[XP] Printservices for Unix probleem

Pagina: 1
Acties:

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij hebben hier een XP werkstation waaraan een Usb printer gekoppeld is.
Nu wilde wij vanaf een Linux server op deze gedeelde printer kunnen printen.
Nou Print services voor unix geinstalleerd op die machine, een lpr poort aangemaakt en het werkt als een zonnetje.

Echter zodra deze machine reboot werkt hij niet meer.
Het gekke is, de LPR poort bestaat nog, de service draait maar toch kan er niet op geprint worden.
Zodra wij dan weer de service de-installeren en opnieuw installeren werkt ie weer gewoon :?

Iemand enig idee waar dit aan ligt? en of dit een bekend probleem is?
Ik heb ff ge googled en op de ms site gekeken maar komt dit probleem eigenlijk nergens tegen.
We hebben het op meerdere pc's geprobeerd en een XP reinstall gedaan maar telkens zonder succes.

• D3NN1S
  • Niet online
Even een schopje :) is er nou echt niemand hier die hier ervaring mee heeft :?

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

sus

is druk :+

Je hebt dus op windows die printer gedeeld en wilt daar met Linux op.

Diezelfde situatie heb ik hier ook draaien:
HP Deskjey 5150 (usb) aan winXP-SP2, waar ik met mijn pc (fedora core 3) op wil.

Ik maak onder linux gebruik van CUPS. Even instellen via je browser (zie howto en manual) en klaar. Ook als ik die doos reboot houd hij keurig de connectie.

[edit]
vergeet ik helemaal:

@ windows heb ik niets anders gedaan dan rechtsklik op printer, delen. Dus geen poorten toegevoegd ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door sus op 29-04-2005 12:30 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D3NN1S schreef op donderdag 28 april 2005 @ 09:42:...werkt hij niet meer.
... kan er niet op geprint worden
Wat verwacht je van zo'n probleem omschrijving?
Krijg je geen foutmelding? Staat er niks in je eventlog? Knipperen er geen lampjes?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• D3NN1S
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 12:33:
[...]
Wat verwacht je van zo'n probleem omschrijving?
Krijg je geen foutmelding? Staat er niks in je eventlog? Knipperen er geen lampjes?
Er gebeurd gewoon wat ik zeg, er kan niet op geprint worden.
Betekenend: Geen lampjes, Geen foutmelding, Geen lampjes nada niets noppes :)

Totdat ik de print services voor unix weggooi en weer opnieuw toevoeg.
Op dat moment komen ineens alle printjes eruit.

Helaas is het feest weer afgelopen na een reboot.

Btw SuspiciouS, Cups draait gewoon op de linux bak, daar zit het hem ook niet in, want hij print gewoon normaal... tot aan een reboot van de windows machine. :)

[ Voor 14% gewijzigd door D3NN1S op 29-04-2005 13:12 ]

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-04 15:42

JohnD

Bernd

en als je op je unix bak eens de print services stop en start (lpshut+lpsched)? Dat is hier altijd de oplossing als een printer niet meer reageert.

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• D3NN1S
  • Niet online
SunStorms_sletje schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 13:12:
en als je op je unix bak eens de print services stop en start (lpshut+lpsched)? Dat is hier altijd de oplossing als een printer niet meer reageert.
Nope dat heeft geen nut, het zit ook echt niet aan de linux kant, daar gaat alles goed.
Het gaat alleen om het feit dat windows zn instellingen kwijtraakt na een reboot :)

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

sus

is druk :+

Raakt ie ze ook echt kwijt (als in: je moet het hele printer-deel-proces opnieuw doen) of is alleen je netwerk-verbinding weg. Want dan zou het net zo goed aan de linux-kant kunnen zitten.

• D3NN1S
  • Niet online
SuspiciouS schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 16:58:
Raakt ie ze ook echt kwijt (als in: je moet het hele printer-deel-proces opnieuw doen) of is alleen je netwerk-verbinding weg. Want dan zou het net zo goed aan de linux-kant kunnen zitten.
Nou de print service voor unix blijft gewoon staan.. de linux bak stuurt schijnbaar ook alles door, want zodra we de print services voor unix weer weggooien via software->windows onderdelen. en daarna weer toevoegen, print hij gelijk alles weer uit, zonder dat we alles opnieuw hoeven te configgen. dus dat bewaard ie ook nog :?

