Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goedkoopste oplossing voor riser probleem

Pagina: 1
Acties:

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01
Ik ben sinds gisteren op dit kastje gevallen ( de meest linkse de zwarte uiteraard :) ):

Afbeeldingslocatie: http://www.evercase.com/newsite/images/e1290/e1290.jpg

Want ik wil graag een mediacenter gaan bouwen. Perfect leek me dit kastje, lekker laag ( 10cm ) stil en niet al te diep. Prima kastje voor onder mijn TV in me meubel. Moederbord uitgezocht, gelijk aan een P4P800-VM maar dan van Intel geloof ik. SATA poortje want er moet wel een 160GB WD RE in komen voor de velen draaiuurtjes. DVD fikker etc.

Nu kan ik via mijn werk aan zo'n kastje komen, en een afstandsbediening, reciever en een Hauppauge Media Center Ed. Tuner Card. Dit werkt allemaal perfect met Windows MCE.

Een probleem en dat is het volgende: omdat het kastje maar 10cm hoog is, kan er geen standaard PCI kaart in. Nu heeft het moederbord een goede video onboard ( naja goed, een Intel Extreme Graphics 2, tis iig wat om DVD mee af te spelen ) dus daar hoef ik niet een speciaal risercardje voor te zoeken. Maar de Hauppauge is niet kleiner te maken dmv een andere bracket om het maar even zo te zeggen.

Nu is het mogelijk om 1 kaart horizontaal te plaatsen in de kast ( zie plaatje hieronder ).

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdegrond.nl/img/Afb005.jpg

Maar zoals je ziet, is die plek eigenlijk gereserveerd voor een AGP die in een AGP riser ken. Nu wil ik daar zoals in het voorbeeld een PCI kaart plaatsen, wat wel mogelijk is, maar moet ik dus 2 riser kaartjes gaan kopen, en dat vind ik dan weer btje duur eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdegrond.nl/img/Afb007.jpg

Zoals je hierboven kan zien mis ik dus een stukje als ik een riser in het rechts PCI slot zou steken.

Wat is nu makkelijker, een andere kast zoeken, een riser kaartje kopen waarmee ik dus een horizontale kaart kan gebruiken en dan voor die riser weer een soort riser kopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.myelectronics.nl/contents/media/4887.jpg

Of iets in de trand van dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.myelectronics.nl/contents/media/4716.jpg

Nu is het wel mogelijk met de laatste omdat ik dan zeg maar het witte PCI slot op het printplaatje 180 graden kan draaien ( als jullie me snappen :) ) Maar dit kaartje kost maar liefst 29 euro, en misshien haalt hij de afstand niet... dus dan ben je alweer een stapje hoger, en dan is het 34 euro voor een extra kaartje.

Waar zeur je nou over? Nou is zoiets niet makkelijk zelf te maken, men pakken een oud mobo, haalt er een PCI slot vanaf, men pakken een oude netwerkkaart en zaagt daar die strip vanaf met die connectoren en die verbinden met elkaar volgens een goed stroomschema? Ik heb wel oude IDE kabels liggen die ik daar eventueel dus voor kan gebruiken.

Iemand die weet waar ik van die goedkope riserkaartjes kan kopen? Misschien heeft iemand er een over? Of iemand die zo'n dergelijk schema voor me heeft?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je 't zelf wil maken wens ik je een heleboel success... maar ik zou persoonlijk gewoon die 30 euro ervoor neerleggen, da's namelijk hardstikke goedkoop als je het vergelijkt met wat eruit zou komen en wat voor tijd het in zou nemen om het zelf inelkaar te zetten. Het is wel eens gedaan op GoT iirc... ff zoeken...

Edit: Mmm, ik kan 'm zo 123 niet vinden.

