Toon posts:

Partitie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik plaats hem hier maar, omdat het over dual boot gaat. Het gaat niet echt om Linux zelf.

De situatie:
Ik had op mijn systeem Windows XP staan. Ik wilde Linux er ook op hebben en ik installeerde Ubuntu. Er waren wat problemen en ik dacht, laat ik Mandrake ook eens proberen. Ik maakte de Windows partitie nog wat kleiner en de Ubuntu partitie ook. Er ontstonden nu twee lege blokken (een achter de NTFS partitie en een achter de ReiserFS partitie). Mandrake stelde voor het systeem op het ene blok te plaatsen, de home mappen op de andere. Zo gezegd zo gedaan. Nu heb ik hier problemen mee en ik wil graag beide distros eraf gooien en er 1 opzetten. Nu kan echter geen enkele distro meer de partitietabel lezen en zelfs Partition Magic lukt het niet meer. Wat moet ik nu doen? Alles maar formateren, Windows XP er op nieuw op en dan Linux er weer op? Kost veel tijd, omdat Windows XP nu perfect werkt en alle programma's erop staan...

Edit: Omdat Windows altijd redelijk anti andere distros is, is er dan ook niet een programmaatje wat in een keer de hele hardeschij weer alleen Windows maakt? Zoals ze ook het programmaatje fixmbr hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 20:05 ]

Verwijderd

Even checken voor de zekerheid he... begrijp ik het goed dat je nu 4 partities hebt?
- NTFS met WinXP
- Mandrake (ReiserFS ofzo)
- ReiserFS met Ubuntu
- /home van Mandrake

Werkt je WinXP nu nog? En hoe bedoel je dat niemand meer de partitietabel kan lezen? Al eens geprobeerd die te tonen met GNU parted? Zal ongetwijfeld wel ergens op een bootable CD staan. Anders ff een bootable CD maken of er eentje afhalen (bvb via http://www.sysresccd.org/). En wat geeft parted als fout als ie je partitietabel niet kan lezen?

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn idd die vier partities en 2 Swap partities.

Windows werkt nog wel, van de andere werkt niks meer.
Wanneer ik een distro wil installeren, is de enige optie nog om de hele harde schijf te formatteren. Ik ken dat programma wat jij zegt niet, wat doet het dan precies met de partitietabel backuP? Het is nu helemaal in de war, dus een backup terugplaatsen zal niet werken. Waarschijnlijk is het het beste om even alle 120 GB (de hele hardeschijf) terug te geven aan Windows en van daaruit weer een Linux distro erop zetten.

Nu is dus het grote probleem, hoe wordt alles weer van Windows, zonder dat heel Windows eraf moet....

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Geef de output van fdisk -l /dev/hda eens (boot met Knoppix)

Verwijderd

Topicstarter
Output van fdisk:

Unable to open /dev/hda

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:35
Wat is er mis met het verwijderen van de partities vanuit diskmanagement onder XP :?
Pagina: 1