Toon posts:

Geen internet wanneer ik een lan verbinding heb

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Momenteel zit ik bij een kennis en de situatie is als volgt,
-2 pc's een verbonden met een draadlose router die internet heeft (deze moet dus als server dienen ;)
-de andere pc heb ik net neergezet, ingesteld en met een lan kabel aangesloten op de andere pc, deze moet via de ander gebruik maken van de internetverbinding.

Nu is het als volgt, alles is ingesteld, router is goed geconfigureerd, maar nu het probleem

Op de pc die als server dient heb ik alleen internet wanneer de ik de lan kabel niet aansluit, en heb wanneer deze is aangesloten heb ik een lan verbinding, maar dan geen internet meer.

Dus het is een van de twee en niet beiden.

Op internet heb ik niets kunnen vinden, en heb wel vaker netwerken geinstalleerd, maar dit ben ik nooit tegen gekomen....

Elk advies is welkom!!

Verwijderd

Hoe heb je het ingesteld op de server? Met een gedeelde internetverbinding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat nog niet geprobeerd, om de internet verbinding te delen, maar het probleem is dat ik op de "server" pc geen internet en lan verbinding tegelijk kan hebben. Wanneer dit lukt, is het geen probleem om de verbinding te delen.

Momenteel zit ik dus achter de "server" op internet, als ik nu de lan kabel in de pc zou steken, valt internet direct weg en kan ik op de andere pc komen... Wanneer ik de kabel er weer uit haal, kan ik weer internetten.

De vraag is hoe kan dit, het delen van de internet verbinding is geen probleem als ik lan en internet tegelijk werkend kan krijgen ;)

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Heb je soms op de "lan" netwerkkaart ook een gateway staan??

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je dan beide netwerkkaarten in dezelfde ip-range liggen. Als je de ene kaart in de 192.168.0.x range insteld en de andere in de 192.168.1.x range dan is het misschien opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Via ipconfig de volgende info:

"server"
standaardgateway: 192.168.0.1

"lan pc"
standaardgateway: 192.168.2.1

Kan het eraan liggen dat deze hetzelfde moeten zijn? Zoja, even een snelle tip hoe in te stellen.

Thanks!!

Verwijderd

gateway moet op beide pc's hetzelfde zijn. Maar.... je moet geen gateway instellen voor de netwerkkaart op de server die NIET met het internet is verbonden.

en dit (en de rest) kun je instellen bij TCP/IP-instellingen bij de eigenschappen van de netwerkkaart

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 20:56 ]

• wizzzzzz
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:56:
gateway moet op beide pc's hetzelfde zijn. Maar.... je moet geen gateway instellen voor de netwerkkaart op de server die NIET met het internet is verbonden.

en dit (en de rest) kun je instellen bij TCP/IP-instellingen bij de eigenschappen van de netwerkkaart
Nee niet op beide pc's dezelfde gateway.
Op de server bij de nic die voor internet zorgt de gateway invullen, en daarna evt via wizard internet delen zorgen voor de rest.
De andere pc krijgt dan automatisch de gegevens om via de server te internetten.

Verwijderd

Topicstarter
Is goed, ik ga het even proberen op de "lan" pc...

Bedankt voor je hulp, het is zo, vraag me een pctje uit elkaar te halen, geen probleem, maar netwerken :'(

Verwijderd

wizzzzzz schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:59:
[...]
Nee niet op beide pc's dezelfde gateway.
Welke gateway krijgt de pc dan wel?

juist, die ja :Y)

Verwijderd

Topicstarter
't wil niet lukken, met dezelfde gateway of een verschillende, ik kan op de "server" nog steeds geen lan en internetverbinding tegelijk maken...

Maar ik ga nu naar huis, en kan dus niet meer replayen...

Mocht iemand nog ideeen hebben, post ze, ik zal morgen deze topic nog even check'n

Thanks anyway ;)

Verwijderd

Heb je de netwerkkaarten van de server dan wel beide in een verschillende ip-range zitten zoals ik eerst al zei?

voorbeeld:

server NIC#1 (met internet verbonden)
ip: 192.168.0.10
subnet: 255.255.255.0
default gw: 192.168.0.1

server NIC#2 (met lan verbonden)
ip: 192.168.1.10
default gw: geen

computer NIC#1 (met server verbonden)
ip: 192.168.1.20

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:21
weet je zeker of de lan pc niet stiekum ook een dhcp draait?

https://wren.co/join/Devian

• wizzzzzz
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:10:
[...]
Welke gateway krijgt de pc dan wel?

juist, die ja :Y)
De server moet het internetverkeer routeren tussen die twee netwerkkkaarten. Dus moeten beide netwerkkaarten in een ander subnet zitten (anders valt er niet veel te routeren). Dan kunnen de server en de betreffende pc dus nooit dezelfde gateway hebben. :+
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:14:
Heb je de netwerkkaarten van de server dan wel beide in een verschillende ip-range zitten zoals ik eerst al zei?

voorbeeld:

server NIC#1 (met internet verbonden)
ip: 192.168.0.10

server NIC#2 (met lan verbonden)
ip: 192.168.1.10
default gw: geen

computer NIC#1 (met server verbonden)
ip: 192.168.1.20
Hoe kun je nou een default gateway hebben (192.168.0.1) die niet eens in je subnet ligt (192.168.1.0/24). 8)7 8)7

Krijgt de server zijn tcp/ip instellingen niet via dhcp van de router?
Stel dan de lankaart in met een ander subnet zonder gateway. Kijk of je dan nog steeds internet hebt en ga dan pas verder met het instellen voor de andere pc

[ Voor 35% gewijzigd door wizzzzzz op 27-04-2005 22:31 ]

Verwijderd

Hmm, ik begin me nu ook af te vragen waarom dat hier wel werkt :P
Pagina: 1