En het schema van een riserkaartje van 1 kaart is heel simpel: je verbind gewoon alle pinnetjes 1-op-1 met elkaar door :)

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 27-04-2005 21:51 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Zou het ook gewoon kopen...
Wat een gedoe en gezeik als je per ongeluk kortsluiting maakt in de zelf gesoldeerde kabeltjes. Ben je meer kwijt dan 30 euro ;)

• orange.x
Collega van me had het over kwaliteitsverlies, maar dit zal toch wel meevallen? De snelheid die over zulke banen raast is zo snel dat dat kleine beetje snelheid wat ie zou kunnen verliezen in het niets valt lijkt me.

Maar Sprite_tm, als dat 1 op 1 kan, is dat toch makkelijk kwestie van aantal IDE kabels strippen, en een PCI slot van een mobo afrukken, vervolgens het zaakje solderen van insteek naar PCI slot, en klaar? Maarja, als er ergens een goedkopere oplossing ligt?

PS, met btw zit ik op 40 eur voor zo'n riser met 10cm kabel, dat is net zoveel als het hele kastje :?

[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 27-04-2005 22:04 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@Sprite_tm
[rml]Aspje in "[ CiP] MP3deck"[/rml]

@ts
Ik zou idd gewoon zo'n ding kopen, dit zijn niet de dingen die je zo ff uit de losse hand maakt.
Ik weet niet wat je soldeerervaring is, want die pinnen zitten echt dicht op elkaar...
En idd als je ergens iets verkeerd doet en je tv-kaart/mobo en misschien wel meer (heb het gezien dat het met voeding en hdd mee zelfs) sloopt, ben je heel wat meer geld kwijt.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kwlaiteitsverlies moet wel meevallen, zolang je geen lange einden kabel gaat nemen.

Met een aantal kabels, een pci-slot en een pci-insteek-iets kan je het inderdaad doen, maar het zijn wel veel draadjes, en als er iets losschiet doordat je het slecht gesoldeerd hebt kan je je mobo en/of voeding opblazen.

Maar als tijd je niet boeit en je zeker weet dat solderen goedgaat, ga ervoor :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens op ebay. Ik heb voor 23 euro incl verzendkosten een riserkaartje op de kop getikt (2x pci en 1x agp).
het spul hoeft niet duur te zijn.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

goedkoopste oplossing? in de pricewatch kijken voor een usb-lanadapter. die staan er tig voor rond de twintig euro. dan houd je die nic nog over ook, kun je ook weer klein geld van maken.

:7

edit: ook nog eens de kleinste oplossing ook, wat wil je nog meer ;)

[ Voor 16% gewijzigd door iH8 op 27-04-2005 22:39 ]

Aunt bunny is coming to get me!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Past die kaart niet gewoon in die 10 centimeter? Backplate ombuigen en klaar is orange.x :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

beetje modden moet lukken.

wij hebben op school ook die kasten. zal eens kijken hoe ze het bij ons doen, want volgens mij hebben wij gewoon een AGP kaartje erin zitten.

zal morgen ff kijken voor je.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

iH8 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:37:
goedkoopste oplossing? in de pricewatch kijken voor een usb-lanadapter. die staan er tig voor rond de twintig euro. dan houd je die nic nog over ook, kun je ook weer klein geld van maken.

:7

edit: ook nog eens de kleinste oplossing ook, wat wil je nog meer ;)
Kuhlie schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:40:
Past die kaart niet gewoon in die 10 centimeter? Backplate ombuigen en klaar is orange.x :)
Schattig, maar als jullie de tekst gelezen hadden, hadden jullie kunnen zien dat de TS er een TV-kaart in wil zetten, en dat hij het weghalen van de bracket al bekeken had.

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Sprite_tm schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:22:
[...]

[...]

Schattig, maar als jullie de tekst gelezen hadden, hadden jullie kunnen zien dat de TS er een TV-kaart in wil zetten, en dat hij het weghalen van de bracket al bekeken had.
schattig? 't enige wat ik zeggen wilde was, dat als hij die pci-nic voor drie tientjes wil gaan riseren, dat hij dan qua ruimte en geld beter uit is met een usb-nic.

