[XP] Voorkomen dat allerlei apps opstarten bij inbellen?*

Pagina: 1
Acties:

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Met mijn laptop kan ik via bluetooth heel eenvoudig inbellen op mijn telefoon en via GPRS internetten. Dit is heel handig voor op de momenten dat ik net ff dat mailtje moet versturen of ophalen. Echter als ik de verbinding maak, gaan ook een aantal andere applicaties hiervan (op dit moment onbedoeld) gebruik maken: Skype, Messenger, Virusscanner, update services, enz.

Ik zou graag de inbelverbinding zodanig beperken dat enkel mijn e-mail client (Thunderbird) gebruik kan maken van de verbinding zodat de rekening nog enigzins betaalbaar blijft.

Is hier een programma voor te vinden? Liefst freeware. Het is bedoeld voor een Windows XP Professional systeem.
Netlimiter is hier niet echt geschikt voor, gezien deze niet verkeer kan blokkeren.

Op wifi en ethernet moeten deze beperkingen overigens geen uitwerking hebben.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ehm. Een firewall zoals zonealarm? :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel even aan; je vraag vind ik wel interessant. Ik verplaats je topic evenwel naar WOS; het lijkt me dat de oplosisng namelijk niet in een externe tool; maar in een interne Windows instelling gezocht moet worden :)

Beperkingen op gebruik inbelverbinding toepassen > [XP] Voorkomen dat allerlei apps opstarten bij inbellen? *
SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• bgever
Ik zou natuurlijk met firewall instellingen kunnen spelen, maar ik gebruik nu de firewall van SP2 naar volle tevredenheid.
Ik heb daarin alleen niets kunnen ontdekken dat je blokkeringen enkel op bepaalde verbindingen kunt toepassen.

Maar om nu nog een extra firewall als Zonealarm te gaan draaien. :/ Ik wil toch wel mijn memory resources besparen op mijn laptop.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
ik begrijp dat je afhankelijk van de soort verbinding die je systeem heeft met internet. De ene keer wel van de voordelen van automatisch op starten gebruik wilt maken en als je via je gsm in belt niet.
Lijkt mij lastig om hier onderscheid in te maken.
Wat wel kan is van elke aplicatie de settings na te kijken, en deze zo in te stellen dat bv msm niet meer automaties word gestart; Windows update niet meer de data download, maar aleen meld dat er updates zijn.(weet van deze instelmogelijk heden)enz. Maar dan ziet je met het feit dat je alles zelf dient bij tehouden /actieveren bij de andere verbinding

Grutte Pier fansels

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Ik weet dat ik in herhaling val maar ik geef even wat extra opties erbij :) :

Er zijn dus bepaalde programma's die gelijk opstarten wanneer je gaat inbellen. Ik zou zeggen dan dat die programma draaien. Dus schakel ze eens uit met MSCONFIG en als je een programma wilt gebruiken dat je dan pas de programma's opstart.

MSN Messenger:

Bij MSN Messenger heb je de optie om het uit te schakelen dat hij zich automatisch aanmeldt wanneer er een verbinding wordt gemaakt. (extra ==> opties van messenger ==> voorkeuren ==> daar kun je je keuzes maken)

Antivirus:

Ik zou wel graag even willen weten wat je voor virusscanner gebruikt. Is het norton? Dan is Liveupdate uit te schakelen genoeg en doe je updaten wanneer het nodig is. Is het McAfee dan moet je iets meer doen om die auto update uit te schakelen. Ik weet niet precies hoe het werkt maar dat is wel mogelijk.

Windws update:

Idd zoals bij Windows update kun je aanpassen door naar deze computer te gaan en rechterklik te doen en dan de eigenschappen kiezen. Daarna ga je naar automatische updates waar je dus kunt controleren of de updates aanstaan en dat je ze dan bijvoorbeeld op, niet downloaden maar wel aangeven wanneer er updates zijn voor windows ofzoiets...

Hier weet ik op het moment geen oplossing voor maar ik denk dat het wel mogelijk is om het via MSCONFIG uit te schakelen of via het programma (waarschijnlijk).

Ik ben nu nog verder op zoek naar oplossingen om programma's te limiteren die dan ook gelijk willen inbellen maar ik denk dat deze opties al toch een heel eind op weg helpen O-) hoop ik..

