[ubuntu] dvd op tv geeft zwart beeld.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27
Ik heb een probleem bij het kijken van films via de tv-out met een ati 9200se videokaart. Ik heb de fglrx drivers geinstalleerd, tv-out aangezet en ik krijg ook een clone van mijn desktop op de tv te zien. Wanneer ik nu echter een film ga kijken dan zie ik wel op mijn monitor beeld maar niet op mijn tv. In totem blijft het beeld bijvoorbeeld zwart.

Nu weet ik van windows, dat ik dan mijn tv als primaire device moet instellen alleen hoe los ik dit op onder Linux (Ubuntu 5.04)

Ik heb alle nodige libs geinstalleerd waaronder libdvdcss2 + fireflcontrol

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Zym0tiC schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:19:
Nu weet ik van windows, dat ik dan mijn tv als primaire device moet instellen alleen hoe los ik dit op onder Linux (Ubuntu 5.04)
Je moet zowel onder linux als onder windows ervoor zorgen dat overlay aan staat. De genoemde oplossing hierboven is enkel een omweg om het voor elkaar te krijgen en niet erg ideaal. Onder windows heet het trouwens 'theater mode' en onder linux 'video overlay' en dan moet je waarschijnlijk iets van Xv als video output gebruiken in je videospeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt met het fglrxconfig (of iets in die geest) van ATI een xorg.conf aanmaken, maar daarin kun je wel vrij makkelijk aangeven dat je TV-out primary moet zijn. Ik heb het een keer geprobeerd, met als resultaat dat mijn monitor op zwart bleef. :| Ik zal het wel verkeerd gedaan hebben overigens.
De overlay kan maar op 1 display getoond worden, het zou mooi zijn als je kon kiezen op WELKE. Dat is mij nog nooit gelukt en mijn ATI kaart is intussen overleden :'( dus ik kan het ook niet testen...

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Dat kun je ook kiezen, met de optie 'OverlayOnCRTC2'. Als je die toevoegt aan je xorg.conf of XF86Config(-4) en op on/true/1/whatever zet, zet 'ie de overlay op je tv. Maarja, 't zou makkelijker zijn als het ff on-the-fly kon, zonder X te herstarten, net als in Windows.

[ Voor 28% gewijzigd door Bergen op 28-04-2005 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
Dat OverlayOnCRTC2 werkt goed, ik heb nu beeld op mijn tv. Ik heb alleen het idee dat het beeld soms een paar frames sneller of langzamer is, dat wisselt zich soms af.
Hierdoor lijkt het soms of iemand wat sneller loopt dan ff stopt. Maar je ziet dat het niet aan de film ligt.

Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ligt misschien aan de buffering van alsa/esd. Waarmee speel je die dvd's af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
Bergen schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 00:05:
Ligt misschien aan de buffering van alsa/esd. Waarmee speel je die dvd's af?
Met totem (totem-xine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

probeer 't eens met mplayer... (al zou dat niets uit moeten maken, maar mplayer kun je zo heerlijk configureren. Je kunt ook tijdens 't afspelen het geluid opschuiven om het weer te synchroniseren, zie de manual.)

[ Voor 77% gewijzigd door Bergen op 30-04-2005 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
wanneer ik met mplayer dvd's probeer af te spelen dan krijg ik een error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
MPlayer interrupted by signal 11 in module: decode_audio
- MPlayer crashed by bad usage of CPU/FPU/RAM.
Recompile MPlayer with --enable-debug and make a 'gdb' backtrace and
disassembly. Details in DOCS/HTML/en/bugreports_what.html#bugreports_crash.
- MPlayer crashed. This shouldn't happen.
It can be a bug in the MPlayer code _or_ in your drivers _or_ in your
gcc version. If you think it's MPlayer's fault, please read
DOCS/HTML/en/bugreports.html and follow the instructions there. We can't and
won't help unless you provide this information when reporting a possible bug.

Dit moet iets met het geluid te maken hebben want als ik mplayer -nosound uitvoer speelt de dvd wel af.

Maar ik dwaal van mijn TS af :p

totem werkt op dit moment goed. Ik weet niet wat ik heb veranderd maar alles loopt nu weer vloeiend :)

Wat ik wel jammer vind is zoals Bergen al eerder zei je niet makkelijk kunt wisselen tussen overlay op CRT of TV. Iedere keer moet je weer X opnieuw starten :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:13
Ik kan het even niet zo snel vinden, maar ik heb pas ook TV out aan de praat gekregen (NVidia GeForce 3 ti 200). Daar deze (officieel ;)) geen twinview ondersteunt heb ik 2 xorg configuratie files, 1 voor m'n CRT en 1 voor m'n TV. Als ik nu de TVout wil gebruiken start ik gewoon een 2e XServer, en kan dan vervolgens gewoon switchen tussen beide. Dan heb je ook geen last van overlays die op het verkeerde scherm staan. 8)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
Da Fox schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 15:56:
Ik kan het even niet zo snel vinden, maar ik heb pas ook TV out aan de praat gekregen (NVidia GeForce 3 ti 200). Daar deze (officieel ;)) geen twinview ondersteunt heb ik 2 xorg configuratie files, 1 voor m'n CRT en 1 voor m'n TV. Als ik nu de TVout wil gebruiken start ik gewoon een 2e XServer, en kan dan vervolgens gewoon switchen tussen beide. Dan heb je ook geen last van overlays die op het verkeerde scherm staan. 8)
Een leuke oplossing, helaas gaat dit op dit moment nog niet werken op een ATI kaart. Ze zijn er wel mee bezig wat ik heb gelezen maar dat sloeg op het 2D gedeelte.

Ik geef het op met mijn ati kaart en gooi hem in de verkoop. Straks maar even naar de stad om een GeForce te halen. Een GeForce FX 5500 128MB met 2x vga en tv-out voor 65 euro. Goed genoeg voor linux lijkt me. :)

Pagina: 1