Aunt bunny is coming to get me!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Misschien is de Hauppage MCE 150 Low Profile iets voor jou? Is over de hele hoogte van de backplate 8 cm hoog. Ondersteunt TV & FM-Radio, helaas geen afstandbediening :-/
/me SlinkingAnt heeft 'm ook in htpc-tje zitten
Alleen nog niet getest aangezien er nog wat dremelwerk aan zit te komen, en ik (nog) geen tv-kabel op m'n kamer heb :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

iH8 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:25:
[...]

schattig? 't enige wat ik zeggen wilde was, dat als hij die pci-nic voor drie tientjes wil gaan riseren, dat hij dan qua ruimte en geld beter uit is met een usb-nic.
Leuk, maar dat is het punt niet. Hij wil die netwerkkaart er niet inzetten, dat staat alleen als voorbeeld in het plaatje, hij wil er een Hauppauge TV-kaart inzetten. Ik snap dat jouw oplossing prima te doen is als er inderdaad een netwerkkaart benodigd is, maar dat is, zoals in de tekst staat dus niet het geval. Ik twijfel dan ook niet aan de goede bedoelingen van jje post, ik wil je er alleen even op wijzen dat het hier niet van toepassing is ;)

• orange.x
SlinkingAnt schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:28:
Misschien is de Hauppage MCE 150 Low Profile iets voor jou? Is over de hele hoogte van de backplate 8 cm hoog. Ondersteunt TV & FM-Radio, helaas geen afstandbediening :-/
/me SlinkingAnt heeft 'm ook in htpc-tje zitten
Alleen nog niet getest aangezien er nog wat dremelwerk aan zit te komen, en ik (nog) geen tv-kabel op m'n kamer heb :)
"Leest al zagende deze post"

Oh, ik ga eens kijken of ik deze via me werk ken regelen, dat zou idd nog wel eens een oplossing kunnen zijn dan :) even mailen naar mezelf.

Bedankt voor het oplossen van dat usb-nic probleem, ik begreep er zelf al geen reet van wat ie bedoelde :D Maar ik snap nu dat hij een vergissing maakte.

Maar als ik per see een netwerkkaart wilde hebben... ik zei dat ik een p4p800 aka bordje had, zit toch echt wel LAN onboard ;) anyways! Ik heb met mijn pa even gekeken vandaag of het mogelijk was om een PCI poort los te solderen van een A7V. Dit ging niet, want A mijn pa is te ongeduldig, en de pinnetjes moeten eigenlijk allemaal tegelijk verwarmd worden omdat anders de tin gehard is. Nu ben ik nadat ik de AMR er al afgezaagd heb, de onderste PCI slot er aant afzagen :) pokke werk maar als het lukt zou dat vet zijn ;) dan nog even testen of mijn bord dan ook nog werkt :D

Ohja ik zaag natuurlijk niet van het bord wat nog in me MC moet komen he :D

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou ook eens uitzoeken of die Intel Extreme wel genoeg power heeft voor win mce, want ik denk dat ie dat niet gaat redden, en dan heb je ook nog een low-profile agp nodig...

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:51

Santford

FP PowerMod
orange.x schreef op donderdag 28 april 2005 @ 00:06:
[...]

