[alg] Meeste CPU power/euro aan stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat er aan te denken om mischien binnenkort een apart systeempje te kopen die 24/7 laat mee graasen. Waar ik dan het meest naar wil kijken is hoeveel rekenkracht dat ding opleverd per euro aan stroom.

Het gaat me dus niet om het goedkoopste systeem kwa aanschaf, ook niet om het zuinigste systeem kwa verbruik, en ook al niet om het snelste systeem.

Ik zoek precies dat systeem wat bij [performance]/[verbruik] het hoogste getal geeft.

Nu is performance natuurlijk een te vaag begrip om in 1 getal te vatten, maar velen doen wel een poging hiertoe (zoals spec bv). Toch kan ik niet echt een antwoord vinden op deze vraag. Na een uur of wat struinen over het internet, kom ik bij de verschillende benchmarks altijd op 1 van bovengenoemde conclusies wat betrefd het zuinigste, snelste of goedkoopste systeem. Slechts -zeer- weinig testen nemen 24/7 computing in beschouwing.

De systemen waar ik nu een beetje naar zat te kijken zijn een Mac mini (G4 1.2 of 1.4Ghz) en een Dell Inspiron 2200 ( P-M 360 1.4Ghz). Het is voor zowel de G4 als de P (celeron) M al lastig om benchmarks te vinden, laat staan beiden gecombineerd.

Beiden CPUs staan bekend als zuinig. De G4 staat bekend als een redelijk slome processor, dus ik vermoed dat de P-M een betere performance/verbruik ratio heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:04

JustDutch

was ambtenaar :)

Ik heb ooit ergens eens gelezen dat een Athlon XP-M onderklokken tot erg extreme besparingen leidt. Er staat me iets bij dat die dan minder dan 10 watt bij 1 Ghz verbruikt. Misschien is een dergelijke truuk bij meerdere mobiele processoren uit te halen.

Ik heb het artikel gevonden, maar mijn geheugen blijkt niet helaal te kloppen. Toch zou je er eens naar kunnen kijken.

nieuws: Onderklokken in praktijk: Athlon XP @ 4,5 Watt

[ Voor 26% gewijzigd door JustDutch op 27-04-2005 23:07 ]

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat de Pentium-M qua rekenkracht/stroomverbruik zoiezo de winnaar is, maar in aanschaf is hij wel duurder volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
De P4M wint het zeker qua power/verbruik, maar is dit niet een beetje zonde van je geld? Een P4M systeem is nou niet bepaald goedkoop. Voor minder geld koop je misschien een sneller systeem en voor het geld wat je bespaard kan je hem een jaar(?) laten draaien. Maar ik vind het zowieso nutteloos om een systeem aan te schaffen voor een koe.

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt ervan af waarvoor je het wil inzetten denk ik. Als je RC5-72 wil gaan doen is die G4 best een kanshebber denk ik, want appeltjes zijn echte monsters op RC5-72. Een G4 op 1,25 GHz geklokt doet ongeveer 250 WU's per dag, en da's evenveel als m'n dual Athlon (2x 1466MHz)... dat haal je no way met welke Pentium/Pentium-M/Xeon dan ook, tenzij het een dual is maar die zal gegarandeerd meer stroom zuipen dan het G4 monstertje. Wil je Seti ofzo gaan doen dan liggen de kaarten weer helemaal anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
xerix schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:13:
De P4M wint het zeker qua power/verbruik, maar is dit niet een beetje zonde van je geld? Een P4M systeem is nou niet bepaald goedkoop. Voor minder geld koop je misschien een sneller systeem en voor het geld wat je bespaard kan je hem een jaar(?) laten draaien.
Dat is waar ja. Als je de stroom besparing verekend met de meerprijs van een P-M (zeker als je dan ook nog eens absolute performance in beschouwig neemt), dan kun je idd kwa kosten wel een minder zuinig systeem kopen.

Het wordt er niet makkelijker op...
Maar ik vind het zowieso nutteloos om een systeem aan te schaffen voor een koe.
Nja, tis niet 100% voor een koe, ik wil er ook downloads op laten lopen. Nu moet ik altijd 's nachts mijn PC uitzetten omdat ik anders niet kan slapen van de herrie. Omdat downloads weinig CPU kracht vragen en ik er amper direct op zal werken, wilde ik het voorderest dus vooral als koetje gebruiken. En echt nutteloos? De ene geeft direct geld aan een goed doel en ik wilde dit doen (en dan heb ik meteen ook mijn download station, 2 vliegen in 1 klap ;-) )

Overigens is de Mac mini zo'n 500 euro (1.2Ghz) en de dell inspiron 600 euro (1.3Ghz).

