... waarbij je kunt kiezen of het afspelen via grabbing gaat of via de analoge uitgang. Dit scheelt je een spdif kabeltje EN ruimte op je hardeschijf.
Dus even zoeken of even mailen...

Verwijderd

Cyberdeck, ik wilde je mailen voor dat proggie, maar kan niet bij je mailadres komen, kun je hem mij sturen svp...thnx ;)

• Canard
Ik ben ook geïnteresseerd in dat proggie Cyberdeck =)

• Lowroad
Canard: Thanx, dat wou ik weten :)

Enne Cyberdeck , welk proggie is dat? Zoals Harry al zei is je email niet bereikbaar :(

"Sorry, but either the administrator of Gathering of Tweakers is not permitting email addresses to be accessed at this time or that user does not wish for the email address to be shown."

Verwijderd

Ik heb hem via zijn ICQ(=actief) een message gestuurd, dat kunnen jullie geinteresseerden ook doen...! ;) (helaas nog niets vernomen)

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

whoops hahaha, even mijn profile aanpassen
ehm geen message ontvangen trouwens via icq..

Verwijderd

thnks ;)

• Lowroad
Wow, geweldig programma cyberdeck! :) :)

Dit had ik JAREN eerder moeten hebben! Waar heb je ut vandaan eigenlijk?

Verwijderd

V.O.B.

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

alstublieft.

Verwijderd

Cyberdeck even een vraagje, nu met installatie vraagt ie om een _setup.dll
maar volgens mij stond die helemaal niet op de server, heb je enig idee?

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Waarom moeilijk doen?
Bij de properties van je cdromspeler in device manager kan je digital audio ook aanzetten*, volgens mij is dat precies hetzelfde als het geheimzinnige programmaatje van Cyberdeck.

*vanaf win98 geloof ik

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Dat is niet hetzelfde.
trouwens dat is geen standaard feature die je daar opnoemt.
Wat helaas nog steeds hedentendage geldt is dat een boel cdromspelers geen digitale uitgang hebben (spdif) en als ze het wel hebben dan is ie vaak niet uitgebalanceerd dus nutteloos door slechte kwaliteit of klikken bij begin van nummer.
Zelfde geldt voor de ide grabben, daar moet je ook net maar een goede speler voor hebben. Gelukkig dat dat tegenwoordig beter ondersteund wordt en dat fabrikanten er zelfs mee adverteren.
Het programma werkt via de ide poort en dat vinkje wat jij zegt zit niet in windows dus ik weet niet waar jij het over hebt.

Verwijderd

Klopt helemaal wat Cyberdeck zegt, Kenx ook bij mij(ik heb een K6-3-450/P5A en Coppermine550@800/MSI combinatie), geen van beiden hebben die functie onder Win98II, terwijl in allebei Aopen's 48x en 42x zitten en goed Audio grabben.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Dat is inderdaad de methpode. Een audio-cd afspelen via de data-bus (ide/scsi) en vervolgens met je mini-disc speler (of dat-recorder) de digitale output opnemen. Om te checken of je digitaal een audio-cd kunt afspelen moet je in de audio-mixer het analoge audio-cd-signaal dempen. Als je dan toch geluid hoort, lukt het!

By the way: Als je een scsi-plextor hebt, worden audio-files op cd door de verkenner meteen als WAV-bestand gezien! Dat ript wel erg makkelijk! Ik heb GEEN audio kabeltje tussen mijn brander en cdspeler enerzijds en mijn SB anderzijds, en toch kan ik van beide apparaten muziek luisteren. Geluidskaart doet dan D/A conversie. -> Hoe beter de geluidskaart, hoe beter de muziek van de CD klinkt.

groeten Roel

Houdoe

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Ok windows werkt natuurlijk weer niet mee, was te verwachten :(
Maar als je dat vinkje hebt dan gaat het dus ook over de ide kabel en dat heeft niks te maken met s/pdif.

btw. als je die gehackte cdfs.vxd van plextor hebt (en een cdrom die audio kan rippen) heb je ook wavs op je audiocd.