[...] Ik heb met mijn pa even gekeken vandaag of het mogelijk was om een PCI poort los te solderen van een A7V. Dit ging niet, want A mijn pa is te ongeduldig, en de pinnetjes moeten eigenlijk allemaal tegelijk verwarmd worden omdat anders de tin gehard is. Nu ben ik nadat ik de AMR er al afgezaagd heb, de onderste PCI slot er aant afzagen :) pokke werk maar als het lukt zou dat vet zijn ;) dan nog even testen of mijn bord dan ook nog werkt :D

Ohja ik zaag natuurlijk niet van het bord wat nog in me MC moet komen he :D [...]
Mss is het handig om een tinzuiger (/desoldeerpomp (kost €3.50)) te kopen
en dan het tin pootje voor pootje weg te zuigen, dan valt dat pci slot er zo af, werkt erg goed bij mij,

en anders ff een gasbrander proberen ;) ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.dile.nl/images/big/897.jpg

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Cyphax

Moderator LNX
Ik had eigenlijk een vraag, min of meer, over het zelf maken van een riser; ik zoek er ook 1 (nee, 3) maar die dingen worden helaas niet overal verkocht ofzo. Nu zou je een oude netwerkkaart kunnen afzagen en een oud PCI slotje, maar als je kijkt naar de NIC in de startpost: niet alle 'pinnen' worden gebruikt, is dat niet bezwaarlijk?

Saved by the buoyancy of citrus

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Of je loopt naar de Aldi toe en koopt voor E10 ofzo een verfafbrander/heteluchtpistool. Die krengen doen het ook altijd goed als desoldeerdevice :)

Cyphax: Hangt van het kaartje af wat je in de riser stopt. Als dat kaartje die pinnetjes niet gebruikt zit je goed, anders heb je een probleem.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sprite_tm schreef op donderdag 28 april 2005 @ 09:59:
Of je loopt naar de Aldi toe en koopt voor E10 ofzo een verfafbrander/heteluchtpistool. Die krengen doen het ook altijd goed als desoldeerdevice :)
Een gasfornuis trouwens ook

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

ANdrode schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:17:
[...]

Een gasfornuis trouwens ook
mijn pa heb van die dingen waarmee je dakkie's plakt. (steekvlam van anderhalf a 2 meter, leuk speelgoed)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Clock
Sprite_tm schreef op donderdag 28 april 2005 @ 09:59:

.....
Werkt idd zeer goed. Ook voor IC'tjes en ander grut. Je bent al snel een half uur bezig met een desoldeer pomp, en met een verfbrander gewoon een verhitten en eraf trekken. Alleen is in dit geval je mobo wel redelijk verneukt, omdat je alles eromheen ook redelijk verhit. Maar als je het van een oud mobo'tje af haalt heb je geen probleem. :)

• Clock
Poep! :(
Ik moet iets minder ongeduldig zijn, excuse voor de dubbelpost 8)7 |:(

[ Voor 86% gewijzigd door Clock op 28-04-2005 13:11 . Reden: dubbelpost ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm. Ik kan (steek)vlammen bij dit soort dingen trouwens niet echt aanraden, de kans is namelijk redelijk aanwezig dat je dan meteen je pci-slot erafsmelt :X Met een heteluchtpistool gaat het echt veel beter.

Verwijderd

EDIT:

Na een beetje zoeken blijkt het niet echt mogelijk. Ik denk niet dat die PSU die ingebouwd zit de zaken gaat redden.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 15:43 ]

• orange.x
Mmmms, ik heb dat zagen maar gelaten, ik heb er dus een slot af, maar ik had gedacht dat de pinnetjes wat verder uit zouden steken zodat ik er makkelijker draadjes aan kon monteren. Ook zit ik met het probleem dat wij hier thuis binnenkort misschien overschakelen naar Digitenne :D Probleem is dan dus dat ik geen analoog signaal meer heb, en dus denk ik beter kan wachten tot einde van het jaar zodat ik daarop in kan spelen.

Zoiezo staan de mediacenters nog btje in de kinderschoenen, ik merk het bij paradigit ook nog wel eens, een enkele komt terug omdat de geluidssetjes nog niet volledig digitaal ondersteunt worden bijvoorbeeld. Dat soort kleine maar toch jammere problemen.

