Toon posts:

Optische uitgang audio voor de PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende even namens iemand die zich niet aan kan melden hier

Ik wil DVD willen kijken op mijn monitor van mijn pc, dan hoef ik geen tv te kopen en scheelt me ruimte. Maar ik wil wel de geluidskwaliteit behouden die mijn losse DVD-speler afgeeft aan mijn receiver.

Ik heb al veel gelezen maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien, ik hoop dat iemand hier een helder blik voor mij op kan werpen.

Ik zat te denken aan een ASUS SPDIF Out Module W/Cable 4P Optical & Coaxial maar ik heb dus geen SPDIF out op mijn moederbord.

Nu overweeg ik om een geluidskaart aan te schaffen waar dus een optical-out op zit en die ook nog betaalbaar is. Maar hij mag met zijn tengeltjes niet aan de audio gaan knoeien, athans niet meer dan absoluut nodig is om het voor mijn receiver begrijpbaar te maken. (Pioneer VSX-609RDS)

Kunnen jullie mij vertellen of dit uberhaupt mogelijk is? Zo ja, wat zou dan de beste keuze zijn (lees goedkoopste maar goed genoeg voor mijn versterker) aan geluidskaartjes?

Of zou het makkelijker zijn om mijn losse DVD-speler op mijn monitor aan te sluiten, of is dat al helemaal mission impossible?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Volgens mij kun je er willekeurig welke kaart met SPDIF aanhangen...

Ik heb het nog nooit getracht, maar als het een standaard is hoort het volledige ondersteuning en compatibiliteit te geranderen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:35

Shunt

Boe

gewoon een kaartje van creative er in gooien met een spif er op. op digitale uitvoer zetten.
dan doet je kaartje helemaal niets met het geluid en dan komt het mooi aan bij je decoder en dan doet die de rest ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
kijk eens naar de optical pro van trust die heb ik ook en ik ben er erg blij mee :)

http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=12950

Afbeeldingslocatie: http://www.trust.com/_images/products/300/12950.jpg

30 euro :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan niet zomaar elke willekeurige geluidskaart met optische uitgang gebruiken. Veel modellen geven namelijk enkel stereo op de optische uitgangen.

Ik weet dat het compleet krom is, en snap ook niet waarom dat zo is. Maar ik ben er een paar weken geleden voor een klant van ons mee bezig geweest. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een Terratec Aureon 7.1 Space.

Andere Terratec kaarten(uit de 5.1 serie) geven in het control panel doodleuk aan dat je in digitale uitgang modus enkel 2 speakers aan kan sturen. En het nog goedkopere broertje van de Trust kaart(zonder die 2e bracket zegmaar) die hierboven werd gepost doet ook niet meer dan stereo. Let dus goed op voordat je een kaart koopt dat hij daadwerkelijk 5.1(of wat je ook nodig hebt) via de optische uitgang doet.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
Blorgg schreef op donderdag 28 april 2005 @ 10:34:
Je kan niet zomaar elke willekeurige geluidskaart met optische uitgang gebruiken. Veel modellen geven namelijk enkel stereo op de optische uitgangen.

Ik weet dat het compleet krom is, en snap ook niet waarom dat zo is. Maar ik ben er een paar weken geleden voor een klant van ons mee bezig geweest. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een Terratec Aureon 7.1 Space.

Andere Terratec kaarten(uit de 5.1 serie) geven in het control panel doodleuk aan dat je in digitale uitgang modus enkel 2 speakers aan kan sturen. En het nog goedkopere broertje van de Trust kaart(zonder die 2e bracket zegmaar) die hierboven werd gepost doet ook niet meer dan stereo. Let dus goed op voordat je een kaart koopt dat hij daadwerkelijk 5.1(of wat je ook nodig hebt) via de optische uitgang doet.
Als je ac3/dd/dts input hebt dan geeft de geluidskaart dit direct door aan de receiver en heb je ongeacht welke geluidskaart(als je maar spdif hebt) 5.1, echter sommige kaarten (zoals mijn soundstorm) kunnen dd encoden zodat AL het geluid 5.1 is :)

Last.fm
Films!

• Blorgg
  • Niet online
Dat dachten wij dus ook, maar dat blijkt helaas niet altijd zo te werken. Waarom weet ik ook niet. Het slaat nergens op dat je niet gewoon de AC3 stream van bv een DVD niet altijd direct door kan sturen naar je optische uitgang zonder dat er mee gerommelt wordt.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
Blorgg schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:09:
Dat dachten wij dus ook, maar dat blijkt helaas niet altijd zo te werken. Waarom weet ik ook niet. Het slaat nergens op dat je niet gewoon de AC3 stream van bv een DVD niet altijd direct door kan sturen naar je optische uitgang zonder dat er mee gerommelt wordt.
dan doe je iets fout :P zolang je de software goed hebt ingesteld zal het altijd werken, soms werken de drivers idd. tegen, maar die kun je met programma's als ac3filter gewoon weg omzeilen :)

Last.fm
Films!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01
Met dit verschil dat sommige kaarten toch nog iets met dat geluid doen, en daar TS wil dat ze met hun tengels van de audio afblijven, lijkt mij zo'n Trust niet verstandig.