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan de Linux PC natuurlijk helemaal uitsluiten door een andere XP PC te laten printen via LPR op die printer - daarmee heb je iig zekerheid over de 'schuldige' :)

• D3NN1S
  • Niet online
elevator schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 09:40:
Je kan de Linux PC natuurlijk helemaal uitsluiten door een andere XP PC te laten printen via LPR op die printer - daarmee heb je iig zekerheid over de 'schuldige' :)
Dat hebben we inderdaad ook gedaan :) met hetzelfde effect.
Printen gaat goed, totdat de machine gereboot wordt, dan moet eerst weer de service verwijderd worden en toegevoegd :?
Het rare is dat ik dit dus op meerdere pc's heb gezien, dus ik was er bijna heilig van overtuigd dat er heel veel mensen zouden zijn met dit probleem :D
Maar helaasch! ;(

edit:

Weet er anders iemand of er een goede Jet Direct emulator bestaat voor windows XP? want het is nogal een vage HP laserjet (lees: goedkoop rot ding ;) ) en als we die goed werkend willen hebben dmv een jet-direct (wat natuurlijk ook kan) zitten we aan en jetdirect vast die bijna 2x zo duur is als de printer zelf. wat natuurlijk niet rendabel is, of te verkopen is aan het management bij ons :+

[ Voor 26% gewijzigd door D3NN1S op 30-04-2005 12:19 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou je Linux server natuurlijk SMB kunnen laten spreken door gebruik te maken van Samba en op die manier je XP PC gebruiken om de printer te delen - maar dat heeft weer andere nadelen (max. 10 user limit op je XP PC enzo) :)

Ik snap alleen niet zo goed waarom je die printer aan een XP PC hangt, en niet aan je Linux servertje? :)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

FF voor de zekerheid: doe je iets bijzonders met die "Print Services for Unix"?
Als in dat die service by default op "manual" staat en dus na een reboot niet start.
En dattie wel start na een reboot, als je 'm op "automatic" zet.
Nâh, zo dom was je toch niet, om dat te vergeten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• D3NN1S
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 15:13:
FF voor de zekerheid: doe je iets bijzonders met die "Print Services for Unix"?
Als in dat die service by default op "manual" staat en dus na een reboot niet start.
En dattie wel start na een reboot, als je 'm op "automatic" zet.
Nâh, zo dom was je toch niet, om dat te vergeten?
Ik kan er uberhaupt geen service van vinden tussen de services, dus of ie auto start of op manual staat kan ik niet controleren, ik vraag me af of er uberhaupt een service voor is? :?
elevator schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 12:32:
<knip>
maar dat heeft weer andere nadelen (max. 10 user limit op je XP PC enzo) :)

Ik snap alleen niet zo goed waarom je die printer aan een XP PC hangt, en niet aan je Linux servertje? :)
Het aantal users is niet relevant, aangezien er maar 1 user aan hangt. :)

De printer hangt gewoon aan een XP werkstation, met de doodsimpele rede dat op de linuxbak een maatwerk pakket onder linux draait.
De xp machine maakt alleen een terminal verbinding naar de linux bak om daar op te kunnen werken, maar moet wel uit het pakket kunnen printen op zn lokale printer :)
Door het hele pand staan allemaal laserprinterjes welke aan parallele jet direct kastjes hangen en werken dus zonder problemen.
Maar zoals hierboven genoemt, is een compatible jetdirect voor deze printer 2x zo duur als de printer zelf, dus probeerden we het op deze manier op te lossen.
(wat dus ook in theorie gewoon zou moeten werken :) )

[ Voor 12% gewijzigd door D3NN1S op 30-04-2005 19:46 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

D3NN1S schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:44:
[...]Ik kan er uberhaupt geen service van vinden tussen de services, dus of ie auto start of op manual staat kan ik niet controleren, ik vraag me af of er uberhaupt een service voor is? :?
Tsk, tsk, tsk. Rechtsklikken op "My Computer" en "Manage" kiezen.
"Services and Applications" openklikken en dan "Services".
Dubbelklikken op "TCP/IP Print Server" en het startup type op "Automatic" zetten.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• D3NN1S
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 01 mei 2005 @ 13:06:
[...]

Dubbelklikken op "TCP/IP Print Server" en het startup type op "Automatic" zetten.
Tcp/Ip print server = Print services for unix? :P dan hadden ze dat wel wat duidelijker mogen maken :D

Ik zal morgen middag even kijken ;)

• D3NN1S
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 01 mei 2005 @ 13:06:
[...]

* D3NN1S voelt zich echt heel dom nu |:(

Ik zat echt te zoeken naar print service for unix, of unix printing of iets in die richting :D
TCP/ip printing stond idd op Manual :D

(maar waarom dat nou default op manual staat 8)7 :? )
Pagina: 1