budget SATA controller welke onder linux werkt

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik ben op zoek naar een Serial ATA RAID (1) controller welke een beetje makkelijk onder linux (Debian) te instaleren is. Er komen 2 WD raptor schijven aan welke in RAID1 komen te draaien. Mooiste zou zijn als het besturingssysteem hier ook op stond, maar dat is geen pre.

Ik heb al gekeken naar de promise en adaptec controllers, maar ik kan hier meer negatieve dan postitieve verhalen over vinden. Het is geen probleem als ze wat CPU kracht gebruiken, het is puur dat er geen SATA onboard zit. Een SATA controller en software RAID is dus ook een optie.

Iemand enig idee welke SATA contoller zonder al te veel problemen werkend is te krijgen onder Debian3 ? Alvast bedankt!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Standaard Sweex 2 poorts sata controller (met een Silicon Image 3112a controller) does the trick :)

Werkt hier perfect :) (FC3 met een 2.6 Kernel :P)

• m33p
Ik heb nog een ASUS A7N8X-E Deluxe liggen met die controller er op. Ik weet alleen niet of deze in een rackmount past waar hij in moet. Daar open ik wel een nieuw topic voor als ik er niet uit komt.

Als er nog andere controllers zijn hoor ik het graag!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Let wel dat de goedkoper (S)ATA raid controllers geen echte raidcontrollers zijn maar alleen aan fakeraid doen. Dat houdt in dat de software het daadwerkelijke RAIDen doet ipv de hardware. Onder de 150 euro heb je geen hardware RAID controller.

Oh, en wat dat betreft raad ik een 3Ware aan. Die werken 100% perfect in linux, zonder gezeik.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 27-04-2005 19:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• m33p
Ik ben er van op de hoogte. Vandaar ook dat ik ook software raid als optie opnam als optie. Het gaat er in princiepe om dat het gewoon werkt. De performance is niet direct belangrijk. Het gaat erom dat ik er Debian op krijg, en dat als er een schijf dood gaat, ik niet meteen alle data kwijt ben.

Overigens gaat 3Ware wat buiten mijn budget denk ik. Ik weet dat 3Ware goed werkt onder linux, en heb er ook naar gekeken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Edit
Ik zie dat de 3ware 8006-2LP wel binnen het budget past. Dit is max toch wel zo'n 200 euro, lieftst iets minder. Kan ik hier ook gewoon Debian op instaleren zonder moeilijk te gaan doen met ramdisks enzo?

Het mooiste zou zijn als ik de schijven al kon partitioneren in de setup, en dan gewon verder als sda ofzo kan benaderen.

[ Voor 28% gewijzigd door m33p op 27-04-2005 19:47 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bereid je maar vast voor op devicemapper als je een fakeraid controller neemt. Wat dat betreft kan je net zogoed standaard onboard SATA kanalen nemen ipv een RAID controller.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Als je je OS in RAID1 wil installeren kan ik je alleen die 3ware controller aanraden. Drivers zitten in de kernel dus het is inprikken en gaan. Als het gewoon moet werken zou ik voor deze oplossing gaan. Redelijk geprijst en het werkt zonder gezeik.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:50:
Bereid je maar vast voor op devicemapper als je een fakeraid controller neemt. Wat dat betreft kan je net zogoed standaard onboard SATA kanalen nemen ipv een RAID controller.
Inderdaad. Je kunt beter linux's software raid gebruiken (is ook bootable) dan een fakeraid controller.
m33p schreef op woensdag 27 april 2005 @ 19:44:
Ik ben er van op de hoogte. Vandaar ook dat ik ook software raid als optie opnam als optie. Het gaat er in princiepe om dat het gewoon werkt. De performance is niet direct belangrijk. Het gaat erom dat ik er Debian op krijg, en dat als er een schijf dood gaat, ik niet meteen alle data kwijt ben.

Overigens gaat 3Ware wat buiten mijn budget denk ik. Ik weet dat 3Ware goed werkt onder linux, en heb er ook naar gekeken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Edit
Ik zie dat de 3ware 8006-2LP wel binnen het budget past. Dit is max toch wel zo'n 200 euro, lieftst iets minder. Kan ik hier ook gewoon Debian op instaleren zonder moeilijk te gaan doen met ramdisks enzo?

Het mooiste zou zijn als ik de schijven al kon partitioneren in de setup, en dan gewon verder als sda ofzo kan benaderen.
Yup. Je stelt bij het booten even in dat je een raid 1 array wilt maken, dat duurt vervolgens even om de disks te syncen, daarna boot je de debian installer en werkt 'ie meteen. Je ziet 'm inderdaad als een /dev/sda. Ik heb er tot zover goede ervaringen mee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• m33p
Mooi, dit is wat ik wil horen. Ik nijg erg naar die 3Ware nu, met name omdat daar al support voor in de kernel zit.

Ik zit alleen met een probleem. Het is een workstation bord met 32bits PCI sloten. Die 3Ware is 64Bits PCI. Het schijnt dat veel 32bits kaarten in 64 slots werken en andersom, maar heeft iemand hier ervaring mee? Dat de 3Ware kaarten in een 32bits slot kunnen?

In een topic vond ik namelijk dat dit 'gewoon' wat extra datalijnen en extra stroom is, maar zelf vind ik dat niet 'gewoon'... deze zullen er wel niet voor niks zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door m33p op 28-04-2005 09:34 ]

• froggie

froggie

Kwaaak

Deze kaart werkt prima in een 32bit slot. Maar door hem in een 32bit slot te gebruiken limiteer je de kaart op max 133MB/s (gewone PCI snelheid). Wanneer je hem in een 64bit slot gebruikt heb je een maximale doorvoer van 266MB/s (ik ben niet precies op de hoogte van alle bussnelheden, so correct me if I'm wrong) en kun op server/workstation borden vaak gebruik maken van een dedicated PCI bus zodat je controller daadwerkelijk alle bandbreedte op de bus kan benutten.

In het geval van de 8006 is het niet zo heel erg als dat je maar 32bit PCI kunt gebruiken omdat je gelimiteerd bent aan 2 schijven. Daarnaast heeft het ding ook geen onboard cache dus het enige moment wanneer je de bus maximaal kunt benutten is wanneer je uit/naar de cache van je schijven leest/schrijft. Zodra je weer van/naar de schijven moet lezen/schrijven is het over want die halen toch geen 133MB/s.
Natuurlijk moet je in dit verhaal wel rekening houden met het feit dat er meer zit op je PCI bus dan alleen je schijven, maar ik denk dat het geen probleem moet zijn deze controller in jou setup te gebruiken. Je setup wordt er niet langzamer van dan wanneer je je onboard sata kanalen zou gebruiken (die zitten tenslotte ook al op de PCI bus) of een andere controller gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door froggie op 28-04-2005 14:05 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Naast de discussie (fake)raid..

Promise is inderdaad eem drama ;) Ik heb thuis een Highpoint ata-kaart (geen raid) werkt ook probleemloos en is niet heel duur..

iRacing Profiel

• m33p
Er zit alleen nog een Intel NIC naast, verder niks. Het gaat ook meet om de response tijden dan om de bandbreedte, hangt op een 100mbit lijn dus 10mb/sec max :)

• froggie

froggie

Kwaaak

Dan zou ik gewoon die 3ware 8006 halen :)
Pagina: 1