Na het enige weken lezen/uitspitten van enorm veel reviews en fora mbt te gebruiken/aan te schaffen Graka op mijn asus p4c800-e deluxe wil ik toch graag om advies van enkele "kenners" vragen, puur vanwege het feit dat voor mij uit geen enkele test blijkt wat ik graag zou willen weten (Bijvoorbeeld de vergelijking standaard fx5700-tov-fx5700 tov-standaard 6600-tov-6600GT komt niet goed/duidelijk naar voren in de diverse tests).
Bovendien zijn er zoveel verschillende type-aanduidingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
jaja, bijvoorbeeld: Het GeForce 6600 (GT) topic! en alle links daarin/omheen/etc...
In mijn systeem wil ik een Matrox RT.X100 plaatsen die nogal kritisch is vwb compatibiliteit en stabiliteit. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar Nvidia-Grafische-kaarten, vanwege driver-support, maar ook omdat dit ook door Matrox wordt aanbevolen.
Criteria voor aanschaf:
0. AGP ! (ivm mijn mobo)
1. stabiliteit is het belangrijkst !!
2. (standaard,zonder vervangende koeling) zo stil mogelijk !! (heb reeds een antec sonata kast en zalman cu7700 cpu-koeler)
3. Dual VGA, liefst met alle benodige converters bijgeleverd
4. Budget: (liefst)50 tot (max)100 euro...
5. Primair doel systeem: Primair Video-Montage, Grafisch/Multimedia ontwerp, etc.
6. Secundair: internetten, office-applikaties en beetje gamen. Doom3 en Half life2 zou leuk zijn, maar dit hoeft niet het snelste/beste mooiste te zijn:1024x768 lijkt me voldoende.
Mijn oog is gevallen op:
6200 (al vanaf 50 euro, outdated?)
FX5700 LE (al vanaf 70 euro)
FX5600 XT (al vanaf 80m euro, outdated ?)
6600 (al rond de 110 euro, net iets te duur)
Ook gezien/gewild maar naar mijn idee te duur:
6600GT (eigenlijk te prijzig: vanaf 150 euro)
FX 5700 ultra of TD ofzo (specs dus prijs zijn onduidelijk voor me ? Te duur ?)
FX5900 XT (vanaf 175 euro, te duur)
FX5950 Ultra (vanaf 155 euro te duur)
6800 LE (vanaf 180 euro, te duur)
Matrox kaarten vind ik veel te duur voor het gebodene (bv Pharhelia), hebben een minder goede openGL ondersteuning en het gamen ermee valt al helemaal tegen.
Affijn, de vraagstelling is mn gericht aan tweakers die veel paraktijkervaring hebben met de huidige verschillende hardware. En wat beter antwoorden kunnen geven dan iemand zoals ik, die uitsluitend op lezen en zoeken via internet af moet gaan.
Moet ik misschien (nog) langer wachten tot de kaarten goedkoper zijn ?
Of kan ik beter een goede 2ehandse kopen ?
Opvallend vind ik dat men voor 2ehands veel te veel vraagt, gezien de huidige nieuwprijzen (marktplaats/2ehands/tweakers-vraag-aanbod), dus ik ben bang dat die vlieger niet opgaat...
Thanx in advance....
Bovendien zijn er zoveel verschillende type-aanduidingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
jaja, bijvoorbeeld: Het GeForce 6600 (GT) topic! en alle links daarin/omheen/etc...
In mijn systeem wil ik een Matrox RT.X100 plaatsen die nogal kritisch is vwb compatibiliteit en stabiliteit. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar Nvidia-Grafische-kaarten, vanwege driver-support, maar ook omdat dit ook door Matrox wordt aanbevolen.
Criteria voor aanschaf:
0. AGP ! (ivm mijn mobo)
1. stabiliteit is het belangrijkst !!
2. (standaard,zonder vervangende koeling) zo stil mogelijk !! (heb reeds een antec sonata kast en zalman cu7700 cpu-koeler)
3. Dual VGA, liefst met alle benodige converters bijgeleverd
4. Budget: (liefst)50 tot (max)100 euro...
5. Primair doel systeem: Primair Video-Montage, Grafisch/Multimedia ontwerp, etc.
6. Secundair: internetten, office-applikaties en beetje gamen. Doom3 en Half life2 zou leuk zijn, maar dit hoeft niet het snelste/beste mooiste te zijn:1024x768 lijkt me voldoende.
Mijn oog is gevallen op:
6200 (al vanaf 50 euro, outdated?)
FX5700 LE (al vanaf 70 euro)
FX5600 XT (al vanaf 80m euro, outdated ?)
6600 (al rond de 110 euro, net iets te duur)
Ook gezien/gewild maar naar mijn idee te duur:
6600GT (eigenlijk te prijzig: vanaf 150 euro)
FX 5700 ultra of TD ofzo (specs dus prijs zijn onduidelijk voor me ? Te duur ?)
FX5900 XT (vanaf 175 euro, te duur)
FX5950 Ultra (vanaf 155 euro te duur)
6800 LE (vanaf 180 euro, te duur)
Matrox kaarten vind ik veel te duur voor het gebodene (bv Pharhelia), hebben een minder goede openGL ondersteuning en het gamen ermee valt al helemaal tegen.
Affijn, de vraagstelling is mn gericht aan tweakers die veel paraktijkervaring hebben met de huidige verschillende hardware. En wat beter antwoorden kunnen geven dan iemand zoals ik, die uitsluitend op lezen en zoeken via internet af moet gaan.
Moet ik misschien (nog) langer wachten tot de kaarten goedkoper zijn ?
Of kan ik beter een goede 2ehandse kopen ?
Opvallend vind ik dat men voor 2ehands veel te veel vraagt, gezien de huidige nieuwprijzen (marktplaats/2ehands/tweakers-vraag-aanbod), dus ik ben bang dat die vlieger niet opgaat...
Thanx in advance....
[ Voor 13% gewijzigd door gerbruggeman op 28-04-2005 05:08 ]