Je zult eerst moeten bepalen wat de maximale continue performance is van de server. Ga daarvoor niet uit van de specificaties omdat die geen rekening houden met filesystem, aantal bestanden enz. - gebruik daarom een methode om bijvoorbeeld een partitie geheel te lezen en weg te schrijven naar /dev/null of download de tool van HP daarvoor op
http://h18000.www1.hp.com...orageworks/ltt/index.html
Standaard tools (ntbackup bij Windows, gtar of Arkeia bij Linux, sbackup bij Netware) werken uitstekend voor deze hoeveelheid data. Let wel op open files en databases. Er is 1 raidset, een backuppakket met meerdere streams heeft daarom geen voordelen en zal in de regel vertragend werken.
De tapedrive zal daarom het aantal MB/sec wat de disken kunnen leveren moeten kunnen verwerken, let daarbij op dat de minimaal benodigde bandbreedte onder die van de disks zit.
Als de tapedrive immers minder data krijgt aangeleverd dan het kan wegschrijven op tape zal het voortdurend moeten starten en stoppen, waardoor de slijtage hoog wordt.
Ait-3 kan 12 MB/sec verwerken, Ultrium-1 doet 15 MB/sec en SDLT 110/220 kan 11 MB/sec verwerken (zonder compressie, sustained, bronnen: websites van Sony storage, Quantum en IBM)
Om de tape in streaming mode te laten werken voor de minste slijtage moeten de disks dus tussen 20 tot 30 MB/sec kunnen aanleveren.
Verder moet de tapedrive worden aangesloten op een eigen controller om andere devices niet in de weg te zitten.
Je kunt nu ook een schatting maken van de duur van een (full) backup, bij 15MB/sec kun je 100GB dus in ongeveer 2 uur op een tape zetten.
Naar mijn mening (op basis van ervaringen) moet je de Ultrium 215 van HP, de DLT1 en de VS-80 en VS-160 van Quantum links laten liggen. De eerste heeft een interface die onvoldoende is voor de drive zelf, de anderen zijn low-cost uitvoeringen van resp. DLT4000 en DLT800 en geven in de praktijk problemen met comptabiliteit van hun tapes.
Mijn eigen voorkeur gaat uit naar Ultrium omdat deze drives naar mijn ervaringen het meest betrouwbaar zijn gebleken.