Ik zou in zo'n geval altijd voor zo'n Terratec gaan. Ik heb zelf een Hercules Fortissimo II met optical out, maar gebruik hem alleen maar stereo, dus in hoeverre deze heel adequaat AC3 en DTS doorgeeft weet ik niet.

Punctuality is the politeness of kings

• emeffert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 13:06
Hoi,

Ik was laatst ook op zoek naar zo'n kaartje, met dezelfde wensen en eisen als jij.
Ik ben toen gegaan voor een Terratec Aureon 5.1 PCI, die kost rond de 18 euro.
Hij heeft optisch in en uit SPDIF.
Je kunt er prima AC3 mee doorsturen zonder dat er mee geknoeid wordt, hiervoor kun je zoals eerder genoemd AC3filter gebruiken.
Een voordeel boven creative kaarten is dat deze ook mp3's kan doorgeven op 44.1 KHz zonder ze te resamplen. Creative kaarten schijnen een omzetting te maken van 44.1 -> 48 -> 44.1 , wat natuurlijk kwaliteitsverlies oplevert.
Ik had hiervoor een SB live en het verschil in geluidskwaliteit is enorm. Maw een goedkoop kaartje met hele goede prestaties.

Mvg
Erik

(edit: hij heeft dezelfde soundchip als de eerder genoemde Trust kaart, dus als je coaxiaal in en uit SPDIF wilt , is dat ook een prima keuze.)

[ Voor 11% gewijzigd door emeffert op 28-04-2005 15:30 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met dit verschil dat sommige kaarten toch nog iets met dat geluid doen, en daar TS wil dat ze met hun tengels van de audio afblijven, lijkt mij zo'n Trust niet verstandig.
Met een AC3 of DTS signaal doet zo'n kaart echt he-le-maal niets.. Als je dat denkt, dan ben je IMO gewoon niet echt op de hoogte wat encoden en decoden van Dolby / DTS signalen is. En geloof me, dat kan zo'n trust niet.

Doorgeven kan-ie wel prima. Net zoals bijna alle digitale uitgangen, zowel van een moederbord zelf als van een simpele trust geluidskaart. Mijn xfire 1024 van terratec van 5 jaar oud doet het ook nog steeds prima als ik alles maar goed instel.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

JvS schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:47:
[...]
Met een AC3 of DTS signaal doet zo'n kaart echt he-le-maal niets.. Als je dat denkt, dan ben je IMO gewoon niet echt op de hoogte wat encoden en decoden van Dolby / DTS signalen is. En geloof me, dat kan zo'n trust niet.

Doorgeven kan-ie wel prima. Net zoals bijna alle digitale uitgangen, zowel van een moederbord zelf als van een simpele trust geluidskaart. Mijn xfire 1024 van terratec van 5 jaar oud doet het ook nog steeds prima als ik alles maar goed instel.
Dat "tengels afblijven" geldt voor de meeste kaarten echter alleen voor AC3. Met PCM is het een heel ander verhaal met de meeste kartjes (zoals ook hierboven al een paar keer staat).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Blorgg
  • Niet online
Sv3n schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:50:
[...]

dan doe je iets fout :P zolang je de software goed hebt ingesteld zal het altijd werken, soms werken de drivers idd. tegen, maar die kun je met programma's als ac3filter gewoon weg omzeilen :)
Dat dachten wij ook, totdat we contact opnamen met onze leveranciers en zij ons vertelde dat het idd niet mogelijk was.

Misschien dat het op die kaarten wel gewerkt zou hebben met extra tools, dat weet ik niet. Maar als je voor een normale geluidsweergeve extra tools nodig hebt dan is zo'n product(kaart+software) imo gewoon waardeloos. Ik zou zelf gewoon een kaart willen waarbij ik alleen de drivers+software van de fabrikant hoef te instaleren waarna ik dan over alle functionaliteit beschik. Maar misschien is dat iets te simpel gedacht dan ;)

Hoe dan ook. Als je met extra tools met 'alle' kaarten met optische uitgang het gewenste resultaat kunt behalen en dat voor de TS geen bezwaar is dan zou ik zeggen: go for it :)
Pagina: 1