Asus A7V880, lage 5 volt lijn....moederbord of toch voeding?

Pagina: 1
Acties:

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

Topicstarter
Ik heb sinds kort een heel vreemd probleem. Ik had een Chieftec 360 Watt voeding, en ik zag de hele tijd mijn 5v lijn inzakken. Dus ik andere voeding halen (Coolermaster Real Power 450 Watt), ik dacht dat dit wel genoeg moest zijn.

Wat bleek, ik start mijn PC, en kom tot de ontdekking dat de 5v lijn is gezakt naar 4.7v!! In Windows loopt de machine stabiel, maar zodra ik een game start kan ik rustig gamen, maar naar een tijdje vliegt de game eruit.

Nu heb ik laatst gelezen dat sommige Asus mobo's nogal slordig omgaan met het beheren van de voltages.

Overbelaste voeding lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk, dit omdat ik best een "basissysteem" heb, de handige meter van Coolermaster geeft aan dat ik ongeveer 200 Watt verbruik.

Eventuele suggesties?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~blank772/psu.JPG

Voor specs: http://specs.tweak.to/3147

[ Voor 17% gewijzigd door vanke014 op 28-04-2005 02:13 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
hij zit nog binnen de 10 % marge, bios updateje gedaan??

Verwijderd

Trek je voeding uit je moederbord, neem een haarspeld en steek die in je voedingstekker zodat ie aangaat (google voor juiste plek) en meet het op met een multimeter.

• vanke014

vanke014

Topicstarter
@Mister_X zowel BIOS 1009 als 1004 geprobeerd, dit had echter geen effect.

@Arjan, dat ga ik ook eens proberen.

Thanks voor zover!

[ Voor 1% gewijzigd door vanke014 op 28-04-2005 11:15 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 07:48:
Trek je voeding uit je moederbord, neem een haarspeld en steek die in je voedingstekker zodat ie aangaat (google voor juiste plek) en meet het op met een multimeter.
Zou ik niet doen. Je moet je voeding niet onbelast aan proberen te zetten.

lees dit topic even door voor de goede orde [rml]euss in "[ EL] PC Voeding-tester/gebruik als proje..."[/rml]
Het probleem:

Een PC voeding is een schakelende voeding. Een schakelende voeding, zowel AT (en afgeleiden/voorlopers XT, BabyAT en LPX "PS2") als ATX/NLX (en afgeleiden BTX, SFX en WTX), moet altijd belast ingeschakeld worden. (NB: In dit topic zullen we de verschillen tussen deze 2 groepen aanduiden als AT en ATX, daar de belangrijkste verschillen voor dit topic zich beperken tot manier van inschakeling en gebruikte stekkers). ATX voedingen die voldoen aan de specificaties zijn hiertegen beveiligd en schakelen zichzelf uit en gaan in de kortsluit / uitschakelstand indien deze toch onbelast ingeschakeld wordt. (ATX design specification v1.1 > chapter 3.4.3 No-Load Operation) Veel goedkope voedingen lossen dit op door een belastingsweerstand op de uitgang te zetten op de voedingsprint. De duurdere modellen gebruiken een terugkoppelcircuit.
De reden waarom inschakeling zonder belasting niet goed is komt nl. dat er zonder belasting véél te grote oscillatie plaatsvindt die resulteert in (oa) warme spoelen en een overbelasting van componenten.
Nu is bovenstaande niet zo problematisch in normale situaties: je hangt je moederbord en 1 harddisk eraan en een voeding is al voldoende belast. Maar wat nu als je zonder mobo wilt werken, of niet zeker weet of de voeding goed is?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 12:33 ]

Verwijderd

Bij mij juist hetzelfde!
Heb een XP2600+ 333FSB / ASUS A7V880 / 2x 512Mb DDR PC3200 / 2x Maxtor 120G SATA / ATI 9800PRO / DVD-writer / CD-writer / DVD-rom / Pinnacle PCTV PRO PCI / cpu-cooler fan + 3 case fans. Ook alle USB aansluitingen zijn benut: laserprinter, scanner, muis, adsl modem.
En dit alles in een Superflower case met een 400W voeding. (steekt dus redelijk vol!)
Speedfan4.23 geeft op de +5V lijn schommelend 4.73/4.70 aan.

Afbeeldingslocatie: http://img29.echo.cx/img29/1567/speedfan9hh.jpg

Nochtans draait alles hier 100% stabiel : windows, benchmarks en games (Far Cry / Doom3 / ...).
Pc staat al 6 dagen non-stop aan...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 07:48:
Jep, meet het ding eens door met een multimeter. Zorg wel (zoals ount_Grishnackh opmerkte) dat de voeding voldoende belast wordt. Niet alleen voor de veiligheid van de voeding (de meeste kunnen er tegenwoordig wel tegen om even onbelast te draaien) maar vooral om een representatieve meting te verkrijgen. Het gaat er namelijk niet om dat je voltages stabiel zijn bij een belasting van 15W, maar ook bij 150W.

Beter dan met een multimeter testen, is het loggen van de +5V met een (geheugen)scope, maar ik neem aan dat je niet over die apparatuur beschikt.

• vanke014

vanke014

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:16:
Bij mij juist hetzelfde!
Heb een XP2600+ 333FSB / ASUS A7V880 / 2x 512Mb DDR PC3200 / 2x Maxtor 120G SATA / ATI 9800PRO / DVD-writer / CD-writer / DVD-rom / Pinnacle PCTV PRO PCI / cpu-cooler fan + 3 case fans. Ook alle USB aansluitingen zijn benut: laserprinter, scanner, muis, adsl modem.
En dit alles in een Superflower case met een 400W voeding. (steekt dus redelijk vol!)
Speedfan4.23 geeft op de +5V lijn schommelend 4.73/4.70 aan.

[afbeelding]

Nochtans draait alles hier 100% stabiel : windows, benchmarks en games (Far Cry / Doom3 / ...).
Pc staat al 6 dagen non-stop aan...
Ik heb bijna precies dezelfde waardes, volgens mij ligt dit gewoon aan het moederbord. Mijn PC is zo instabiel, dat ik niet eens normaal kan gamen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

bekend is natuurlijk dat asus probe er sowieso vaak een zooitje van maakt. wil je dus de echte specs hebben moet de multimeter uit de kast :)

ik zit hier zelf met een behoorlijk lage 12 v lijn (11,6) maar toch geeft dat geen enkel probleem. Ik heb wel eens gezeik gehad met mijn 3,3 die onder de 3,0 tijdens gamen en dat ging echt mis

[ Voor 42% gewijzigd door Ray op 29-04-2005 22:12 ]

Pagina: 1