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

hahahah je kunt zelf dat vinkje ook niet vinden? komt waarschijnlijk omdat het er gewoon niet is, geloof me maar, ik heb genoeg verstand van windows om te weten wat er wel en niet inzit. Ik zei al dat dat vinkje geen standaard feature is van windows.
Betekend niet dat er een progje kan zijn die dat wel mogelijk maakt of dat er cdromspelers zijn waarvan de fabrikant dat in de drivers heeft geimplementeerd.

je kunt bij come.to/cdspeed kijken welke cdromspelers geschikt zijn voor DAE.
1x is voor mindisk snel genoeg dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

Verwijderd

Ik denk dat Kenx misschien dat DMA vinkje bedoelt, als je een juiste Busmasterdriver hebt geinstalleerd dan wordt dat automatisch aangevinkt... ;)

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Dat vinkje zit gewoon standaard bij windows hoor. Bij properties van je cdromspeler in het zelfde tabblad waar volume van je cdromspeler staat.
En ik heb ook genoeg verstand van windows om te weten wat er wel en niet in zip :-P

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:42
Het veelbesproken vinkje vind je alleen terug in windows2000

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Ik draai geen 2000, maar mooi om te weten. Slim van microzacht.

Waarom moeilijk doen?
Bij de properties van je cdromspeler in device manager kan je digital audio ook aanzetten*, volgens mij is dat precies hetzelfde als het geheimzinnige programmaatje van Cyberdeck.
*vanaf win98 geloof ik
/quote

Windows 98, nt4 en lager dus niet. Windows 2000 heb ik nog niet draaiende, nog geen tijd voor gehad.

• Canard
weet niemand een ander proggie die digitaal afspeelt?

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

JAAAAAAAAAAAA Nu weet ik wat er aan de hand is! MS heeft stiekem het vinkje verplaatst. In win98 zit het (samen met volume) bij multimedia, in win2000 bij cdrom-properties.
Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~ruudkong/cddig.gif

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Afbeeldingslocatie: http://www.casema.net/~ruudkong/cddig.GIF

P.S. stomme hoofdletters :P

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Dat heeft dus niets te maken met de cdromspeler maar met de geluidskaart
Dit vinkje zal pas beschikbaar zijn als je een geluidskaart hebt met een digital ingang. En daar heb je uiteraard een cdspeler voor nodig met een digi uit. Dit is dus geen digital audio extraction over the ide poort!

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Hoe kom je daar nou bij? Je hebt helemaal geen drivers ofzo nodig om die digitale uitgang van een cdromdrive te gebruiken.

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

kun je me dan vertellen hoe je dat vinkje aan kan klikken? want zowel bij jou als bij mij kan ik em niet aanklikken
rara waarom...

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Omdat ik er een oude 6x philips cdrom erbij heb gezet en dan kan het weer niet, onder win2000 kan ik het per drive inschakelen en dan kan het weer wel.

En ik heb altijd al de digitale uitgang van de normale cdromdrive aangesloten op de geluidskaart en zelfs onder dos krijg ik cdgeluid. Rara hoe kan dat?

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Blijft het nog steeds waar dat het de digitale uitgang is en niet de digital audio extraction via de ide poort.
Wat nou net de catch is is dat meeste cdromspelers nog geen goed uitgebalanceerde spdifuitgang hebben of wel gebalanceerd en wat andere schoonheidsfoutjes waardoor bij de start van een nummer een tik klinkt.
Aangezien DAE op dit moment echt steeds meer een pr iets wordt (de fabrikanten kunnen eigenlijk niet meer maken het niet goed te implementeren, op dozen staat tegenwoordig: high speed dae etc.), heb je meer kans dat de muziek "perfect" is via dae (ide) dan via de spdif.
Daarnaast heb je bij dat vinkje nog steeds een cdromspeler met spdif nodig EN ook een geluidskaart met digitale ingang en uitgang EN een kabeltje.
Via DAE heb je alleen een audiokaart nodig met digitaal uit et voila!