Dus ik heb me al even over deze hele grote teleurstelling gezet en denk dat ik een deel van het apart gelegde geld ga steken in een andere videokaart :) die GF4 4400 moet ook maar eens geupgrade worden :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52
Persoonlijk denk ik dat je best wel wat storing kunt verwachten met van die IDE-kabels.
De PCI-bus is namelijk een busstructuur en als ikme niet vergis zit aan het eind van die PCI-bus een soort van terminator zit. Wanneer je ergens halverwege de bus een Y-aftakking maakt, denk ik dat je toch wel wat rekening moet houden met ruis.
Mogelijk dat relatief langzame devices (100 Mbit netwerk, USB-controller) wek goed gaan, maar een TV-kaart trekt toch al gauw 25-30% van de bandbreedte van de PCI-bus, dus dat is net even wat anders.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10 12:33
ik heb ook ooit zo'n pci-ricer gekocht met een flexibel kabeltje als in de startpost, voor ongveer 30 euri en is 20 cm lang.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen goede ervaring mee heb gehad...
ik heb geprobeerd op die manier mijn promise fasttrak sx4000 in mijn shuttlebarebone te hangen en dat werd niets en dat volgens mij enkel aan de kabel/riser te danken, ok er was verder geen "aarde" verbinding met de kast zelf..., maar werd niet herkend en kreeg bij startup een zooi foutmeldingen.
Daarna ook "los" in een micro-atx kast zelfde probleem. Na passen en meten kon ik uiteindelijk de raidkaart wel in het pci slot vrotten en waren alle problemen opgelost (op de stroomvoorziening na.....celeron 1ghz, tvkaart, raid kaart en 3 harde schijven op 150w.......deed het 10 minuten stabiel, daarna niet meer, gelukkig geen blijvende schade....)

Dus ik ben van mening dat er wel wat kwaliteit verloren gaat met zo'n riser, pci en en denk bij agp zeker....
overigens wel altijd de correcte te gebruiken biosinstellingen gebruikt.

Mako4444

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dr is laatst nog iemand geweest die precies zoals jij omschrijft een riser heeft gemaakt.
Slot van een mobo afhalen.. aansluitingen van een NICje zagen, en solderen maar.

Was voor een mod in een oude radio-behuizing. Is een CiPje van, zal hem even zoeken.

-
Dat was Aspje. Zie de startpost in [rml][ CiP] MP3deck[/rml]
Het ging hier wel om een ISA slot maar dat moet niet uitmaken.

[ Voor 27% gewijzigd door frickY op 29-04-2005 18:55 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52
frickY schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 18:52:
Dr is laatst nog iemand geweest die precies zoals jij omschrijft een riser heeft gemaakt.
Slot van een mobo afhalen.. aansluitingen van een NICje zagen, en solderen maar.

Was voor een mod in een oude radio-behuizing. Is een CiPje van, zal hem even zoeken.

-
Dat was Aspje. Zie de startpost in [rml][ CiP] MP3deck[/rml]
Het ging hier wel om een ISA slot maar dat moet niet uitmaken.
Er zit echter wel een factor 4 verschil in de klokfrequentie, bijna een factor 2 in de spanning en een factor 4 in de datalijnen. Kortom vrijwel niet vergelijkbaar, electrisch gezien, lijkt me.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:58:
[...]

Er zit echter wel een factor 4 verschil in de klokfrequentie, bijna een factor 2 in de spanning en een factor 4 in de datalijnen. Kortom vrijwel niet vergelijkbaar, electrisch gezien, lijkt me.
Het ging hier \ook/ om een PCI riser, kijk maar: [rml]Aspje in "[ CiP] MP3deck"[/rml]. Het is dus wel te doen, al denk ik dat die 30 euro een beter prijs/tijd verhouding heeft :+.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb eens iemand gezien dij zijn complete AGP slot verlengd heeft. Dus dat moet zeker te doen zijn :) hij haalde nog stedes dezelfde 3d mark score, en ook geen qualiteitsverlies, dus dat solderen is een optie :)
Pagina: 1