Als project heb je op de Mac niet zoveel keuze, UD-grid en FaD heb je er helaas niet voor, maar Folding@home wel, en die is volgens de faq zwaar Altivec optimized. Mijn zus gaat iniedergeval binnenkort een mini kopen, dus ik probeer f@h daar wel even op uit. Hopelijk is er dan ook hier ergens een P-M gebruiker te vinden zodat ik de performance voor de specificieke taak een beetje kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai momenteel FaD en Ud-grid op een Pentium-M 1.3ghz dat gaat best goed moet ik zeggen, qua punten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lastig,

Ik zie een paar dingen door elkaar.

"Het gaat me dus niet om het goedkoopste systeem kwa aanschaf, ook niet om het zuinigste systeem kwa verbruik, en ook al niet om het snelste systeem."

"Nu moet ik altijd 's nachts mijn PC uitzetten omdat ik anders niet kan slapen van de herrie."

Maakt het een beetje lastig allemaal.

_piranha_ heeft een fantastisch punt hier, wat wil je er dan mee gaan vouwen?

Die minimac's zijn inderdaad rekenwondertjes op sommige projecten.

Als ik de F@H site lees is een dual xeon het beste qua prijs/watt/prestatie, maar voor andere projecten is dan weer heel wat anders.

Goedkoop, tja, ik neem een sempron 2200 , asrock MB, en 256 , overklok hem naar 2600 en gebruik hem als vouwdoos.

Wil je minder stroomverbruik, dan zul je een mobile moeten kopen (amd's zijn goedkoper maar intels weer wat zuiniger).

Wil je het echt stil (slaapstil), oei.
Eh, dan zal je alles wat er nu geluidmaakt stiller moeten maken, betere kast, stillere voeding, stillere fan's, eventueel waterkoeling .

Wat ook weer een optie is, een stille laptop en via een netwerkje een goedkope vouwdoos laten
meelopen (netwerk, als in andere kamer en geen last van de herrie).

Maar een ultime superstille highpower vouwdoos......................

Prijzig, hoe je het ook went of keert.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 01:17:
Wat ook weer een optie is, een stille laptop en via een netwerkje een goedkope vouwdoos laten
meelopen (netwerk, als in andere kamer en geen last van de herrie).
Ik zie nu dat ik het niet zo duidelijk in mijn bovenstaande post had gezegd, maar dat is dus de optie waar ik voor ga. Mijn werk pc blijft gewoon in mijn slaapkamer staan en die gaat 's nachts uit. De DPC/download pc kan ergens heel anders komen, vanmij part in de meterkast als ik daar voldoende ventilatie kan krijgen :)

Een laptop of een mini heeft dan nog het voordeel dat ik hem op bijna elke plaats kwijt kan. De projecten waar ik het meest in geintresseerd ben zijn:

UD-grid
FaD
F@H

Tevens ben ik opzich wel opzoek naar de beste performance/verbruik ratio, maar natuurlijk wel binnen grenzen. Als dat een dual Itanium2 blijkt te zijn van 10.000 dan wordt het ook een beetje lastig, en stel dat het een oude 68000 bak is dan heb je er ook weinig aan.

Ik zie dat als ik bij bv MyCom een dual xeon samenstel, zonder grafische kaart en keyboard/muis/etc dat de prijs opzich dan wel meevalt.
Die minimac's zijn inderdaad rekenwondertjes op sommige projecten.
Op welke projecten doen ze het nu het beste?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:00
Een Pentium-mobile processor is wel zuinig maar dat komt vooral omdat hij zijn snelheid terugklokt op het moment dat je m nauwelijks gebruikt. Maw: als je alleen download draait hij op een lekker lage snelheid en ditto stroomverbruik. Maar als je de cpu continu 100% belast met een koetje is dat effect dus weg en valt het stroomverbruik ook tegen.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moriaty schreef op donderdag 28 april 2005 @ 10:21:
Een Pentium-mobile processor is wel zuinig maar dat komt vooral omdat hij zijn snelheid terugklokt op het moment dat je m nauwelijks gebruikt. Maw: als je alleen download draait hij op een lekker lage snelheid en ditto stroomverbruik. Maar als je de cpu continu 100% belast met een koetje is dat effect dus weg en valt het stroomverbruik ook tegen.
dan nog is het stroo verbruik lager dan een desktop, bv een beetje geupdate desktop zonder monitor verbruikt al gauw 140 watt als het niet meer is, mijn adapter in mn laptop geeft maximaal 70 watt af, pas als hij max cpu snelheid 100% loopt te stampen dan verbruikt ie 70 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, en dat is dus niet met een Pentium-M ervaring.