En zeg niet dat alle cdromspelers tegenwoordig dig uit hebben want dat is niet zo, pak maar bijvoorbeeld de tray versie van de pioneer 10x 40x dvd speler om er een te noemen. Geen digitale uitgang. Alleen analoog en ide.

Verder als je even AL mijn reacties terugleest heb ik het overal over digitaal via IDE.

Uiteraard dat er mogelijkheden zijn om via de spdif te gaan en dat is niet een feature van de cdromspeler maar de geluidskaart die een digitale ingang moet hebben! Een cdromspeler die al gewoon via de gewone knoppen aan de voorkant een audiocd afspeelt doet dit al direct via audiokabel (analoog) EN spdif (digitaal) tegelijkertijd dus dat hoef je niet aan te zetten. Op de geluidskaart echter wel!!

Ik heb een cdromspeler en een writer die beide een spdifuitgang hebben maar doordat ik geen geluidskaart heb met digitaal IN kan ik dat vinkje niet aanzetten.

Ide audio grabben is een compleet ander verhaal dus als je die twee even graag wilt scheiden dan snappen we elkaar weer.

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Helemaal mee eens op 2 dingen na >:):

Op je geluidskaart kan je de spdif ingang niet aan of uit zetten, hij staat altijd aan.
Dat vinkje heeft dus ook absoluut helemaal 100% niks met spdif te maken, dat vinkje is DAE. Neem dat maar van mij aan.
En als je toch bewijs wil :): ik heb mijn audiokabel uit de cdromdrive getrokken (vinkje aan) en ik kan muziekcds gewoon afspelen (en horen). Nou Mike, het is ongelooflijk.

Accepteer het nou maar I'm right, you're wrong. Case closed. ;)

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Dan mag je mij uitleggen hoe ik dat vinkje beschikbaar krijg want ik heb hier een brander die makkelijk 8x dae doet en een cdromspeler die gemiddeld de 25x haalt met dae. Waarom is het bij dan grijs? Dat zou ik wel eens willen weten!!

geen audio kabeltje, geen spdif kabeltje en windows 98 met vinkje en dan geluid?

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Het antwoord staat hier: http://x26.deja.com/=dnc/[ST_rn=ps]/getdoc.xp?AN=606796260&CONTEXT=957557676.1560674313&hitnum=1

kort samengevat: je moet bepaalde drivers hebben en je cdrom moet op microsofts lijst staan.

• Canard
en heeft iemand het bovenstaande al geprobeerd? bij mij werkt 't niet...

Verwijderd

hebben jullie dit al gezien, Philips begeeft zich op het Audio kaarten gebied met Digitale Dolby 5.1 Out.

"Philips Thunderbird Avenger Audiocard w. 5.1 Dolby Digital Out(Made in USA)"
With Aureal appearing to be fading out of the scene, I am very interested to see what will appear to take its place as the primary competitor to Creative Labs. Beyond all the normal specs in any current generation 3D sound card, it has one that stands out. All sources are able to be output digitally as a true 5.1 Dolby Digital signal. Here I find myself needing to explain Dolby Digital (AC-3) a little bit, as there is a lot of misconception around it. Just having digital out does not mean you get 5.1 out. As a matter of fact DVD's often state "Dolby Digital AC-3" on them, while being a plain stereo or even mono source. It only truly specifies that it is communicating via one of the standard methods that are a part of the AC-3 specification. To date, there are no soundcards that output anything other than software decoded DVD playing to a true 5.1 channel digital out. The Thunderbird Avenger actually outputs all sources as 5.1. Probably most of the other manufacturers of PC soundcards did not feel it was worth the cost of licensing the Dolby Digital algorithms to do this, but Philips is already licensing all of them for their consumer audio products, allowing them to be used in the PC products as well.

afbeelding: http://dit.is/super7

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Jep uitgeprobeerd, werkt bij mij ook niet. En als je het verhaal leest staat daar ook dat het niet werkt. Volgens mij wordt het alleen geabled op het moment dat je via usb je geluid laat horen. dus usb boxen met de bijbehorende software..
Zoiets vaags staat er in ieder geval in de help van windows..
Pagina: 1