Toon posts:

Speedtouch + Linksys +poortmapping probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende config:

(internet (XS4ALL ADSL Basic) ) ---- Thomson 510i Speedtouch ------ Linksys WRT54GS ----- wireless & wired PC's

Modem config:
ip: 10.0.0.138
PPPoA_1 verbinding (zoals ik het voorheen deed)
DHCP server up
bij NAPT --> default server 192.168.1.1 (ip adres linksys) om poorten te openen

linksys modem:
ip: 192.168.1.1
'Automatic Configuration - DHCP'
DHCP server aan ( 10.0.0.1 staat bij status)
eventueel bij 'Port Range Forward' een portrange openen van de PC

Alles werkt (zowel LAN als internet), ik kan alles pingen. nu weet ik niet of de poorten wel juist worden opengezet, verder hoor ik van alle kanten dat dit niet de juiste manier is en dat ik beter 1 van deze twee routers moet laten fungeren als DHCP server. Verder lees ik veel dat ik het modem beter kan instellen als Bridged mode. :?

Verder heb ik onder de instellingen van de Linksys bij " Advanced Routing" de mode op Gateway staan, niks aan veranderd), als ik iets probeer aan te passen dan wordt de routing table aangepast, gevolg dat ik niet meer naar m'n modem kan connecten...

Hoe kan ik het beste dit probleem oplossen? PPPoE/PPTP/Static IP? Moet ik bij de Speedtouch opties ook van te voren dingen eerst anders aanpassen?

Verwijderd

je heb nu nat in nat je ip adres van je linksys naar je speedtouch is anders dan het interne adres van het netwerk binnen je linksys, ik verwacht dat de linksys dit ip adres krijgt van de speedtouch 10.0.0.150

Maar als ik jou was zou de linksys een handmatig ingesteld ip adres geven.
Zoals

IP: 10.0.0.100
Subnet masker: 255.255.255.0
Gateway adres: 10.0.0.138

Primary DNS server: 10.0.0.138

Het ip adres 10.0.0.100 zal nooit worden vrijgeven via dchp aan andere clients want scope begint pas vanaf 10.0.0.150
En je speedsoutch is een DNS Cache dus als je via je speedtouch je DNS resolved zal sneller gaan.

Succes
PS: en vergeet niet nu de defualt adres te wijzigen in 10.0.0.100

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 23:51 ]

Verwijderd

Ik heb ongeveer dezelfde opstelling als die van jouw en ik heb het als volgt gedaan.

ADSL modem > gekoppeld via de internetport van mijn linksys router.

Mijn linksys router vervolgens ingesteld op PPTP en de juiste info ingevoerd. Mijn Linksys is tevens een DHCP server dus mijn clients krijgen automatisch een adres zodat ze kunnen internetten.

Het verhaal over Portforwarding begrijp ik niet helemaal, wat ik doe is het IP adres van de server en/of client invoeren met de poort nummer erachter die open moet staan.

Stel als je dus een webserver hebt draaien op een van je clients (192.168.1.3 bijvoorbeeld) dan voer je dus in je portforwardingmap het volgende in.

IP adres: 192.168.1.3 poort 80 Protocol TCP

Dan kan je vervolgens met je extern IP adres de webserver bereiken op je client.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:49:
je heb nu nat in nat je ip adres van je linksys naar je speedtouch is anders dan het interne adres ik verwacht dat de linksys dit ip adres krijgt van de speedtouch 10.0.0.150
Maar als ik jou was zou de linksys een handmatig ingesteld ip adres geven.
Zoals

IP: 10.0.0.100
Subnet masker: 255.255.255.0
Gateway adres: 10.0.0.138

Primary DNS server: 10.0.0.138

Het ip adres 10.0.0.100 zal nooit worden vrijgeven via dchp aan andere clients want scope begint pas vanaf 10.0.0.150
En je speedsoutch is een DNS Cache dus als je via je speedtouch je DNS resolved zal sneller gaan.

Succes
Dit klopt niet helemaal, want 10.0.0.150 is het ipadres waarmee de ADSL modem inbelt bij xs4all. Deze moet je dus wel invoeren wanneer je de optie PPTP aan heb staan. De gateway moet je vervolgens instellen op 10.0.0.138

Hierna krijgt je linksys router het internet adres die via xs4all is toegekend aan jouw. De DHCP server van de linksys router kan ook gewoon op een 192.168.1.x/24 staan.