Maar ik heb hier nu een Athlon 2500 overgeklokt, dan verbruikt hij nogal wat stroom, maar ik heb hem ook een tijd ondergeklokt gehad, lager voltage, en bus/muliplier omlaag en toen zat ik op een 1800+ maar volgens Sisoft verbruikte mijn systeem toen maar 35 W.
Ik draai overigens UD-grid. Daarbij ook het voordeel: Al gooi je er extra geheugen in, krijg je heel wat meer punten, maar kost nauwelijks extra energie.
Als ik het geld ervoor had, dan zou ik zo'n sempron geval kopen op een Asrock bordje met veel geheugen en die onderklokken. Volgens mij kan je dan zelfs passief koelen.... maar ja, er moet ook 'zwaar' gewerkt worden op mijn pc, dus ben ik maar gaan overklokken :P

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 10:57:
[...]

dan nog is het stroo verbruik lager dan een desktop, bv een beetje geupdate desktop zonder monitor verbruikt al gauw 140 watt als het niet meer is,
Is meer. Mijn P4 2.8 Northwood heeft nog nooit ook meer een seconde onder de 100% utilization gezeten, en via mijn energie monitor 3000 (conrad) zie ik dat het verbruik rond de 160 watt zit zonder monitors. (Bijna) idle is 120 watt, en met mijn schermen aan een schandalige 360 watt (410VA).

Het verschil tussen idle en fully stressed valt me nog wel mee eigenlijk, dat is maar zo'n 40 watt, vandaar dat de koe nooit uitgaat als ik met de computer werk. Echter, 160 watt is wel wat te bruut voor een computer die ik anders niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor RC5/OGR gaat dan moet je een mac Mini nemen!
/me apple fan, en heeft alleen maar macjes.
Mijn 667MHz doet 7,8Mkey/s
Mijn laptop (1.2GHz) doet er 12/12.5

Apples zijn vooral goed in RC5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk, de prestaties van de 1.42 macmini zijn ongeveer gelijk aan een amd van dezelfde snelheid als je F@H draaid maar omdat hij onder volle belasting maar ongeveer 30 watt gebruikt is het snelheid/verbruik technisch gezien een rekenwondertje.

Voor RC5 zie de post van Asmoohtjuh hier beneden

edit, verduidelijkt

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:24:
Henk, de prestaties van de 1.42 macmini zijn ongeveer gelijk aan een amd van dezelfde snelheid maar omdat hij onder volle belasting maar ongeveer 30 watt gebruikt is het snelheid/verbruik technisch gezien een rekenwondertje.

F@H schijnt er goed op te draaien
Je kan natuurlijk tever gaan!!!

Een AMD ? Athlon 64 ?

volgens de speedpage
RC5-72
AMD Athlon64 4100 10,818,609.00
PowerPC 744x/745x G4 1066 11,260,058.67
PowerPC 744x/745x G4 1067 11,390,000.00
PowerPC 744x/745x G4 1200 12,570,285.00
PowerPC 744x/745x G4 1250 13,141,369.14
PowerPC 744x/745x G4 1400 14,769,045.00
Dual Processors
AMD Opteron 2200 2 rc572 14,196,571.00
AMD Opteron 2400 2 rc572 17,618,228.0
Quad
AMD Opteron 2200 4 rc572 35,408,956.00
VS Apple
PowerPC 744x/745x G4 1000 2 rc572 14,692,711.10 Gelijk aan dual 2200
PowerPC 744x/745x G4 1200 2 rc572 25,710,000.00 Sneller dan dual 2400
PowerPC 744x/745x G4 1300 2 rc572 27,293,444.00
PowerPC 744x/745x G4 1420 2 rc572 28,683,558.67

Jammer genoeg is de G5 best langzaam
PowerPC 970 G5 2500 2 rc572 33,857,487.11
Laten we zeggen, dat er 4 opterons nodig zijn voor een dual; G5 2500?

een AMD 64 4100 + is in theorie sneller als die mini! mini is max 1.47GHz (als we naar getallen gaan kijken)
Een Singel G4 1.0 trekt die Athlon 64 4100+ er al uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu wordt het toch weer moeilijk. RC5-72 is 1 van de weinige projecten waar ik niet echt in geintresseerd ben. Zijn er ergens nog resultaten van de G4 en F@H te krijgen?