*EDIT*:

Ik heb dus ook nog eens op netlimiter gezocht en het programma zegt dat hij ook applicaties tegen kan houden die verbinding probeert te maken met het internet en dat het met dit programma tegen te houden valt. (Ik zeg wel eerlijk :P dat ik het programma niet verder ken :P ;) ) Link: Klik hier

Succes!!! :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Creegfire op 28-04-2005 09:04 ]

//Creegfire

• bgever
Ik draai veel applicaties, en veel update services, en hiervan wil ik uiteraard gewoon gebruik blijven maken. Het is voor mij gekkenwerk om telkens handmatig alle andere programma's op te starten, vooral omdat ik die GPRS verbinding maar weinig gebruik. Verder heb ik geen concreet overzicht van de applicaties die van het internet gebruik maken. Een manier om daarom handmatig applicaties wel toegang te verlenen is voor mij een geschiktere manier.

Ik heb ook even ZoneAlarm geinstalleerd en deze kan net als NetLimiter enkel de ethernetkaarten beheren. De inbelverbinding wordt niet herkend, dus ik kan hiervoor geen specifieke instellingen maken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Moet je niet op een of andere manier die interface toevoegen? Kan me namelijk niet voorstellen dat zonealarm niet met inbel verbinding overweg kan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• bgever
Subtiele schop onder de reet... ;)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-04 13:25

Dentheman

Zie signature

Anders maak je twee accounts aan in xp en stel je op die éné alleen je e-mail proggie in en that's it. En op die andere doe je de rest :) weet niet of het kan eigenlijk :?

Zie ondertitel

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:25
Dit ziet er wel aardig uit.
Zoeken op Startup manager levert sowieso aardig wat hits op.

Roomba E5 te koop

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 20:48
Denman89 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:56:
Anders maak je twee accounts aan in xp en stel je op die éné alleen je e-mail proggie in en that's it. En op die andere doe je de rest :) weet niet of het kan eigenlijk :?
Ik vind het een brilljante oplossing...alleen moet je dan waarschijnlijk wel echt uitloggen en niet van user switchen anders gaan die proggies nog connecten lijkt me.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan je niet gewoon zorgen dat de LAN-verbinding de standaardverbinding is, en de inbel enkel aan de emailaccount gekoppeld is (in IE nooit een verbinding kiezen). Of sla ik de plank nu finaal mis?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:25
sanfranjake schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 17:24:
Kan je niet gewoon zorgen dat de LAN-verbinding de standaardverbinding is, en de inbel enkel aan de emailaccount gekoppeld is (in IE nooit een verbinding kiezen). Of sla ik de plank nu finaal mis?
Ja, het gaat er om dat hij allerlei andere apps niet wil opstarten als hij via GPRS inbelt.

Roomba E5 te koop

• bgever
Denman89 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:56:
Nadeel hiervan is dat je enkel applicaties die voor een account geinstalleerd zijn kunt blokkeren. De vraag is dus of Windows Update en mijn virusscanner update ook zo te blokkeren zijn? Dit zijn namelijk services, en die draaien al zonder dat er een gebruiker actief is...

Het probleem zit hem dan ook meer in de achtergrond applicaties. Deze wil ik niet handmatig starten, omdat mijn virusscanner bijv. al bij het opstarten moet draaien. Vandaar dat handmatig opstarten niet echt geschikt is. Met meerdere accounts heb je nog steeds het probleem met die achtergrond applicaties.

• bgever
Ik zit er toch over te denken om een extra firewall te draaien. Echter wil ik deze firewall enkel gebruiken als ik de inbelverbinding gebruik. In deze extra firewall sta ik enkel mijn browser en e-mail client toe om gebruik te maken van het internet. De firewall schakel ik dan handmatig in en uit. De extra firewall zal dus grotendeels uit staan, en moet zichzelf niet automatisch aan zetten bij het opstarten.

Nu heb ik zojuist Kerio Personal Firewall getest, en deze bevalt aardig. Echter is het geheugengebruik vrij groot. Bestaat er een doodeenvoudige firewall die op applicatie niveau kan blokkeren en dus in en uit te schakelen is?

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-04 13:25

Dentheman

Zie signature

Gewoon een firewall installeren (zonealarm? Netlimiter?). En dan bij uitvoeren--> msconfig Dat ding uitzetten bij opstarten. En als je gaat inbellen start je je firewall op :)

Zie ondertitel

• bgever
Dat is inderdaad de meest optimale optie. :)
Pagina: 1