Verwijderd

Jou oplossing is wenselijker, alleen ik hoop dat hij weet hoe hij dat inmoet stellen.(jij heb denk ik een oudere speedtouch)

De gegevens voor je speedtouch zijn als volgt:

Gegevens Speedtouch

PPTP-to-PPPoA relay
VPI = 8
VCI = 48
vc-mux

Info voor je linksys:
PPTP over 10.0.0.138
Wan IP adres linksys:10.0.0.150
Subnetmask:255.255.255.0
User:gebruikersnaam@xs4all-basic-adsl
Pass: je wachtwoord

Mijn eerste oplossing is makkelijk uit te voeren

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:52:
[...]

Dit klopt niet helemaal, want 10.0.0.150 is het ipadres waarmee de ADSL modem inbelt bij xs4all. Deze moet je dus wel invoeren wanneer je de optie PPTP aan heb staan. De gateway moet je vervolgens instellen op 10.0.0.138

Hierna krijgt je linksys router het internet adres die via xs4all is toegekend aan jouw. De DHCP server van de linksys router kan ook gewoon op een 192.168.1.x/24 staan.
Jij haalt wat dingen door de war, ik zeg niet dat hij zijn lan instelligne van de linksys moet gaan wijzigen.
Maar die van de speedtouch.

je heb hier een paar lagen:
1- IP die werkt alleen als je je router instelt op de 10.0.0.* range(waarvan 10.0.0.150 een gelding adres is, je kan ook een ander adres kiezen)
2- VPN door middel van PPTP over 10.0.0.138(dit gaat alleen werken als laag 1 goed is ingesteld)

Wat er gebeurt als jou router binnen de zelfde ip range licht kan je router via het PPTP protocol zich gaan aanmelden, je modem zet het om van PPTP naar PPPoA.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 00:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen. Zonet weer bezig geweest maar niet echt een oplossing gevonden. Iig werkt het zoals gisteren wel.

Door de bomen zie ik het bos niet meer laat ik maar zeggen. Ik heb vernomen dat ik de Speedtouch als DNS server moet laten funguren aangezien het daar beter voor geschikt is? en de Linksys als DHCP server?

Voor de zekerheid heb ik printscreens van genomen.

Connectie gedeelte van Speedtouch:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hgertjan/1.JPG

DHCP server gedeelte
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hgertjan/2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hgertjan/3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hgertjan/4.JPG

Default server:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hgertjan/5.JPG

Linksys
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hgertjan/7.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hgertjan/8.JPG
Bij de laatste afbeelding nergens aangekomen

Nogmaals m'n configuratie heb ik zo:

(Internet) --- Speedtouch ---- Linksys ---- wired & wireless clients!

Welke kan ik het beste inrichten als DHCP en welke als DNS? Ik heb vernomen dat ik nu 2 routers gebruik in m'n netwerk, hoe kan ik dit probleem oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
iemand? :?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 14:14

Korakal

Up up up!

van www.kpn.com een inifiletje halen voor je Speedtouch zónder NAT. Vervolgens de Linksys het modem laten aansturen, dan heb je geen 2 routers meer achter elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Korakal schreef op donderdag 28 april 2005 @ 23:26:
van www.kpn.com een inifiletje halen voor je Speedtouch zónder NAT. Vervolgens de Linksys het modem laten aansturen, dan heb je geen 2 routers meer achter elkaar.
Ik zie nergens een ini file van de 510 staan op kpn? :?

Ik heb zo'n config manager gedownload van de speedtouch site maar ben niet verder gekomen!

PPoA-NAPT-DHCP
PPoA-NAPT-setLAN
PPoA-No NAT-dhcp spoofing
PPoA to PPoE -no NAT - DHCP

Welke moet ik kiezen? ik heb verschillende geprobeerd maar bij de linksys instellingen weet ik niet hoe ik het verder moet laten instellen of het werkt op 1 of andere manier niet!

Wie weet de juiste stappen die ik moet volgen?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die een oplossing weet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:50:
Ik heb ongeveer dezelfde opstelling als die van jouw en ik heb het als volgt gedaan.
Joe-Y kan je me precies vertellen welke stappen je allemaal hebt gevolgd met de bijbehorende ip adressen?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 14:14

Korakal

Up up up!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 17:10:
[...]
Ik zie nergens een ini file van de 510 staan op kpn? :?
http://www.kpnadsl.nl/support/downloads/ADSL_pptp.ini

Hij staat er echt hoor. Over hoe je e.a.a. moet instellen is voldoende te vinden mbv de search/google. Verder nog het verzoek om niet 3 posts achter elkaar te doen om zo je topic te kicken.

Deze gaat dicht, er is genoeg info om het zelf te kunnen oplossen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.