De mini is hoe dan ook goedkoper als de Inspiron. (voordat er flames komen, de inspiron is in verhouding wel goedkoper omdat daar nog een 15" LCD en muis & keyboard bijzitten, maar deze heb ik in dit geval toch niet nodig).

Ook komt de Inspiron 2200 in de 600 euro config met een Intel Pentium Celeron M. Nu weet ik dat de gewone P-M zeer goed presteerd, maar ik weet niet wat de Celeron versie nu precies doet, zeker niet met F@H of FaD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een linkje naar die speedpage?
En hoe zit het met OGR? RC5 boeit me geen bal (draai het nu wel, maar bij gebrek aan een zinnig alternatief voor een specifiek systeem), maar OGR vind ik wel interessant. Misschien schaf ik binnenkort een Mac Mini aan. Doet OGR het daar naar verhouding net zo goed als RC5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KUCH working on that one,

niet zozeer op stroom gericht meer op aanschafprijs en prestaties per project

http://forum.dutchpowercows.org/viewtopic.php?t=991

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een heel lang topic met diverse ideeen.
Voor 1000 euro zoveel mogelijk CPU kracht

Die geintegreerde totaal borden zou ik 't vooral in zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel interesant. Wanneer gaat die DB live?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gp500 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:25:
Een heel lang topic met diverse ideeen.
Voor 1000 euro zoveel mogelijk CPU kracht

Die geintegreerde totaal borden zou ik 't vooral in zoeken.
Een beetje oud topic. Vanwege zowel de evolutie van de clients als wel de hardware lijkt het me mischien niet helemaal meer van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is niet zo heel veel veranderd aan het principe hoor.
Enkel andere cpu's.

De basis is het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:26:
Wel interesant. Wanneer gaat die DB live?
Nog geen idee van, er is een begin met de site eromheen maar ik ben pas beginnend programmeur dus het is een leertraject :+

maar het vordert gestaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierro een Dell D505 met Celeron-M op 1,2 GHz.
FaD draait prima, processorscore van 105 bij 24/7.

Staat op het nachtkastje en is fluisterstil.

BTW: Ga toch meteen voor een laptop, die kan je met wat geluk
ook nog undervolten en je neemt hem nog eens makkelijk mee.
Hier draait een Athlon 64 3000+ DTR met default Vcore 1,5V op
1800 Mhz nu op 1,25V bij 1800Mhz.
Bij 1600 Mhz kan de Vcore terug naar 1,125V.

Oja: 1600 Mhz, FaD processorscore 141, bij 1800 Mhz score 164.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 21:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:23:
Hierro een Dell D505 met Celeron-M op 1,2 GHz.
FaD draait prima, processorscore van 105 bij 24/7.
Ok, thanks for the info! Als het goed is dan zal mijn zus volgende week die mini kopen of uiterlijk de week daarna. Heel benieuwd of ie onder of boven die 105 komt.

Overigens, bij mijn P4 2.8Ghz geven de jobs een cpu rating aan van 110. Ik draai echter wel 2 jobs tegelijk (hyperthreading). Betekend dat dan dat mijn 'gehele' score 220 is, of werkt het niet zo? Is die CPU rating nog afhankelijk van het feit dat je andere dingen doet met je computer? (maw krijg je een andere rating als je FaD als enigste ding laat draaien in vergelijking met dat je normaal aan het werk bent terwijl FaD draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:15:
[...]

......Betekend dat dan dat mijn 'gehele' score 220 is........ Ja
......Is die CPU rating nog afhankelijk van het feit dat je andere dingen doet met je computer? (maw krijg je een andere rating als je FaD als enigste ding laat draaien in vergelijking met dat je normaal aan het werk bent terwijl FaD draait)......... Ja
Pagina: 1